Bukefalos 28 år!

Leda/rida in unghästar

H

hundraelva

Hej!
har tagit på mig att träna upp ett par hästar. 3 unghästar som ska lära sig att bli ledda och 4 som ska ridas in. Bara så man kan sitta på dem och skritta rakt fram.
Någon som har tips på vad jag ska/inte ska göra?
Har aldrig gjort det här innan, så är tacksam för alla tips.

Sen ska jag få upp motionen på deras andra hästar, någon som har ett bra schema på hur jag ska lägga upp träningen? Hästarna har inte blivit ridna på ca 2 år.


Oerhört tacksam för alla sorters svar! :)
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Om du aldrig har gjort det innan, ska du kanske ta hjälp av någon som har erfarenhet? Rida in unghästar är inte alltid en dans på rosor..
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Jag måste fråga; VARFÖR tar man sig ann ett projekt när man inte har kunskapen?

Det kan bli både farligt och faktiskt skada hästarna. Går inridningen åt pipsvängen kan det kosta mycket tid och pengar att komma tillbaka till utgångsläget.

Sedan undrar jag också; du skriver att du ska rida in dem. Och sedan är de inte ridna på två år. Är de eller är de inte ridna?
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Har en erfaren kompis som kommer komma och kolla läget då och då. jag kommer inte utbilda hästarna vidare utan bara så man kan hantera dom minsta, och sitta på de lite äldre. Har redan fått två av de 4 som ska ridas in sadel och träns vana utan några problem :)
 
Sv: Leda/rida in unghästar

ska få upp motionen på deras andra hästar, som är inridna redan.

Det är nog ingen större risk att det blir fel. Jag tar allt väldigt lugnt och ska som sagt inte utbilda hästarna vidare.
 
Sv: Leda/rida in unghästar

3 unghästar som ska lära sig att bli ledda och 4 som ska ridas in.

Har du gjort det förut? Ridit in och tränat unghästar vid hand? Har du inte det så tycker jag du ska avsäga dig det ansvaret! Blir minsta lilla sak fel i början av hästens utbildning tar det lååång tid att rätta det!
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Jag har aldrig ridit in förr, kört in och hanterat hästar som aldrig haft kontakt med människor innan. Men nångång måste vara den första.

Om någon skulle vilja hjälpa mig istället hade jag varit tacksam :)

Kanske skriva vad jag inte ska göra för att det ska bli så där fruktansvärt fel så jag förstör allt? Jag tycker förövrigt att det går riktigt bra med hästarna. De tycker det är roligt att få komma ut och göra något som omväxling och allt går väldigt lugnt till.
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Det är nog ingen större risk att det blir fel. Jag tar allt väldigt lugnt och ska som sagt inte utbilda hästarna vidare.

Jag förstår att du vill ha goda råd och inte bara kritik och bestörta utrop, men även min haka föll långt ner när jag läste dina inlägg.

Det finns en väldigt stor risk att det blir fel om någon utan tidigare kunskap ska ta sig an inridning. Det finns inget "bara" när det gäller utbildningen, det är till exempel inte så "bara" att börja om från början med en häst som sammankopplar uppsittning med obehag och fasa. Det måste gå rätt till från början, för att funka senare i livet.

Såklart måste det alltid bli en första gång för allt, men innan du själv ska utbilda hästar bör du ha skaffat dig en stor skopa erfarenhet från att ha hjälpt rutinerade hästmänniskor med deras inridning, under handledning. Och när det är dax att stå på egna ben behövs hjälp och stöd från tränare eller liknande.

Ska du nu ändå ge dig in på detta, så kan du väl försöka ta hjälp av någon med erfarenhet. Och läs all litteratur du kan hitta i ämnet.
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Om du själv inte vet vilka misstag du kan tänkas begå så tror jag inte att du är redo att rida in någon unghäst.

Jag red in min första treåring för 1,5 år sen, men då hade jag ändå god erfarenhet av div vidareutbildningar och annan unghästvana. Jag hade nära kontakt med en utbildad unghästutbildare.

Vad som kan gå hysteriskt fel?

ALLT!

Vet hästägarna om att du är helt nybörjare på detta och vad står det i kontraktet om det nu råkar bli så att hästarna blir förstörda?

Och ang de andra hästarna som ska upp i kondition; varför tar du på dig uppgifter som du inte ens har erfarenhet nog att lösa själv utan måste rådfråga Buke???
Tar man på sig att sätta igång en häst så bör man ju veta vad det är man ska göra, hur och varför....

Sen kan buke alltid vara bra för att ventilera sina egna tankar "ex jag skrittar igång en X häst, vi rider 30 min 4 ggr i veckan, hur mkt rider ni och hur länge tänker ni skritta innan börja trava?"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Leda/rida in unghästar

Varför tar man på sig viss träning av andras hästar när man aldrig har gjort det?
Okey kanske 1-2 hästar men liksom 3 läras leda, 4 ridas in och X antal övriga sättas igång.

Inridningen och första hanteringen är något av det viktigaste momenten i en ridhäst liv!
Om något går fel vid inridningen kan det släpa med hästen hela dens liv.

Jag skulle föreslå att du avtar dig uppdraget för alla (utom kanske en) hästarna och låter ägarna anlita någon med erfarenhet.
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Hej!
har tagit på mig att träna upp ett par hästar. 3 unghästar som ska lära sig att bli ledda och 4 som ska ridas in. Bara så man kan sitta på dem och skritta rakt fram.
Någon som har tips på vad jag ska/inte ska göra?
Har aldrig gjort det här innan, så är tacksam för alla tips.

Sen ska jag få upp motionen på deras andra hästar, någon som har ett bra schema på hur jag ska lägga upp träningen? Hästarna har inte blivit ridna på ca 2 år.


Oerhört tacksam för alla sorters svar! :)

Du måste skoja.

Hälsning Maja
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Håller med de andra. Har man inte erfarenhet tillräckligt så kan det gå käpprakt åt helvete. Det gjorde det med min häst första gången någon hängde på honom och kan bara säga att det kostat skjortan.
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Fattar inte en sak, Hela ditt inlägg!
Du tar dig ann en uppgift som du sedan frågar på ett forum hur du ska lösa? :eek:
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Dessutom kan jag säga dig att du ALDRIG kommer orka med 7 unghästar ensam dagligen.
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Som de andra förfasas jag lite över det du tagit på dig...

Hoppas du förstår attd et är ett heltidsjobb? 7 unghästar och x antal vuxna.... och helt utan kunskap om hur.
Det är dessutom ett stort ansvar, det du gör nu kommer de minnas mer eller mindre hela livet... För dig låter det inte så avancerat att bara leda lite och bara sitta upp lite, men för hästen är det en avgörande stor händelse som på alla sätt strider mot dess instinkter och det är otroligt viktigt att den som då rider in verkligen vet vad den gör!


Väldigt mkt kan gå fel, speciellt första gångerna du sitter upp, hoppas verkligen att du har hjälp närvarande som har god erfarenhet av unghästutbildning, och om inte det, se iaf till att inte vara ensam när du sitter upp de 5-6 första gångerna du sitter upp, det kan gå väldigt fort så ligger man på backen...

Låna så mycket litteratur som du bara kan om unghästutbildning på bibblan..
och lycka till
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Leda/rida in unghästar

Det är ett stort ansvar med unghästar och speciellt så många(!)
Du kanske ska nöja dig med en häst och ta hjälp av någon som håller på med unghästar, på så sätt får du ju erfarenhet. Man måste börja någonstans, men inte ensam. :)
Mvh Chima
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Hej!
har tagit på mig att träna upp ett par hästar. 3 unghästar som ska lära sig att bli ledda och 4 som ska ridas in. Bara så man kan sitta på dem och skritta rakt fram.
Någon som har tips på vad jag ska/inte ska göra?
Har aldrig gjort det här innan, så är tacksam för alla tips.

Sen ska jag få upp motionen på deras andra hästar, någon som har ett bra schema på hur jag ska lägga upp träningen? Hästarna har inte blivit ridna på ca 2 år.


Oerhört tacksam för alla sorters svar! :)

Jag ska ge dig några råd till hur du ska göra då jag oroar mig mest för att du ska komma till skada och jag vet att du kommer att göra detta oavsett vad Bukedrevet i denna tråd säger...
Bara du är medveten om att diskussioner och stämningar kan uppstå från hästägarnas håll om man som ung novis ger sig i kast med unghästars nyckfulla lynne...och det råkar gå fel... ;)

Skaffa dig en hjälm, säkerhetsväst och ett par ridskor med stålhätta till att börja med, sedan måste man ha en medhjälpare som håller hästen eller leder den medan du hänger på. Jag rekommenderar det oavsett om hästen verkar snäll eller inte.

Har själv blivit avkastad vid några tillfällen när jag skulle utbilda ANDRAS hästar då man trott att ägarna skött hanteringen som de ska. T.ex. att hästen fattar vad "ptrooo!" betyder, att det börjar dra i bettet när man tar tyglarna eller att man ska stå still tills man får "gå framåt" signal vid uppsittning. (Jag menar alltså att longering och tömkörning varit fullständigt främmande för dessa hästar trots att de var 3 år gamla och "grundutbildade" enligt sina ägare. Man ska inte tro på hästfolk förrän motsatsen är bevisad...)
Förvissa dig alltså om att hästen förstår vad du menar när du väl sitter på ryggen vad gäller grundläggande hjälper, upptäcker du några brister då som först är du lite sent ute liksom.

Börja med att longera i alla fall och se om hästen förstår när den ska stanna, skritta, trava eller galoppera. Gör den inte det måste du lära den det INNAN du sitter upp första gångerna. Annars kan det sluta illa om hästen får panik och börjar bocka och galoppera runt och du flyger som en vante och hästen i värsta fall hoppar över staketet och försvinner till skogs. Att sedan hoppa upp på en sådan häst igen kräver mod hos både häst och ryttare kan jag intyga.
En bra idé är att löshoppa hästen innan man försöker sig på att sitta upp så att lite av överskottsladdningen går ur.

Men du, i ärlighetens namn blir jag som sagt mer orolig för dig än för hästarna, se åtminstone till att ha en medhjälpare med. Jag tycker att man självklart måste prova nya grejer för att komma någonstans i sin ridning, men just inridning är ett kritiskt moment och inte ens jag som är inne på min 6:e unghäst gör det allra första momentet helt själv och då anser jag mig ändå vara relativt bra på att läsa av hästar efter att ha jobbat med hästar i 20 år. Men det ska också sägas att även den duktiga unghästutbildaren har misslyckats många gånger för det är ju så vi utvecklas. Det gäller bara att ha råd att misslyckas inom denna sport... Jag har trots detta alltid min tränare med mig som kan ge mig råd, tips och hjälp. Framförallt om det händer en olycka!
Läs boken Unghästens utbildning eller vad den heter, Hästen som hobby är också en grymt bra bok att läsa. Använd sedan ditt egna förnuft utan att vara dumdristig och ta hjälp av någon som kan och vill hjälpa dig samt ha ALLTID ALLTID en medhjälpare med för din egen säkerhets skull.
Lycka till!
Skriv gärna hur det har gått sedan! :laugh:
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Just det, en sak till.
När du väl sitter på hästen så se till att aktivera den så snart som möjligt så att den inte får tid att fundera ut några hyss.
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Tack Zephira!

Ja, jag jobbar heltid med detta, världens bästa jobb :)
De jag jobbar åt har alldeles för många hästar, därför ska vi börja sälja. Men det är svårt att sälja en häst som inte kan bli ledd ut ur hagen. Så det är min största uppgift där. Sen är min dröm att starta turridning där. Så hästarna måste få upp konditionen. Jag vet att jag inte kommer klara det själv, tror det är 10+ som är inridna. Men jag jobbar som sagt med detta på heltid, så en del hinner jag med. När jag väl fått igång dom kommer jag rida ut med handhäst. Och hoppas på att ägaren kommer följa med ut för det mesta. (har hört att det pratas om att anställa en till, vilket jag verkligen hoppas på)

Självklart kommer jag ha någon med mig första gången jag sitter upp på en oinriden häst! Hästägarna har jag känt hela livet och de vet precis hur kunnig/okunnig jag är. De vet om riskerna och jag med, därför tar jag allt väldigt lugnt och vi har ingen bestämd tid då hästarna ska vara ridbara. Jag frågade mest här för att få bra tips. Alla är väl sitt sätt och olika saker funkar olika bra från häst till häst. Jag frågar alltså inte hur jag ska lösa detta, utan bara om goda råd :)

För er som vill veta:P
Igår hade jag träns på den trejde, lät honom stå i boxen en stund och vänja sig. när jag tog av det tog han det själv direkt :) Hoppas på samma tur nästa gång. Sadel och träns på nummer 2, och gick en runda, inga problem. mer än en läskig traktor som dånade förbi.

det enda som har gått dåligt (skäms lite) är när jag skulle ta in nummer 2, han fastnade med grimman i handtaget till staketet. Där var jag inte snabb nog och stackarn blev livrädd och stack med tråden, grimskaftet och flocken efter sig. Tog lite tid att visa att grinden var snäll sen. :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 546
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 156
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
956
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 145
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp