Bukefalos 28 år!

Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag håller helt med dig!:bow: Tyvärr har begreppet NH fått en dålig klang pga många oseriösa, men lekarna som Parelli utvecklat (och som säkert många innan honom använt sig av, men som han har satt namn på) tycker jag är suveräna för att bygga förståelse och förtroende mellan människa och häst.:)

Ja precis. DÄR tror jag det sitter mycket av orsaken till att vissa ska vara emot detta helt fantastiska ting.

Jag har aldrig sett detta oseriösa än men kan tänka mig.

Av min erfarenhet har detta gjort mitt band mellan hästarna så mycket starkare, då har jag haft lite ostabila hästar, resultatet är helt:love:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

*kl*

Jag är helt inne på Bisons linje, förutom att jag vill kunna binda alla hästar om man nu ska vara petig med just det inlägget.

Bryta beteenden är "lätt" om man kan läsa av hästen och som Bison säger, ligga ett steg före. Med min häst jag känner väl så ber jag honom om annat säkert 50 % av gångerna INNAN han ens börjat göra vad jag inte önskar - tex säger han "matte nu går jag okej?" och jag svarar "nej" på något vis och hästen står still utan frågan lysande i hela kroppen. 45 % så förväntar han sig en kommententar och jag behöver inte använda speciellt kommando utan säger bara hans namn eller liknande och han fattar - tex jag ignorerar kanske hans fråga i exemplet ovan och han tar ett steg fram med uttrycket "matte nu gick jag, var det okej eller?" eller "snääälla kan jag inte få stå vid fönstret nu då?" och jag svara menande "nej knasboll, du vet var jag vill att du ska stå", kanske med någon upprepande kommentar typ hästen: "men ag vill, faktiskt!", jag: "Ja men det vill inte jag, faktiskt!" . Resterande 5 % är uteslutande aspigg häst som faktiskt VILL trava och inte stå still :D Då råder samma korrespondens som i senaste exemplet ovan men kommandon kan behövas typ.

Vi "pratar" med varandra hela tiden på detta sättet, oavsett om jag tar in honom från hagen, rider, kör, borstar eller liknande och det hadevi gjort sedan dag ett. Men då var det mycket mer svårt att få ur honom något, det var mest nyfikna och osäkra blickar blandat med "HJÄLP VAD VILL DU?!" typ som när man serverade maten i boxen, eller höjde en hand för att borsta ;) Men vår kommunikation har utvecklats ändå, helt utan lekar/NH/markträning/vad man nu vill kalla det. Jag tycker kommunikationen med hästen HELA tiden är underskattad, vardagshanteringen innefattar för mig alla situationer man kan tänkas behöva både för att få en stabil häst i olika situationer och att få en bra kommunikation.

Vi var på en NH-träning och det var just träning i att läsa av hästen och få hästen fokuserad. Min lilla då 4-åriga stjärna var en riktigt stjärna såklart :love: För några andra ekipage var det superbra träning! Men den träningen har aldrig behövts på min eftersom deras problem, tycker jag, lösts genom en vettig vardagshantering.

Det var väl min bakgrund till varför jag tycker ledarskap är en väldigt låg punkt i agendan.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

För mig är hela den där grejen bara trams.
Jag är en människa o beter mig som en människa o mina hästar är lust det, hästar. De beter sig som hästar o de kommer aldrig se mig som en häst heller. Vad är det för jäkla ledare som är där på sin höjd några timmar o sen lämnar dem själva? Nä, trams, trams, trams.
Mina hästar är mina vänner, jag behandlar dem med respekt o kärlek o det räcker för att de ska respektera mig.
Varför ska jag hålla på o backa dem, vifta med rep osv?
Min ena häst går inte att binda upp, får han stå lös är han still. Fine, då får han alltid stå lös. Jag tänker inte krångla bara för att det ska minsann gå.
Min andra var svår att sitta upp på, jag löste det genom att ge honom godis vid uppsittningen o nu kan han knappt vänta tills man är uppe. Fy på mig eftersom man absolut inte ska ge sin häst godis o bla, bla, bla...
Jag försöker alltid hitta enkla lösningar.
Precis så!:bow:
Vi är en annan ras. Deras människa.

Jag fattar bara inte- Om den tänker bita dig!
Varför skulle den göra det??? Om man nu inte har betett sig illa.
Hästar är flyktdjur o inte rovdjur. de flyr om de inte blir trängda.

De ska lära sig vett o etikett o få goda erfarenheter successivt med sin ägare.
Var dag lär sig hästen att den här människan är man trygg med- inte mobbad av.

Flytta kroppsdelar hit o dit ser hästen inte som naturligt. Så gör inte hästar med varandra. de ska ibland bara flytta sig undan. HUR de gör det spelar ingen roll.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

eftersom du o jag har ganska lika tankesätt måste jag bara fråga hur du skulle hantera uppbindnings
"problemet" (känns egentligen fel att kalla det problem.
Det gäller min lilla bruna Pluto, en väldigt klurig liten häst. Han kan stå uppbunden i två grimskaft i stallgången, men jag litar inte på honom o skulle inte lämna honom så. Den andra ställer jag i gången o kan mocka i lugn o ro.
Vi har uppbindningringar ute, binder jag fast där Pluto backar han tills det tar stopp, knycker till med huvudet precis tillräckligt för att haken till grimskaftet ska ge sig. Ingen panik inte att han kastar sig eller försöker dra, han checkar bara om han sitter fast o göra han det tar han sig loss. Trär jag bara snöret igenom ringen utan att binda står han som ett ljus.
Är det värt att bråka med honom, o hur ska man då göra det utan att riskera skador?
Inget anklagande nu, jag är bara intresserad hur du skulle tänka med den hästen :)
I transport är det inga problemet. Men problemet finns vid skoning, håller hovis fast sparkar han undan honom lättar han direkt när Pluto drar är det ina problem. Han vill bara kolla att hasn inte är fast o när han vet att han inte är det är det inga problem.
Lurigt det där tycker jag o jag har ju valt att låta honom ha det på det sättet han trivs bäst så jag ser det inte som ett problem även om jag märker att andra gör det o tycker att jag gör fel, han ska minsann lära sig.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Gör den (fastbundna stunden) till en mysig stund. Mat, massage? Gos! Det som din hästar älskar!
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

För mig finns det inget ledarskap som en människa kan tillämpa på hästar. Respekt för varandra kan man ha, men för mig så
kommer en häst aldrig att se en människa som en flockmedlem eller ledare.

Jag kan galoppera min häst barbacka i halsrem, hon lastar sig själv (Var mycket, mycket svårlastad ett tag) och så vidare.
Jag har aldrig övat på ledarskapstrams, och min häst ser mig verkligen inte som en ledare.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

o hur skulle det hjälpa menar du?
Han är inget orolig eller nervös o han står helt still när jag är där. Det är om jag går iväg för att mocka eller liknande han tar sig loss.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

o hur skulle det hjälpa menar du?
Han är inget orolig eller nervös o han står helt still när jag är där. Det är om jag går iväg för att mocka eller liknande han tar sig loss.

Ookej är du en negativ människa eller vad. Här försöker man bara hjälpa. Har lite svårt att tyda dig faktiskt.

Jag känner inte din häst så hur skall jag veta? Over and out.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

För mig finns det inget ledarskap som en människa kan tillämpa på hästar. Respekt för varandra kan man ha, men för mig så
kommer en häst aldrig att se en människa som en flockmedlem eller ledare.

Jag kan galoppera min häst barbacka i halsrem, hon lastar sig själv (Var mycket, mycket svårlastad ett tag) och så vidare.
Jag har aldrig övat på ledarskapstrams, och min häst ser mig verkligen inte som en ledare.

Jag tycker inte man ska vara så noga med att sätta ord på allt. Det viktigaste är väl ändå hur relationen är till sin häst.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

nej det är jag inte. Jag undrar bara hur det skulle hjälpa?
Tror du jag piskar honom när han står uppbunden?
Han tycker inte det är det minsta obehagligt, han spänner sig inte, traskar inte runt osv han vill bara veta att han inte sitter fast. Han prövar alltid att dra lite i grimskaftet för att se om det löper o att man inte gjort ngn knut.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

nej det är jag inte. Jag undrar bara hur det skulle hjälpa?
Tror du jag piskar honom när han står uppbunden?

Ursäkta men vad är det för fel?
Jag fattar ingenting. Är det för att vi har olika åsikter som du beter dig som du gör? Helt brydd.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

ja eftersom du föreslog att jag ska göra trevliga saker när han står uppbunden, vad tror du jag gör?

Jag undrar fortfarande hur du menar att det ska hjälpa mot att han inte ska ta sönder grimskaftet/grimman när man vänder ryggen till?

De flesta binder upp med säkerhetsknutar, balsnören mm just för att hästen ska ta sig lös om den vill.

Men nu var frågan riktad till the connemara, bara för att jag är nyfiken på hur hon skulle gjort just eftersom vi har ungefär samma tänk. Hon kanske har en vettig idé som jag inte tänkt på alls.
Jag ser det som sagt inte som ngt problem o därför funderar jag inte på det annars.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Äsch varför lägga energi. Har ingen grund eller källa på varför din häst inte gillar att vara fastbunden, finns ingen anledning till att vara spydig. Connemara har säkert råd som duger
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

eftersom du o jag har ganska lika tankesätt måste jag bara fråga hur du skulle hantera uppbindnings
"problemet" (känns egentligen fel att kalla det problem.
Det gäller min lilla bruna Pluto, en väldigt klurig liten häst. Han kan stå uppbunden i två grimskaft i stallgången, men jag litar inte på honom o skulle inte lämna honom så. Den andra ställer jag i gången o kan mocka i lugn o ro.
Vi har uppbindningringar ute, binder jag fast där Pluto backar han tills det tar stopp, knycker till med huvudet precis tillräckligt för att haken till grimskaftet ska ge sig. Ingen panik inte att han kastar sig eller försöker dra, han checkar bara om han sitter fast o göra han det tar han sig loss. Trär jag bara snöret igenom ringen utan att binda står han som ett ljus.
Är det värt att bråka med honom, o hur ska man då göra det utan att riskera skador?
Inget anklagande nu, jag är bara intresserad hur du skulle tänka med den hästen :)
I transport är det inga problemet. Men problemet finns vid skoning, håller hovis fast sparkar han undan honom lättar han direkt när Pluto drar är det ina problem. Han vill bara kolla att hasn inte är fast o när han vet att han inte är det är det inga problem.
Lurigt det där tycker jag o jag har ju valt att låta honom ha det på det sättet han trivs bäst så jag ser det inte som ett problem även om jag märker att andra gör det o tycker att jag gör fel, han ska minsann lära sig.

Jag hoppas inte du känner mig som anklagande :D

Jag skulle nog kunna tänka på två sätt. Återkommer om det längre ner.

Fast först vill jag poängtera att jag är nog egentligen lite i samma situation som du om jag tänker efter. Jag är inte säker på att Tiger skulle stå still snällt bunden om man lämnar honom och något sker. Det har jag varit med alla mina tidigare, de har ryckt de första gångerna och sedan inte något mer alls. Tiger kan dra om han står bunden rakt framifrån. Det har nog dock mer med min hantering/situationen att göra. Dels så står han alltid lös annars, använder inte ens grimma hemma längre. Och dels så gillar han inte platsen han binds upp rakt framitfrån på och den tredje grejen är att han alltid blir tvättar där - inte han favorit syssla ;) Men på den platsen lämnar jag honom bara extremkorta stunder om jag glömt något i stallet (går runt knuten typ). Mao är inte Tiger heller bombsäker att binda, han testar dock inte gränserna som din om han inte blir provocerad.

Men sätt ett, som jag använder mig av (han vill gärna backa när man tvättar luggen tex, typiskt att ha en mörk häst med kritvit panna o lugg när man ska fläta ;)) är att hejda honom med röst och ev övrig drivning så han inte hinner börja dra emot. På Pluto hade du kanske kunnat lära honom det genom att lämna honom fast hålla koll i smyg (för det var bara om du försvann han drog eller?) men först måste du ju ha ett "framåt"-kommando som fungerar och fungerar utan/tills att du driver på annat vis. På samma vis kanske du hade kunnat lära honom med hovslagaren, ännu lättare om han gör likadant med dig men det kanske han inte gör? Dvs ha ett kommando som får honom att tänka framåt eller åtminstone avbryta vad han håller på med/tänker göra. För det handlar ju om att bryta innan hästen börjar rent fysisk, då är det ju nästan alltid svårare. Dvs lite samma tankesätt som när man lär dem från första början att vara bundna - hindra dem att känna att de sitter fast genom att distrahera/bryta vad det börjar göra (gå framåt/bakåt).

Vad gör han om du håller i andra änden men själv håller emot till en fast längd? Kan du i alla lägen få honom att ta ett steg fram utan att lätta först? Hade det gett något att köra lite uttråkningsmetoden att bara hålla emot med ett fast tryck (dvs följa med om han backar men inte lätta det minsta) tills han går fram eller vad hade han gjort då? För det är ju egentligen att ge efter för trycket som är det viktiga till att börja med, nästa steg är att inte backa. Liknande övning fick faktiskt Tiger träna på (! Jag har visst utövat någon typ av markträning :D) när han skulle börja gå som handhäst. Annars blev det stopp och sedan stod han ännu mer kvar när det blev tryck av att ridhästen fortsatte (ni som ridit med handhäst fattar) och så fick man släppa helt och gå tillbaka och hämta honom där han stod helt förvirrad :love: Då växlade jag mellan att vänta ut honom som beskrivet ovan och att kräva att han direkt gick fram för smackning trots tryck över nacken. Även det problemet hade ju uppkommit ur att han var så lite bunden resp använd grimma på, när man väl har grimma behöver man aldrig hålla på att sträcka grimskaftet så det blev liksom aldrig mer inverkan än "mer hängande" resp "mindre hängande".

En annan grej jag kom på när jag funderade över att han mest gör det för att känna att han är lös men inte av direkt panikskäl (fast det kanske det blir om han inte kommer loss? Eller hur har han reagerat de gångerna han suttit mer fast? Typ när haken varit rejälare och inte gått av lika lätt eller liknande) är att kanske köra lite uttråkningsmetoden som ovan men med "tvärtom" inverkan. Binda upp med tunt balsnöre och låta han dra sönder dem, binda upp direkt igen och bara fortsätta. Men det känner du ju själv bäst om det hade kunnat fungera.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Ursäkta men vad är det för fel?
Jag fattar ingenting. Är det för att vi har olika åsikter som du beter dig som du gör? Helt brydd.

Haha, jösses, jag tänkte precis samma sak fast tvärtom när jag läste er korrespondens :D Man kan uppfatta saker ganska olika mao. Jag tror nog ni båda menade väl med era svar, missförstånd kan alltid uppkomma :)
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

De flesta binder upp med säkerhetsknutar, balsnören mm just för att hästen ska ta sig lös om den vill.
Så tänker inte NH-anhängare.

de vill ha hästen under total kontroll o tycker att hästen ska förstå sitt eget bästa- vilket ett flyktdjur inte gör alla gånger.

Därför försöker man få hästen att bli helt "orädd"- förstår o accepterar inte hästens psyke alls.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Därför försöker man få hästen att bli helt "orädd"- förstår o accepterar inte hästens psyke alls.

Det är detta jag reagerar på när det gäller NH, att man försöker få hästen "orädd" på diverse vis. Helt utan att acceptera att även hästar är individer. En häst som reagerar är tydligen "ouppfostrad", eller så "brister ledarskapet"...
Jag tror det bottnar i somliga människors rädsla helt enkelt, total kontroll ger en mindre rädd människa.

Jag undrar också över den ofta återkommande kommentaren från NH-are, att man "missar så mycket" om man inte säger sig vara anhängare av NH. Vad skulle man missa?
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Det är detta jag reagerar på när det gäller NH, att man försöker få hästen "orädd" på diverse vis. Helt utan att acceptera att även hästar är individer. En häst som reagerar är tydligen "ouppfostrad", eller så "brister ledarskapet"...Jag tror det bottnar i somliga människors rädsla helt enkelt, total kontroll ger en mindre rädd människa.

Jag undrar också över den ofta återkommande kommentaren från NH-are, att man "missar så mycket" om man inte säger sig vara anhängare av NH. Vad skulle man missa?

Lite OT kanske men det var en sak jag började reflektera över när min pålle fick en medryttare i höstas. Eller snarare som medryttaren påpekade och som jag sedan uppmärksammade. Jag VILL ha en häst som reagerar, på typ allt! Jag ser det som positivt, han är vaken och nyfiken på världen. Jag vill för allt i världen inte "uppfostra bort" det.

Däremot, jag vill väldigt mycket styra HUR han reagerar. Det är för mig "väluppfostrad". Tex så tillåts han inte sätta huvudet i vädret och springa rakt fram och hans tillåts inte vända runt. Dessutom tillåts han bara avvika från min tänka linje när JAG tycker det är ok och han ska genast avbryta och återgå om jag ber honom. Som yngre tilläts han inte det alls men det är en grej jag blivit slappare och slappare med eftersom jag vet att när jag vill att han ska fortsätta följa min linje så är det inga problem att göra det. Vilket jag oxå testar nästan dagligen med små medel. Han tillåts inte heller som antytt i första exemplet göra sig rak och stark utan jag ska alltid få den innersidan jag vill ha, när jag vill ha den.

Det är rent säkerhetstänk för mig att dels helt undvika farliga beteenden (som att vända, dra iväg rakt fram och att gå åt sidan) helt vilket oxå gjort att han själv undviker dem så gott som helt på egen hand eftersom det är så befäst. Men också dels att alltid själv kunna behåla kontrollen eller ta tillbaka kontrollen så ingen situation blir farlig.

Även om ovanstående kanske låter helt sjukt diktatoriskt så kan jag lova att medis inte hade samma uppfattning :D Och han ägnar en stor del av ridturen till att busa inom gränserna och vara allmänt fnattig, en viljelös slav är det minsta jag vill ha!
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag är helt övertygad om att NH är en .. för oss korrigeringsmetod. Alltså om hästen är problematisk på ngt sätt.

Jänkarna använder sig av den här metoden- att styra över hästens bakdel- för att hindra den från att springa iväg, bocka eller resa sig.
Varför tror man sådant om hästar?
Jo det kommer av att man tar ohanterade hästar o har bråttom. På med sadeln, dra gjorden hårt på en gång o sen sitta upp i en liten inhängnad.
ALLT PÅ SAMMA DAG.

De gamla cowboysarna är numera inte rodeoryttare o vill ha dem fogliga innan uppsittning. Maktutövar.

Sen har man märkt att många många är rädda för att rida in/ rida hästar- har ej kunskapen eller måste rida i skyddad verkstad o att metoden är säljbar.

Det som skiljer oss européer är att man har en helt annan tradition- där man hanterar o vänjer/ förbereder hästarna o allt går då lugnt tillväga.

det är inget konstigt att människans rädsla förs över till hästen, som inte kan skilja på nervositet o aggressivitet. Klart att det blir problem när fel människor har med fel hästar att göra.
Jag tycker att det är bedrövligt illa när man skor sig på hästens bekostnad- att man inte skaffar sig mer erfarenhet o rutin själv istället för att kuva hästen. Man hoppar av så fort hästen spänner sig för att man inte litar på den.
Varför ska då hästen lita på människan? En mentor/ ledare överger inte sin grupp så fort det kan tänkas hända ngt. Det är där det brister- i ömsesidigt förtroende.
Sitt kvar o var lugn!

Kunskap i hur hästar fungerar får man genom att studera o hantera många o genom att vara med äldre duktiga som sätter stopp för feltolkningar o hantering som är helt orättvis.

Allt snack om dominans är för att hästar ser/ känner skillnad på en människa som är trygg o på en människa som TROR sig kunna dölja sin rädsla.

Antingen struntar hästen i människan o får den inte gå därifrån så kan det ta sig i uttryck att den protesterar- vilket inte accepteras.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 211
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 382
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 888
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp