Bukefalos 28 år!

Leasingbil

BernT

Trådstartare
Eventuellt behöver jag leasa en bil till jobb (har inte tackat ja än) och dit går det inte att pendla pga arbetstiderna, det går alltså ingen kollektivtrafik alls. Jobbar inte 5 dagar i veckan så miltalen är jag inte orolig för. Ska jag jobba där måste jag ha bil tyvärr. Ska jag inte jobba där behöver jag inte bil.

Har inga egentliga krav på bilen, mer än att det ska vara kombi då vi emellanåt kommer hälsa på familj osv och har med massa packning då.

Helst ngt man kan leasa bara 1-2 år, de flesta verkar ha 36 månader och det är lite länge, så länge behöver vi den inte. Vill inte köpa någon bil då jag inte vill binda upp kapital (100-200k) och vill inte behöva betala för reparationer, service osv.

Ni som leasar vad har ni för bilar? Nöjda?
Har kollat lite på BMW 1 (kanske heter ngt mer?) men den ser lite liten ut? Visst kan man väl överlåta om vi inte vill ha/behöver den mer efter 1-2 år?

Volvo tycker jag är lite dyra, vill inte lägga 4-5-6000/mån. Mer 2-3000kr.
 
Eventuellt behöver jag leasa en bil till jobb (har inte tackat ja än) och dit går det inte att pendla pga arbetstiderna, det går alltså ingen kollektivtrafik alls. Jobbar inte 5 dagar i veckan så miltalen är jag inte orolig för. Ska jag jobba där måste jag ha bil tyvärr. Ska jag inte jobba där behöver jag inte bil.

Har inga egentliga krav på bilen, mer än att det ska vara kombi då vi emellanåt kommer hälsa på familj osv och har med massa packning då.

Helst ngt man kan leasa bara 1-2 år, de flesta verkar ha 36 månader och det är lite länge, så länge behöver vi den inte. Vill inte köpa någon bil då jag inte vill binda upp kapital (100-200k) och vill inte behöva betala för reparationer, service osv.

Ni som leasar vad har ni för bilar? Nöjda?
Har kollat lite på BMW 1 (kanske heter ngt mer?) men den ser lite liten ut? Visst kan man väl överlåta om vi inte vill ha/behöver den mer efter 1-2 år?

Volvo tycker jag är lite dyra, vill inte lägga 4-5-6000/mån. Mer 2-3000kr.
Den typen av bil som ligger på 2-3000 kr per månad, kanske är bättre att köpa begagnad om man vill kunna överlåta den? (Se Volkswagens guide till normalt/onormalt slitage https://www.volkswagen.se/content/d...load_attachment.file/vw_skotselguide_webb.pdf:crazy:)
 
Eventuellt behöver jag leasa en bil till jobb (har inte tackat ja än) och dit går det inte att pendla pga arbetstiderna, det går alltså ingen kollektivtrafik alls. Jobbar inte 5 dagar i veckan så miltalen är jag inte orolig för. Ska jag jobba där måste jag ha bil tyvärr. Ska jag inte jobba där behöver jag inte bil.

Har inga egentliga krav på bilen, mer än att det ska vara kombi då vi emellanåt kommer hälsa på familj osv och har med massa packning då.

Helst ngt man kan leasa bara 1-2 år, de flesta verkar ha 36 månader och det är lite länge, så länge behöver vi den inte. Vill inte köpa någon bil då jag inte vill binda upp kapital (100-200k) och vill inte behöva betala för reparationer, service osv.

Ni som leasar vad har ni för bilar? Nöjda?
Har kollat lite på BMW 1 (kanske heter ngt mer?) men den ser lite liten ut? Visst kan man väl överlåta om vi inte vill ha/behöver den mer efter 1-2 år?

Volvo tycker jag är lite dyra, vill inte lägga 4-5-6000/mån. Mer 2-3000kr.


Jag alltså 1-serien är ju den minsta hos bmw så ja den är inte jättestor men inte heller jätteliten. Jag skulle säga att vill du endast lägga 2-3/mån så är det ganska små bilar som gäller. Det beror ju lite på vad liten vs stor innebär för dig men det är ju inga stora bilar man i regel får för de pengarna. Det går att överlåta, absolut men det är inte speciellt lätt. Jag vet flera som velat göra det men intresset är inte så stort så ha det i åtanke. Bil är dyrt hur man än vänder och vrider på det, oavsett om man äger eller leasar brukar det bli dyrare än vad man först tänkt. Jag skulle också vara orolig över slitage om jag leasar, det är ju trots allt bara en lånad bil, men jag vet ungefär lika många som är nöjda som inte är det :) men problemet är ju att man är ganska bunden om livet förändras och ingen vill ta över bilen (vilket absolut kan hända)!
 
Jag leasar en bil på 18 månader, det är en så kallad pre owned, så den har gått som hyrbil nått år innan den blev leasing bil. jag vet inte om man ska tipsa om sidor men söker du på pre owned så hittar du nog dit. Fördel med detta förutom att man endast bilder sig på 18 månader är att de är mer generösa med repor bucklor mm så risken att det blir dyrt att lämna tillbaka den minskar. Så kan man leva med en bil som är nått år och har gått 1-2 tusen mil innan så tycker jag det var ett bra och prisvärt alternativ.
Tillägg, det är också något högre miltal som ingår än de vanligaste för helt nya bilar.
 
Den typen av bil som ligger på 2-3000 kr per månad, kanske är bättre att köpa begagnad om man vill kunna överlåta den? (Se Volkswagens guide till normalt/onormalt slitage https://www.volkswagen.se/content/d...load_attachment.file/vw_skotselguide_webb.pdf:crazy:)

Bmw ligger på 3000, Peugeot suv ca 2000, + flera andra. BMW behövde man inte bry sig om skick heller.

Plus att jag vill inte köpa en bil. Det sög att sälja den vi hade (seriöst bara idioter till bilköpare) så det vägrar jag göra om någonsin. Inte för att jag saknar bilen haha utan för att bilköp verkar locka fram den snåla och knepiga sidan hos många. Därför lockar leasingbil, bara lämna tillbaka.
 
Jag leasar en bil på 18 månader, det är en så kallad pre owned, så den har gått som hyrbil nått år innan den blev leasing bil. jag vet inte om man ska tipsa om sidor men söker du på pre owned så hittar du nog dit. Fördel med detta förutom att man endast bilder sig på 18 månader är att de är mer generösa med repor bucklor mm så risken att det blir dyrt att lämna tillbaka den minskar. Så kan man leva med en bil som är nått år och har gått 1-2 tusen mil innan så tycker jag det var ett bra och prisvärt alternativ.
Tillägg, det är också något högre miltal som ingår än de vanligaste för helt nya bilar.

Det hade funkat, 18 månader är ju mycket bättre dessutom. Ska kika!
 
Bmw ligger på 3000, Peugeot suv ca 2000, + flera andra. BMW behövde man inte bry sig om skick heller.

Plus att jag vill inte köpa en bil. Det sög att sälja den vi hade (seriöst bara idioter till bilköpare) så det vägrar jag göra om någonsin. Inte för att jag saknar bilen haha utan för att bilköp verkar locka fram den snåla och knepiga sidan hos många. Därför lockar leasingbil, bara lämna tillbaka.

Men BMWs 1-serie är inte en kombi, de är mer som en längre/större Renault Clio. Inte speciellt mycket bagageutrymme och tight baksäte. Så om du vill ha en BMW och kombi kommer du få lägga över 4000.
 
Bmw ligger på 3000, Peugeot suv ca 2000, + flera andra. BMW behövde man inte bry sig om skick heller.

Plus att jag vill inte köpa en bil. Det sög att sälja den vi hade (seriöst bara idioter till bilköpare) så det vägrar jag göra om någonsin. Inte för att jag saknar bilen haha utan för att bilköp verkar locka fram den snåla och knepiga sidan hos många. Därför lockar leasingbil, bara lämna tillbaka.
Man kan ju sälja via/till bilfirma så slipper man ta hand om det själv (men får förstås mindre i handen)
 
Bmw ligger på 3000, Peugeot suv ca 2000, + flera andra. BMW behövde man inte bry sig om skick heller.

Plus att jag vill inte köpa en bil. Det sög att sälja den vi hade (seriöst bara idioter till bilköpare) så det vägrar jag göra om någonsin. Inte för att jag saknar bilen haha utan för att bilköp verkar locka fram den snåla och knepiga sidan hos många. Därför lockar leasingbil, bara lämna tillbaka.
Argument jag kan relatera till - jag tänkte mer som alternativ till att överlåta ett leasingavtal (att köpa/sälja beg bil är :yuck::banghead::arghh: Gissa om jag var glad när en gubbe kraschade min merca så jag slapp sälja! Men det nog :yuck::banghead::eek::( att överlåta ett leasingavtal. Jag har kollat lite på Kvd, men det verkar bara marginellt mindre jobbigt). Pre-owned lät spännande

PS de flesta som jag känner som leasar är nöjda och leasar igen när deras avtal går ut.
 
Bmw ligger på 3000, Peugeot suv ca 2000, + flera andra. BMW behövde man inte bry sig om skick heller.

Plus att jag vill inte köpa en bil. Det sög att sälja den vi hade (seriöst bara idioter till bilköpare) så det vägrar jag göra om någonsin. Inte för att jag saknar bilen haha utan för att bilköp verkar locka fram den snåla och knepiga sidan hos många. Därför lockar leasingbil, bara lämna tillbaka.
BMW har enligt sin hemsida samma klausuler om normalt slitage och deras från priser bygger på 3000 mil fördelat på 36 månader (Jag är dålig på att läsa finstilt och kan lite,lite juridik - så jag är lite över-nojig)
 
PS jag hade svarat att jag förstod argumenten mot begagnad bil. Att köpa och sälja är vedervärdigt! Men om alternativet är att överlåta ett leasingkontrakt med all tillhörande vedervärdig avtalsrätt, så väljer jag nog beg bil. Jag gillar inte risker jag inte kan bedöma.
 
Men BMWs 1-serie är inte en kombi, de är mer som en längre/större Renault Clio. Inte speciellt mycket bagageutrymme och tight baksäte. Så om du vill ha en BMW och kombi kommer du få lägga över 4000.
Ja den ser ju himla liten ut på bild. Sen har jag svårt för BMW, tycker de är så fula :p
 
PS jag hade svarat att jag förstod argumenten mot begagnad bil. Att köpa och sälja är vedervärdigt! Men om alternativet är att överlåta ett leasingkontrakt med all tillhörande vedervärdig avtalsrätt, så väljer jag nog beg bil. Jag gillar inte risker jag inte kan bedöma.
Förstår hur du tänker. Men vi kan självklart ha den kvar avtalstiden ut om det är så. Hittade flera bra Volvo från en bilhandlare som var pre owned, tar man en som är typ 3 år så var det faktiskt riktigt billigt. Ska försöka hinna kika på det lite i helgen, måste bestämma om jobbet snabbt tyvärr.
 
Förstår hur du tänker. Men vi kan självklart ha den kvar avtalstiden ut om det är så. Hittade flera bra Volvo från en bilhandlare som var pre owned, tar man en som är typ 3 år så var det faktiskt riktigt billigt. Ska försöka hinna kika på det lite i helgen, måste bestämma om jobbet snabbt tyvärr.
Mitt intresse handlar väldigt mycket om att jag snart behöver nya hjul själv. Preowned tyckte jag också var spännande - hade inte ens tänkt på möjligheten
 
PS jag hade svarat att jag förstod argumenten mot begagnad bil. Att köpa och sälja är vedervärdigt! Men om alternativet är att överlåta ett leasingkontrakt med all tillhörande vedervärdig avtalsrätt, så väljer jag nog beg bil. Jag gillar inte risker jag inte kan bedöma.
Att överlåta leasingkontraktet görs ju hos bilhandlaren (oftast med tillhörande överlåtande kostnad) så jag tror inte man behöver vara så kunnig vad gäller avtalsrätt utan det sköts ju av bilhandlaren. Men man ska ju hitta någon som vill ta över avtalet och bara det räcker ju till.
 
Ska kolla på Mazda CX-3 och Peugeot 2008. Inte helt bestämt mig för om jag ska ta jobbet. Velig much :up:
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 851
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 451
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 479
Senast: Mois
·
Fordon Nu är det snart dags att skaffa en ny, större familjebil. Idag har vi en Toyota Avensis Sedan som förvisso varit en jättebra trotjänare...
2
Svar
25
· Visningar
1 744
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp