Bukefalos 28 år!

Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

du måste verkligen berätta vad juristen säger om detta! verkligen jätte intressant o man undrar ju hur "kompisen" som lånat släpet är funtad?!
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Enligt bilprovningen själv så ska golvet kollas och de är tydligen medvetna om att det slarvas en del. De kollade ju vårt golv men tydligen inte tillräckligt.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

*kl*

Alltså. Om du lånar en bil så är du som förare skyldig att kontrollera bromsar, ljus, bälte, tuta m.m. Detsamma gäller om du lånar ett släp, du kan inte köra runt med trasiga lyktor på en sån och skylla på ägaren om du blir stoppad. Det är den som kör ekipaget som har ansvaret att kolla att fordonet är kördugligt. Vilket då verkar innebära att kolla golvet i ett hästsläp.

Kontra med en faktura för reparation på släpet!
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Juristen säger som ni att eftersom vi inte tagit betalt utan lånat ut det ligger det i hennes intresse att kolla golvet. Han tyckte det var konstigt att en advokat sagt att hon kan kräva pengar från oss om bilprovningen eller försäkringen inte vill betala så är det oss hon ska gå på.

Han tyckte om någon skulle ersättas så var det vi då hästen förstört mellanväggen i släppet men han skulle kolla upp detta mer imorgon så jag återkommer.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

det är just därför man ALDRIG ska låna/hyra ut sitt släp....
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Till saken hör att vi aldrig lånat ut det tidigare utan varit benhårda med det. Men vi fick låna hennes bil när vi skulle till veterinären så tjänster ger gentjänster.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Antagligen har hon inte alls pratat med någon advokat utan drar en rövare och hoppas att du ska bli skrämd. Många tror att om de bara andas om advokater så blir folk rädda och så får de som de vill.
Jag skulle mer tänkt i banorna att det var hon som skulle ersätta dig för att hon haft sönder din transport.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Vad skönt att du fick ett positivt besked av juristen! Är inte alls förvånad!
Ska dock bli intressant att höra om hon kan bli ersättningsskylldig för transporten... jag TROR att det kan va så att du inte kan kräva något om ni inte kom överens om det innan...


Om jag får gissa... så tror jag att jag vet någon som inte kommer låna ut sitt släp igen :angel:
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Skulle byta in mina två gamla transporter mot en ny hos en handlare. Båda släpen var nyligen besiktade. När jag kom dit för att genomföra inbytet, klev han rätt in i släpet utan aluminiumgolv, stampade till i en hörnet bak och gick rakt igenom golvet. "Såhär är det jämt, besiktiningen är så jäkla slarviga med att kolla golven." sa han bara.

Vi delade på kostnaden för bytet av golvet, men det värsta var att det var det släp jag brukade låna ut till mina inackorderingar. Med tron om att släpet var helt okej. Vilken mardröm för TS att råka ut för det som hänt.
Lycka till, hoppas det löser sig med allt!
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Vi har många släp och inte någon gång vi varit på besiktningen har de anmärkt på golvet. Ett av släpen hade då golv som gick att se igenom på vissa ställen.

Det här har varit uppe många gånger, och en del säger att deras Bilprovningsstation kollar, andra säger att de inte gör det.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

From i år ska väl SBP ta över djurskyddskontrollen av släp, så då blir det förhoppningsvis lite bättre koll på golven alldeles oavsett?
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Men vad äckligt ändå.
Vårat släp är lite mjukt vid skötardörren förmodligen efter vatten, dock är de dubbla golv och det är bytt 05 så man får hoppas. Ska dock kolla golvet nooga innan vi sätter ut det på annons.
Jag tror visst att om ett släp stått på gräs en längre tid så kan de göra golvet mjukt, gräs är ju ändå fuktigt.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Jag ber dem att alltid kolla golvet extra noga när jag är inne och besiktigar släpet + att jag brukar se till att golvet under mattan luftas när det inte används.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Jag är ganska så säker på att hon som lånade släpet har egen undersökningsplikt. Ditt ansvar är bara att hålla den besiktigad och laglig.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

*knapplån*

OM det gäller en uthyrning (d v s pengar har bytt händer mot att få låna transporten) tror jag det kan vara lite halt läge. Hyr man ut har man vissa skyldigheter att det som man hyr ut är i det skick den som hyr har rätt att förvänta sig. D v s hyr man en transport för att köra hästen, har man rätt att förvänta sig att transporten är i sådant skick att den kan transportera hästen.

Skulle så inte vara, kan man ha rätt att begära ersättning för liden skada, men det är ju långt att gå...
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

okej, vi besiktade vårt släp i somras o frågade om golvet o de svarade att de inte kollades.

Samma här. Jag besiktade mitt släp för första gången (det är en -06:a) i maj och ingen kollade golv eller ens inuti släpet (Finspångs bilprovning)

De gånger jag har bes mina gamla släp har ingen brytt sig heller trots att det varit gamla släp (70-80tal)
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Håller med Skogstrollet. Begär att de ersätter dig för skadan på golvet! Har man sönder något som man lånat ersätter man.:angel:
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Håller med Skogstrollet. Begär att de ersätter dig för skadan på golvet! Har man sönder något som man lånat ersätter man.:angel:

Fast varför skulle man ersätta något som uppenbarligen är undermåligt?
Det handlar ju inte om att "ha sönder" , utan om att något dåligt helt enkelt har gettm ed sig.

Det är ju bara ren tur att ingen skadade sig allvarligt, och vore jag ts skulle jag dels vara glad över att det inte hände min häst, och dels ha sjukt dåligt samvete över att det hänt någon annan.




Tävlingsavgifter osv skulle jag aldrig betala, men om en häst skadades pga mig så skulle jag garanterat ställa upp åtminstonde med en del av veterinärkostnaderna. Lånar man något så tar man ju för givet att det ska fungera. Inte ska man behöva slå med en slägga i släpet för att garantera säkerheten?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp