Lammning 2009

Sv: Lammning 2009

Ikväll fick snälla tacka 07010 somna in. Hon kämpde in i det sista med att försöka föda fram ett lamm som låg helt fast. Först trodde vi att det var en sätesbjudning, men när jag funderat ett tag på lammanatomin så kom vi fram till att lammet låg framlänges med frambenen bakåtböjda och huvudet bakåtböjt. Jag och en väninna kämpade i en timme med att försöka vända. Vi fick fram benen men fick inte tag på huvudet. Vi hade hela tiden kontakt med distriktaren som kom så fort h*n kunde. Tyvärr kunde inte denne heller vända rätt lammet så det blev trappalanda för både tacka och lamm :cry::cry:

Tråkigt!
 
Sv: Lammning 2009

Beklagar, inte roligt när det tar den vändningen. Och i synnerhet om man trots allt är hyfsat nära att lyckas.

Kicki :cry:
 
Sv: Lammning 2009

kl

I går fick vi vårat första lamm, ett fint bagglamm. Mamman är våran lilla nervösa fjolårstacka, en liten dam som vi fick på köpet när vi köpte några av de andra, då hon hade så dåliga poäng på mönstringen. Jag kom hem från långtur med hästen och konstaterade att ngt var på gång, 5 min senare gick vattnet, och 50min senare var den här lille gossen född!

26930687.jpg
 
Sv: Lammning 2009

kl*

Här är mina 2 första lamm, de kom i helgen och 4 till har kommit i veckan.


26982534.jpg
 
Sv: Lammning 2009

*KL*

Här är det fullrulle! Vi har fått 12 lamm på 6 tackor nu! :bump: "Bara" 13 kvar som ska lamma nu! ;)

Det stod stilla här ett par dagar ett tag... I Måndags fick 1-års tackan Lucy 2 lamm, en bagge och en tacka. Sen nu ikväll har först Lisa fått två baggar och Stina fick trillingar alla var tackor och ser likadana ut! :o Lammningarna har gått bra hittills och vi har inte behövt ingripa utan alla har klarat sig själva med uppsikt såklart! :)
 
Sv: Lammning 2009

Hejsan
Detta är första gången jag skriver här så vet inte om jag gör rätt och skriver på rätt ställe men det verkar vara många här som kan om får.
Jag har en fråga som är viktig för mig, vi har i år fått 17 lamm varav ett bagglamm blev ett flasklamm. Min flicka på 10 år älskar den lille och nu är min fråga. Om jag kastrerar honom, slipper jag att han blir "baggig"? Och hur går det för honom i flocken om jag gör det. Är det möjligtvis någon som har erfarenhet av detta?
 
Sv: Lammning 2009

Min erfarenhet av kasterade baggar är att de inte blir baggiga, men de ska kastreras ganska tidigt. Sådana fungerar ofta bra som sällskap till den fertile baggen om inte annat, och de jag kännt till har gått bra ihop med flocken under betäckning med riktige baggen iaf...
 
Sv: Lammning 2009

Här är vår lille kille en gång till. :love: Han har ärvt farsans temprament tror jag, fastän mamma får är supernervös och står i ett hörn och stampar när vi kommer, så skuttar den lille fram och vill bli kliad och gosad!

26949570.jpg


Nu väntar vi på nästa tacka, har en som igår började svullna i könsorganen och där fanns gult slem. Så hon står i lammningsboxen nu...
 
Sv: Lammning 2009

Tack för det svaret. Men vad menar du med ganska tidigt och skulle det vara alldeles tokigt att avhorna en sådan för att undvika att han stångar mina barn. Tänker att han kanske inte klarar sig mot andra baggar.
 
Sv: Lammning 2009

*KL*

Nu håller jag snart inte räkningen längre! ;) Igår fick Stollan två baggar. I natt födde Louise trillingar och Sonja tvillingar! Många lamm nu, med 10 tackor kvar att lamma!
 
Sv: Lammning 2009

kl

Nu har tackan som vi trott varit lammningsklar de senaste 6 veckorna :angel: äntligen lammat.

Det blev tvillingar, en av varje kön, bägge, men framförallt baggen, var väldigt små. Flickan föddes med organen på utsidan, och när hon reste sig rasade även tarmar och allt ut så grannen med gevär fick ta bort henne på en gång. :cry:

Känns så ledsamt och dessutom så typiskt, om nu en av dem tvunget skulle vara "missbildad", så kunde det väl ändå varit bagglammet som ändå "bara ska bli mat"...!?!

Någon sopm har erfarenhet av bråck hos lamm? Har aldrig hört eller läst om det så det kan inte vara särskilt vanligt? Är det ren otur, eller kan det vara genetiskt?

Edvina är jätteduktig och lugn med sitt pyttepyttelilla bagglamm och han är stark och tuff, kom på benen och diade inom 5 minuter, och förlossningen gick jättelätt och bra iaf, men det här blev en sorglig påskdag!

Tacklammet med bråcket, ni ser påsen på magen:
27030047.jpg

Bagglammet som är hälften så stort som halvbrodern var som föddes förra veckan:
27030990.jpg
 
Sv: Lammning 2009

Det är inte kul när sådant händer... Har varit med om att allt varit utanför en gång, men de lammet var redan dött när de föddes. Tror inte det är speciellt vanligt faktiskt...

Idag har varit rena lammningsdagen! Alla passar på idag, har varit 3 stycken i förmiddags som fått 6 lamm sammanlagt! Nu är det bara 6 stycken kvar och ska snart gå och kolla om det hänt något mer. :bump:
 
Sv: Lammning 2009

6 lamm på en dag, då kan du ju dela med dig till mig som bara fått 2 baggar hittills. :angel:

Här är 3-åriga dottern och våran förstfödde, här 5 dagar gammal
27044796.jpg
 
Sv: Lammning 2009

Söta de var tillsammans! ;)

Nu är det 11 lamm på samma dag! Två tackor till som ploppade ut sina nu i kväll. En som fick tvillingar och en med trillingar! Min mamma har bott hos fåren idag och hon är fortfarande kvar. Fyra tackor kvar att lamma, 2 av de gör det när som helst! :angel:

Har aldrig varit med om att så här många passat på samma dag!! :eek: Var väl det fina vädret och att matte var hemma. Eller har helt enkelt baggen haft så roligt och varit på alla samtidigt! ;)
 
Sv: Lammning 2009

På alla våra genom åren flera 100 födda lamm har det inträffat en gång att ett lamm föddes med tarmarna utanför, så jag kan inte påstå att det är speciellt vanligt.
 
Sv: Lammning 2009

Hur lång tid är normalt för ett får att få ut sitt lamm?

Var med om en förstföderska här om dagen som höll på i över en timme. Klövarna stack fram. Ingen av oss kan någo direkt om lammingar utan bara om kalvningar.
Till slut gick efter drygt en timme gick vi in till fåret då inget hänt. Vi provade att dra lite försiktigt. Vet ju inte hur hårt man kan dra på ett litet ynkligt lamm.
Snart fick vi ut lammet som satt som bara den. Den var väldigt stor. Undrar om den hade kunnat ta sig ut själv. Den mår hur bra som helst nu och den var ensam.
Någon som har tips och erfarenheter att dela med sig?


Så i går var det nästa förstföderskas tur. Det tog väl ca 15-20 min från det att verkarna satte igång tills ungen var ute och 5 minuter senare så kom nästa lamm. Dessa pyttepyttepytte små.
 
Sv: Lammning 2009

Nu har det kommit sex lamm än så länge är 3-4 tackor kvar som antagligen ska få.

Strimma, Locke, Snow, Pricken å den femte vet ja inte om den har nå namn.
DSCF0014-8.jpg


Chasse med mamma Jasmine
DSCF0018-6.jpg
 
Sv: Lammning 2009

Hur lång tid är normalt för ett får att få ut sitt lamm?

Var med om en förstföderska här om dagen som höll på i över en timme. Klövarna stack fram. Ingen av oss kan någo direkt om lammingar utan bara om kalvningar.
Till slut gick efter drygt en timme gick vi in till fåret då inget hänt. Vi provade att dra lite försiktigt. Vet ju inte hur hårt man kan dra på ett litet ynkligt lamm.
Snart fick vi ut lammet som satt som bara den. Den var väldigt stor. Undrar om den hade kunnat ta sig ut själv. Den mår hur bra som helst nu och den var ensam.
Någon som har tips och erfarenheter att dela med sig?


Så i går var det nästa förstföderskas tur. Det tog väl ca 15-20 min från det att verkarna satte igång tills ungen var ute och 5 minuter senare så kom nästa lamm. Dessa pyttepyttepytte små.

Det ska inte ta 1 timme från att det börjat komma fram en blåsa eller man ser klövarna. Max 30 minuter eller nått. Bra att ni gick in och hjälpte till å dra. De är så man får göra ibland. Vi har fått hjälpa till att dra på 1 tacka i år. Lammet var stort, att tänka på är att bara dra när tackan har en värk.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 897
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 577
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 166
Senast: Sel
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 308
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp