Bukefalos 28 år!

Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Fast utgår man för att det är normen att man ska riskera att betala om något går snett när man lånar ut då lär det inte vara många som får låna något alls. Det är för dyrt helt enkelt, det kan ju dessutom röra sig om en oförsäkrad häst som tvingas avlivas och man krävs på stora summor, mitt nya grimskaft gick t.ex av förra veckan vid väldigt lindrig belastning, konstruktionsfel. Skulle jag betalt veterinärräkningen om jag lånat ut det och någon häst kommit till skada?

Det är skillnad om man hyr ut, till marknadspris. Hade personen hyrt släpet av en mack så är de ansvariga för skicket och ska ersätta, diskutabelt för vad och hur mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Fast TS trodde ju att släpet var i gott skick eftersom det var besiktigat..
det var ju inte så att hon misstänkte att det var dåligt heller så jag tycker absolut inte att TS ska vara med och betala eventuella veterinärskostnader.

Stoppar man in sin häst i ett släp, vare sig det är ett nytt eller gammalt, så kan det ske olyckor.
Om nu golvet gett med sig, så är det antagligen inte en ny transport vi pratar om och jag tycker man är naiv om man tror att man kan köra runt med ett TUNGT djur i en transport i ett gammalt släp utan att riskera att det sker olyckor. (Nej jag kör inte mina hästar i gamla släp och skulle aldrig göra det om det inte var akutfall.)

I detta fallet hade jag inte haft dåligt samvete öht, däremot hade jag tyckt synd om hästen (såklart) vart lättad över att jag slapp det själv på någon av mina, men jag hade aldrig betalt några vet kostnader.. jag hade heller aldrig lånat ut mitt släp utan att kommit överens om att den som lånade släpet skulle återställa släpet om det blev skadat.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Lånar man något så tar man ju för givet att det ska fungera. Inte ska man behöva slå med en slägga i släpet för att garantera säkerheten?

Man hyr från ett erkänt uthyrningsföretag som har anpassade försäkringar och plikter som du inte kan kräva av en privatperson vars grejer du utnyttjar GRATIS. Lånar gör man på egen risk.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Dåligt samvete har man väl om man orsakat någon något. Jag känner faktiskt att jag inte är skyldig till det som hänt. Jag tycker att det som har hänt är fruktansvärt och självklart så är jag glad över att hästen inte fick några men.

Hon ringde oss i panik och behövde låna ett släp. Jag som aldrig lånar ut mitt släp tänkte att det var ok. Vilket jag självklart ångrar. Hade jag vetat att golvet var dåligt hade jag så klart inte lånat ut det. Jag bad dessutom bilprovningen att kolla extra noga under golvet.

Jag ser detta som en fruktansvärd olycka!!!

Om jag lånar ut en sadelgjord och den spricker när personen rider och hon ramlar av och bryter armen. Är jag då ersättningsskyldig tycker du??

Jag har inte bett henne betala för mellanväggen, mattan eller golvet som gått sönder. Jag hoppas att bilprovningen kommer att ersätta oss och henne för detta då det är de som missat ett murket golv. Och jo det ingår i en besiktning att kolla golvet det säger deras chef som vi pratat med. Denne chef beklagade och sa att detta inte var första gången och bad oss skriva upp allt som gått sönder och kostnader för hästen. De skulle ersätta allt utom golvet då det ändå skulle bytas. Men nu var de inte hundra % säkra.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Fast varför skulle man ersätta något som uppenbarligen är undermåligt?
Det handlar ju inte om att "ha sönder" , utan om att något dåligt helt enkelt har gettm ed sig.

Det är ju bara ren tur att ingen skadade sig allvarligt, och vore jag ts skulle jag dels vara glad över att det inte hände min häst, och dels ha sjukt dåligt samvete över att det hänt någon annan.




Tävlingsavgifter osv skulle jag aldrig betala, men om en häst skadades pga mig så skulle jag garanterat ställa upp åtminstonde med en del av veterinärkostnaderna. Lånar man något så tar man ju för givet att det ska fungera. Inte ska man behöva slå med en slägga i släpet för att garantera säkerheten?

"Skadades pga mig" Det var ju ingen som tvingade människan att LÅNA ett släp! Det finns en ytterst enkel lösning på ett sådant problem - KÖP ETT EGET SLÄP!

Jag skulle aldrig i hela mitt liv ha mage att kräva något av någon som jag fått LÅNA ett släp av. Jag skulle skämmas ihjäl för att släpet gått sönder under mitt ansvar.....
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Jag med skulle känna likadant .

Mia
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Håller med du!
Min svarta Fara lyckades ha av bakbommen på kompisens släp jag höll på att skämmas ögonen ur mig. Förjäkla pinsamt även om vi lagade det själva direkt så ringde jag och bad om ursäkt 20 gånger.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Om din häst sparkar någon annans häst i hagen så den andra hästen måste få vet. vård, betalar du det då?
Jag anser att mina hästar går med andras hästar på "min egen risk". Det är något jag som hästägare får ta när jag har flockdjur och vill tillgodose djurens naturliga behov. Om en av mina blev skadad för att den blev sparkad av en annan häst skulle jag inte kräva vet.kostnaderna för det.
Liksom jag inte krävde de väldigt dyra vet.omkostnaderna när min unghäst fatnade i ett godkänt (fabrikstillverkat) boxgaller och slet sönder 2 mjölktänder i underkäken.
Att hans käke var för liten för gallret kunde inte stallägaren (eller jag) veta. Och eftersom gallret var både fabrikstillverkat och dessutom godkänt av djurskyddsinpektion, så kunde inte stallägaren på något som helst sätt anses som ansvarig imo.



Det är lite samma situation här. Det är på egen risk man lånar ett släp. Speciellt om det är en själv som frågar om man får låna.


Hur ska TS kunna veta att släpets golv var dåligt, ska Hon ta en slägga och slå det i släpet?
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

"Skadades pga mig" Det var ju ingen som tvingade människan att LÅNA ett släp! Det finns en ytterst enkel lösning på ett sådant problem - KÖP ETT EGET SLÄP!

Jag skulle aldrig i hela mitt liv ha mage att kräva något av någon som jag fått LÅNA ett släp av. Jag skulle skämmas ihjäl för att släpet gått sönder under mitt ansvar.....



Jag håller med dig.

För ngt år sedan lånade jag tillsammans med en kompis en hästtransport av en stallkamrat för att åka på kurs med våra hästar.
Kompisen körde, hon var också den som vid tillbaka lämnandet körde själv och lämnade transporten nere på parkeringen medan jag bar in våra hästsaker. När jag gick ner för att kontrollera släpet en sista gång finner jag att kompisen glömt dra ur sladden mellan bilen och transporten vilket resulterat i att hon kört av sladden. :eek:
Inget hon erkände eller ville kännas vid övht utan påstod att det varit så sen innan. Själv skämdes jag massor och erbjöd att stå för kostaderna att laga det hela, något kompisen inte ens var villig att stå för hälften av (trotts att hon var den som kört sönder sladden).
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Ja jag har tappat ett stödhjul en gång på en transport jag lånade. Pga av att "hållaren" var bristfällig med glapp. Men det spelar ju ingen roll, någon var snäll och lånade ut en transport och jag skämdes otroligt mycket, och köpte ett nytt stödhjul så fort jag bara kunde.

Numera skulle jag aldrig låna ett släp, då hyr jag hellre.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Klart ni inte ska ersätta henne! Väldigt magstarkt av henne att kräva det när du nu har varit givmild och lånat ut ditt släp - du kunde inte veta att det var undermåligt när bilprovningen godkänt det.
Har hon hört av sig något mer?
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

KL
Jag lånade ut mitt släp förra vintern gratis till bekanta. De hörde av sig efter någon vecka och frågade om de fick byta bakre delen på mitt golv, då det började bli dåligt :bow::bow:

De får gärna låna mitt släp igen :p

Annars lånar jag numera inte ut det. Hade en kompis som körde mina döttrar till en tävling som jag inte kunde köra till. Jättesnällt, men tyvärr så drog hon inte åt stödhjulet ordentligt så det gick sönder :cry: ett sådant som är gjort för transporten och används även som domkraft vid punktering. Kunde ju inte kräva ersättning då hon varit snäll o kört mina hästar o mina döttrar......istället så hjälpte den trevliga familjen som bytte golvet, även att byta nytt hjul :love: de hade transporten hela vintern igengäld :laugh:

Innan jag köpte eget släp och då lånade andras så var det en självklarhet att kolla golvet innan man ställde in hästen i, precis som man kollar vilka lampor som funkar på släpet ihop med min bil. Har min häst sönder något så betalar man naturligtvis för sig. Oavsett vilket skick det var i när man lånade det.
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Jag tror visst att om ett släp stått på gräs en längre tid så kan de göra golvet mjukt, gräs är ju ändå fuktigt.

En bil ruttnar underifrån på en sommar om den står på gräs. Vill inte tänka på vad det kan göra med ett hästsläp.....:eek: Viktigt att ha ut mattan ibland o kolla golvet o låta det torka mellan varven.

Inget personligt mot dig denver! Bara ren upplysning!
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Idag har vi pratat med bilprovningen. De sa att vi skulle få ersättning för släpet av försäkringen men det verkar som att de inte bryr sig om låntagarens häst. De säger att hon får ersättning från hästens försäkring.

Till saken hör att hon påstår att hon ligger ute med 10 000 och då har hon inte kommit upp till självrisken ens som är 2500. Resten är bensin pengar tävlingsanmälan sen vet jag inte mer.

Igår sa hon att vi kommer få ett brev från hennes advokat. Min syster frågade vem hon hade tänkt skulle betala hennes advokat då sa hon: "antingen bilprovningen eller ni".
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

En bil ruttnar underifrån på en sommar om den står på gräs. Vill inte tänka på vad det kan göra med ett hästsläp.....:eek: Viktigt att ha ut mattan ibland o kolla golvet o låta det torka mellan varven.

Inget personligt mot dig denver! Bara ren upplysning!

Fast de var väl de ja skrev :o

Jag tror visst att om ett släp stått på gräs en längre tid så kan de göra golvet mjukt, gräs är ju ändå fuktigt
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Är hon helt galen, människan?? Fattar hon inte att hon själv får kolla igenom det hon lånar. I detta fallet var det ju besiktigat, inte TS fel.

Hade personligen strypt fanskapet, ursäkta mig men såna människor gör att jag ser rött !!:devil:!
 
Sv: Lånar ut hästsläp nu vill hon att vi ska ersätta henne.

Tycker det är konstigt att advokaten tagit sig an fallet. Kanske är det så att vi är ansvariga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp