Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Tycker det är konstigt att advokaten tagit sig an fallet. Kanske är det så att vi är ansvariga.

Skulle tycka de är konstigt om ni är ansvariga men man vet ju aldrig vad hon berättat för histora.
Lider med er och ska komma ihåg att aldrig låna ut mitt släp.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

En bil ruttnar underifrån på en sommar om den står på gräs. Vill inte tänka på vad det kan göra med ett hästsläp.....:eek: Viktigt att ha ut mattan ibland o kolla golvet o låta det torka mellan varven.

Inget personligt mot dig denver! Bara ren upplysning!



Menar du om gräset är högt och "tar i" bilen underifrån? Eller kan den stå på klippt gräs (eller kort gräs övht) och ändå förstöras undertill? (väldigt OT :p)
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Tycker det är konstigt att advokaten tagit sig an fallet. Kanske är det så att vi är ansvariga.

Innan ni har fått något brev så vet ni inte om någon advokat är kontaktad! Hon kanske kör med skrämseltaktik!
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Håller med. Ha is i magen och avvakta brevet, och prata gärna med en egen advokat eller jurist under tiden. Jag tror inte att ni kan hållas ansvariga faktiskt men jag är ingen jurist. Hur som helst verkar människan fullständigt skamlös. :mad:
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Innan ni har fått något brev så vet ni inte om någon advokat är kontaktad! Hon kanske kör med skrämseltaktik!

Så tänker jag också. Dessutom vet jag att många advokater tar på sig ärenden de inte har full koll på, de tjänar ju pengar på klienten oavsett om denne vinner eller inte.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Tycker det är konstigt att advokaten tagit sig an fallet. Kanske är det så att vi är ansvariga.

advokater tar sig an allt! de får ju betalt vare sig de vinner eller inte!!

När jag sålde min häst, som jag berättade om innan, låg bevisbördan som sagt på köparen (att min häst skulle ha vävt), trotts att detta var OMÖJLIGT för dem att göra (det är ju omöjligt att BEVISA att något som hänt, inte har hänt, dessutom när jag hade runt 10 pers som kunde säga att det INTE hänt :grin:) så tog sig deras advokat an fallet, det var dessutom en mycket känd advokat, googlar man på honom så är han den första man får upp typ.

Jag är helt förbluffad över denna "kompis", vad har ni för relation, hur känner ni varandra?
Hua, jag hade varit rasande på denna "kompis".
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

men hjälp vilken pinsam människa! :eek:

varför inte bara ge upp och koncentrera sig på att få sin häst frisk istället för att driva dig till vansinne?
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Vid besiktning kollas golven underifrån av besiktingsteknikern. Inte inne under mattan. Men om bilprovningen erbjuder sig att deras försäkring skall ge er ersättning har teknikern gjort fel som besiktade ditt släp. Det är som Dom säger hästens försäkring står för hästens skador.
Verkligen igen rolig sits du hamnat i. Hoppas det har löst sig. Men följer din tråd och hoppas erkligen att ordnar upp sig.
Mvh
pudlan
 
Senast ändrad:
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Enligt cheferna på bilprovningen skulle de ha gått i och kollat invändigt.

Hästen är som det ser ut nu frisk men hon har inte börjat hoppa honom. Om hon inte kan hoppa honom mer så vill hon väl ha ännu mer pengar. Hästen är 18-år så en tävlingshäst kan man väl kanske inte kalla honom men det är det hon köpt honom till.

Hela historien är sorglig och allt är bilprovningens fel som inte upptäckte ett murket golv.

Vi kommer få vårt släp lagat och det verkar som vi kommer få ett nytt golv på köpet. Vårt försäkringsbolag (LF) täcker sparkskador invändigt men vet inte om hästen kan hoppa sig genom ett friskt golv. Ska bli spännande att se vad som händer. Självrisken är på 1500.


Relationen till tjejen är väl ok. Jag förstår att hon vill ha pengarna tillbaka och jag tror att hon vill att bilprovningen ska betala henne men hon vet att det måste gå genom oss. Vi väntar papper från henne advokat så vi får väl se vad som händer framöver.

Fortsättning följer....
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Jag kan inte se varför hon ska ha pengar tillbaka?

Du gjorde allt du trodde räckte.
Om hon krockat med en bilist, hade det varit ditt fel det med för att du lånat ut transporten!?


Hade det varit frågan om sparkskador gjorda av din häst så hade det ju inte varit så att hon skulle fått pengar tillbaka.
Känns lite som om hon inte har koll men tror att om någon gör ngt som skadar hennes häst, om det så än är en olycka som inte kunde förhindrats, så har hon rätt till ersättning.
 
Senast ändrad:
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Fast... jag måste ändå säga..... att ÄVEN om det inte skulle vara bilprovningens fel så är det inte ditt heller.
Du har LÅNAT ut något GRATIS till någon som SJÄLV har bett att få LÅNA. Inte en chans att du ska hållas ansvarig då, enligt mig. Men jag tror inte det är hållbart rättsligt oavsett vad hennes "advokat" säger. Har frågat runt lite och mina juridikkunniga vänner håller med mig.

Du verkar väldigt snäll tycker jag. Relationen med tjejen hade jag inte sett som det viktigaste i det här läget, jag hade ifrågasatt och bestridit ALLA krav hon må ha på dig. Att du skulle hållas ansvarig ser jag som löjligt!
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Det kan inte vara så att det är hennes häst som levt rövare i transporten så till den milda grad att det dåliga golvet inte höll och övriga skador uppstod då? Isf är det ju väldigt enkelt att krångla sig ur sin egen skuld genom att skylla på att golvet inte höll.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Men vad är det för fel på folk????
Låt henne vifta med så många advokater hon vill, som någon tidigare skrev, ni har lånat ut släpet gratis, besiktigat UA, låt henne stånga sig blodig, bara hon som gör bort sig i slutändan.
Ni har inte gjort något fel.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Hej Vickan

Tråkigt när sådant händer, man vill ju gärna hjälpa varandra när det behövs.
Nu får du bara problem för att du var snäll, hoppas att det löser sig så att båda parter blir nöjda. Håller tummarna för dig.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Tråkigt att hamna i en sådan sits för att du ville vara snäll och låna ut ett släp gratis. Ett släp som du "visste" var ok eftersom det gått genom besiktningen. Jag kan tycka att det är stor skillnad om man lånar ut något som man vet inte duger utan att informera om det.
Kan inte se att du ska ersätta något till den som lånade eftersom du faktiskt gjort vad de flesta hade gjort för att kontrollera att släpet var friskt. Sedan är det ju skittrist att det händer, ingen frågan om det, och jag förstår hur du känner dig.
Jag är inte så glad för att låna ut mitt släp till att andra ska köra sina hästar i det, men lånar gärna ut det till kompisar som ska flytta stora grejjer. Det går att hyra till en hyfsad peng, och då ingår försäkring. Kör man ofta så är det kanske läge att köpa ett eget. Kan användas till mycket mer än att köra häst i :).
/U
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

en tanke slog mig...

kan det inte vara så att din kompis faktikst MÅSTE göra allt väldigt formellt (genom advokat anso) för att du i din tur ska kunna kräva pengar av bilprovningen?
alltså jag tänker så här, att om hon inte gör det, så lastas inte DU och därför är inte bilprovningen som endast gjort en affär med DIG skyldiga att ersätta de pengar som hon fått lägga ut pga dem.

Hänger du med på vad jag svammlar om?

Däremot kan jag ju säga, att om det är så, att kompisen helt allvarligt kommer kräva dig på pengar, även om du inte får någon ersättning av bilprovningen, så tycker jag personligen att hon ("#¤¤%/&)(/&%¤%&/()(/&%¤%&/) :devil:
Nu tror inte jag att hon kommer få rätt, utan bara dra på sig mer kostnader eftersom hon antagligen kommer få betala både dina och hennes advokatkostnader typ, så tycker jag rent ut sagt att hon borde skämmas. (I mitt huvud fortsätter jag säga massa fula ord men avstår här på forat)
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Jag förstår vad du menar Apollo 13 men om det var så skulle hon kunna säga det till oss
istället för att hela tiden nämna antingen bilprovningen eller ni får betala.

Idag ringde bilprovningen och ville att vi skulle komma in med släpet på måndag så de kunde se om det var något de hade missat. Problemet är att vi inte har en bil med drag just nu. Jag ringde tjejen som lånat släpet och hörde om hon kunde följa med dels för att berätta sin historia och för att vi inte har en bil. Det första hon säger är " ja men ni få rbetala bensinen". Självklart gör vi det men det är liksom inte långt till bilprovningen inte ens en mil. Tycker att hon som är så hiad borde ställa upp utan att tveka men hon kunde inte just den tiden.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Praktiskt, hon får berätta sin historia Och se om hon får tillbaka från bilprovningen och Du får stå för bensinen... :S
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Ge henne 30 spänn och säg att du ska ha en femma tillbaka i växel :grin:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp