Bukefalos 28 år!

Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

På SLU i Skara håller de nu på med en studie angående hur mycket grovfoder en tacka äter under olika delar av dräktigheten om hon får fri tillgång, och vilken kvalité man behöver ha på grovfodret för att det skall räcka. Finns lite info på SLU:s hemsida. Skall bli intressant att se resultatet när det blir klart, särskilt med tanke på dagens kraftfoderpriser! Hörde lite info på en kurs för ett tag sedan, och har för mig att det handlar om energivärden på drygt 11 MJ/kg om en tacka skall klara sig på enbart grovfoder under högdräktighet. (med reservation för mitt minne) I studien ingår iallafall texelkorsningar som väntar 2 lamm.

Spännande! Hoppas den är klar snart då. Vi har ett energiinnehåll på 11 MJ i hösilaget, och åtminstone två av tackorna är texelkorsningar. ;)
 
Sv: Lammning 2008

Vänta på lamm var ordet:idea:

Nä hunden och fåren kan vara kompisar. Fåren lyder endå hundarna.
Abbi (hunden) Drar sig inte för att borda dem med bredsida om det behövs. Hon är även mästare på att "eya" och hacka på dem med näsan om de skulle få för sig att inte lyda henne. Min andra BC bara tittar på Fåren så flyttar hon dem.
Vi gick vallkurs hela förra året och ska börja nu igen till våren. Jättekul!
Jag har mina får att valla på samt som gräsklippare runt gården. 5-6 st är perfekt, därav lammen (som aldrig kommer:confused:).
Det är ju ingen vallning här hemma just nu, men Abbi ska in och kolla i deras boxar ett par ggr om dagen. Vid fototillfället låg hon och smaskade på ngt (vill inte veta vad) under Bedas krubba.

Haha.. Okej! Själv har vi ingen vallhund.. Vi får vara minst två helst tre personer när fåren ska ha nytt bete. Jag får vara längstfram och springa så fort jag kan! Fia en av ledartakorna brukar nästan alltid springa lite före mig hmm.. Min mamma eller syster får springa efter och se till att alla hänger med. :banana:

det är kul med lamm men som sagt en lååång väntan! men beda har alla tecken att lamma när som, någon gång måste hon ju klämma ut dem!!:bump:
 
Sv: Lammning 2008

Inga lamm än?

Vet att min morfar var vansinnig på mig för jag lärde fåren en massa hyss men de kom till användning när det var betesbyte. Man klappade bara händerna så kom alla får skuttandes som små bumbibjörnar :D
 
Sv: Lammning 2008

Nu har det kommit ett Lamm:banana:
Får jag presentera lilla Yllva.
Yllva1.jpg

Lägg märke till Ullberts malliga min!
Yllva2.jpg

Yllva3.jpg

Yllva4.jpg

När jag kom ut vid halv sju så såg man fosterhinnor därbak och hon låg och urpade. Jag fodrade de andra djuren så de skulle hålla truten och hon få lite lugn och ro. När jag var färdig med det var läget lika, så jag gick in och klippte naglarna och skrubbade mig.
Sen när jag kom ut var det bara att hjälpa till och dra lite, då var benen framme. Lammet låg helt rätt.
Allt har gått bra, men ingen efterbörd ännu. Jag stannar hemma och väntar på den. Det kan ju komma fler Lamm... Hur länge ska man vänta på det? Ska ringa min Får expert och fråga, får jag inte tag i honom ringer jag Dv och hör vad som är normalt.
Tycker ni inte att Yllva ser ut lite som en Get:confused:
 
Sv: Lammning 2008

Man såg efterbörden i öppningen när Yllva precis kommit ut, men antingen åkte den in igen, eller så har hon ätit upp den utan att jag sett:confused:
 
Sv: Lammning 2008

Efterbörden har kommit och hela familjen får vilar sig. Kan det komma fler Lamm nu? Yllva kom ju vid halvsju-sju i morse.
 
Sv: Lammning 2008

Efterbörden har kommit och hela familjen får vilar sig. Kan det komma fler Lamm nu? Yllva kom ju vid halvsju-sju i morse.

Grattis!!
de flesta lamm brukar komma rätt snabbt efter eller efter nån timme MEN jag hade en som förra året kom 6.5 timme efter:eek:
prillan
 
Sv: Lammning 2008

Tack!

Kul att hon inte är vit. Måste vara nån gen som förstärkts i blandningen. Mina Tackor har ju Shorpshire i sig och Ullbert kan ha Gute längre bak. Hon är liksom både prickig och randig. Ska se om jag kan ta en bättre bild i helgen.
Allt verkar lugnt nu, så det blir nog bara en från Beda. Det är bra det, och vilken tur att det blev en tacka:)
Nu hoppas jag att Tekla få tacklam hon med, så att jag slipper sälja/skicka till slakt eller kastrera en till.
 
Sv: Lammning 2008

Grattis till en lyckad start på lammkarriären! Har efterbörden släppt kommer det inte några fler lamm. Det är ganska vanligt att ungtackor får bara ett lamm.
 
Sv: Lammning 2008

Tack! Jo, jag förstod att det inte skulle komma fler efter att jag lusläst "Lamm och lammningshjälp". Jättebra häfte somSVA i Uppsala gav ut på 80-talet. Till häftet hörde tydligen en "Lammnings-låda" med ståltrådslamm, så man kunde öva fel-lägen genom en simulerad får fi**a:rofl::rofl::rofl:
Häftet är i alla fall väldigt bra, där står allt.

Mor och dotter äter sover och bajsat har jag med sett att den lilla gör. Så man får väll säga att jag haft en idealisk första lammning, när den väl kom igång:p
 
Sv: Lammning 2008

Tack tack!

Hon har raka fina ben och en ganska lustig teckning, hoppas att hon får behålla den. På huvudet är det inte krullig ull utan mera som päls.

Är det någon som tror att hon kan bli vit som mamma? Eller blir hon som FraggelTess tackor på bilden hon länkade?
 
Senast ändrad:
Sv: Lammning 2008

Grattis till lammet! :bump::banana:

Jag tror att hon kommer behålla den fina teckningen i pälsen! Annat är det när våra gotlandsfår, får lamm då föds alla svarta kommer inte bli lätt detta året och se skillnad på dem... Fast vi har beställt hem märken så man kan sätta öronmärkena direkt så man vet vem som tillhör vem.

Jag har också de häftet lamm och lammningshjälp! De är jättebra! jag och min mamma var på en kurs om det och fick prova att ta ut lamm ur lådan haha...:rofl:

Lycka till med den lilla och beda! Hoppas att Tekla också lammar snart! hon kommer säkert vara avundsjuk nu och klämma ut en med!
 
Sv: Lammning 2008

Grattis! :banana:

Nu kommer det nog snart fler lamm. Vi brukade få i stim precis som de andra tackorna blev avundsjuka ungefär och tänkte nu ska vi också lamma!
 
Sv: Lammning 2008

Tack och tack!
Hur såg dina grå tackor med svarta ben och spräckliga huvuden ut när de föddes? Tror du Yllva kommer se ut som dina tackor på bilden med fåren och din mamma?


Om Tekla ska lamma får hon vänta tills på lördag för då ska jag ta bort mellanväggen så tackorna kan gå tillsammans och bygga sjukbox till Ullbert (som ska kastreras) i spolspiltan.
 
Senast ändrad:
Sv: Lammning 2008

Tack! Jo, jag förstod att det inte skulle komma fler efter att jag lusläst "Lamm och lammningshjälp". Jättebra häfte somSVA i Uppsala gav ut på 80-talet. Till häftet hörde tydligen en "Lammnings-låda" med ståltrådslamm, så man kunde öva fel-lägen genom en simulerad får fi**a:rofl::rofl::rofl:
Häftet är i alla fall väldigt bra, där står allt.

Har du inte hört talas om lådkursen på veterinärutbildningen? Det är jättebra att träna fellägen, främst hos ko. Sen om gemene man behöver träna detta är väl kanske lite att ta i...

Jag lärde mig förösa lamm på Island. Efter att ha hjälpt till ett hundratal tackor som i snitt fick två lamm fick man in snitsen. Balsnören är bar att lägga bakom hornutskotten om man behöver hjälpa till att dra ut.

/Jonaz
 
Sv: Lammning 2008

Har du inte hört talas om lådkursen på veterinärutbildningen? Det är jättebra att träna fellägen, främst hos ko. Sen om gemene man behöver träna detta är väl kanske lite att ta i...

/Jonaz

Faktum är att fårhälsovården håller lamningskurser med en sån där låda och låtsaslamm. Jag var på en i fjol, suveränt bra! Det var kanon att få torröva, ;) och en stor hjälp i lamningen tyckte jag.

Edit: Grattis till Yllva, kullerbytta! Jag vill också ha lamm med roliga teckningar, men den chansen är nog helt obefintlig i år....
 
Sv: Lammning 2008

Tack! Jag trodde verkligen inte att jag skulle få något annat än vita lamm.
Nu när hon torkat upp så ser man att hon är trefärgad. Öronen är bruna, kroppen grå, huvudet svart och vit och brunt och ben och svanstipp är svarta.
Hon är så söt som en sockerstrut:love:
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 771
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp