Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Som uthyrare hade jag erbjudit henne möjligheten att skotta själv om jag själv inte hade haft tid att fixa det, men ansvaret ligger ju fortfarande på den som använder släpet.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

ja klart att ansvaret ligger hos den som kör släpet, men om jag hade hyrt ut ett släp, så hade jag velat att det ska vara kördugligt och jag tycker inte mina kunder ska behöva ställa sig och skotta fram ett släp.. service lixom.
men jag förstår också att kunden har ansvaret om de inte blir gjort
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Undrar hur det har gått för er med släpet? Känner empati med er.
Mvh
pudlan
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

jag lånade aldrig ut vårt gamla släp just för att det var ett helt nytt golv, bytt av oss.
ok till en del flyttar och sånt men inte annars. Grannen som vi bytte tjänster med lånade det för att köra till seminstationen dock.
Så var vi snälla och lånade ut det till en desperat granne och vad tror ni idioten gör??? skruvar fats gummimattan i golvet för att den skulle ligga still!!! hade aldrig flyttat på sig ens när vi körde utan mellanvägg.
Stora skruv i bakkant och i sidorna.. efter ett halvår var golvet slut igen..
En sak jag förfasar mig över är att folk låter släpet tå ute med övre luckan öppen????
Angående detta fall.. jag som lånare har ju undersökningspikt lyfter jag på mattan och ser fukt kanske jag drar öronen åt mig??
Vi hade ju dessutom svetsat dit extra balkar så han på besiktningen frågade om vi skulle köra elefanter;)
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Så någon som lånade erat släp tog ett eget initiativ och borrade och skruvade i det??? :eek:


Den siste idioten är banne mig inte född... :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

KL

Oj oj oj, vilka människor det finns....

Själv brukar jag försöka lämna tillbaka saker jag lånar i BÄTTRE skick än innan, om det är möjligt. Nytvättat, fulltankad om det är en bil, någon småsak utbytt såsom en trasig lampa eller liknande. Som tack för hjälpen. (Skulle dock ALDRIG göra någon åverkan på släpet som att skruva, borra nya hål eller något liknande!!! :eek:)
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

nej vi var lagom lyckliga:) fick titta två gånger för att se om det var sant när pappa sa det..
Vi som var så rädda om vårt golv som trots att vi la in det själva ändå gav en 5-6000kr för skivan osågad, för vi valde en tjockare än rekommenderat, hade vi fått plats hade vi kunnat kört en elefant:)
Älskade det släpet, gick så bra bakom bilen, lätt och bra.. hon som köpte det grät nästan och var tvungen att ringa och tala om hur bra det gick när hon kört hem det:)
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

*kl*

Jisses!!!
Hur orkar folk?
Jag kan ha viss förståelse om man hyr av ett företag men när man lånar av en vän?!
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

*kl*

Hur har det gått för TS?
Har det kommit något brev från adekvaten?
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Dags för lite uppdatering....

Idag var vi på besiktningen och visade dem släpet. Efter en stunds bankande kommer en kille ut och säger att golvet utom den biten som hästen trampat genom ser väldigt bra ut. De tyckte att mitt tio år gamla golv var som nytt. De lyssnade efter ett murket ljud. De erkänner att de felat men att de förstår att de missat det murkna golvet.

Mannen "chefen" tyckte att vi själv borde tänkt på att golvet var gammalt och behövde ses över. Jo men hallå det var ju därför vi bad dem kolla extra noga. Det hemska är ju att vårt golv förmodligen släppts igenom än en gång.

Ärendet ska skickas till skadeavdelningen där de ska tillsammans med jurister avgöra hurvida de ska ersätta oss och tjejen som lånade släpet. Återkommer så när vi vet mer.

Tror inte hon har kontaktat någon advokat för vi har inte hört något.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Upplivar tråden.

Hoppas det löser sig för er!


Var golvet murket på just det stället som hästen gått igenom? Eller kan det avra så att tjejens häst utsatt golvet för et onotmalt tryck, tex att den sparkat i golvet.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Onormalt tryck???? :eek:
Golvet i ett hästsläp ska hålla för en häst även om den sparkar eller hoppar in/ut!
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Nja det beror lite på hur intensivt sparkandet är, det skulle bli ett enormt tungt ekipage om man ska kuna räkna med att det håller för allt. Stora hästar väger uppemot ett ton....
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Precis min tanke. Tänk då bara vilket tryck det ligger bakom en arg bakhov som stampas ner i backen upprepade gånger snabbt. Måste bli väldig belastning för golvet.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Undrar hur det har gått med er transport?
Mvh
pudlan
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Har följt hela tråden i detalj. Det är verkligen sorgligt det som hänt. Men jag tycker verkligen inte att ni ska vara ersättningsskyldiga på något sätt. Vi var tvungna att låna stallägarens släp akut en natt för att åka till vet. och var fullt medvetna om att det var ett gammalt släp vilket medför att allt inte är i tipptopp. Vi var bara tacksamma att vi fick låna det mitt i natten och hade det hänt något så är det vi som får stå för det. Bara för att man tror att ett gammalt släp man lånar är helt sprillans bra får man inte vara dum. Saker händer. Ren otur att det hände med just hennes häst i den, kan ha varit som andra ha sagt att hästen sparkade mycket och det blev avgörande. Men sånt händer. Bilar går sönder utan orsak även om de är besiktigade, det får man leva med. Eftersom släpet var besiktigat och lagligt på alla sätt tycker jag bara att hon ska vara tacksam för att det inte blev värre än det blev och vara glad över att hon bara kom 3 km och att det inte hände på typ en motorväg.

Lycka till och hoppas att allt ordnar upp sig till det bästa! Är djupt imponerad av ditt lugn! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp