Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

hehe... PÅ tal om lamm-tjuvar så hade jag två som själva var på vippen att börja lamma och då sprang runt och försökte knycka de nylammades lamm, innan jag fick in dem i separata boxar.
En av tackorna låter fortfarande knyck-lammen dia på henne och i det fallet gör det kanske inte så mycket. Knycklammen är nämligen tre i kullen och själv har tackan två egna, så det är 5 lamm till 2 tackor ungefär...
 
Sv: Lammning 2008

Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan tackans mjölkproduktion kommer igång ordentligt?
Jag har en trillingkull som jag stödmatat litegrann, ffa pga att minstingen i kullen har gått med hängande huvud - jag chansar inte. Men hur länge ska jag stödmata? Lillpluttan hänger fortfarande lite med huvudet men verkar pigg i övrigt. Är tyvärr den av lammen som äter minst ur nappflaskan - de får suga i sig så mkt de vill ha alla tre, när jag ändå är ute och matar. Och jag matar två gånger om dagen.
 
Sv: Lammning 2008

Hur går det med mjölkproduktionen? Jag har inte varit med om att det inte finns tillräckligt, mer än om tackan varit hängig av någon anledning.

Här är det bara tre tackor kvar att lamma, hittills 35 levande lamm på 19 tackor. Hoppas på 3+2+1 på de kvarvarande. En lammar nog vilken dag som helst, men det sista båda dröjer nog någon vecka eller så. Dagens nyfödda väger 5 kg samt 7 ! kg, bland det största jag sett men tackan är också ganska bamsig. Det minsta jag sett föddes i förrgår, ser ut som ett miniatyrlamm och är hur pigg och söt som helst och äter oavbrutet. Väger idag 2,5 kg två dygn gammal. Brukar inte väga mina lamm, men jag kunde inte låta bli med dessa tre, eftersom de är så olika.
 
Sv: Lammning 2008

Mjölkproduktionen har kommit igång och det svagare lammet har kommit ikapp sina syskon.

Däremot har jag ett annat delikat problem :crazy:
En tacka som lyckades med konststycket att det tog 12 timmar mellan första lammet och de övriga 2 + ett missbildat foster. Jag antar att det missbildade låg ivägen och att det var därför det dröjde. För när hon väl lade sig för att krysta så fick jag gå in och trycka tillbaka, det var liksom trafikstockning i kanalen...
De två senare födda lammen är inte accepterade av mamman. Just nu är de i egen box och mamman uppbunden (tips från bonden i grannbyn), men hon bara hoppar undan och stöter bort dem om man inte håller fast henne.
Frågan är, FINNS det alls något hopp om att hon ska acceptera att de diar på henne eller ska jag ge upp och börja flaskmata?

För övrigt är här 20 lamm på 8 klara tackor, 5 återstår.
 
Sv: Lammning 2008

Ja, är det inte det ena så är det det andra. Fåren håller oss minsann sysselsatta. Trilskande tackor kan man bli skogstokig på! Om du skall få henne att ta lammen gäller det att få dem att lukta likadant som syskonet och henne själv. Jag hade en rejäl match med en trillingmamma häromdagen, hon hade lammat ute och låtit alla tre äta, men när vi sedan skulle ta in dem såg jag att hon stötte bort det ena lammet och sedan även det andra. Smorde in dem i efterbörd och allt annat jag kunde hitta, men det fungerade inte. Mitt i alltihop kissade tackan, och då fick jag för mig att hålla lammet under strålen så att den blev ordentligt blöt, särsilt på baken och vips tyckte tackan att den behövde slickas och luktade jättegott!! Eftter några timmar kissade hon igen och då gjorde jag samma sak med det tredje lammet och det fungerade igen! Detta är ingen lösning jag hört talas om tidigare, utan bara stundens ingivelse och en portion tur men det kan ju vara värt att pröva! Och du, om det någon mera gång tar så lång tid mellan lammen och det inte kommer någon efterbörd och du tror att det finns fler lamm, så känn efter tidigare. Troligen trodde väl tackan att hon var färdiglammad och att du försöker lura på henne några utbölingar. Hoppas att det går bra.
 
Sv: Lammning 2008

Mjölkproduktionen har kommit igång och det svagare lammet har kommit ikapp sina syskon.

Däremot har jag ett annat delikat problem :crazy:
En tacka som lyckades med konststycket att det tog 12 timmar mellan första lammet och de övriga 2 + ett missbildat foster. Jag antar att det missbildade låg ivägen och att det var därför det dröjde. För när hon väl lade sig för att krysta så fick jag gå in och trycka tillbaka, det var liksom trafikstockning i kanalen...
De två senare födda lammen är inte accepterade av mamman. Just nu är de i egen box och mamman uppbunden (tips från bonden i grannbyn), men hon bara hoppar undan och stöter bort dem om man inte håller fast henne.
Frågan är, FINNS det alls något hopp om att hon ska acceptera att de diar på henne eller ska jag ge upp och börja flaskmata?

För övrigt är här 20 lamm på 8 klara tackor, 5 återstår.


Det kan finnas hopp ameo. Har för mig att finullsfår accepterar lamm lite lättare än vad t ex gotlandsfår gör. Fast sen är det säkert beroende på tackindividen också. Om tackan är uppbunden eller sitter i en sån där grind (som jag tappat ordet på) så kan hon inte lukta på lammen. Efter ett par dagar så sägs det att alla luktar mer eller mindre likadant och då är det större chans att hon vill ha de andra också eller att hon inte vet vem som är vem. Om hon hoppar runt så kan det hjälpa att hålla upp ena bakbenet. Så ser man att alla får äta ordentligt.

Här har 16 tackor lammat hittills. 28 levande lamm varav 18 (!) är bagglamm. Ytterligare 9 tackor ska lamma men, ett par av dem verkar inte vara dräktiga alls eller så kommer de att lamma vääldigt sent. Alla utom två är ungtackor. En av de äldre tackorna har sett ut som en spärrballong länge nu. Så hon borde verkligen lamma snart. Peppar peppar så har lamningen gått hyfsat bra hittills. Bara ett ordentligt felläge där jag fick gå in och rätta. Två lamm men, tyvärr var det första för svagt och gick inte att rädda. (Givetvis ett tacklamm. :mad:) Idag ska jag ut och stägsla en välkomsthage. Har köpt nytt batteriaggregat för ändamålet.
 
Sv: Lammning 2008

tackan är tillräckligt långt uppbunden för att kunna lukta på lammen och kunna röra sig litegrann fram och tillbaka.

jag har faktiskt på försök låtit bli att hålla fast henne för att låta dem dia sen i går kväll, kommer ge flaska till lammen direkt om de verkar trötta men än ser det hoppfullt ut. De får vara kvar i boxen ett tag till.

Det intressanta var att de bodde först i box själva i 1-2 dagar (minns inte exakt) och då var det inga problem. Utan problemen uppstod när jag släppte dem till flocken igen.

LÄget här har förändrats sen igår, nu är det 27 lamm på 10 lammade tackor :eek:
2,7 lamm/tacka är ett rätt högt snitt....
1 kull fyrlingar
6 kullar trillingar
2 tvillingpar (varav ett par var trillingar från början)
1 ensamt lamm (som hade en tvilling + ett tidigt tillbakabildat foster)
 
Senast ändrad:
Sv: Lammning 2008

KL

Natten mellan Måndag och tisdag födde den sista tackan här ett bagglamm, så nu är alla våra tackor färdiga! Skönt men lite tråkigt också när man inte har någon mer att vänta på...
 
Sv: Lammning 2008

@ameo, jösses vad många lamm! Det är onekligen lite skillnad på de olika raserna. Kollade på Elitlamm och vi har fått 1,82 lamm per tacka hittills och då har inte ens ungtackorna lammat ännu. Där misstänker jag att det blir mest enlingar.

@Athenalover, förstår känslan fast jag längtar nästan tills alla är klara här. Som det ser ut nu kan det dröja läänge. De sista får väl helt enkelt lamma ute på betet.

Spärrballongen fick tre lamm tidigt i morse. Två bagglamm och ett tacklamm. Så nu har vi fått 20 bagglamm och 11 tacklamm hittills i år. Det lär ta några år att komma upp i 40 tackor med egen rekrytering i den här takten. :grin: Ska skicka träckprov nu innan de släpps på nytt bete. Sen måste de klippas också.
 
Sv: Lammning 2008

*KL*

Jag tycker det har börjat bli lite tunnt med bilder nu på slutet:angel:

/avundsjuk icke fårägare som lusläst tråden;)
 
Sv: Lammning 2008

grattis !vad skönt för dig att det inte blev samma otur som sist... hur gjorde du med flushingen? det brukar ju kunna bli många av din ras ändå:laugh:
när det gäller bråktackor så provar jag bara ca 1 1/2 dygn har de inte accepterat inom den tiden orkar jag inte hålla på o bråka utan ger först välling i flaska ett par dar o sen har jag en lammbar, smidigt o bra:laugh:
prillan

Grattis alla ni andra oxå till fina lamm:banana:
 
Sv: Lammning 2008

@Athenalover, förstår känslan fast jag längtar nästan tills alla är klara här. Som det ser ut nu kan det dröja läänge. De sista får väl helt enkelt lamma ute på betet.

Spärrballongen fick tre lamm tidigt i morse. Två bagglamm och ett tacklamm. Så nu har vi fått 20 bagglamm och 11 tacklamm hittills i år. Det lär ta några år att komma upp i 40 tackor med egen rekrytering i den här takten. :grin: Ska skicka träckprov nu innan de släpps på nytt bete. Sen måste de klippas också.

Ja det är ju jobbigt men samtidigt roligt med lammen. Nu får man nöja sig med att kela med de som vågar och plocka äckliga fästingar, som jag brukar jag göra på lammen.

Grattis till alla dina lamm vi fick 27 lamm på 13 tackor, fast har 26 lamm i livet eftersom en dog i någon förskylning eller vad de var för fel på den lilla..

Vi har också övervägande fler baggar än tackor.. Fast det var ju det mamma ville ha. Man kan ju hoppas på att några av dem är fina för jönköping eller bara kan komma vidare till riks bedöminigen!
 
Sv: Lammning 2008

*KL*

Jag tycker det har börjat bli lite tunnt med bilder nu på slutet:angel:

/avundsjuk icke fårägare som lusläst tråden;)
Jag har för dåligt ljus inne hos mina får så det blir inga bra bilder. Med blixt blir det grynigt och vita ögon, utan blir det oskarpt.
Lägger ut några smakprov...

lamm08_2.jpg


lamm08_1.jpg


lamm08_3.jpg
 
Sv: Lammning 2008

Ameo, hur går det med de bortstötta lammen??
 
Sv: Lammning 2008

Här är det bara en tacka kvar! Skall bli skönt när det är klart och alla kan gå ut på bete. Lammningen är en spännande, men arbetsam och intensiv period. Hur gör ni när flasklammen skall ut på bete? Har ett flasklamm (hoppas att den sista tackan sköter sig, vill inte ha någon mera flaskis), som kommer att vara ungefär tre veckor när det blir betessläpp för de sista. Hon äter nu på lammbar och har börjat knapra i sig kraftfoder. Har en egen lammkammare dit hon kan gå direkt från boxen hon delar med mamma och brorsan. Brorsan sover ibland hos henne, så de är vana att hänga ihop. Brukar ni hänga upp lammbaren i hagen (2 hektar ungefär) och få lammen att gå dit själva eller letar ni upp lammet i hagen och fodrar där lammet är? Jag tycker att detta är lika besvärligt varje år och ofta slutar det med att lammet hänger efter mig genom staketmaskorna tills dess att den blir så stor att den inte får plats....
 
Sv: Lammning 2008

Jag har två flasklamm, nu 5 veckor gamla som fortfarande äter välling. Matar med nappflaska och det räcker att jag ropar så kommer de farande för att få käk, inget letande här inte :grin: Lammbar i hagen fungerar inte för oss, då en av tackorna ääälskar välling. Hon hoppar eller tränger sig in i vad som helst för att komma åt välling:crazy:Vi hade maten i en kompustgallerbur med knappt 15cm öppning, men en morgon hade jag en tacka därinne, som inte kom ut. Fråga mig inte hur hon kom in... Borde fotat inser jag nu! :D
 
Sv: Lammning 2008

LÄget här har förändrats sen igår, nu är det 27 lamm på 10 lammade tackor :eek:
2,7 lamm/tacka är ett rätt högt snitt....
1 kull fyrlingar
6 kullar trillingar
2 tvillingpar (varav ett par var trillingar från början)
1 ensamt lamm (som hade en tvilling + ett tidigt tillbakabildat foster)
De tre sista tackorna har också lammat här nu, tvillingar alla tre så slutresultatet blev 33 lamm!
Alla inom 3 veckor, vilket innebär att Mulle jobbat på bra med dem... :p
Ameo, hur går det med de bortstötta lammen??
Faktum är att de har upptäckt att de oftast kan dia på henne bakifrån i stället för från sidan. Jag har på försök släppt ut dem till flocken idag.
 
Sv: Lammning 2008

Grattis till alla dina lamm! Vi har släppt ut alla våra lamm nu och de busar och springer som galningar..

Nästa vecka åker baggen till slakt och två tackor som var för små för att skickas i höstas..

Det är färdig lammat för detta året men stall kissen har blivit på smällen, så vi väntar på att hon ska klämma ut några kattungar istället...
 
Sv: Lammning 2008

hur många tackor har du? 33 lamm:P oj oj.. här blev det bara ett:P ett JEsus lamm:P de ska på bete nu i helgen:D
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 687
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp