Bukefalos 28 år!

Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Sedan förstår jag inte heller det här med alla ledarskapsövningar, jag är absolut inte emot det, men jag skulle gärna vilja förstå varför det är nödvändigt och framför allt så viktigt att man är hästens ledare?
Om mina hästar ser mig som sin ledare eller inte bryr jag mig inte om, de gör vad jag ber de om av godheten i sina hjärtan antar jag. Men förklara gärna varför ni tycker det är viktigt!
Hur kan man tycka att det inte är viktigt med ledarskapet? Det trodde jag var något som varenda en strävar efter med sina hästar. Både för att förhållandet ska fungera och inte minst av säkerhetsskäl. Vem vill rida/köra på en bilväg utan att veta att hästen lyssnar till människan och accepterar dom kommandon som ges?

Snarare borde man diskutera vilket sorts ledarskap man vill ha och hur man uppnår det.

LIA
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

bra svar!


tyvärr verkar ledarskap idag handla mest om att kunna korrigera sin häst... :/
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Hur kan man tycka att det inte är viktigt med ledarskapet? Det trodde jag var något som varenda en strävar efter med sina hästar. Både för att förhållandet ska fungera och inte minst av säkerhetsskäl. Vem vill rida/köra på en bilväg utan att veta att hästen lyssnar till människan och accepterar dom kommandon som ges?

Snarare borde man diskutera vilket sorts ledarskap man vill ha och hur man uppnår det.

LIA

Precis!

Ett bra ledarskap bygger på förtroende och respekt.. mellan varandra.

En bra ledare guidar sin häst inför sina uppgifter, tryggt och säkert.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Snarare borde man diskutera vilket sorts ledarskap man vill ha och hur man uppnår det.
Just det! HUR gör man?
Fast ditt sätt är inget som jag skulle eftersträva alls.

Du är ju en som blev helfrälst av NH o i ditt fall kanske det är berättigat. Specialfall.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Precis!

Ett bra ledarskap bygger på förtroende och respekt.. mellan varandra.

En bra ledare guidar sin häst inför sina uppgifter, tryggt och säkert.

:bow:

Ömsesidig respekt och framförallt förtroende är för mig grundpelarna :)

Att "bossa" bara därför att förstår jag faktiskt inte poängen med.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

:bow:

Ömsesidig respekt och framförallt förtroende är för mig grundpelarna :)

Att "bossa" bara därför att förstår jag faktiskt inte poängen med.

En tanke, kan "att checka läget" kanske klassas som att bossa i vissa ögon?

Typ för ett ekipage så är det självklart att varje dag kolla så stopp, start, back, flytta hit o dit för att liksom "checka av". Medan för en annan ser det ut som att man bara kör med hästen och bossar runt den i onödan?

Jag tillhör kategorin som INTE checkar, jag litar på att hästen beter sig som vanligt. Men samtidigt så dyker liknelsen till ridningen upp, där påpekat det ju ofta att man ska kolla så just gas, broms o sidförande fungerar under uppvärmningen. Kanske är det något sådant som (nu drar jag alla över en kam, jag vet ;)) NH-utövare som "checkar av" tycke att de gör, fast från marken?
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

om jag håller fast går det bra, då backar han sällan o om han gör det räcker det ed ett lugnt nej. Samma om han står uppbunden o jag är där, nej så låter han bli.

Rligt talat så är jag nog för lat oxå för att greja med det, han får stå lös eftersom han trivs, alla nöjda ;)

Han är jättesnäll att sko, exemplarisk enligt hovis själv :) Han ser det inte som ett problem att han ibland testar om han sitter fast, med fast då menar jag benet. Han ser heller ingen anledning att hålla fast benet o tvinga honom, han tycket det är viktigt att det sker på hästens villkor o blir behagligt :)
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Ja precis. DÄR tror jag det sitter mycket av orsaken till att vissa ska vara emot detta helt fantastiska ting.

Jag har aldrig sett detta oseriösa än men kan tänka mig.

Av min erfarenhet har detta gjort mitt band mellan hästarna så mycket starkare, då har jag haft lite ostabila hästar, resultatet är helt:love:

Du och jag (och många med oss, även om de lyser med sin frånvaro i den här tråden) är verkligen inne på samma spår!:)
Jag väljer dock nu att lämna den här diskussionen för att jag inte orkar med alla som verkligen anstränger sig för att missförstå!:eek: /Pillan
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Precis så!:bow:
Vi är en annan ras. Deras människa.

Jag fattar bara inte- Om den tänker bita dig!
Varför skulle den göra det??? Om man nu inte har betett sig illa.
Hästar är flyktdjur o inte rovdjur. de flyr om de inte blir trängda.

De ska lära sig vett o etikett o få goda erfarenheter successivt med sin ägare.
Var dag lär sig hästen att den här människan är man trygg med- inte mobbad av.

Flytta kroppsdelar hit o dit ser hästen inte som naturligt. Så gör inte hästar med varandra. de ska ibland bara flytta sig undan. HUR de gör det spelar ingen roll.

Främst detta jag tänker på nu.
Visst, 99% av alla hästar är supersnälla så länge man inte sätter tryck på dem eller ber om något som är jobbigt.

Jag har haft en häst som tyvärr tillhörde de där få...

Säg mig, hur skulle du göra om hästen anföll, för att du var i hans hage?
Eller för att du gick in i hans stall? Eller för att du höll i hans grimskaft?

Hur gör du detta utan att bli ledare över hästen, jag är faktiskt mkt nyfiken och är intresserad av att lära mig!
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Varför skulle den attackera i hagen om den inte har dåliga erfarenheter eller har lyckats med det tidigare:confused:

Om den ser människan som god o rättvis sker detta inte- eller?

vad är det för tryck du anser att man lägger på dem?
Man ska inte göra det o sen inte låta den fly. Då kan det bli så!

Jag har skrivit tidigare om en häst som hade varit mobbad som ung o som sen sparkade med alla fyra o högg- gärna i huvudet på folk.

Jag var ung men vann dens förtroende o den var hur snäll som helst... mot MIG.
Den testade mig först o tro mig- jag var rädd, men gav inte upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Har tänkt vidare.....Man bör kunna läsa av om den är uppnosig eller är aggressiv på riktigt.

Låt den få ha sitt utrymme där den troligen varit utsatt i förr.

Gå inte emot den utan låt den komma till dig. Inga hårda ord eller höjd röst.
Ta ut den ur boxen o rykta, umgås, fläta manen bara för att, massera mm. Se till att den får ordentligt med motion!

Visa att DU!!! inte kommer att uppföra dig som det den troligen erfarit.

använd säkerhetstänk o oxå våga börja lita på den. Beröm allt gott uppförande.

Man bör oxå veta om den har ont någonstans.

Hästen jag skrev om var 170 cm- vilket var stort för mig på den tiden.

hästarna jag har nu skulle jag kunna säga åt eftersom de vet hur man uppför sig, men vet oxå att de skulle gå att fördärva ganska snabbt om jag skulle börja köra med dem.

It takes two to Tango. Båda måste kunna uppföra sig gentemot varandra. det är inte bara hästarna som ska anpassa sig efter oss.

hur många ber sina hästar om ursäkt ibland? När man har varit klantig eller lättirriterad.

Ang. "ledarrollen".

Alla som är anställda o har chefer över sig, vet att en bra chef inte använder piskan utan moroten. Ställer vissa krav... JA!, men samtidigt visar respekt o ger lön/ beröm för mödan.
Där har du respekten o tilliten= båda gör sitt bästa... gladeligen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag ber iaf mina hästar om ursäkt om jag gjort fel, vilket ju händer ibland.
Blir jag arg så ställer jag i regel in hästen i boxen lämnar sadeln på och går ut och drar en ramsa :p

Den här hästen var alltså inte misshandlad eller dåligt behandlad på något sätt, som många säkert tror.
Tvärtom så hade han fått göra precis som han ville hela sitt liv när jag fick honom. Då var han 5 år och livsfarlig när han var på det humöret.

Han tyckte att han var störst bäst och vackrast kort sagt, och gjorde någon något som han inte gillade så jävlar fick man reda på det! Och det kunde vara saker som att man gick in i hagen, eller att man höll i grimskaftet ja vardagssaker som en häst måste acceptera för att det överhuvudtaget ska funka.

Det du skriver om att du kan säga åt dina hästar, det är för mig iaf ledarskap, varför kallar inte du det för ledarskap?

Jag personligen (med den valacken i min ryggsäck...) skulle aldrig kunna tänka mig att inte vara ledare, att hästen gör som jag säger är basic tycker jag, om det sen är att lyfta hoven när man säger till eller stanna när man rider och ber om det spelar ingen roll tycker jag, för mig om man inte har ledarskapet så funkar detta inte. Då springer hästen så länge den har lust, där den har lust, och springer inte alls om den inte vill det.

Sen tycker jag oxå att hästen ska vilja lyda sin ledare om det är en bra ledare, och ha kul tillsammans. Visst kan man få hästen att lyda en genom att vara tyrann oxå, men jag tvivlar starkt på att hästen ger det där lilla extra då, och man blir ju absolut inte bästa vänner.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Ok, såna hästar måste ju lära sig Vett o etikett. Men man tar saker när de uppstår- som man vet att man kommer att klara av.

Men... det viktigaste sen är att sen ge den utrymme för att kunna beté sig rätt.

Grejen är ju att vi faktiskt är rätt mkt smartare o kan lura dem genom att inte beté oss likadant. Öga för öga.

Med en sådan häst är det inte läge att börja bossa med utan sänka kraven o ta det pö om pö. Det går ganska fort om man bara är konsekvent o tydlig.

Gör den utfall fast man bara ska hämta den så måste man ha verktyg för att det blir 1-0 o sen 2-0. Betér den sig illa så får man ta till lika skarpa medel som den gör själv men låta den fly- det som den själv vill åstadkomma.

-Du får komma... om du är snäll- annars kan du dra dit pepparn växer- utstött.

Sen är det hela tiden viktigt att ge den "benefit if a doubt"- att inte förutsätta samma betéende.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag förutsätter alltid att mina hästar sköter sig och gör som jag vill, och de gör i regel oxå det.
Jag är i regel väldigt avslappnad i allt jag gör med hästarna, även om en häst blir livrädd för något så är jag coollugn, vilket ju gör att de för det mesta bara studsar till och sen ser att jag är lugn och då lugnar sig.

Jag gjorde mer som du sa då, och det tog bra jävla länge innan hästen var normal (för mig). För andra blev han aldrig normal.

Numera gör jag som så att jag introducerar alla nya regler på en gång och ställer höga krav direkt. Nu har jag inte fått någon så extrem häst när jag har gjort det, men ändå hästar som ägarna haft div problem med, och i regel har det löst sig på några dagar, och alla regler har suttit efter 1-2 veckor.

Sen när hästarna kan alla regler så börjar jag släppa lite på dem under kontrollerade former.

Den metoden du beskriver, (du får komma-om du är snäll) Fungerar väldigt bra på min hingståring. Han hade stått i box i 3 dagar, och stegrade sig lite och skuttade lite då när han kom ut. Min mamma höll först och försökte hålla emot, sedan tog jag grimskaftet (kör alltid med 3 meter långa) och drev bara bort honom.

Han såg väldigt näpen och förvånad ut kan jag lova, och slutade direkt. Slickade lite runt munnen och sänkte huvudet och frågade om jag kunde förlåta honom och om han inte kunde få vara med trots allt?

Men den metoden hade inte funkat på den valacken. Han hade tyckt att det hade varit rätt skönt att vara kvar i hagen.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

*kl

Givetvis är det viktigt med ledarskap. Att låta hästen göra som den vill jämt skulle ju aldrig funka.
Dock är jag väl också mer inne på ömsesidig respekt. Jag hanterar mina hästar på ett mjukt sätt och mina hästar är /blir mjuka tillbaka. Man måste inte hålla på och "träna" för att få ett bra resultat.
Det räcker med den vanliga hanteringen och att visa vad man accepterar och inte.

Personligen är jag helt emot allt repviftande, att hästen SKA gå bakom när man leder och SKA stå blixtstilla när man borstar och att hästen SKA backa undan när man viftar med grimskaftet.. osv.

När jag leder mina hästar ska de kunna gå bakom, framför, till höger och till vänster. De ska kunna gå där jag placerar dem, men även kunna placera sig själva.
I boxen får de stå lösa när jag borstar och de får röra sig, så länge de inte springer över mig eller vänder baken till.
När jag leder dem får de norpa åt sig lite gräs ibland, men de ska acceptera om jag säger nej.



Problemet med dagens "nh" hantering är ju att det oftast är okunnigt folk som håller på med det (pga att de har problem) och det är ju just dessa människor som inte Bör hålla på med det, eftersom man måste kunna läsa av hästen för att göra rätt.
Jag tycker det är lite orättvist mot hästen när en mindre kunnig människa ska hålla på och bossa och "lära" hästen hur den ska bete sig.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Givetvis är det viktigt med ledarskap. Att låta hästen göra som den vill jämt skulle ju aldrig funka.
Dock är jag väl också mer inne på ömsesidig respekt. Jag hanterar mina hästar på ett mjukt sätt och mina hästar är /blir mjuka tillbaka. Man måste inte hålla på och "träna" för att få ett bra resultat.
Det räcker med den vanliga hanteringen och att visa vad man accepterar och inte.
Finns väl inget motsatsförhållande mellan ledarskap och respekt? Snarare tvärtom. När det gäller "träning", anser jag att du har fel. Även om du vill kalla det för något annat, så är "vanlig hantering" en form av träning. Och hur uppnår man "bra resultat" utan träning/undervisning?

Frågan om ledarskap är så stor och komplex att det är svårt att reda ut i inlägg. Det handlar ju bl a om individuella förutsättningar för både häst och människa. Men nog behövs både ledarskap, respekt och "träning" för ett bra och säkert förhållande.


Personligen är jag helt emot allt repviftande, att hästen SKA gå bakom när man leder och SKA stå blixtstilla när man borstar och att hästen SKA backa undan när man viftar med grimskaftet.. osv.
Är det inte mest en fråga om vad man vill åstadkomma och hur man vill ha det i stort som smått? För jag antar att du ställer krav i andra sammanhang? När hovslagaren jobbar, när du sitter upp osv. Jag menar att i vilka områden och i hur många man ställer krav på hästen, är individuellt och kanske beroende på förutsättningar.


När jag leder mina hästar ska de kunna gå bakom, framför, till höger och till vänster. De ska kunna gå där jag placerar dem, men även kunna placera sig själva.
I boxen får de stå lösa när jag borstar och de får röra sig, så länge de inte springer över mig eller vänder baken till.
När jag leder dem får de norpa åt sig lite gräs ibland, men de ska acceptera om jag säger nej.
Och allt detta förutsätter "träning". :)


Problemet med dagens "nh" hantering är ju att det oftast är okunnigt folk som håller på med det (pga att de har problem) och det är ju just dessa människor som inte Bör hålla på med det, eftersom man måste kunna läsa av hästen för att göra rätt.
Jag tycker det är lite orättvist mot hästen när en mindre kunnig människa ska hålla på och bossa och "lära" hästen hur den ska bete sig.
Du visar okunskap, men eftersom tråden inte(!!) faller under NH så får det vara med det.

LIA
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

KL

Personligen så tänker jag inte så mycket på ledarskap eller inte, jag bara gör och är och sen så rättar sig min häst efter mig. Och jag rättar mig efter honom när det behövs. Vissa saker är big no-no's, typ sparka eller bita eller springa över mig (om han gör något av utan anledning, om jag skulle göra illa honom eller liknande får han såklart säga ifrån) men annars så är det ömsesidig respekt som gäller.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Om man tycker att det är besvärligt med termen "ledare"(och glömmer bort att en god ledare i en hästflock liksom i hundflock är en rättvis, vänlig men respektingivande individ som sällan behöver slåss för alla bara vet att denne bestämmer förmodligen på gund av sitt tydliga kroppspråk.) så fick jag tipset att man kan välja att se på hästen som sin "arbetskamrat" och en sådan ställer man ju krav på, tar inte skit ifrån men berömmer och uppskattar när det fungerar.
 
Sv: Ledarskap, viktigt? PSST...

Om man tycker att det är besvärligt med termen "ledare"(och glömmer bort att en god ledare i en hästflock liksom i hundflock är en rättvis, vänlig men respektingivande individ som sällan behöver slåss för alla bara vet att denne bestämmer förmodligen på gund av sitt tydliga kroppspråk.) så fick jag tipset att man kan välja att se på hästen som sin "arbetskamrat" och en sådan ställer man ju krav på, tar inte skit ifrån men berömmer och uppskattar när det fungerar.

Mitt "påstående" var inte ett svar till dig Sandra utan en allmän reflektion:p
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 213
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 402
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 888
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp