Bukefalos 28 år!

Ledare över envis ponny

G

glad_tjej

Jag har precis (för en månad sen) fått världens underbaraste ponny; hur snäll som helst att hantera men PIGG att rida:D MEN; han tycker att han får göra lite som han vill, typ äta när som helst, gå och titta åt vilket håll han vill och därmed inte bry sig om mig och vad jag ber honom om, skena ibland när han blir rädd för saker som idag när det kom en cyklist vilka han egentligen är helt orädd för, klia sig mot mig, buffas, vägra göra halt, gå före mig när jag leder honom, försöka smyga ut ur boxen om jag lämnar dörren öppen och t ex tar av benskydden... Ja, allt det där som visar att inte ser mig som sin ledare.

Det här är min första häst och jag vet inte hur jag på bästa sätt ska göra för att bli hans ledare... Min syster har hand om honom ett par-tre dagar i veckan så jag kan inte jobba med honom varje dag:(

Han har tidigare bott hos en familj där han nog fick bestämma lite för mycket, sen hos en jätteduktig tjej som fick honom att sluta med de flesta av ovan nämnda grejer men inte alla och sen jag fick honom har han börjat igen.

Så hur ska jag göra? Tips??:bump:
 
Sv: Ledare över envis ponny

Precis det där har jag sett flera ggr, att hästar beter sig olika och tar sig olika mycket frihet med olika personer, framför allt vid ägarbyten ;) Jag har haft ganska mycket "ledarskapsproblem" med min tjej eftersom jag inte kunde så mycket när jag köpte henne, men jag har fått mycket personlig hjälp på plats av bra människor och det viktigaste jag lärt mig är tyvärr att det är jättesvårt att kommunicera med "svåra" hästar om man inte riktigt vet vad man håller på med! Inte heller efter att man får förklarat för sig att så här och så här ska det vara, eftersom det är så mycket fokusering och mentalt som ska till när man kommunicerar med djur... Även om jag vet (eller snarare tror att jag vet) precis vad jag gör så måste även hela min kropp och mina tankar i samma ögonblick också veta vad jag ska göra, och det är denna kombination som lätt blir fel. Någonting annat som jag lärt mig är också att saker och ting kan bli 1000 ggr värre om man "bråkar" för mycket om "vissa" saker, vilket lätt kan bli fallet om man inte ser till helheten. Jag fick till exempel väldigt många råd i all välmening om hur jag skulle hantera min häst för att hon skulle lyssna på mig, att jag måste bli mer bestämd osv. Det kan ju låta enkelt, men det spelar ju ingen roll hur bestämd man än är ifall man ändå inte förstår varandra, och min häst blev bara surare och surare för varje gång jag försökte jobba med ledarskapet och jag nådde inte alls fram till henne!

Nu hade jag som sagt turen att fått jättebra hjälp på plats av människor som är väldigt bra på att läsa av olika hästtyper och visste hur man skulle bemöta just min typ av häst. Den ena av dem påpekade att hon är väldigt känslig och om hon inte var så otroligt "snäll" så skulle hon kunnat bli riktigt farlig med många saker hon har tagit sig till. Jag är verkligen långt ifrån expert, men jag börjar så smått få kläm på saker och ting och det viktigaste jag går efter är att jag alltid måste vara fokuserad på vad jag vill uträtta och att man faktiskt inte kan lösa alla problem över en natt! Vissa saker som jag känner att jag kan leva med får helt enkelt vänta tills jag är redo att rätta till dem, oavsett hur många som påpekar att hon inte "får" göra si och så... Om det till exempel inte har betydelse för mig att hon kliar sig mot mig eller inte så är det väldigt svårt att övertyga henne om att hon inte får det, eftersom min kropp eller mina tankar kanske signallerar att det egentligen inte spelar någon roll...

Vad jag vill försöka få fram är att det är så mycket som spelar in när man kommunicerar med hästar, och så mycket som kan gå fel om man inte riktigt vet vad man gör! Jag skulle därför önska att du försökte hitta någon som kunde vara med dig i stallet och titta på er som ekipage och sedan ge råd och hjälp utifrån detta. Många saker är säkert inte så svåra att få till, medan andra kanske är det. Jag tränar inte på ledarskapet med hjälp av "övningar" längre eftersom vi båda bara blev sura på varandra för att vi inte förstod, däremot löser jag problemen på plats när de uppstår, med mer eller mindre framgång. Funkar det inte går jag hem och funderar på allt vad jag kunde gjort och tänkt annorlunda, nästa gång samma problem uppstår är jag mer förberedd och kanske kan jag lösa det då, eller så behöver jag fundera eller diskutera mer vad det är jag kan göra för fel...

Jag vet inte om du blev så mycket klokare av det här, men börja med att fundera ut vilka problem som känns viktigast för dig att lösa just nu, sedan kan du försöka fundera ut på vilket sätt du skulle kunna lösa just dem... fråga gärna om specifika situationer och prova dig fram till vilken lösning som passar just eran relation bäst! Försök gärna hitta någon som du upplever har en bra kommunikation med sin häst och be om hjälp och hoppas det löser sig för dig också!
 
Sv: Ledare över envis ponny

Hade precis samma problem med min islänning när jag fick honom.
När jag väl började vara bestämd mot honom så blev han förvånad, liksom vaddå, han har ju fått göra som han vill och nu ska någon helst plötsligt bestämma över honom? Det tar lite tid för att få dem att förstå, ledarskap är inget man får ta över bara sådär.
Mitt tips är att du börjar läsa om NH. Försök även att förstå varför hästen gör som den gör i olika tillfällen, antagligen litar den inte på dig än, vilket kan få den att reagera så respektlöst som den gör i vissa situationer.

Jag blev jättechockad över hur min häst betedde sig i början, men nu, 4 månader senare, står han snällt i boxen och väntar på att få gå ut i stallgången (första gången knödde han sig förbi mig och sprang ut i stallet), och skulle han försöka gå ut räcker det för mig att hålla upp ett finger så stannar han.
Det har tagit fyra månader att få honom att respektera mig, han litar inte på mig till 100% men börjar acceptera mig som ledare, något vi tränar på i all hantering.

Så mitt tips är som sagt att läs mycket NH, ta gärna hjälp av en duktig tränare ifall du har möjlighet, fråga andra trovärdiga personer om råd och ta dig tid att lära känna din häst. Ett perfekt förhållande kommer inte över en natt.

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 341
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 184
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp