Bukefalos 28 år!

Ledsen och ensam hund - vad gör man?

transmission

Trådstartare
Visste inte riktigt om jag skulle lägga den här på hund eller inte, men moderator får flytta om det behövs..

Till saken. Bor en hund ett par portar bredvid som så fort den blir lämnad ensam ylar, skäller och skriker (tänk jätteledsen varg). Det kan pågå i timmar med uppehåll ibland och jag tycker så fruktansvärt synd om hunden! Det skär i hjärtat på mig när den sätter igång.

Kan man göra något? Jag vet att personen som har hand om hund är medveten om problemet då den en gång blivit hämtad efter att ägaren(?) märkt att den skrikit. Jag tror (men är ej säker, har aldrig lyckats se hunden) att det är en valp om det spelar någon roll.
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Finns det verkligen INGENTING man kan göra? Jag förstår att det förmodligen inte klassas som djurplågeri men ändå?
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Min vän hade problem med sin hund som gjorde så - utan att hon visste det tills grannarna klagade ;) Så kanske lämna en trevlig lapp? ;)
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Fast dom vet ju om det! Eller så kanske dom bara trodde det var en engångsföreteelse. Får kanske lämna en lapp då. Men om det ändå skulle fortsätta, vad gör man då?
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Det bästa är att berätta för grannarna att det pågår.

Och en hund får inte vara ensam längre än 6 timmar, så du kanske kan hålla koll och dokumentera lite så att det finns något slags underlag om det behövs en anmälan.

Om det fortsätter får du gå upp en nivå, gör en störningsanmälan och prata med hyresvärd eller styrelse.
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Var finns den lagen, jag vill jättegärna läsa!

Det är ingen lag, utan kommer från Jordbruksverkets Djurskyddsbestämmelser. Finns att läsa här.

Jag tror att definitionen är att "rasta din hund var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar oftare." Och eftersom annat gäller för hundar i hundgård så gäller det här hundar inomhus eller i hemmiljö. Och eftersom hunden inte har så lätt för att rasta sig själv, så krävs det att en person rastar den. Alltså: Max sex timmar mellan rastningarna. (Vilket blir: max sex timmar ensam. Efter rastningen får man väl lämna hunden i sex nya timmar om man måste eller vill, skulle jag tro. Även om det inte är direkt lämpligt.)
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Därför jag raderade. Jag googlade och såg precis det du skrev :D
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Hunden har nu idag varit ensam i lite över 7 timmar. Kan man ringa någonstans, anmäla till polis eller liknande?
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Har du tagit kontakt med ägaren? Annars ring Länsstyrelsen i morgon och säg att du är mycket orolig för hunden.
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Om hunden är/har varit ledsen/högljudd så tycker jag att du kan anmäla det.
Ring 11414 och fråga vad de tycker att du ska göra :)


Edit: Lady_vip har bra råd.
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Ja, jag skrev en ganska snäll lapp där jag mest påpekade att deras hund verkade väldigt ledsen när den lämnas ensam.

Hunden har ylat regelbundet sedan jag kom hem idag så det kan mycket väl ha pågått längre än 7 timmar. Den låter mer och mer "desperat" ju längre tiden går.

Tack för tipset om länsstyrelsen!
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Alltså.. Det kanske är lite radikalt men seriöst, kan man ringa polisen? 114 14 åtminstone? Mitt hjärta klarar inte av den stackars hunden skrik :( Den är så himla himla ledsen!
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Alltså.. Det kanske är lite radikalt men seriöst, kan man ringa polisen? 114 14 åtminstone? Mitt hjärta klarar inte av den stackars hunden skrik :( Den är så himla himla ledsen!

Gör det, om inte annat för att fråga vad du ska göra och berätta vad du redan gjort.
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Ringde nyss och det varit inte mycket dom kunde göra, mer än att be mig ringa till Länsstyrelsen om man ville göra en anmälan om vanvård. Funderar på att göra det imorgon!
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Pågick i ca 7 timmar och 45 minuter. Nu är en ägare hemma och hunden är tyst.
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Oj.. Sedan folk började öppna sina fönster, pga värme kanske? Flera veckor i alla fall, och fönstrena är alltid öppna och jag antar att det är därför den hörs så tydligt.
 
Sv: Ledsen och ensam hund - vad gör man?

Om det har pågått i flera veckor skulle jag nog valt att prata med ägaren, om det finns någon lösning, för hundens bästa så någon liksom "tar tag" i det så att säga. :) Funkar inte det så skulle jag kontaktat länsstyrelsen.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 419
Senast: Acto
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 693
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Kilauea
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 634
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp