Ledarskap. Vad är det?

H

Hekla2001

Vad är kriterierna för att bra ledarskap?

Min Hekla hade lite olater för sig när jag började rida henne.
Hon drog iväg i hagen när jag eller ngn annan skulle ta in henne.
Hon stegrade sig o knäckte grimmor/kedjor i stallgången. Kastade sig iväg när man satt upp i sadeln. Låg på bettet hela tiden.
Hotade med kick när benskydden togs på. Bet mot en när man spände sadelgjorden.
Kunde INTE stå stilla ute. (har fortfarande liiiite svårt med det men va f**n, har hon blivit piskad att springa på travet kan jag leva med att hon steppar lite emellanåt)
Jag slutade helt enkelt att ta kontakt med henne direkt jag gick mot o in i hagen. Istället visslade jag när jag klev ur bilen, fixade med hennes grejer inne i stallet o sedan när jag skulle hämta henne gick jag tyst ( inte smygande eller så men utan att prata eller ta ögonkontakt ) mot henne från sidan, aldrig rakt på. När jag hade fått på grimma och grimskaft fick hon ibland en godis, ibland bara en klapp. Så gör jag fortfarande, men nu har jag aldrig problem att få in henne, hon kommer till mig. Går hon undan nu är ngt fel o då går jag o lämnar grimman och sedan tbx ut till henne. Visiterar o kollar så allt är bra, klappar om henne, ger kanske nån godis o sen får hon stå den dagen. O jag bryr mig inte om att folk kan tycka att hon då vinner. det tror jag inte på alls. En häst som inte vill låta sig fångas är otrygg med sin människa. Jag tror inte dom leker och jävlas med oss.
Hästar är känsliga och kärleksfulla djur som behöver tilltro och medkänsla. Inte veta vem som bestämmer. För, vem bestämmer egentligen när man sitter på eller arbetar en häst från marken? Vem bestämmer om hästen ska gå in från hagen? Vem bestämmer om hästen ska gå över diket med porlande vatten? Vem bestämmer om hästen ska fatta galopp? Vem bestämmer om hästen ska gå runt i en fånig cirkel (longering)?
Jo, hästen. Listan kan göras hur lång som helst.
En människa kan endast tro sig ha ledarskap över flera hundra kg häst men egentligen är det tvärtom. Förutsatt att man inte inte lyssnar på sin häst o förtrycker den med orimliga krav och respektlöshet för att tillfredsställa sitt eget kontrollbehov.

Jag tror inte på ledarskap i den mening många andra jobbar efter. Jag vill att min häst ska följa mig för att hon vill, inte för att hon inte inte vågar annat. Hon ska inte LYDA mig. Jag BER henne att följa mig o mina enda krav är att hon inte ska trampa, knuffa, bita eller sparka mig. O varför skulle hon göra det om hon trivs med mig o jag respekterar henne och hennes vilja/känslan hon ger mig.


Jag kommer aldrig kräva ett ledarskap över en häst. Jag tror det släcker glöden hos dem. Det är så kraftfulla och vackra djur att man borde känna sig tacksam som får äran att bäras av dem. O med den käslan kan man inte misslyckas med sin häst. Finns inte den känslan. Ja, då kanske man ska jobba mer med sig själv och öppna sina sinnen....

Vet inte vad jag vill med tråden men . Har ni synpunkter får ni gärna skriva dem.

Ha det gott allihopa o respektera era hästvänner som individer, inte bara som en häst. Er häst.

Min hästvän är en individ, hon har ett namn. HEKLA, o jag älskar henne:bow::love::bow:
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Klokt och fint inlägg:). Jo jag ber med hästen än att kräva då jag vill ha ett samarbete för det är det underbara med relationen till hästar:). Finns inget som får mig så glad som när hästen och jag kommit till den punkt då vi kan förstå varandra och prata samma språk med så små signaler som möjligt. Det är jag som ständigt måste lära mig och det är det som gör allt så spännande då man aldrig kan bli fullärd utan kan lära sig nåt nytt varje dag:).
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Håller med. Det är VI som ska vara tacksamma för allt som hästen väljer att ge oss....
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Vad skönt att höra att någon annan är av samma åsikt. Min Opal talar tydligt om redan i hagen om han inte orkar med jobb den dagen, händer kanske ett par ggr/år. Det respekterar jag direkt och lägger mina egna planer på hyllan. Min häst är min bästa vän och vi har en relation där kärlek och respekt för varandra är viktigast av allt!

Många kramar till dig och din Hekla :)
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Jag håller med om ditt tänk att vi inte ska tvinga hästen till saker utan att vi ska få den att vilja göra saker för oss. Men det är väl det som utmärker en bra ledare eller för den delen chef. När man vill jobba hårdare för en person bara för att den får oss att vilja göra det. En häst kan man tvinga till att göra det mesta men att få den att erbjuda det är svårare. Det är det som kallas ledarskap i min värld, när hästen själv väljer att göra mer för oss bara för att den vill det.

Jag anser att förhållandet mellan häst och människa ska vara ett partnerskap där hästen bestämmer 49% och vi 51%.
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Vet inte men tycker att du krånglar till det lite ;)
Ledarskap är mycket komplext men kan uttryckas som genom respekt och förtroende får man ledarskap. Det är som i hästflocken, den de har förtroende för följer de.
Men att utöva ledarskap kan vara svårare. Det är nog beroende på personen. Jag kommer ihåg när jag gick i skolan, jo faktiskt trots det var ett par år sedan :D, vissa lärare hade man ingen respekt för oavsett hur mycket de skrek och blev förb..de, medan vissa lärare inte behövde säga något utan hade en inbyggd "pondus"

Jag tror att det är likadant med oss och djuren oavsett det gäller hästar eller ex hundar, en del får jobba hårdare för ledarskapet än andra.

Ledarskapet innebär att man kontinuerligt utövar det. Du avgör när de får ta i hinken, du går först i alla lägen, genom stalldörren osv, hästen får aldrig flytta på dig, du flyttar på hästen, sidledes eller bakåt. Du får aldrig ge avkall på ditt ledarskap då är risken att du får en häst som prövar dig hela tiden. Du måste få hästen att respektera dig som ledare och det kan inte ske om hästen måste/tillåts ta ledarskapet till och från.
En häst i flock är inte tryggare om den har fler under sig, att den vet sin plats i flocken är det avgörande.
Det innebär ett stort ansvar på dig som ledare att aldrig ta ett beslut som rubbar hästens förtroende.

Det finns de som tror de har ledarskap men det i realiteten är hästen, vilket kan skapa farliga situationer.

Förtroende är något man bygger upp och tar olika lång tid beroende på pållens historia. Är man duktig så tar det inte en dag ;)

"Det är aldrig hästens fel"

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Glömde:

En häst som inte vet vem som bestämmer kan bli rent ut sagt farlig för den som hanterar den :eek::eek:

Rolle igen
IpL
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Jag håller med om ditt tänk att vi inte ska tvinga hästen till saker utan att vi ska få den att vilja göra saker för oss. Men det är väl det som utmärker en bra ledare eller för den delen chef. När man vill jobba hårdare för en person bara för att den får oss att vilja göra det. En häst kan man tvinga till att göra det mesta men att få den att erbjuda det är svårare. Det är det som kallas ledarskap i min värld, när hästen själv väljer att göra mer för oss bara för att den vill det.
:bow::bow:
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Håller med, fjordtokan. Bra ledarskap handlar inte alls om förtryck utan förmågan att få folk eller djur att vilja göra det man ber om.

Tycker att TS har hanterat situationen med sin häst på ett fantastiskt bra sätt och utövar ett respektfullt ledarskap. Förstår inte varför folk har blivit så rädda för det ordet? Det är väl det mest naturliga man kan tänka sig, att där det finns mer än en individ är det någon som tar ledarrollen! Det behöver ju inte betyda att de som inte har ledarrollen förringas eller förtrycks (även om det tyvärr är alltför vanligt ...) utan att deras egenskaper och förmågor får komma fram på ett kreativt sätt.

Jag strävar alltid efter att ha ledarrollen bland mina djur (ett tiotal hästar och tre hundar) men jag har MYCKET respekt för vars och ens vilja och förmågor.

Mitt motto: Frihet under ansvar!
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Glömde:

En häst som inte vet vem som bestämmer kan bli rent ut sagt farlig för den som hanterar den :eek::eek:

Rolle igen
IpL

Jag kan aldrig bestämma över 700kg häst som inte vill som jag. Jag kan bara hoppas att jag förmedlat mina önskemål och att dom uppfattas som tillräckligt tydliga och pålitliga för att hästen ska våga följa dem.
Jag bestämmer och kräver bara att dom inte får trampa/sparka/bita mig men vad har lilla jag att komma med om hästen har så dåligt förtroende för mig att det inträffar? Troligtvis har jag gjort ngt fel och får rentav skylla mig själv som inte lyssnat och läst av situationen.

Hekla väntar på varsågod innan hon dyker ner i hinken efter mys-, rid- eller arbetspass.
Jag låter dem inte flytta på mig fysiskt men släpper förbi dem om de vill. Går de framåt mot eller på mig står jag kvar och blockerar tills de gett mig tillbaka mitt utrymme, då flyttar jag på mig och släpper fram dem. Ser det inte som att dom vinner då, bara att vi visar varann ömsesidig respekt.
Hekla tar initiativ när vi är ute.
Vid några tillfällen har vi stött på lätt stressaggressiva hundar och efter att jag några gånger stöttat henne mot dem har hon till slut hjälpt till att avvärja dem. Sänker huvudet med backslicköron och stampat med framhovarna. (Jag brukar få skydda min sambos fega hund som inte kan stå upp för sig själv ;-) när vi är ute och rider och det kommer andra stora hundar som ägaren inte har koll på) Då hjälper hon till slut till och jagar bort den triggade hunden. Medans hon absolut inte har ngt emot våra egna hundar i stallet. Tycker om att hon törs stå på sig vid min sida och det känns som att hon litar på att jag skulle skydda henne om det behövdes.:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Här är det nog vad ordet bestämma innebär som är problemet.

Jag vill ha en vaken nyfiken häst som gärna kan komma med förslag. Men i slutändan vill jag att han av egen vilja låter mig bestämma. Ex. min ridhäst kommer gärna med förslag på alternativa vägar när vi rider i skog och mark. Eftersom jag ger total eftergift på långturer där vägen är given, så kan jag när hästen kommer med "förslag" att ska vi inte ta den här skogsvägen in till höger istället, hinna ett par meter in på vägen innan jag får kontakt igen. Om inte jag bestämde så skulle vi fortsätta på den föreslagna vägen, men eftersom jag bestämmer att vi inte ska ta den här vägen så accepterar hästen det och återgår till ursprungliga vägen som jag vill.
Om du i ditt huvud tänker att hästen bestämmer så är chansen stor att hästen känner det och det är upplagt för konflikter.

Om hästen bestämde vägen, vilket iofs kunde vara intressant, vet man inte var man skulle hamna till slut (troligtvis stallbacken betydligt tidigare än planerat.:D

För att upprepa mig: hästen ska ha så stort förtroende för mig att han låter mig bestämma. En häst som ifrågasätter mig hela tiden skulle jag aldrig lita på.

Ledarskap är något man förtjänar.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Här är det nog vad ordet bestämma innebär som är problemet.

Jag vill ha en vaken nyfiken häst som gärna kan komma med förslag. Men i slutändan vill jag att han av egen vilja låter mig bestämma. Ex. min ridhäst kommer gärna med förslag på alternativa vägar när vi rider i skog och mark. Eftersom jag ger total eftergift på långturer där vägen är given, så kan jag när hästen kommer med "förslag" att ska vi inte ta den här skogsvägen in till höger istället, hinna ett par meter in på vägen innan jag får kontakt igen. Om inte jag bestämde så skulle vi fortsätta på den föreslagna vägen, men eftersom jag bestämmer att vi inte ska ta den här vägen så accepterar hästen det och återgår till ursprungliga vägen som jag vill.
Om du i ditt huvud tänker att hästen bestämmer så är chansen stor att hästen känner det och det är upplagt för konflikter.

Om hästen bestämde vägen, vilket iofs kunde vara intressant, vet man inte var man skulle hamna till slut (troligtvis stallbacken betydligt tidigare än planerat.:D

För att upprepa mig: hästen ska ha så stort förtroende för mig att han låter mig bestämma. En häst som ifrågasätter mig hela tiden skulle jag aldrig lita på.

Ledarskap är något man förtjänar.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift



Håller med dig, men jag tror jag låter min häst välja liiite mer än vad du gör...kanske. Men sen är det ju individuellt hur mkt man vill tillåta.
Min Hekla ifrågasätter mig sällan och jag upplever att vi har en fin kontakt med ömsesidig respekt. Hon väljer sällan vilken väg vi ska ta ute för som sagt, då hamnar vi i stallet på nolltid men samtidigt så motsätter hon sig inte mitt val av väg
:bump:

Någon skrev "Frihet under ansvar" och det tycker jag stämmer jättebra.

:bow::rofl::p
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Det är bara det att hästar utvecklar mer "vilja" med vissa människor än andra! När jag hanterar mina hästar så har dom betydligt mindre "egen vilja" än när någon ovan eller okunnig person hanterar dom. Att vara en bra ledare betyder att hästen "slipper" ansvaret med egen vilja. Det är en trygghet för hästen att helt lita till den som hanterar den. Hästen är i första hand ett flyktdjur vilket betyder att trygghet är prio ett, sedan kommer mat, fortplantning, rang, vila och allt annat som är vilktigt för hästar. En häst med mycket egen vilja kan vara en otrygg häst då han är tvungen att själv hålla koll på läget och inte riktigt kunna lita på människan.
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Exakt, hästen får sin trygghet när den vet sin plats i flocken och kan låta andra ta "ansvaret" och det är den plats man som ryttar ska ta så att hästen är trygg i olika situationer.

Exempel på detta är polishästen i Los Angeles som alltid gick först utan tvekan när det var upplopp och de andra följde efter.
En hästpsykolog testade om det var så att hästen var för "dum" för att förstå faran eller om den var modig.
De utsatte ett antal hästar, däribland denna häst, för olika stressande "faror" samtidigt som man mätte hjärtslagen.
Flera hästar som vägrade passerade hinder hade inte särskilt förhöjd hjärtverksamhet. När denna häst som var orädd ute i fält kom till de hinder som var utsatta gick han förbi utan synbar tvekan. Hjärtslagen rusade i höjden men följde ryttarens vilja.
Slutledningen var att trots att hästen var väldigt rädd i olika situationer så var den trygg med "ledaren" och gjorde som han ville. (SVT;smarta djur del 3)

Därför menar jag att det får inte vara tvekan om vem som "bestämmer" om man ska ha en trygg häst.
Hästen är en spegel av dig själv, där din osäkerhet dyker upp måste hästen ta kommandot.
Och som du säger, alla människor har inte förmågan att visa den viljan som behövs för att få en tillräckligt trygg häst.:cool::eek: Jag vill inte påstå att jag själv är ofelbar men det är sällan jag haft det problemet och när det dykt upp så har det gått fort att åtgärda men man måste ha tvåvägs kommunication med hästen. Har kanske bra hästar :D

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

En god ledare visar ju med tiden av vilket virke man/ hästen är av:cool:

Dvs erfarenheterna. -Den här människan kan jag lita på ..oavsett!:love:

"Jag lägger mig i dess händer".

Senär det givetvis individer som är jäkligt vakna o även anser att den ska beskydda sin människa:rofl::bow: Jag är störst bäst o vackrast;)
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Vilken bra diskussion det här blev:D. Verkligen kul att få ta del av era uppfattningar om vad ledarskap är för er. Tack så jättemycket:).
För en gångs skull kan man diskutera något utan en massa tjafs.

Kan iofs bero på att vi verkar vara väldigt överens i den här frågan.
Hursomhelst, hoppas alla haft ett gott nyår och att era hästar o andra djur tog det bra med alla fyrverkerier.
Nu ska jag strax ut på en kvällsritt :bump::banana::rofl:
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Ledarskap är inte något man tar, utan något man får om man förtjänar det. En häst lägger in det viktigaste den har, sitt eget liv, i händerna på någon som den inte litar på och som den inte anser har vad som krävs.
Det är viktigt att man lyssnar till hästen och lär sig läsa av den, för är man bara uppmärksam så kommer hästen att visa väldigt tydligt vad den känner och tänker.
En bra ledare enligt mig är någon som är flexibel, intressant, fantasifull, kan sätta gränser, ger mycket kärlek, lyssnar, kan dirigera ut uppgifter, lugn, trygg, rättvis samt någon som tror på sig själv! Det är kvalitéer som krävs för att vara en bra ledare enligt mig, och enligt dem flesta hästar också skulle jag tro ;)
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Ledarskap borde döpas om till partnerskap :)


Däremot gör hästen enbart saker som blir bäst för den själv, den gör aldrig något för dig... det får man inte glömma..
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Ledarskap borde döpas om till partnerskap :)


Däremot gör hästen enbart saker som blir bäst för den själv, den gör aldrig något för dig... det får man inte glömma..

Det håller jag inte riktigt med om.. Visst gör hästen oftast det som är lättast för den, men det går att bygga upp en relation där hästen faktiskt gör det man ber den om just för att man ber den om det. Den vill göra som man vill och vara till lags, busa och ha roligt tillsammans! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 352
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp