Långt till marken!

Sv: Långt till marken!

Jag tror inte det har så våldsamt mycket med hästens storlek att göra. Eller, ja till viss del ahr det väl med det att göra, men jag är i alla fall sällan så cool att jag hinner fundera ut lämplig landningsställning där i luften. Möjligen kan man liksom instinktivt hinna vrida sig om man åker av en större häst... Tror snarare det handlar om hur man ramlar av. Om hästen faktiskt SLÄNGER ryttaren i backen går det oftast med en herrans fart, men om man glider av eller åker i backen i ett glädjeskutt eller för att hästen kastar sig tvärt går det lite långsammare. Ytterst ovetenskaplig och otestad teori, men de få gånger som hästen faktiskt avsiktligt har skickat av mig har jag slagit i backen betydligt hårade...;)
 
Sv: Långt till marken!

Faller personligen hellre av en liten hästen än stor.

Men rider hellre in en stor än en liten.

De små är så ettriga och allt går så fort. Man hänger inte alltid med i svängarna. De större har jag lättare att "läsa av" innan de gör något.

faller hellre 1,3 meter i hög fart än 1,7-8 i hög fart.
 
Sv: Långt till marken!

Det kan nog stämma.
Ramlar man av en stor häst tar det längre tid att landa och man hinner oftast forma sig så man inte gör illa sig lika mycket.
 
Sv: Långt till marken!

Det beror väll hur man ramlar av. Av alla små ponnyer jag ramlat av har jag aldrig slagit mig men varje gång någon av de stora slängt av mig så har jag slagit mig något fruktansvärt! Slår alltid i ryggen på något illa vis och får skitont efteråt. Men jag har nog inte lärt mig hur man ska landa än :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 362
Senast: Sirap
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 863
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
291
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 310
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp