Bukefalos 28 år!

lamningsdax

Sv: lamningsdax

Har just plockat ut ett 7! kiloslamm som satt med svullet huvud ute.
Första gången jag inte kunnat lägerätta ett lamm.
PL
 
Sv: lamningsdax

Hur mår tackan och lammet? Vissa av de lamm som fått svullna huvuden under förlossningen har ju en tendens att avlida :crazy:
 
Sv: lamningsdax

Lammet levde men började lägga av gick inte att trycka tillbaka o inte att komma åt mer en ett framben. Blev till att skära av huvudet trycka tillbaka o lägerätta.
PL
 
Sv: lamningsdax

Inte kul.. Vilken sorts bagge använde ni?
Hade själv för några år sedan ett flertal lamm som vägde 8-9 kg vid födseln. De flesta klarade dock förlossningen bra, men en del dog till följd av komplikationer. Har märkt att stora lamm oftare ligger i besvärliga fellägen :confused: :crazy:
Alla de lammen hade samma pappa, som var en texel/shropshire/finullskorsning och tackorna hade alla stor andel shropshire/texel i sig.
Baggen är inte kvar i avel i dagsläget...
 
Sv: lamningsdax

Baggen vanlig X köpt hos ASB i Nordanåker tackan var en av dina. Det två vi köpte av NM har redan lammat varsina normalstora tvillingar.
PL
 
Sv: lamningsdax

Ok..
Mina tackor har ju en benägenhet att få stora lamm, vilket inte alltid är en fördel.
 
Sv: lamningsdax

Gnist skrev:
Du är addad hos mig nu i alla fall, för framtida "nödsituationer".
Hur har det gått, med tackan? Har hon lammat? Kom du in och kunde känna om det var ett felläge?
Det låter som att det skulle kunna ha varit ett sådant, eller ett stort lamm..
TACK! Jag undrade just vem det var som addat mig... Såg det innan jag kom hit.

Nej, jag kom inte in och kunde känna något, det var totalt tvärstopp... Se vidare nedan.

peter_lundin skrev:
Skulle kunna vara att livmodermunnen inte öppnar sig normalt "ring womb".
PL
Exakt vad det handlade om...

----

Det börjar ju verkligen bra med årets lamningar. En tacka och hennes tre lamm ligger döda under en presenning och väntar på kadaverbilen :crazy:
Dessutom står nästa jävla (ursäkta) tacka troligtvis med listeria :cry:. TVÅ jourveterinärbesök samma dag är MINST ett för mycket. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: lamningsdax

OJ! Inte så bra start på lammningen i år :( Hoppas det går bättre med de som är kvar att lamma.
 
Sv: lamningsdax

Usch det var trist att höra. Hoppas att nästa går bättre och att det inte är listeria på den andra.
 
Sv: lamningsdax

Jahaja... DÅ var vi igång då! :D

I eftermiddag har Bälinda lyckats kläcka ur sig FYRA lammungar!! (två baggar och två tackor)
Alla är lika stora, verkar pigga och friska och har diat. Och Bälinda tar väl hand om dem.
Frågan är, VAD behöver jag hålla koll på för att de ska klara sig allihop? Borde jag ge dem tillskott eller är det troligt att det kommer fixa sig själv?
 
Sv: lamningsdax

:banana:
ameo skrev:
Jahaja... DÅ var vi igång då! :D

I eftermiddag har Bälinda lyckats kläcka ur sig FYRA lammungar!! (två baggar och två tackor)
Alla är lika stora, verkar pigga och friska och har diat. Och Bälinda tar väl hand om dem.
Frågan är, VAD behöver jag hålla koll på för att de ska klara sig allihop? Borde jag ge dem tillskott eller är det troligt att det kommer fixa sig själv?
Grattis!!! Håller tummarna att det går bra med resten.
 
Sv: lamningsdax

En till fråga... :D

Hur länge bör man ha den nyblivna familjen för sig själv i den egna lilla boxen?
 
Sv: lamningsdax

GRATTIS. Kul att det kom friska lamm, jag har ingen erfarenhet av så många lamm eftersom det är långt vanligast med två lamm i "min" ras, när de får tre (som också är ganska vanligt) har jag dem i egen box tills jag är helt säker att alla lammen får dia och att de har börjat växa normalt och öka i vikt, minnst en vecka, men längre om det är en tacka som jag inte är riktigt säker på att hon sköter sitt jobb...
 
Sv: lamningsdax

Sköter tackan om dem, så behöver du inte göra någonting, så länge lammen är pigga och fina i hullet.

Låt henne stå i lammboxen 3-4 dagar och håll koll på lammmvikterna genom att väga lammen 1-2 ggr/ vecka de första 2-3 veckorna.
Ökar de i vikt, så är det ingen fara och gör de inte det, så får du stödutfodra dem.

Färsk komjölk är det bästa, men lammnäring går också bra.

Och Grattis till dessa småknytt :)
 
Sv: lamningsdax

Grattis ameo! Skönt att de verkar jämnstarka alla fyra. Gärna bild om du kan.
 
Sv: lamningsdax

Tack för svar!! :D
De ser fortfarande pigga ut, alla diar och skuttar runt :bump:... Och Bälinda är jätteduktig, får jag nog säja...
Ska försöka komma på nåt bra sätt att väga dem.

Javill:
Jo, eftersom de verkar jämnstarka så vågar jag ju i alla fall hoppa att de ska klara sig! :bow:
Jag ska försöka ordna foto, men det är lite halvskumt i deras box, så det är svårt att plåta...
 
Sv: lamningsdax

Hej, riktigt roligt att sitt och läsa alla trådar i detta ämne, och tänkte bara presentera mig. Är fårbonde med ca 115 tackor och har hållit på sen 91 med får.
har sett att krystalyx skrivs det om en del och tänkte bara tala om att det är egentligen inte ett vitamin baserat utan ett näringstillskott för bättre grovfoder upptag, som är mycket bra. Man bör dock ge vitaminer i antingen pulverform eller balja till.
Tror det finns en hemsida.
Lycka till i lamningarna, här rullar det också på.:banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 059
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 757
Senast: Red_Chili
·
S
Hästvård Hej alla glada, jag har lite funderingar om klippning. Jag har börjat att fundera på att klippa min ponny (new forest) som rids...
Svar
5
· Visningar
1 267
Senast: skogstokiga
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 350
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp