Bukefalos 28 år!

Leda/rida in unghästar

Sv: Leda/rida in unghästar

Nej jag menar inte att en oerfaren ovan tjej som ska rida in en häst för första gången är bättre än en erfaren utbildare Absolut inte. Det jag försökte få fram (jag var ganska så trött när jag skrev det) det var att om hästägarna nu inte är så seriösa och rädda om sina hästar så att dom anlitar en erfaren utbildad inridare till dessa hästar så verkar det som om TS i alla fall bryr sig om hästarna och försöker göra det bästa av situationen. Det jag menar är att dessa hästägare som helt klart inte bryr sig speciellt mycket om sina hästar kunde lika gärna anställt någon som inte hade brytt sig om hästarna alls. Det finns gott om rötägg som anser att dom är så duktiga och kan så mycket fast dom egentligen inte har en aning om vad dom sysslar med.Ogh då tycker ju jag att det verkar som om hästarna åtminstone får en lite större chans att klara sig utan att bli förstörda om TS hanterar dom och försöker att vänja dom vid att ha någon på ryggen. Hon erkänner ju att hon inte kan det här och inte har gjort det förut och hon ber ju faktiskt om hjälp här på Buke.Hade hon inte varit mån om hästarna så hade hon ju knappast suttit här och bett om hjälp,eller hur. Jag tycker det verkar som om hon försöker göra det bästa av situationen och det är det som gör att jag faktiskt tror att hon har en chans att lyckas med det här. Så i stället för att tala om för henne hur dum hon är som ens tror att hon har en chans att hjälpa dessa hästar så kunde ni ju faktiskt försöka att ge henne den hjälpen hon ber om. Ännu större är ju chansen att hästarna inte blir förstörda. Jag måste säga att jag tycker att ni ger er på helt fel människa när ni skriver hur dum och oansvarig hon är som ger sig på det här.Hon förklarade ju i början att anledningen till att hon gör det är att hästarna ska ha en chans att bli sålda. Dom ni däremot borde skälla på och vara elaka emot det är dom här människorna som äger alla dessa hästar. Vem som helst förstår ju att en stackars människa inte kan ta hand om alla dessa hästar så frågan är ju varför dom inte anställer så många som det skulle behövas för att ta hand om dessa hästar varje dag. Och varför tar dom inte in en utbildad och erfaren människa som kan det här med att rida in islandshästar nu när det ändå är så pass många som ska ridas in.Det finns ju ett antal människor som bara sysslar med islänningar och som är suveränt duktiga på det också så varför anlitar dom inte en av dom. Det ser ut som om hästägarna inte är beredda att lägga ner några pengar alls på hästarnas inridning och utbildning och är det så så ska dom inte ha några hästar alls. Nu känns det som om jag krånglade till det ännu mer. Så nu ska jag avsluta med en enda mening.Det är inte TS fel det här utan det är dessa människorna som äger alla dessa hästar som är orsaken till det här,antingen det beror på snålhet eller något annat så det är dom söm ska alla hårda ord som många av er har skrivit till TS.
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Jag har klankat på ägarna också ;)
Men det är ju TS fel att hon har tagit på sig detta, så som jag tidigare sagt så tycker jag att både ägarna och TS är oansvariga. (MEN det är inget illa mot TS personligen egentligen, även om det kanske itne går att undgå, jag fattar att TS vill hjälpa hästarna och gör det bästa hon kan osv. men det tar inte bort från att det inte är en bra idé, och man kan alltid säga nej till dåliga idéer. Men självfallet är ägarna likvärdigt ansvariga här, men dom är ju inte på buke så vitt jag iallafall vet och därför så kan jag ju inte skriva till dem. Plus, det är ju TS som satt sig i hotseat så att säga, eftersom hon startade en tråd på ett allmänt forum)

Men självfallet hoppas jag att det går bra med allt, jag bryr mig också om hästarna, är ju därför jag kan bli lite...hettad så att säga, precis som många andra som skrivit.
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Nej jag menar inte att en oerfaren ovan tjej som ska rida in en häst för första gången är bättre än en erfaren utbildare Absolut inte.

Det jag försökte få fram (jag var ganska så trött när jag skrev det) det var att om hästägarna nu inte är så seriösa och rädda om sina hästar så att dom anlitar en erfaren utbildad inridare till dessa hästar så verkar det som om TS i alla fall bryr sig om hästarna och försöker göra det bästa av situationen. Det jag menar är att dessa hästägare som helt klart inte bryr sig speciellt mycket om sina hästar kunde lika gärna anställt någon som inte hade brytt sig om hästarna alls.

Det finns gott om rötägg som anser att dom är så duktiga och kan så mycket fast dom egentligen inte har en aning om vad dom sysslar med.Ogh då tycker ju jag att det verkar som om hästarna åtminstone får en lite större chans att klara sig utan att bli förstörda om TS hanterar dom och försöker att vänja dom vid att ha någon på ryggen. Hon erkänner ju att hon inte kan det här och inte har gjort det förut och hon ber ju faktiskt om hjälp här på Buke.Hade hon inte varit mån om hästarna så hade hon ju knappast suttit här och bett om hjälp,eller hur.

Jag tycker det verkar som om hon försöker göra det bästa av situationen och det är det som gör att jag faktiskt tror att hon har en chans att lyckas med det här. Så i stället för att tala om för henne hur dum hon är som ens tror att hon har en chans att hjälpa dessa hästar så kunde ni ju faktiskt försöka att ge henne den hjälpen hon ber om. Ännu större är ju chansen att hästarna inte blir förstörda. Jag måste säga att jag tycker att ni ger er på helt fel människa när ni skriver hur dum och oansvarig hon är som ger sig på det här.Hon förklarade ju i början att anledningen till att hon gör det är att hästarna ska ha en chans att bli sålda. Dom ni däremot borde skälla på och vara elaka emot det är dom här människorna som äger alla dessa hästar.

Vem som helst förstår ju att en stackars människa inte kan ta hand om alla dessa hästar så frågan är ju varför dom inte anställer så många som det skulle behövas för att ta hand om dessa hästar varje dag. Och varför tar dom inte in en utbildad och erfaren människa som kan det här med att rida in islandshästar nu när det ändå är så pass många som ska ridas in.Det finns ju ett antal människor som bara sysslar med islänningar och som är suveränt duktiga på det också så varför anlitar dom inte en av dom. Det ser ut som om hästägarna inte är beredda att lägga ner några pengar alls på hästarnas inridning och utbildning och är det så så ska dom inte ha några hästar alls.

Nu känns det som om jag krånglade till det ännu mer. Så nu ska jag avsluta med en enda mening.Det är inte TS fel det här utan det är dessa människorna som äger alla dessa hästar som är orsaken till det här,antingen det beror på snålhet eller något annat så det är dom söm ska alla hårda ord som många av er har skrivit till TS.

Nä, nu var jag faktiskt tvungen att styckeindela ditt långa inlägg för att över huvud taget orka läsa det.

Det är knappast bara en gång som ägarnas tillvägagångssätt kritiserats i tråden. Men som det är nu, så är ju TS med och gör det möjligt för dem att agera som de gör. Eftersom ingen av oss, förutom TS, vet exakt hur situationen ser ut så kan vi väl bara hoppas på att h*n driver på ägarna att anställa en - kunnig - person till.

Som så många redan skrivit så är det inte per automatik lättare att sälja en inriden häst än en oinriden. Så blir det fel gör man hästarna (och ägarna) en björntjänst. Jag har försökt ge henne hjälp genom att få henne att 1) ta hjälp av någon som kan detta med inridning och 2) om inte det, så åtminstone sluka alla böcker h*n kan i ämnet. Det är inte mycket annat jag kan göra över ett internetforum.
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Jag har klankat på ägarna också ;)
Men det är ju TS fel att hon har tagit på sig detta, så som jag tidigare sagt så tycker jag att både ägarna och TS är oansvariga. (MEN det är inget illa mot TS personligen egentligen, även om det kanske itne går att undgå, jag fattar att TS vill hjälpa hästarna och gör det bästa hon kan osv. men det tar inte bort från att det inte är en bra idé, och man kan alltid säga nej till dåliga idéer.

Det finns nog nästan lika många åsikter om vad som är rätt sätt att rida in på som det finns inridare. Vissa tycker ett visst sätt är rätt andra tycker tvärtom men att gå så långt som att säga att hästägaren och TS är oansvariga tycker jag är dumt.

Det är nog bra att vara försiktig men man skall inte överdriva. När det börjar hävdas att "hela hästen är spolierad" för att en unghäst en gång fått av en oerfaren ryttare blir det närmast löjligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Leda/rida in unghästar

Fast jag tycker att det ÄR oansvarigt att dels, som ägare inte anställa någon som har erfarenhet och är kunnig inom det området man vill att dom ska arbeta på, och att TS är oansvarig (även att det är välmenat) för att ta på sig det utan erfarenhet.

Och precis som du tycker det är dumt att säga det så tycker jag det är dumt att göra det!

Det handlar inte om åsikter om vilket sätt är rätt, utan faktum att TS inte har någon erfarenhet av inridning och att ägarna har lämnat ansvar till TS att inte bara rida in en, men flertal hästar, utan denna erfarenhet.
Vad säger det om ägarna, för mig säger det att dom inte är så ansvariga som jag tycker man bör vara, och TS vet vi ju redan vad ajg tycker om (dvs. att TS är säkert en jättetrevlig bra person som kanske mycket väl klarar av detta, men ajg tycker ändå inte hon borde ha tagit på sig det, i den situationen som läget är)

Och visst, hela hsäten kankse itne blir förstörd, men å andra sidan så är det ju ganksa onödigt att öka chansen att hästen får beteende elelr andra problem, när det finns bättre alternativ. Och även om dessa problem ofta går att minska eller få bort, så får ju då den nya ägaren (eller dom gamla om den itne går att få såld) spendera tid och pengar på det, och hästen kanske ändå inte helt blir av med det (tex. sadeltvång som exempel)
Man har ju ett ansvar mot hästarna också faktsikt, och då tycker jag att det är onödigt att riskera detta med dem när amn kan lära sig inridning gneom att vara lärlig till någon duktig utbildad person, och sedan när man redan gjort många gånger under uppsikt så kan man börja jobba med det själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Leda/rida in unghästar

Tack för lite värmande ord :)
Här har hänt mycket sen jag var inne sist :P
Ska se om jag kan svara på allt.

Det här med träns i boxen - jag är alltid med och övervakar det hela så inte hästen fastnar i något. Och jag har hästen i boxen så den kan få äta lite och känna sig trygg med bettet innan jag går ut. Alla hästarna har jag gått promenader med sen så de får tänka på annat och så att det ska kännas naturligt. (eftersom de aldrig har varit i stallet för)

Tyvärr stämmer det ju att jag inte hinner gå igenom varje häst noggrant varje dag. jag brukar ha med borste och hovkrats ut i hagen. Så går jag igenom hästarna som jag kommer nära. 2 av hingstarna tar de hand om själva och tar in i stallet varje kväll. Nu har jag haft tur med vädret ett par veckor så när jag är klar med träningen sitter jag ute i hagen och bara kollar på hästarna. Då märker man rätt snabbt om något är fel. Jag gör helt enkelt mitt bästa.

På torsdag nästa vecka kommer det hända saker i stallet!
Då kommer veterinär och hovslagare. Ska gå igenom alla hästarna och bestämma vilka som ska behållas och säljas och vad de är värda.
Jag blev även erbjuden lektioner för en helt galet bra tränare. Så i november ska vi packa ett par hästar i transporten och åka till Båstad.

Uppdatering om hästarna,
Kan hoppa upp och ner på en av dem redan :) inga problem alls! Han började backa när jag ville ha honom till att gå framåt. Så det blir mer träning från marken nu. Kan leda småhingstarna ut och in ur hagen/stallet. (alla utom en som inte fattar alls vad jag vill)

Ne, nu ska jag köra bort och träna inför hovslagaren på torsdag!
Tack alla ni som tror på mig!
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Haha. Jag trodde att du blivit bortskrämd från tråden av alla svartmålare.

Kul att det går bra!
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Ja hur går det med hästarna?

Själv var jag på hopp- och bomgymnastik med min 3-åring i söndags. Har en jätteduktig tränare som hjälper oss. Det gick kanonbra och tydligen så är lillkillen väldigt mycket före sig då han löser uppgifterna på ett klokt och coolt sätt.
Det bådar ju gott för framtiden. Han ska få en eller två månadsvilor efter årsskiftet där han kan gå och skrota i hagen och fundera på det han har lärt sig. Sedan fram i vår blir det nog hoppträning i grupp tror jag samt lite Pay n' Jump på ca 50-70 centimeter. Så får vi se om han tar sig så att vi kan vara med i 4-års championaten. Men det ligger långt fram i tiden. :)
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Härligt att det går så bra! Bomgymnastik låter kul. kanske något jag ska prova på unghästarna.

Det börjar gå riktigt bra faktiskt. Börjat lastträna några av de yngre hästarna, kan ju va bra om de går in i transporten om de ska säljas. Kan leda alla nu, utom en unghingst som har lite svårt att förstå vad jag vill. Inte kommit så långt med inridningen än. Är så svårt att hinna med allt. Skrittmaskin är påväg, inte jättemycket för konditionen, mest för att de ska få komma ut, se nått nytt, bli hanterade och så kan man ju hoppas att lite av fettet försvinner.
Och såsmåning om ska jag börja ta lektioner för en duktig tränare från Island. Så jag inte gör fel sen när jag ska rida lite mer ordentligt. Så det ser ganska ljust ut. :)
 
Sv: Leda/rida in unghästar

Helt otroligt vad många "duktiga" personer det är här inne på Buke. :confused:
Vad är syftet med ett forum om man inte kan få blotta sig lite och fråga om råd utan att det måste bli så hårda ord??
Jag tror att det kommer gå jätte bra, var rädd om dig bara...
,,,,


:bow::bow: har suttit och läst denna tråden helt igenom och kan inte annat än hålla med dig.....
Visst är det en så kallad konst att rida in unghästar men TS verkar ha en sund inställning till det hela. Att sätta allt på marken och tömma osv INNAN man sitter upp är ju bara bra.
verkar som om hon har koll på vad hon gör.
som hon säger så ska hon ju inte utbilda hästarna utan bara förbereda dom för vad som kommer att komma i framtiden.
Det kommer säkert att gå bra. stå på dig.....

Lady_ann
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 548
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 156
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
956
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 149
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp