Ledarskap. Vad är det?

Sv: Ledarskap. Vad är det?

Men inte på eget initiativ. Den gör det för att du ber den om det och den vet att gör den det så får den beröm/blir lämnad ifred.

Tänk på vad som händer när hästen inte gör som vi ber den om. Vi nöter och nöter och nöter och nöter in det hos hästen, visar på alla sätt det går vad den ska göra. Och när den gör det, får den beröm/blir lämnad ifred.

Nästa gång du ber hästen göra samma sak så gör den det direkt för den vet att den får beröm/blir lämnad ifred.

Det gäller allt vi gör med hästarna, vi nöter in det beteendet vi vill att den ska ha och hästen går med på det för att det blir bäst så för den själv. Den kommer inte undan på annat sätt än att lyda/göra som vi säger. :)
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Jag tycker att ordet ledarskap är problematiskt att använda sig av därför att det betyder så olika saker för olika människor. Om jag pratar om ledarskap i en grupp kommer individerna i gruppen ha olika föreställningar i huvudet om vad ledarskap är. Även om jag börjar med att definiera ordet som jag ser det så är risken stor att efter en stund sitter deltagarna där med sina olika meningar.
Jag förhåller mig istället till djuren med tankar om rollfördelning och motivation.
Om jag tar en typisk händelse i min förra hästs vardag som exempel.
När vi på vintrarna hade vatten i hinkar eller en balja så kunde inte Vinna koma fram och lägga anspråk på att få dricka om Ginna stod och drack.
På somrarna när vattnet var i ett stort badkar kunde hon gå fram och dricka av vattnet och om Ginna visade misstycke med det så kunde min häst lite grann visa "det bryr jag mig inte om" och Ginna lät då henne hållas. Alltså fanns det mer tillgång till vatten och space mellan dem och då var Ginnas motivation att få igenom sin vilja inte tillräckligt hög för att fullfölja sin första intention; att flytta på min häst. (Krångligt med så lika namn..)

När det gäller rollfördelning så ser man tydligt i flockar att den finns. Någon håller koll på faror, någon vilar, någon säger till slynglarna osv. Man kan kanske uttrycka sig som att "ledarskapet" flyter.

Jag använder dessa tankar praktiskt genom att tänka på att visa att jag är mer motiverad än hästen att få genom någonting. Alltså visa att jag är mer envis än hästen. Naturligtvis utan att tappa humöret eller gapa och skrika som så många håller på med.

När det gäller rollfördelning så tycker jag att det någon sa om att stoppa hästen om den försöker gå "genom" en för att ta sig fram, för att sedan släppa fram hästen är ett sådant förhållningssätt.
Men även som någon tidigare varit inne på, att låta hästen välja väg på skogsturerna är ett annat sätt att låta hästen ha huvudrollen. En vän till mig roade sig mycket med det på sin första häst och hon ville inte alls gå hem till stallet. Istället upptäckte de omgivningarna tillsammans. Vid ett tillfälle gich de ner sig i ett kärr och då sa min vän; Om jag bara hade låtit bli och styra henne så hade vi förmodligen inte gått ner oss. Det händer aldrig några tokigheter när hon får välja vägar.

Jag tror att när vi vågar släppa kontrollen lite då och då så kommer relationen till våra djur att fördjupas. I alla fall i min lilla värld ;-)

Ha det gott
Annia
 
Sv: Ledarskap. Vad är det?

Tack TS för en intressant tråd. Jättekul att läsa allas tankar om ledarskap. Tänker nog själv som kullatorp att det underlättar att dela i roller och motivation då inget är helt fast i en hästflock.

En annan intressant sak är det som Rolle är inne på; att vissa människor har pondus eller vad jag skall kalla det. Det räcker inte att bara utföra en handling man måste leva den, tro på den. Det finns många exempel i vardagen att vi, och även hästarna, tolkar människor olika även om de utför exakt samma handling. Antar att det har med tajming och trovärdighet att göra. Kroppsspråket spelar så klart roll och jag tror att det kan handla om små nyanser. Kanske även osynliga saker som doftutsöndring vad vet jag.

Vissa människor behöver bara antyda vad de vill medan andra behöver vara övertydliga. Kanske är det därför som detta med ledarskap blir så hett ibland. Vi vet var vi vill men inte alltid vad som krävs för oss själva.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 360
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp