Låta sin häst stå en dag

Sv: Låta sin häst stå en dag

Galopphästar, Travhästar och Fälttävlanshästar är de riktiga sporthästarna med överlägset bäst kondition.

Sant, men kondition är inte det ändå måttet på hur tränad en individ är och muskelstyrkan som krävs av en dressyrhäst som utför skolor över marken i balans är större än vad som finns hos en travhäst i toppform. Det är därför jag tjatar om tyngdlyftare vs långdistanslöpare. Det går aldrig att jämföra och säga att den ena är bättre än den andra. Din personliga åsikt är kanske att kondition är viktigare än muskelstyrka, själv förespråkar jag balans mellan dessa, men i vilket fall kan de aldrig jämföras.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Håller med här, har ett ex.

Var ute & gick med min vän( han har tränat på gym,rejäl muskelbyggare sk. naturell kroppsbyggning, i ex antal år, han är 31 ) & vi höll en powerwalk som det så vackert heter & snackade på. Tills vi kom till en backe..... han kom på riktig efter kälke & lät som ett tröskverk av andfåddhet!!! Jag var då normal träand, jobbade som hästskötare, tränade lätt på gym för ryggen & löptränade. Så visst, hästarna är tränade för sina individuella ändamål.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Nej, kondition är inte viktigast för mej heller - utan variation.
För mej och min hobbyhäst alltså..
Dressyrhästen är mer en "bodybuilder" absolut, och nej de ska inte jämföras mot trav och galopphästen på det sättet heller egentligen.

Men står fortfarande fast vid att jag tror att många hobby och hopp/dressyr hästar rids lite i onödan "bara för att"... jag tror att de skulle klara av att prestera precis lika bra med varierad träning 3-5 dagar i veckan och att få tillbringa större delen av övrig tid i hage med kompisar i stället.

Men det är jag det ;)
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

JAg brukar rida/arbeta vid handen ungefär varannan dag, ibland två dagar i rad. Hon hålls igång i snitt 4 dagar i veckan, och det känns bra både för mig och hon verkar trivas.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Jag rider 6 dagar / vecka och tömkör / promenerar 1 dag.
Ansar att hästar ska röra på sig, speciellt den här årstiden då han bara går i hagen 6 h / dag.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Stå o stå, han e på lösdrift men minst en vilodag + en dag med lätt träning, sk halvvila:p, men det är inte jätteovanligt att han vilar två dar heller.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Jag rider 6 dagar / vecka och tömkör / promenerar 1 dag.
Ansar att hästar ska röra på sig, speciellt den här årstiden då han bara går i hagen 6 h / dag.

Samma åsikt. Hästarna måste röra på sig varje dag. Har man stora kuperade hagar med bra underlag så att hästarna verkligen rör på sig så måste man ju inte rida varje dag då räcker det med utevistelse, men våran hage är visserligen jättestor, men mest lervälling under vintern och hästarna står därför i stort sett helt still hela dagar i sträck. Då krävs någon form av motion varje dag annars kommer man verkligen slita på hästen de dagar den sedan får jobba.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

min står helt 1-2 dagar i veckan, men går såklart ute länge i stor hage.
1-2 dagar i veckan rider vi lite hårdare, och resten utav dagarna tar vi det lite lugnare
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Min står 1-2 dagar i veckan. MEn går ute i stor hade varje dag så hon rör på sig.

Hon fungerar bra att ha 1-2 dagar då hon verkar ta igen sig efter arbeten osv och låta musklerna bara vara. Men 2 dar efter varandra är ingen hit för min del då det är en bomb man sitter på. Så om det blir lite längre tex om jag är sjuk så drar jag ner på kraft foderet fort.
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

tyvärr står "min" häst 2-5 dagar i veckan just nu. :crazy: hinner inte riktigt med då jag har mkt att göra just nu (studier, körkort m.m.). :( men jag rider MINST 2 dagar i veckan. sen så försöker jag få andra (som brukar rida lite då o då, endast uteritter) att rida ut på honom, tsm med min faster (som är ägaren).
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Hej,

Brukar ni låta era hästar stå och vila en dag i veckan?

Bara nyfiken på hur ni andra gör!

Mvh

S


Min står vanligtvis 1 ggr/v. Och får då bara vara i stor hage..
Ibland även 2 ggr/v.. men då brukar vi skritta ut en av dagarna..

Han gillar att aktiveras och skulle inte må bra av att stå flera dagar i veckan..
 
Sv: Låta sin häst stå en dag

Dom brukar få stå 1 dag i veckan eller så blir det en lugn skritttur i skogen.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 313
Senast: Miiikaela_
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
902
Senast: Valle
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
625
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp