Ledigheter - barn och familj långt borta

Är inte det diskriminering för någon som tex är utbildad för det ni nu gör och har erfarenhet, men har barn?
 
jag har vid flera tillfällen varit med om exakt det problemet som TS beskriver.
De föräldrar som då har f-dagar kvar har tagit ut dom och vi som inte har den möjligheten får snällt jobba. Till saken hör att det inte handlar om dagis/fritids har stängt utan detta har varit i klämdagar så att ledighet förlängs, vilket jag tycker är finfint för barnens skull, men i många av dessa fall har den andra föräldern också varit hemma men då med semester. Så den ena föräldern kör sin lagstadgade gräddfil.

Ett annat fall fast åt andra hållet var när en kollega ville ha 3 månaders tjjänstledigt i juni, juli, augusti - då fick vi andra i gruppen - vi var 4 - betydligt mindre sommarsemester - hon hade inga barn att skylla på utan hennes motiv var att hon ville utnyttja de ljusa månaderna till sin ledighet.
 
@hemlig man kan inte utbilda sig för det vi gör. Men det är klart att om det var den absolut bästa kandidaten eller enda kandidaten och den hade små barn så får man väl lösa det på något sätt men jag har extremt svårt att tro att någon med småbarn skulle söka till vår grupp överhuvudtaget då det är typ sämsta gruppen att jobba på om man har barn. Nu har det ju absolut inget med tråden att göra men det finns många jobb som man inte kan ha som förälder, eller kan kan man väl, men som är väldigt olämpligt om man har barn.
 
Det handlar väl om att ag inser att annars kräver de föräldrarledighet.
lika bra att ge de ledigt. Eller så är det en policy på arbetsplatsen.

Borde inte arbetsgivaren kräva att de tar ut föräldraledighet då, även om resultatet i ledighet blir detsamma. Gräddfilen som förälder har man ju bara ett visst antal dagar, så det är väl i så fall rätt att man tar ut just dem när man gör såhär. Annars har ju föräldern kvar sitt verktyg att hota med gång på gång, om AG tycker att de lika gärna kan ta semester "för det spelar ju ändå ingen roll".
 
Jag har som sagt inga barn men jag skulle aldrig gnälla för att en av våra förmåner tex är 10% extra betalt vid föräldrarledighet eller att föräldrar har förtur till semester.

Fast de 10% är väl jämfört med den föräldrapenning de får, dvs de blir fortfarande ett löneavdrag totalt sett? Eller får era föräldrar ett extra påslag på lönen med 10% för att de har barn? :confused:

En dag sitter jag säkert i den stolen och får samma förtur.

Där är ju ditt argument att du ger och tar, och att det jämnar ut sig i längden. Det är ju skillnad mot att alltid behöva ge, som i att förväntas att arbeta alla storhelger år efter år. Det är inte alla som tänker skaffa barn och använda samma mynt tillbaka.
 
Jag tycker tvärtom att det är riktigt otrevliga inlägg i denna tråden där alla föräldrar buntas ihop och du skryter om att ni inte har "såna" på ert jobb.
Det hade vi inte heller, nu några år senare har vi en mega babyboom.

Jag har som sagt inga barn men jag skulle aldrig gnälla för att en av våra förmåner tex är 10% extra betalt vid föräldrarledighet eller att föräldrar har förtur till semester. En dag sitter jag säkert i den stolen och får samma förtur.

Det är kanske inte 100% rättvist nu men det jämnar ut sig under livet.
Dina exempel kunde du inte styrka så de verkade överdrivna? Vilket mycket i denna tråden är.
Jag reagerade också på sättet att utrycka sig om föräldrar, inte bara från en här i tråden utan frn några andra också. Det verkar vara en del avundsjuka här i tråden.

Föräldraledigt kan man inte ta i evigheter och arbetsgivaren får ju se över så att alla arbetstagare blir någorlunda nöjda när det gäller julledighet och så.

Och det där med att byta jobb om man är förälder är ju bara skittramsigt. Man kan ha haft jobbet innan man fick barn. Man kan ha bott i hop med barnets andra förälder osv som gör att man kunnat ha ett jobb där man jobbar storhelger på. Det är verkligen inte sådär lätt att bara byta jobb hux flux bara för att man inte ska råka trampa på någons ömma tå vid julledighet. Många tar det jobbet man får tag på.
 
Jag hade detta problem på min förra arbetsplats då jag bodde 100 mil från släkten. Vi jobbade på rullande schema där jul och nyår ibland föll in ett par år i rad.
Mkt irriterande att de som har barn alltid ska ha förtur, det var så där. I mina ögon är det samma sak som att vi barnlösa straffas vid varje högtid, som om vi inte har ett behov av att umgås med nära och kära...
 
Jag reagerade också på sättet att utrycka sig om föräldrar, inte bara från en här i tråden utan frn några andra också. Det verkar vara en del avundsjuka här i tråden.

Hur menar du med avundsjuka? Att de som tvingas jobba varje jul och annan storhelg är avundsjuk på föräldrarna på jobbet som får träffa sina familjer under helgen? Är det så konstigt då? De vill väl också få träffa sina nära och kära någon jul.

Föräldraledigt kan man inte ta i evigheter och arbetsgivaren får ju se över så att alla arbetstagare blir någorlunda nöjda när det gäller julledighet och så.

Men det är väl det som är problemet på vissa arbetsplatser, att alla arbetstagare inte blir någorlunda nöjda när vissa arbetstagare alltid har förtur till att vara ledig de helger alla vill vara lediga. Tycker du att barnfria personer borde vara nöjda över att förväntas jobba varje storhelg?
 
Hur menar du med avundsjuka? Att de som tvingas jobba varje jul och annan storhelg är avundsjuk på föräldrarna på jobbet som får träffa sina familjer under helgen? Är det så konstigt då? De vill väl också få träffa sina nära och kära någon jul.



Men det är väl det som är problemet på vissa arbetsplatser, att alla arbetstagare inte blir någorlunda nöjda när vissa arbetstagare alltid har förtur till att vara ledig de helger alla vill vara lediga. Tycker du att barnfria personer borde vara nöjda över att förväntas jobba varje storhelg?
Nej jag skrev inte att barnfria personer borde vara nöjda över att jobba storhelger. Jag skrev att arbetsgivaren får ordna så sin personal barn eller ej är någorlunda nöjda. Faktum är att det inte alltid går att göra alla nöjda men det är på arbetsgivarens lott att göra det bästa för att få personalen nöjd. Men det var kanske svårt att förstå i mitt inlägg?

Om man tvingas arbeta varje jul så får man väl ta upp det md sin chef?Lösa problemet? Som det ju verkar vara, eftersom man inte kan förstå att alla inte kan "välja" sina jobb, att barn vill fira jul på julafton, att föräldrar kanske inte har en enda att lämna barnen till på storhelger, att det inte bara är att byta jobb hux flux bara för att man råkar ha barn och det krockar med storhelgerna ett år. Fortfarande, föräldraledig är man inte i evigheter så om det blir så att man som barnledig jobbar jul efter jul så måste man prata med sin arbetsgivare om det för då får denna ta tag i problemet.

Även om ett barn har två föräldrar ibland så måste ju i alla fall en av de här två föräldrarna vara hemma med barnet under julen (om det inte finns nån annan, och barnomsorg under storhelger finns väl inte) så hur man än vänder på det så måste en förälder vara hemma och en förälder i så fall jobba.
 
Nej jag skrev inte att barnfria personer borde vara nöjda över att jobba storhelger. Jag skrev att arbetsgivaren får ordna så sin personal barn eller ej är någorlunda nöjda. Faktum är att det inte alltid går att göra alla nöjda men det är på arbetsgivarens lott att göra det bästa för att få personalen nöjd. Men det var kanske svårt att förstå i mitt inlägg?

Om man tvingas arbeta varje jul så får man väl ta upp det md sin chef?Lösa problemet? Som det ju verkar vara, eftersom man inte kan förstå att alla inte kan "välja" sina jobb, att barn vill fira jul på julafton, att föräldrar kanske inte har en enda att lämna barnen till på storhelger, att det inte bara är att byta jobb hux flux bara för att man råkar ha barn och det krockar med storhelgerna ett år. Fortfarande, föräldraledig är man inte i evigheter så om det blir så att man som barnledig jobbar jul efter jul så måste man prata med sin arbetsgivare om det för då får denna ta tag i problemet.

Även om ett barn har två föräldrar ibland så måste ju i alla fall en av de här två föräldrarna vara hemma med barnet under julen (om det inte finns nån annan, och barnomsorg under storhelger finns väl inte) så hur man än vänder på det så måste en förälder vara hemma och en förälder i så fall jobba.

Vi måste läsa den här tråden väldigt olika. Med tanke på din sista mening förstår jag inte hur du i ditt förra inlägg får det till att handla om avundsjuka, eller att det är ju bara för AG att fixa så det blir bra. Jag kan inte påminna mig någon i tråden, som är sur för att en som är föräldrar får vara ledig över t.ex. julen. Det flera är sura över är när en föräldrar trots att barnet kan ha annan omsorg (t ex att en annan förälder redan är ledig) förväntar sig att ändå vara ledig. Och det har ju hen rätt till.

Så på arbetsplatser där arbetstagarna inte kan täcka upp för varandra på ett sätt så att alla får vara likvärdigt lediga, pga föräldraledigheter, så har arbetsgivaren inte så mycket val. Hen måste ju ge föräldraledighet om den är korrekt ansökt om. Där är det upp till arbetstagarna att tänka på varandra och ge och ta, om den där lösningen där alla är någorlunda nöjda ska kunna infinna sig.

Det är där problemet ligger som jag läser den här tråden. Håller du med? Vad ska en AG göra i de fallen, om inte arbetstagarna är lite solidariska sinsemellan?
 
Där jag jobbar nu måste de som vill vara föräldralediga ha lämnat in sin ansökan 2 månader innan för att den ska vara godkänd.
Därefter får vi alla önska när vi vill vara lediga. En viss minibemanning måste vi ha men då det är en klämjul iår räknas det med att kunderna också är lediga och vi kan ha lägre bemanning men fortfarande har vi öppet dygnet runt alla dagar på året.
På mitt gamla jobb hade en ansökan om föräldraledighet under sommaren raserat hela semesterschemat för alla då vi var precis så att vi kunde få runt det hela och med en idiotisk ledning i Kanada
 
@Shaggy, om man tar ett jobb där helgjobb ingår kan man inte bli arg för att föräldrarlediga går före i kön.

Jag älskar jul men jag har inga problem att stå tillbaka för mina syskonbarn som verkligen jättegärna vill fira med sina syskon.

Jag tycker ni överdriver problemet. Det finns gott om föräldrar som jobbar storhelger och icke lojala personer finns i alla grupper av människor.
Nåt jag har träffat på i massor är personer som ägnar mer tid åt att se till att allt är 100% jämnt och är arg för den 1% som diffar istället för att hjälpa varandra och lösa problemen så att alla kan bli klara fort och gå hem.

Ja alldeles uppenbarligen så måste man acceptera att föräldraledighet går före i kön. Det är ju så systemet ser ut.

Men det innebär ju inte att man inte får tycka att systemet är förkastligt och argumentera för att det borde ändras!

Ja det finns gott om föräldrar som jobbar storhelger och har någon sorts samvete för sina kollegor. Men det innebär ju inte att problemet är mindre när det uppstår. Jobbar man i en grupp där man alltid får jobba julafton är det väl en liten tröst att det är ovanligt att det blir så.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 606
Senast: Angua
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 487
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 367
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp