Bukefalos 28 år!

Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Finns väl inget motsatsförhållande mellan ledarskap och respekt? Snarare tvärtom. När det gäller "träning", anser jag att du har fel. Även om du vill kalla det för något annat, så är "vanlig hantering" en form av träning. Och hur uppnår man "bra resultat" utan träning/undervisning?
Därför använde jag mig av citat tecken när man skrev ordet träning, och fortsatte med förklaringen att det räcker med den dagliga hanteringen.
Man måste inte "träna", dvs avsätta tid för att få hästen lydig.
Givetvis är all hantering en form av träning, man lär sig läsa av hästen och hästen lär sig hur jag fungerar.

Ang första meningen så var snarare min poäng att man måste inte sätta hästen på plats (såsom vissa gör) utan om man lyssnar på hästen, så kommer den lyssna tillbaka.


Är det inte mest en fråga om vad man vill åstadkomma och hur man vill ha det i stort som smått? För jag antar att du ställer krav i andra sammanhang? När hovslagaren jobbar, när du sitter upp osv. Jag menar att i vilka områden och i hur många man ställer krav på hästen, är individuellt och kanske beroende på förutsättningar.
Därför skrev jag att jag personligen var emot det.
Jag tycker det ser 'vidrigt' ut att folk ska hålla på och "skrämma" hästarna för att få respekt.
Min poäng med det hela kommer ju i stycket du citerade efter.

Du visar okunskap, men eftersom tråden inte(!!) faller under NH så får det vara med det.
Vart visar jag okunskap?
Jag vet mkt väl vad nh är och går ut på om det var det du syftade på?!
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Du skriver att man inte måste "hålla på att träna". Samtidigt räknar du upp ett antal exempel på där du kräver hästens lydnad och förståelse. Det får jag inte att gå ihop.

Vad är det för fel på att "träna" lydnad? Ditt ideal är kanske att träna in varje litet delmoment för sig. Mitt är snarare att "träna" in en allmän grund och sedan ta detaljer därifrån. Ledarskap och respekt ingår i den väven.

Jag antar som sagt att du begär av din häst att den står still när hovis jobbar med den. Varför är det i så fall så hemskt att begära samma sak när man borstar den? Var finns logiken?

Du påstår att: "Jag tycker det ser 'vidrigt' ut att folk ska hålla på och "skrämma" hästarna för att få respekt."
Vem "skrämmer" hästen för att få respekt? På vad sätt "skrämmer"? Jag förstår inte hur du kommer in på dom tankegångarna utifrån vad som sagts våra inlägg tidigare.

LIA
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

kl

lite allmänna reflektioner bara:

jag tror att man på nått sätt måste vara ledare, däremot så går respekt och ledarskap alltid hand i hand. jag har varit med om att hästar har kollat av mig som ledare innan hästen har kunnat respektera mig. Jag kollar däremot sällan av hästen på samma vis.

exempel:
Valack, sent kastrerar( riktigt jobbig som hingst), är mycket väl medveten om sin styrka, en lurig jäkel för han är snäll 9 gånger av 10. testar av nya människor. Skulle ta in honom från hagen så spränger han sig förbi mig när jag ska ta grinden, far in i en annan hage. Jag ställer mig då i grindöppningen och hästen laddar då i full fart emot mig i galopp. 20 meter kvar så ryter jag i åt honom och flyttar mig inte. Varpå hästen stannar. Jag tar honom han går som ett ljus. Jag förtjänade hans respekt där i och med att jag inte blev rädd, jag visade att jag visste vad jag höll på med och gick att lita på, och efter det så har vi aldrig haft "problem" kommunikationsmässigt, vi respekterar varanda helt enkelt.


Sen finns det oroliga individer. Jag håller på med ett sto med ett lite udda sinneslag. Hon blir så nöjd när någon annan bestämmer och tar hand om henne. Hon vill inget annat än att ha en trygg och schysst ledare. MEN hon vågar inte riktigt släppa kontroller, så hon testar av och försöker skrämmas otaliga gånger, och i perioder. Men henne har jag jobbat mycket med "ledarskapsövningar" eller nej med sammarbetsövningar, för att hon ska dels få tänka och dels få känna att jag faktiskt vet vad jag håller på med och går att lita på. jag har blivit hennes ledare för i dagsläget litar hon på mig.


Ovanstående Märr och jag red vilse i skogen och hamnade i olämplig terräng och jag hittade ingen väg ut som inte verkade livsfarlig. Jag var grinfärdig och då rycker hon bestämt tyglarna ut händerna på mig och börjar traska iväg. Jag samlar ihop dom men då sliter hon åt sig dem igen och jag låter henne vara. Hon hittar bästa vägen ut och vi kommer hem helskinnade. Där tog hon hand om mig när jag behövde det.

Överlag så tar jag tag i problemen som uppstår. I den vanliga hanteringen så förutsätter jag att jag och hästen jobbar som ett team med mig som teamleader, som försöker hjälpa varandra och vara schyssta och ha roligt ihop. ibland kommer den knutar på tråden då får man ta tag i dem och försöka lösa upp dem. Hur... ja det varierar. Vissa av "mina metoder" är tuffare än andra men dom är hela tiden begripliga och schyssta.


Självklart gör jag fel ibland, och det blir bara tok och jag är totalt obegriplig för hästen men nyckeln är att Jag spenderar ganska mycket tid att fundera över detta och prata med en stallkompis om det för att hitta snällaoch enkla lösningar på tänkbara problem, och det ger jätte mycket!


Lite löst babbel/funderingar/tankar, Hoppas det tillför tråden något vettigt :P
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Din häst kanske är släkt med mig, jag tycker inte heller om att sitta fast:p
Nä skämt åsido, skit i vad andra tycker. Det är väl du som ska vara nöjd med din häst... Står han still vid hantering utan att sitta fast så duger väl det?


Sen om hantering., det beror väl helt på vad man vill göra med sin häst.
Jag vill träna och tävla dressyr, hon ska vara lättsam att ha med på tävling, vara fullt hanterbar i det mesta. Så min tid på hästen läggs på det.

Om vissa andra tycker om att göra konster å grejjor med sina hästar så får dom väl pyssla med det.

Det finns ju tom tokiga människor som tycker om att städa:D:D

Problemen tycker jag kommer när en "NH tränad" inte går att hantera i annat än repgrimma och viftmetoder. Då har man gjort fel anser jag!
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Det är detta jag reagerar på när det gäller NH, att man försöker få hästen "orädd" på diverse vis. Helt utan att acceptera att även hästar är individer. En häst som reagerar är tydligen "ouppfostrad", eller så "brister ledarskapet"...

:confused: Herregud VAR får ni era fördomar ifrån?! :confused: Det är ju precis TVÄRTOM! Det viktigaste budskapet är att förstå att hästar är individer och att man ska lyssna till hästen... och ha förståelse för hur en häst fungerar!!
Men ni verkar ha era egna idéer om NH. :crazy:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Så tänker inte NH-anhängare.

de vill ha hästen under total kontroll o tycker att hästen ska förstå sitt eget bästa- vilket ett flyktdjur inte gör alla gånger.

Därför försöker man få hästen att bli helt "orädd"- förstår o accepterar inte hästens psyke alls.

Vet verkligen inte VAR ni fått era fördomar från men för mig är NH det precis motsatta! Så tydligen gillar vi SAMMA då - bara att du kallar det för "inte NH" och jag för "NH". ;););)
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Problemet med NH är väl att när det kom till Sverige så var helt plötsligt alla hästar som inte hanterades i repgrimma vildsinta bestar som var farliga för alla:D

Å att småtjejer och vissa äldre:angel: helt utan vett och kunskap om hästar kom på ett bra sätt att få makt över hästen. Sätt på dom en repgrimma, vifta hej vilt med det å sen har du en häst som lyder dig. Att sedan samma häst hoppade 7 m bakåt om man råkade höja armen när man gick förbi var en helt annan sak.:(


När kunskapen tar slut tar våldet vid.... Ett bra ordspråk att ha i sitt bakhuvud vid hantering av hästar tycker jag.:)
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Problemet med NH är väl att när det kom till Sverige så var helt plötsligt alla hästar som inte hanterades i repgrimma vildsinta bestar som var farliga för alla:D

Å att småtjejer och vissa äldre:angel: helt utan vett och kunskap om hästar kom på ett bra sätt att få makt över hästen. Sätt på dom en repgrimma, vifta hej vilt med det å sen har du en häst som lyder dig. Att sedan samma häst hoppade 7 m bakåt om man råkade höja armen när man gick förbi var en helt annan sak.:(


När kunskapen tar slut tar våldet vid.... Ett bra ordspråk att ha i sitt bakhuvud vid hantering av hästar tycker jag.:)

Menar du att man använder VÅLD inom NH?? Då har du verkligen dålig erfarenhet/sett dåliga exempel! Det handlar ju om det motsatta - att INTE använda våld o tvång.

I vilket fall så håller jag verkligen med dig att ordspråket du nämner passar verkligen bra in i hanteringen av hästar (oavsett hanteringssätt).
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag tycker att en repgrimma är rätt skarp, å när man rycker å sliter i den så borde det göra ont på hästen. Så i vissa fall tycker jag att man missbrukat sin makt över hästen.
Men det har lugnat sig, de flesta som använder repgrimmor nu gör det med mer vett... Och då handlar det om tex om de ska ut å gå med hästen, lasta och andra tillfällen då det kan vara bra att ha mer koll än med vanlig grimma. Eller om hästen är väldigt stökig.

Men jag tror att det är det som många stör sig på, att det är ett sätt att kuva hästen!
Jag håller med om att de som är duktiga på NH har en bra tanke med det, å sen anser jag även att de flesta med sund hästhållning har NH tanken med sig, vare sig det handlar om att ha på repgrimma, vanlig grimma, ha hästen uppbunden, lös, träna trick, eller om hästen ska vara ridbar:laugh:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Allt snack om dominans är för att hästar ser/ känner skillnad på en människa som är trygg o på en människa som TROR sig kunna dölja sin rädsla.RÄTT tycker jag.
Ledarskap över en häst är inget man TAR, det är något man FÅR av en häst, det gäller alla varelser. Man måste vara VÄRDIG att bli ny flockledare över hästen.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

För mig är hela den där grejen bara trams.
Jag är en människa o beter mig som en människa o mina hästar är lust det, hästar. De beter sig som hästar o de kommer aldrig se mig som en häst heller. Vad är det för jäkla ledare som är där på sin höjd några timmar o sen lämnar dem själva?
Nä, trams, trams, trams.
Mina hästar är mina vänner, jag behandlar dem med respekt o kärlek o det räcker för att de ska respektera mig.
Varför ska jag hålla på o backa dem, vifta med rep osv?
Min ena häst går inte att binda upp, får han stå lös är han still. Fine, då får han alltid stå lös. Jag tänker inte krångla bara för att det ska minsann gå.
Min andra var svår att sitta upp på, jag löste det genom att ge honom godis vid uppsittningen o nu kan han knappt vänta tills man är uppe. Fy på mig eftersom man absolut inte ska ge sin häst godis o bla, bla, bla...
Jag försöker alltid hitta enkla lösningar.


:bow::bow:

Tack Bison!
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

*KL*
Först måste man definiera vad ledarskap innebär, annars är risken att man pratar bredvid varandra. Ledarskap ur hästens synvinkel är när hästen har förtroende för den som hanterar hästen. Desto större förtroende desto mer lyssnar och följer hästen den som leder.

För hästen finns det bara två lägen, ledas eller leda. Om hästen i en situation inte litar på den som hanterar så måste hästen ta egna beslut. Det är då folk blir så förvånad över hästens beteende, den har ju aldrig gjort så förut :confused:

Det är då man vet hur mycket hästen litar på en, när den tar egna beslut ;)
Man ska inte förväxla det med att hästen kommer med förslag men rättar sig efter vad du säger utan krångel. Exempelvis så kan det hända när vi är ute och rider i skogen i lugn skritt då jag ger långa tyglar och vi bägge kan koppla av. Då kan han vika av på en skogsväg åt något annat håll. Men han vänder tillbaka direkt när jag ber om det. Det ser jag bara som förslag om ridväg, inte bristande ledarskap.

Ett dominansbeteende som aldrig kan accepteras är när hästen försöker flytta på dig, en häst som har förtroende för dig gör aldrig det. Det gäller att i den dagliga hanteringen vara konsekvent i alla situationer, då vet hästen vad som gäller och kan koppla av.

Allt detta och mer därtill ingår i säker hästhantering :grin:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Bra skrivet Rolle!

Det är många som missförstår ordet "ledarskap"! Det är ju verkligen inget man får genom att "kuva" hästen som en del verkar tro (att i nh mobbar man hästen till lydnad och det skulle va ledarskap).
Nej jag tycker att alla NH- gurus är noga med att påpeka att ledarskap får du bara om du FÖRTJÄNAR den och till det finns inga genvägar...
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

:confused: Herregud VAR får ni era fördomar ifrån?! :confused: Det är ju precis TVÄRTOM! Det viktigaste budskapet är att förstå att hästar är individer och att man ska lyssna till hästen... och ha förståelse för hur en häst fungerar!!
Men ni verkar ha era egna idéer om NH. :crazy:

Det är min erfarenhet av många NHare, och alltså ingen fördom. Enligt ditt eget sätt att resonera.

Psst, du behöver inte kalla mig för "ni"...
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag tycker såhär.

Det är BRA att man börjar få upp ögonen för hästens språk, behov och varelse, för det gör att vi blir bättre på att tillgodose deras behov och förstå dem. Tyvärr tycker jag att det många gånger ändå slutar med missförstånd och feltolkningar.

Det största missförståndet är nog betydelsen av ledarskap. För många verkar inte ha tänkt igenom vad det innebär. Men om man ska göra det enkelt så är ju så att de flesta människor vill ha sista ordet i mötet med hästen - att leda mao. Sen kan man ha olika syn på hur det ska gå till.

Jag anser att om hästen litar på dig så följer han dig. Kanske är det så du menar också när du säger godhet. Man litar på varandra och sammarbetar, o du ber hästen om något invänder han inte för att han vet att du inte försätter honom i fara eller situationer han inte klarar av/tycker om.

Syftet med ledarskapsövningar tycker jag är att skapa en sitation där du får möjlighet att kommunicera med hästen på hans vis anser jag. Det handlar inte om att springa ikapp genom ridhuset under vilt hejjande och det handlar inte om att viffta rep i syfte att lära hästen olika saker. Det är nåt annat.

Jag håller med om att ledarskapsövningar är överskattat och många gånger också onödiga. Man kan skapa förtroende och samarbete i vardagen och behöver inte följa några instruktioner. Men att kommunicera från marken har inte alltid syfte att stärka ledarskapet, tvärt om är det för mig oftare med syfte att lära mig något av hästen eller ta reda på hur han mår. Prata en stund.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Ingenting nytt i ovanstående för min del. Tillvägagångssättet var jag ute efter? Det är verkligen inte självklart att hästen, oavsett om man haft den i åratal, tyr sig till sin människa och följer den i fritt tillstånd... Många vill knappt komma till ägarna i hagen! Där finns inget band...



Immunicerar?
Nä just det, men.... de börjar inte att tvinga hästen. Mobba till sig ledarskap.
De ser ingen prestige i att behöva gå o hämta den.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Ingenting nytt i ovanstående för min del. Tillvägagångssättet var jag ute efter? Det är verkligen inte självklart att hästen, oavsett om man haft den i åratal, tyr sig till sin människa och följer den i fritt tillstånd... Många vill knappt komma till ägarna i hagen! Där finns inget band...

Då måste jag ha lyckats väldigt bra med min häst trots att jag aldrig ägnat mig åt att öva ledarskap med henne.
I somras smet hon och hennes årsföl från den utebox där de stödfodrats. Runt omkring är det mycket skog och de kunde ha hunnit långt, men jag ropar på min häst och efter ett kort tag hörs ett brakande i skogen och de kommer springande till mig:love:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag har tappat den ena några gånger när de blivit skrämda av ngt (leder båda)o jag ropar bara:love:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Då måste jag ha lyckats väldigt bra med min häst trots att jag aldrig ägnat mig åt att öva ledarskap med henne.
I somras smet hon och hennes årsföl från den utebox där de stödfodrats. Runt omkring är det mycket skog och de kunde ha hunnit långt, men jag ropar på min häst och efter ett kort tag hörs ett brakande i skogen och de kommer springande till mig:love:

Nej det är inte alla som BEHÖVER öva på ledarskapet! Du har hittat ditt sätt att få det förtjänat ändå - grattis!
Ni verkar inte ha förstått som hela tiden tjatar om det där. Det är ingen som har sagt att detta måste ALLA göra eller att ingen får ledarskapet utan NH träning (för om hästen följer dig och litar på dig fullo GER han dig ledarskapet, det spelar väl ingen roll om du använder dig av NH eller nåt eget sätt).

Det finns ingen som får ledarskapet om man inte FÖRTJÄNAR det! Spelar ingen roll hur mycket NH-övningar du gör. Det kräver mycket mer än så!!

Jag har inte förtjänat ledarskapet än av min häst. Men han kommer till mig i hagen också! :) Och vill gärna vara med matte då jag kommer till hagen och vill inte gå då jag släpper ut honom (vill gärna stanna hos mig o kela).
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 772
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 955
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp