Bukefalos 28 år!

Låta hund vila eller träna? halt?

Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Tabellen visar att vissa raser är mer ansatta av bogosteokondros än andra och man misstänker ett ärftligt inslag. Dvärghundar och lättviktiga hundar drabbas nästan aldrig. Lättaste rasen på listan är border collie. En av 50 hundar av den rasen och av rasen berner sennenhund får osteokondros i bogen och frekvensen är ännu högre hos dogue de bordeaux. Det kan finnas en lokal snedfördelning i materialet eftersom det härrör från ett enda djursjukhus och inte från landet som helhet.

Myten att blandraser är friskare än rashundar punkteras här. 24 av 162 hundar med bogosteokondros, var sjunde hund, var en hund av blandras.
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Det borde ha framkommit på röntgenbilderna om de är korrekt tagna. Och det stämmer att BC får i bogleden, inte armbågarna. Ganska vanligt tyvärr, men god prognos om man opererar.
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Det borde ha framkommit på röntgenbilderna om de är korrekt tagna. Och det stämmer att BC får i bogleden, inte armbågarna. Ganska vanligt tyvärr, men god prognos om man opererar.

Ja men det står att dom ska ta bilderna från två håll? Dom tog en bild på varje bog på ilo. Och i tidigt skede så syns det inte på röntgen läste jag?
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Det ser ut som att det blir en tripp till strömsund för atroskopi för Ilo.

Jag håller dock redan på att bli galen på hunden efter en vecka i koppel med korta promenader. Han är så understimulerad att han hittar på en massa olater som aldrig funnits där. Han hoppar mot folk bakifrån, sliter sig ur koppel, skriker av att ligga och se andra jobba. HUR I F*N SKA HAN KLARA REHABILITERINGEN?

Snälla snälla kasta in en massa tips på att få slut på hunden utan att han får arbeta. Han kommer ha burvila med kissrundor...

Just nu tränar vi dofter, ger maten så han får använda huvudet. Det räcker tydligen inte.

Tidigare har jag haft världens mest harmoniska hund som älskar att jobba och slappar där emellan. Nu är han ett monster... Och hunden har börjat tycka att jag är värdelös som inte gör något med honom.
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Vad gör ni då? Spår och trick- och lydnadsträning kräver inga stora fysiska ansträngningar, men hundarna blir skittrötta, speciellt under inlärning av nya moment. Spår kan du variera i det oändliga.
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Vad gör ni då? Spår och trick- och lydnadsträning kräver inga stora fysiska ansträngningar, men hundarna blir skittrötta, speciellt under inlärning av nya moment. Spår kan du variera i det oändliga.

Vi tränar nu in kantarelldoft med klick. Passivitetsträning (går åt fan). Arbetar för maten. Efter operationen kommer han ej få gå spår på några veckor och ej lydnad. Hunden får inte ens äta ett ben första veckan för att det anstränger bogen. :/

Skriv jättegärna konkreta tips på övningar som jag kan köra slut på hans hjärna med!

Hunden är van vid långa promenader, agillity, lydnad, bus med andra hundar, simning. Så han har ju så mycket kondis och sprall i benen som gör det hela värre.. Tidigare har han varit jätteduktig på att lägga sig och vänta, nu kryper han och skriker när han ska vänta. På agillitybanan idag när han bara fick se på skrek han och hyperventilerade och slet sig och jag hade gråten i halsen. Min hund har jag varit världens duktigaste och alltid älskat att jobba med mig, nu sket han fullständigt i mig.
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Ta inte med honom till platser där han förväntar sig att få springa!! Simma kommer han få göra under rehaben, det har alla mina bekanta fått göra iaf.

Mycket går att göra även i långsamt tempo och kort koppel. Kontaktövningar i extremt störande miljöer, specialsöksarbete med störning både i miljön och i doftform, shejping av små detaljer och massa liknande övningar.

Alla hundar i min bekantskapskrets har klarat rehabtiden bra, men det ställer stora krav på tålamod och planering från föraren. Beklagar att ni får gå igenom det:(
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Tidigare har jag haft världens mest harmoniska hund som älskar att jobba och slappar där emellan. Nu är han ett monster... Och hunden har börjat tycka att jag är värdelös som inte gör något med honom.

Turligt nog är inte hundar långsinta. Jag hade en valp för många år sedan som bröt ett ben. Åtta veckors koppelpromenader var väl inte så där jättekul, men det bästa man kan göra är att inte göra någon affär av de olater som uppstår, utan bara försöka avleda. Det är så klart jobbigast nu när hunden är i bra kondition och förväntar sig mycket aktivering. Men de assimilerar sig rätt fort.

På agillitybanan idag när han bara fick se på skrek han och hyperventilerade och slet sig och jag hade gråten i halsen. Min hund har jag varit världens duktigaste och alltid älskat att jobba med mig, nu sket han fullständigt i mig.

Jag tycker inte att du ska ta med hunden till den typen av miljöer. Det är som om jag skulle ta med mig mina hundar till banan utan att de får springa. Det ger bara upphov till stress för dig och hunden.

Jag håller tummarna för att det går bra för dig och din hund!
 
Sv: Låta hund vila eller träna? halt?

Nej det var dumt av mig att ta med han till agillityn. Jobbigt när matte vill lika mycket som hunden! :mad:

Ikväll ska vi åka och spåra kantareller i alla fall.

Idag var vi hos veterinären igen, hon klämde och kände och nu har han tappat musklerna på andra sidan också (han har ju bara gått koppel korta sträckor). Dom tog fler bilder på bogled och knän. Hon såg inga fel så nu mailas bilderna till en ortoped i finland. Veterinär gav även tillåtelse för honom att komma med till fjällen i helgen med strikt koppeltvång och endast skritt, eftersom hon inte såg några förändringar på bilderna. Utan han rör sig stelt vf och bakdel bara. Eventuellt ska Ilo till finland nästa vecka och genomgå artroskopi. Väntetiden på strömsholm var suuuperlång och det var nästan dubbelt så dyrt. Så vi hittade en ortoped i finland som ska kika på honom istället. (hosthost... jag har ju ingen försäkring på hunden heller :eek: )

Han får jobba för sin mat, har även "dogbrick" och sådana saker men dom är ju superlätta :eek:

Angående rehaben om det blir operation så har dom ej hundsim här. :( men dom har vattentrask och alla annan rehab som behövs.

Det är nästa så att jag längtar tills hans kondis blivit sämre (fast jag jobbat så mycket med han nu för att få en kondis) så jag slipper ha en hund med myror i hela kroppen.

Angående hull, jag har en ganska tunn hund. Bör jag göda upp han nu innan operation? Då det kan vara påfrestande för kroppen och han behöver all kraft han kan få? Int göra han smällfet, men så han har något att ta av, han väger 19kg nu, man känner revben tydligt och knölarna på rumpan.
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 570
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Att hästen är knackig och ska till en veterinär det finns det inga tvivel om, tid ska bokas på måndag.. Men jag kliar snart hål i huvet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
13 210
Senast: Domino_s
·
Hundhälsa Jag vet inte om någon har postat den här tidigare, men även om så är fallet tycker jag gott att den kan få dyka upp igen. Gött...
Svar
7
· Visningar
1 429
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp