Lammning 2009

Sv: Lammning 2009

*KL*
Grannens tacka fick trillingar och där va det en som blev lite utstött och va
väldigt liten,trodde inte han skulle klara sig. Men vi nappar honom,jag och sonen hjälper till. Det har blivit hans uppgift efter skolan nu och på kvällarna.
men så pigg han har blivit. När han ser oss me flaskan nu så skriker han: Bääääääää!!!:D
En liten bild på Bolt som han heter :angel:

Bolt.jpg
 
Sv: Lammning 2009

Ursprungligen postat av Itchie
Nu känns det som om jag börjar komma lite väl mycket i periferin av denna tråd - skrik till om jag ska starta en ny i stället. Vilken konsistens är normal på fårs avföring? Som jag minns sedan tidigare fårhållning var det som rådjurspluttar, men nuvarande får är lösare i magen och avföring fastnar även i ullen "där bak".

ja den ska vara fast... ger du möjligtvis ensilage? har märkt att de kan bli lösare då.. Är bajset mkt löst så kan det ju vara mask...

Jaha, då har det kommit bäbisar här också födda 090318. Tvillingar efter Määrit. Även de är lösa i magen. Normalt, eller? Av tackorna däremot, har Määrit plötsligt normal konsistens på sitt poo :D. Det blev bättre när vi gick över FRÅN hö TILL hösilage :confused:.

Tyvärr tog tackan bara till sig det ena lammet. Det andra kom ut livlöst, men jag lyckades rädda det (*stolt*) genom "AMVR"-metoden som jag namngav precis nu. Står för Andning, Massage/torkning (sköttes av gammeltiken), Värmning, Råmjölk ;). Men som sagt ville inte mamma Määrit ha son nr två trots flera försök till återförening, så han bor numer i vårt kök :love:. Och där kommer vi till nästa fråga: Han får just nu Pontus Mjölkersättning eftersom mamma vägrat bli mjölkad efter dag två (att jag har foten/benet i gips gör ju inte saken enklare :grin:). Hur mycket behöver han per dygn? Han vägde bara styvt ett kilo när han föddes, mycket mindre än sin bror. Jag har läst olika åsikter om lammnäring, t ex att det är bättre att ge färsk komjölk mm mm. Tyvärr har jag ingen kobonde i närheten. Finns det något annat man kan göra? Skumma ohomogeniserad mjölk och blanda i?

Förhoppningen är att vi ska lyckas adoptera bort lille Lammbert till vår andra tacka som inte lammat än, och som enbart verkar bära på ett foster, så att han kan få "riktig" mjölk och gå i flocken utan att bli utstött.

PS. Bilder kommer, behöver batterier till d-kameran bara.
 
Sv: Lammning 2009

Det går bra att bara ge Pontus lammnäring! När vi nappade upp en av våra lamm för några år sedan, var ända möjligheten att använda Lammnäring. Kommer dessvärre inte ihåg exakt hur mycket vi gav i början, men tror vi blandade en vanlig nappflaska av större modell. Sen fick lammet äta så mycket de orkade vid varje tillfälle! Hoppas lille lammet klarar sig!
 
Sv: Lammning 2009

Hur går det för er alla ? har fått valpar så jag har inte hunnit kolla här på länge..

här kommer lite nya bilder som Gnist fotat:)
090321-lamm-5.jpg
[/IMG]

090321-lamm-1.jpg
[/IMG]
 
Sv: Lammning 2009

Vilka små sötnosar! :love:

Här rullar dt på, bara fem ungtackor kvar sen är lammningen över för i år.
Med fylingarna har det dessvärre inte gått bra, de är numera bara tre och
som det ser ut nu snart bara två :(
En av dem är inte ens hälften så stor som de andra två. Han har det tufft med
att lyckas slå sig fram till maten men han lyckas ändå! Dessvärre verkar det vara
något fel på honom, han växer inte och är väldigt krum och konstig i utseendet.
Vi har försökt flera gånger varje dag i två veckor men han tar inte flaskan,
det bara går inte! jag har aldrig varit med om att de inte tar flaskan innan.
Någon som har något tips där?

Trots att hälften av tackorna är betäckta av en svart finullsbagge så har vi inte
fått ett enda lamm med ens en svart fläck! :eek:
Hur fungerar färgnedärvningen på får egentligen? Någon som vet?
 
Sv: Lammning 2009

Här har de första små trilling lammen fötts i natt! :) Vid 22.25 kom det första sen gick det fort för de andra två att komma ut! Vid 23.10 var alla ute. Det blev två baggar och en tacka! Amanda verkar stolt över sina små och tar hand om alla så bra! Hon fick trillingar förra året också. Jag vill kalla dem Albin, Alvin och Alva. Får se om mamma går med på det! ;)

Nu är det bara att passa på de resterande 18 tackorna! :d

Bild kanske kommer senare, försökte fota men blir inte bra för det är så dåligt med ljus.
 
Sv: Lammning 2009

Vi fick ett dött lamm i onsdags :cry:

Det var så litet så det var nog fött för tidigt :( ingen bra början på lammningen. Har vi 9 andra tackor att hoppas på istället.

Är det vanligtare att först föderskor får dött lamm? För en i år fick det för oss och en förra året. :(

Vilka fina lamm ni andra har!
 
Sv: Lammning 2009

Inatt föddes ännu ett lamm en liten tacka! :)

Nu kommer lite bilder på de små sötisarna! De är lite mörka men hoppas ni ser lite i alla fall! ;)


Amanda med Alva på ryggen och baggarna Albin och Alvin ligger ner.


Alva myser


En till bild på trilling familjen! :)


Å söta Alva igen!

Vi vägde dessa igår när de var nästan 1 dygn.
Albin vägde 3,8 kg
Alvin vägde 3,6 kg
Alva vägde 3,3 kg


Denna filuren föddes inatt en liten tacka.
 
Sv: Lammning 2009

Hejsan, undrar om någon har något förslag på hur jag ska få tackorna att äta? De äter hö men ratar foder? har haft upp veterinären som inte kunde se något fel och avmaskat. Har prövat blanda med betfor och havre men inget hjälper. Har även prövat att plocka bort fodret ett par dagar så de får längta lite men det hjälpte inte heller. Har haft otur för övrigt 3 st som varit döfödda och två lamm som dött där obduktionen inte kan ge något svar, förutom att de hade mycke hö i magen. Både jag å veterinären har slut på ideér.
 
Sv: Lammning 2009

Hejsan, undrar om någon har något förslag på hur jag ska få tackorna att äta? De äter hö men ratar foder? har haft upp veterinären som inte kunde se något fel och avmaskat. Har prövat blanda med betfor och havre men inget hjälper. Har även prövat att plocka bort fodret ett par dagar så de får längta lite men det hjälpte inte heller. Har haft otur för övrigt 3 st som varit döfödda och två lamm som dött där obduktionen inte kan ge något svar, förutom att de hade mycke hö i magen. Både jag å veterinären har slut på ideér.

undrar vad det är för okunnig vet.:confused:

det låter ju helt klart som foderleda pga energibrist .. köp energibalans på tex granngården

mvh prillan
 
Sv: Lammning 2009

Vi fick ett dött lamm i onsdags :cry:


Är det vanligtare att först föderskor får dött lamm? För en i år fick det för oss och en förra året. :(
!

om det är ungtackor o förstföderskor så kan det hända, de ska ju växa själva och dessutom tillgodose lamm. går de dessutom ihop med äldre tackor så brukar de stå lägst i rang o få mindre mat...
prillan
 
Sv: Lammning 2009

undrar vad det är för okunnig vet.:confused:

det låter ju helt klart som foderleda pga energibrist .. köp energibalans på tex granngården

mvh prillan

De har fått energibalans dagligen i vattnet, kanske skulle försöka spruta in en dos i munnen istället. eftersom jag har vattenkopp så kanske endast några fått i sig... Tack för tipset...
 
Sv: Lammning 2009

vilka raringar mååste få se mer bilder ju :)

Här har det stått stilla ett par dagar nu, sist det föddes lamm här var i lördags den 28/3. Då Loppan fick ett STORT tacklamm. Nästan 5 kg!

Kommer nog fler bilder sen när de är ute och leker. Fortfarande lite kallt på nätterna här för att ha dem ute helt och hållet.

De övriga 16 tackorna som är kvar att lamma, ser ut att göra det när som helst. Alla gör väl det samtidigt sen.... :eek:
 
Sv: Lammning 2009

Värmning, Råmjölk ;). Men som sagt ville inte mamma Määrit ha son nr två trots flera försök till återförening, så han bor numer i vårt kök :love:. Och där kommer vi till nästa fråga: Han får just nu Pontus Mjölkersättning eftersom mamma vägrat bli mjölkad efter dag två mindre än sin bror. Jag har läst olika åsikter om lammnäring, t ex att det är bättre att ge färsk komjölk mm mm. Tyvärr har jag ingen kobonde i närheten. Finns det något annat man kan göra? Skumma ohomogeniserad mjölk och blanda i?

.


Sitter åxå med ett flasklamm, både bildligt och bokstavligt iom. att den just har käkat och somnat i mitt knä. :love: Föddes i går slapp och livlös och det var att snabbt ta ett beslut, så nu har nattsömnen fått stryka på foten. ;)Provade att få tackan att ta till sig henne i dag på fm. men icke, samt att lammet inte heller visade något större intresse annat än för mig.

Tycker att du ska ge lammnäring, vi har mjölkkor så vi har tillgång till "riktig" mjölk, men föredrar lammnäringen, den är ju anpassad för små lammagar. Har nu gett råmjölk i 2 dygn och skall göra en övergång under nästkommande med lammnäringen.

Kicki :laugh:
 
Sv: Lammning 2009

Okej...

Nu i Onsdags fick vi ett till lamm som överlevde :bump: En jätte söt liten en. Snow heter den :) Ska fixa lite kort snart!
 
Sv: Lammning 2009

Enligt min personliga erfarenhet är färsk komjölk mycket bättre för smålamm än lammnäring ;)
 
Sv: Lammning 2009

Ja det är ju så olika vilka erfarenheter man har, huvudsaken är att det fungerar såsom man hoppas.

Nu har jag en hungrig liten krabat här som duttar runt i blöjor, bäst att fixa lite käk. Jag hoppas att jag får sova lite mer i natt iaf. ;)

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 897
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 577
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 166
Senast: Sel
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 308
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp