Ledarskap, viktigt?

Soofia

Trådstartare
Jag hade en så intressant diskussion idag med några kompisar så tänkte fortsätta den här :)

Just nu (häromkring) är det väldigt modernt att hålla på med ledarskapsövningar och träna från marken osv. Samt att man ska kunna "leka" med sina hästar och busa på hästars vis. Att kommunicera på ett sätt som hästar förstår är jag naturligtvis med på, men när man ser människor burra upp sig och utmana sina hästar tycker jag det börjar bli farligt! Jag vill att mina hästar ska se mig som en människa de måste vara rädda om.. I hagen får de busa och leka med varandra men med mig får de vara snälla nallebjörnar :)

Sedan förstår jag inte heller det här med alla ledarskapsövningar, jag är absolut inte emot det, men jag skulle gärna vilja förstå varför det är nödvändigt och framför allt så viktigt att man är hästens ledare?
Om mina hästar ser mig som sin ledare eller inte bryr jag mig inte om, de gör vad jag ber de om av godheten i sina hjärtan antar jag. Men förklara gärna varför ni tycker det är viktigt! :)
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Det är väl när man får problem med sin häst som man börjar fundera över det där med om man är ledare eller inte. Det kvittar ju hur vänlig en häst är om den springer över en, sliter sig när man går med den, inte går att rida ut på själv osv för då har man ju problem och måste göra något åt det. Då måste man sätta sig i respekt hos hästen för att visa att man inte beter sig såhär.
Jag är dock inte en av dom som satsar stenhårt på att vara ledare över hästen och försöker trycka ner min häst på något vis. Men om han gör fel, så talar jag om det för honom. Har annars en väldigt vänlig relation till min häst, han får busa och göra fel ibland, hästar är ju inga maskiner.:laugh:
Sen det här med ledarskapsövningar och NH, det har ju alltid funnits tror jag, människor har ju tränat hästar i alla tider, men nu har det helt plötsligt fått ett namn.:p Det är ju egentligen vanlig hästhantering, bara på olika sätt.:laugh:

Jag ser inte hästar som respektkåta djur som gör allt för att ta makten, dom är ju överlag väldigt vänliga, i alla fall dom jag har träffat.:laugh:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Hästar är som barn, man måste säga åt dem när dem gör/beter sig fel, annars blir dem odrägliga. Men samtidigt så måste man berömma när dem gör rätt, för att dem ska vilja fortsätta göra det rätta. Man ska helt enkelt fostra dem, inte trycka ner, vara "ledare" osv.

När jag umgås med hästar så är jag flock ledaren, men för det går jag inte runt och flyttar på hästar, försöker "leka" eller göra några ledarskaps övningar med dem. Jag fostrar hästarna helt enkelt.

När hästar leker så stegrar dem emot varandra, springer "in" i varandra, "biter", rusar, osv. skulle vi leka med hästen så skulle vi nog bli dödade eller allvarligt skadade. När jag vill busa med min häst så tar jag fram ex. en pilates boll, så kan vi sparka lite fotboll, eller så löshoppar jag, eller lär in några enkla "trick" som vi kan ha nytta utav! ex. lära hästen att stegra ser jag ingen nytta med... Jag lär min häst ex. att plocka upp saker ifrån marken vid kommando, stå stilla, komma på inkallning, "häst vid hand" fast lös.. (- springa bredvid varandra, ungefär som när man vet. besiktar, fast han är lös). Har även börjat lära honom att lyfta hoven när jag "knackar" på benet, -kan vara bra när man ex. ska kratsa hovar.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag tycker det är viktigt att bete sig som en ledare, dvs konsekvent, rättvist, kunnigt, vänligt, lugnt osv. Det är jag som bestämmer vart min häst ska gå, jag som flyttar på henne om det behövs, inte tvärtom. Jag vill ha det förhållandet, dels ur säkerhetssynpunkt men dels också för att det gör vardagen lättare att jag vet att min häst går dit jag vill (tex in i transporten) och kan stå still, kan komma, kan flytta alla kroppsdelar åt alla möjliga riktningar (bra i tex trånga utrymmen) mm.
Inte därmed sagt att jag alltid är ledaren - i alla situationer, eller att min häst litar på mig i alla situationer och att jag skulle lita på henne till 100%... Men det är målet. Jag har i alla fall med det här grundtänket fått en trevlig, glad, lätthanterlig och orädd häst. :) Men jag vill förstås ha en nyfiken häst som vågar ta initiativ och komma med förslag, som visar livsglädje, för det handlar på INGET sätt om att trycka ner hästen.
Jag ogillar uttrycken "ta ledarskapet" och "ledarskapsövningar"... Ledarskap är något man förtjänar och som man FÅR om man har mental styrka och är säker på sin sak.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jo men absolut! Tror absolut inte att ledarskapsövningar är till för att på ngt sätt trycka ner hästen utan för att man vill ha en bra kontakt, men för mig personligen känns det inte som något man behöver ha speciella övningar för, litar hästen på mig och vill göra mig till lags kommer det ju av sig själv. Vad jag undrade över är egentligen och rätta mig om jag har fel, vad jag har sett av "ledarskapsövningar" så är det mkt att leka med hästen på hästens vis vilket jag tycker ser både otäckt och onödigt ut, att kunna flytta hästen och att den förstår vad man menar är naturligtvis en helt annan sak och förmodligen det riktiga syftet också kan jag tro..
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag är dock inte en av dom som satsar stenhårt på att vara ledare över hästen och försöker trycka ner min häst på något vis.

Fast då är man väl inte en bra ledare, man ska inte ta till konflikter.

Till TS.

Jag tycker det är viktigt att man är en bra ledare. En häst är glad och trygg om den har en ledare som är desamma. Ledare behöver inte betyda en kommandora som står med spöt och ber hästen rulla runt på kommando. En mamma är en ledare åt sitt barn, en blind människa kanske har en ledarhund, en lärare är en ledare åt sina elever.

En häst strävar efter att vara ledare och då kör dom på sitt vis, det vis som faktiskt kan skada oss allvarligt även om det från hästens sida inte riktigt var menat så. Vi är små och veka människor med ett stort och starkt djur.

En häst som gör allt vad matte ber om ser säkert denne redan som ledare och vän, kanske en häst som inte på något vis har en slags dominans. Kanske matte heller inte ställer de krav eller inte utsätter hästen i de situationer som kanske skulle behöva mer ledarskap. Sedan finns de hästar som har mer dominans och vilja till att ta över, och där krävs en bra ledare.

Men man får inte glömma att en bra ledare är en bra mamma, en bra lärare, en bra bror eller en bra vän!
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Tycker också detta ämne är jätteintressant att diskutera och jag har hittat en hel diskussioner om detta på nätet tidigare. Tycker denna text är väldigt träffande och sann bland annat. Jag gjorde ett inlägg här om det också.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Därimot är det MÅNGA som tror det tyvärr.

Nej men det skrev du inte heller. Tolkade ditt inlägg som att NH och allt vad de heter är människor som trycker ner sina hästar. Men så tyckte du tydligen inte.

Kan vara lite svårt att tyda vad vissa inlägg betyder bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag tycker det är på tok för många som anser sig själv att träna NH, när de i själva verket inte har mycket kontroll, utan busar med sin häst i repgrimma. SKa man hålla på med Nh, går över till trickträning mm ska man ha en tränare/instruktör. Det är trots allt stora djur vi håler på med, och känns ganska onödigt att utsätta sig själv för onödiga risker.

Jag tycker man bör vara ledare, och sätta gränser. Det viktigaste är att du förstår hästen, och att hästen förstår dig utan att ni ska behöva ta en konflikt. Hur man skulle kunna uppnå detta genom amatörlekar har jag ingen förståelse för. Som sagt, PÅ TOK FÖR MYCKET oseriös träning som kallas Nhträning.

Du kan träna med din häst från marken genom en vanlig promenad, longering, tömkörning också.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag är inte mycket för just NH. Det är FÖR dominant. Jag går på sunt förnuft och magkänsla.
Ett exempel som hände mig förra veckan: Jag kom ut i hagen med lunchhö till mina hästar varpå min unghäst och dess kompis börjar busa, studsa och leka. Min unghäst tyckte då att jag skulle vara med och leka varpå han sparkar bakåt och vänder sig mot mig varpå jag backar mot honom och sparkar honom i bringan. Han nästan satte sig ned och tuggade som fan. Sedan flyttade jag runt honom från de olika hö-högarna. Jag gjorde precis som en vuxen häst skulle gjort.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag skulle aldrig leka med mina hästar "på hästars vis". Shit, då skulle jag antagligen vara död nu. Min kropp tål nämligen inte sparkar och bett från hästar lika bra som hästar gör :crazy:


Jag har tränat en hel del från marken, jag vill inte säga NH för det klingar så illa i så många öron. Så även "ledarskapsövning".

Jag skulle vilja påstå att jag har ett partnerskap med min storhäst. Vi respekterar varandra, vi har båda åsikter. Oftast går jag vinnande ur en diskussion men det händer även att hans idéer är bättre än mina :angel:


Just nu har jag en liten också som ska bli en del i vår familj. Både jag och storhästen läxar upp honom ibland när han gör nåt som är absolut noll tolerans :devil:
Annars tar jag det ganska piano med honom. Han är så nyfiken och vill upptäcka allting så han har istället svårt att stå stilla och lyssna.
Samtidigt vill jag inte ta ifrån honom hans nyfikenhet när han bara är 1,5 år. Så det blir mycket repetitioner med honom. Göra om och göra rätt x10 på 2 minuter ungefär :o :D

Han är lite trög men söt i alla fall
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

För mig är hela den där grejen bara trams.
Jag är en människa o beter mig som en människa o mina hästar är lust det, hästar. De beter sig som hästar o de kommer aldrig se mig som en häst heller. Vad är det för jäkla ledare som är där på sin höjd några timmar o sen lämnar dem själva?
Nä, trams, trams, trams.
Mina hästar är mina vänner, jag behandlar dem med respekt o kärlek o det räcker för att de ska respektera mig.
Varför ska jag hålla på o backa dem, vifta med rep osv?
Min ena häst går inte att binda upp, får han stå lös är han still. Fine, då får han alltid stå lös. Jag tänker inte krångla bara för att det ska minsann gå.
Min andra var svår att sitta upp på, jag löste det genom att ge honom godis vid uppsittningen o nu kan han knappt vänta tills man är uppe. Fy på mig eftersom man absolut inte ska ge sin häst godis o bla, bla, bla...
Jag försöker alltid hitta enkla lösningar.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Ja det är väl upp till var och en vad man vill göra med sin häst. Det känner man väl själv vad som funkar bäst. Mycket har väl också att göra med intresset.

Jag är inte för att döma för fort. Haft alldeles för olika hästar där olika saker fungerade.

Dom som har en riktigt bra relation med sin häst har ju faktiskt börjat i den änden med "lekarna" Dom som kan rida utan sadel i träns i full galopp mitt ute i skogen o.s.v

Sedan finns det säkert sådana par som inte "lekt" eller vad ni kallar det som kan göra likadant.

Dom här är ett bra exempel. http://www.dalpraktiken.se/
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Vad gör du om en häst biter dig? Springer över dig? Inte går att lasta? Sticker när du går med den? Låter du den få som den vill då också? Bara nyfiken:laugh:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag har inte de problemen med mina hästar. Respekt o tillit. Sen lär man sig läsa hästarna o är steget före, då uppstår det sällan problem.
Min ena var svårlastad när han köptes, eller han var ovan o osäker. Det gick snabbt över med lugn konsekven träning utan repviftande...
Sen, vad gör det om hästen får bestämma? Varför ska vi bestämma allt? Mina hästar är väldigt harmoniska o trygga så jag gör inte fel iaf...
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag har inte de problemen med mina hästar. Respekt o tillit. Sen lär man sig läsa hästarna o är steget före, då uppstår det sällan problem.
Min ena var svårlastad när han köptes, eller han var ovan o osäker. Det gick snabbt över med lugn konsekven träning utan repviftande...
Sen, vad gör det om hästen får bestämma? Varför ska vi bestämma allt? Mina hästar är väldigt harmoniska o trygga så jag gör inte fel iaf...

De som inte har problem med sina hästar brukar väl kanske inte ha behövt upptäckt denna värld av "lekar" vad de faktiskt betyder och har för mening.

Det med steget före förstod inte jag. Om en häst är påväg att bita dig hur agerar du då? Också väldigt nyfiken.

Repviftande betyder många saker. Att slänga ett rep runt om en häst kan betyda vänskap då hästar själv viftar svansarna mot varandra för att få bort flugor och annat dylikt. Eller om man vill ha en helt orädd och cool häst kan repviftande (ex som en propeller över huvudet) vara en bra övning. Jag förstår bara inte varför det skulle vara dåligt?

Jag tycker mycket av lekar och liknande är miljöträning.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag håller helt med dig!:bow: Tyvärr har begreppet NH fått en dålig klang pga många oseriösa, men lekarna som Parelli utvecklat (och som säkert många innan honom använt sig av, men som han har satt namn på) tycker jag är suveräna för att bygga förståelse och förtroende mellan människa och häst.:)
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Bryter beteendet innan det händer.
Du förstår nog vad jag menar med repviftande...
Igen, jag tror inte på hela den där ledarskaps grejen.
Jag har jobbat i stall o haft ett gäng egna hästar o aldrig kännt ngt behov av lekar.
Men det är mina åsikter o erfarenheter.
Sen får folk göra vad de vill...
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 795
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 139
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp