Bukefalos 28 år!

Låta hund vila eller träna? halt?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Tänkte be om lite bukehjälp för mitt I-landsproblem.

Min kille tycker jag har haltat lite vf. Märker det endast ibland och det är ytterst lite. I skritten kan jag tycka att han avlastar. Även i passgången. Typ som att vf är lite för kort?

Nästa vecka onsdag börjar vår agillitykurs, han ska röntgas och göra hälsokontroll på torsdag nästa vecka. Tycker ni han ska vila hela kursen innan dess? Han bryr sig inte om jag klämmer, känner och böjer åt olika håll.

Lägger in film då han springer, skakig och upp och ned.... Men han ser ju inte halt ut där?

Den sida som det svarta örat är på tycker jag att han avlastar ibland.

http://www.youtube.com/watch?v=5Pj7AtbXDHs&list=UUc7Ja8elvgtKn4MsmICQLTA&index=1&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=v9G7f33L5tg&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=XSYT43R6yMA&feature=youtu.be

Tycker det är så svårt, ibland inbillar man sig ju hälta bara för att man tror att det finns där. Hade ni tränat som vanligt fram till veterinärbesök? Alltså en vecka framåt.

Ilo blir tokig om han går koppelpromenad en vecka han måste få busa och jobba. Hade varit snällt om ni ville ge lite av er dyrabara tid och slänga in en åsikt vad ni tycker jag bör göra :)
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Min kille tycker jag har haltat lite vf.

Gud vilken förvirrande första mening...höll på att bli tokig som inte fatta den..kunde inte bestämma mig för om det är din pojkvän eller du som haltar... tills jag läste vidare o förstod att du skrev om hunden :o:p

Annars har jag tyvärr inget bra att komma med.. Hoppas du får andra bra svar! :D
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Min erfarenhet är att om man tycker sig se en orenhet på sin egen hund så finns det en orenhet där. Jag skulle inte träna något fysiskt innan veterinärbesöket. Däremot kan du ju köra mental träning fram till du vet?
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Gud vilken förvirrande första mening...höll på att bli tokig som inte fatta den..kunde inte bestämma mig för om det är din pojkvän eller du som haltar... tills jag läste vidare o förstod att du skrev om hunden :o:p

Annars har jag tyvärr inget bra att komma med.. Hoppas du får andra bra svar! :D

haha, ibland blandar händerna ihop det hjärnan tänker. :)
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Min erfarenhet är att om man tycker sig se en orenhet på sin egen hund så finns det en orenhet där. Jag skulle inte träna något fysiskt innan veterinärbesöket. Däremot kan du ju köra mental träning fram till du vet?

suck, ja. :/ hittills har jag ju alltid haft rätt magkänsla då hästen känts oren och även förra hunden. Så antagligen är det något som spökar nu med.

Ja mental träning kör vi mycket. :) Men jag har en hund med sprutt i benen :D Vi får helt enkelt hålla i bromsen fram tills torsdag då :)
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Nu kan jag vara helt fel ute men.............
OM nu hunden visar ytterst lite hälta efter vila så kommer ju ev inte vet. att hitta något. Om du istället kör på för att nästan provocera fram något kanske det blir lättare att hitta felet som annars skulle vara väldigt diffust? Och det går att behandla/åtgärda.
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Nu kan jag vara helt fel ute men.............
OM nu hunden visar ytterst lite hälta efter vila så kommer ju ev inte vet. att hitta något. Om du istället kör på för att nästan provocera fram något kanske det blir lättare att hitta felet som annars skulle vara väldigt diffust? Och det går att behandla/åtgärda.

Jag vet folk som gör så med hästar, jag själv skulle aldrig göra så med min häst. Ser jag en hälta så tycker jag att en utbildad veterinär ska borda se det.
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Hur ska en veterinär se hältan om den inte syns efter vila?
Har du gjort böjbrov på en häst? Det är ju också att provocera fram en reaktion.
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Jag skulle ta det lugnt med agilityn, helt klart. Däremot skulle jag gå lugna promenader och stretcha hunden försiktigt fram till veterinärbesöket. Vid stretchen kan du märka om hunden reagerar annorlunda, verkar ömma, är stel, spänd, osv. Det är sedan information som du kan vidarebefordra till veterinären.

Jag skulle heller inte försöka provocera fram något genom att köra på. Du tänker helt rätt! :bow: Förutom den etiska aspekten att man aldrig ska utsätta hunden för belastning när man misstänker att den har ont så kan rehaben förlängas med månader om det visar sig att hunden har en skada. En bra veterinär kan utreda hältor även om den inte ser något uppenbart problematiskt vid en okulärbesiktning.
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Hur ska en veterinär se hältan om den inte syns efter vila?

Det är ju inte det enda sättet att utreda en hälta på. Veterinären får helt enkelt lita på hundägarens berättelse och utgå i från den när han eller hon undersöker hunden.
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Hur ska en veterinär se hältan om den inte syns efter vila?
Har du gjort böjbrov på en häst? Det är ju också att provocera fram en reaktion.

Haft mycket att göra med vet när det kommer till häst, och nu är den hästen triangelmärkt. Jag tycker inte det är samma sak att vet provocerar fram något för att kunna ställa diagnos, som det är att jag som privatperson retar fram något för att vet sen ska kunna ställa en diagnos, som ser värre ut då än vad det gjorde innan jag började provocera.

Så jag lämnar den provocerande saken till veterinär som vet vad hen gör :) Sen tycker jag att han rör sig "inte rätt" även efter vila. Typ som att vänster skulle vara för kort, inte som att det gör ont. Han ska röngas i armbågarna och dom ska göra en hälsokoll och få kika på det där benet extra. Så är det något där som bör tas hänsyn till litar jag på att dom hittar det. :)
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Jag skulle ta det lugnt med agilityn, helt klart. Däremot skulle jag gå lugna promenader och stretcha hunden försiktigt fram till veterinärbesöket. Vid stretchen kan du märka om hunden reagerar annorlunda, verkar ömma, är stel, spänd, osv. Det är sedan information som du kan vidarebefordra till veterinären.

Jag skulle heller inte försöka provocera fram något genom att köra på. Du tänker helt rätt! :bow: Förutom den etiska aspekten att man aldrig ska utsätta hunden för belastning när man misstänker att den har ont så kan rehaben förlängas med månader om det visar sig att hunden har en skada. En bra veterinär kan utreda hältor även om den inte ser något uppenbart problematiskt vid en okulärbesiktning.

Ja, jag har stretchat honom lite men märker ingen skillnad på benen. Även klämt igenom och dom känns likadana. Och inget är varmare än det andra. Och han bryr sig inte hur mycket jag än klämmer och stretchar. Det syns nästan mest då han skrittar, och i passgången som att det ena benet är lite för kort. Väldigt knepig hälta :crazy:

Vi får helt enkelt finlira på agillityn :) Och ta lite lydnadsträning som vi lagt på hyllan ett tag eftersom vi båda tyckte det var för långsamt och hade dålig motivation :angel:

Så tråkigt dock att det kommer nu när våra kurser startar och vi har inbokad fjällsvandring nästa helg.. :mad:
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Har du kollat igenom samma sidas bakben (mjukdelarna omkring knä, höft, bakdel och länd)?

Min ena tik får bla lätt spänningar i gluteus medius som kontinuerligt behöver masseras ur. Jag började märka av det när hon började röra sig med kortare steg bak och utvecklade ett hämmat rörelsemönster. Är spänningen ensidig belastas ena frambenet mer, vilket gör att problem som kommer bakifrån kan leda till belastningshälta på samma sidas framben. Så känn igenom bakdelen ordentligt också om du inte har gjort det.
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Har du kollat igenom samma sidas bakben (mjukdelarna omkring knä, höft, bakdel och länd)?

Min ena tik får bla lätt spänningar i gluteus medius som kontinuerligt behöver masseras ur. Jag började märka av det när hon började röra sig med kortare steg bak och utvecklade ett hämmat rörelsemönster. Är spänningen ensidig belastas ena frambenet mer, vilket gör att problem som kommer bakifrån kan leda till belastningshälta på samma sidas framben. Så känn igenom bakdelen ordentligt också om du inte har gjort det.

Klämde och stretchade lite nu. Jag märker dock inget. Ska känna lite mer efter och före promenad om det känns annorlunda då.
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

happ, idag på morgonpromenaden är hunden halt bak, går snett med rumpan... Fick tiden flyttad hos veterinären måndag, ändrade hälsokontroll till hältutredning då det känns mer relevant nu...
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Det är nästan omöjligt att avgöra i skritt och med kameran snett bakifrån. Men jag tittade även på filmen där han travar och han ser väldigt kort ut i steget bak och lite rörelsehämmad ut. Där ser man även att han travar med rumpan till vänster om sig. Sedan om det orsakas av något som går att se på röntgen eller om det är muskulärt (eller om jag har fel) återstår att se vid undersökning. Hittar inte veterinären något så tycker jag att du ska gå vidare med det och besöka en duktig hundfysioterapeut som går igenom hunden.
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Det är nästan omöjligt att avgöra i skritt och med kameran snett bakifrån. Men jag tittade även på filmen där han travar och han ser väldigt kort ut i steget bak och lite rörelsehämmad ut. Där ser man även att han travar med rumpan till vänster om sig. Sedan om det orsakas av något som går att se på röntgen eller om det är muskulärt (eller om jag har fel) återstår att se vid undersökning. Hittar inte veterinären något så tycker jag att du ska gå vidare med det och besöka en duktig hundfysioterapeut som går igenom hunden.

Sitter med klump i magen nu. Är det något bestående fel som han kommer lida av och som begränsar honom kommer jag ta bort honom på en gång. Så jag hoppas verkligen att det inte är något... Har redan haft hund med atros och häst med pålagringar. Så med mitt flyt förvånar det mig inte..

Han får gå i koppel på lugna promenader i helgen, så får jag hålla tummarna till måndag.

När dom har problem med höfterna, rör dom sig snett på det viset då med? Eller är det omöjligt att svara på?
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Problemet kan lika gärna vara muskulärt, att han t.ex. har börjat snedbelasta sig efter någon liten muskelbristning som inträffat vid tidigare tillfälle. Bara som ett exempel.

Jag skulle inte börja måla f-n på väggen än. Håller tummarna för dig på måndag! Hittar ni inget påtagligt så be om ett blodprov för att kolla t.ex. borrelia. Återfinns inget där så skulle jag gå till en fysioterapeut för en ordentlig genomgång av hunden.
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Problemet kan lika gärna vara muskulärt, att han t.ex. har börjat snedbelasta sig efter någon liten muskelbristning som inträffat vid tidigare tillfälle. Bara som ett exempel.

Jag skulle inte börja måla f-n på väggen än. Håller tummarna för dig på måndag! Hittar ni inget påtagligt så be om ett blodprov för att kolla t.ex. borrelia. Återfinns inget där så skulle jag gå till en fysioterapeut för en ordentlig genomgång av hunden.

hoppas verkligen det är något som går att årgärda. Han är 1 år och 2 månader, har just börjat sättas igång lite mer för en månad sen. Kanske satt igång han för fort och lite för hårt? Har dock bara varit agillity och jogg bredvid cykel.

Ja hittar veterinär inte något och han fortfarande har preblem måste jag hitta andra vägar. Såsom fysioterapeut.

Vågar jag simma med honom i helgen? Det borde inte göra så mycket skada?
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 572
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 854
Senast: Fiorano
·
Hästvård Att hästen är knackig och ska till en veterinär det finns det inga tvivel om, tid ska bokas på måndag.. Men jag kliar snart hål i huvet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
13 211
Senast: Domino_s
·
Hundhälsa Jag vet inte om någon har postat den här tidigare, men även om så är fallet tycker jag gott att den kan få dyka upp igen. Gött...
Svar
7
· Visningar
1 430
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp