Bukefalos 28 år!

Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Du kan inte tänka dig någon annan ras? En finsk lapphund hade nog trivts utmärkt hos dig. Det finns många fler exempel på raser som ska ha just de egenskaper du beskriver, men kanske i en annan förpackning än schäferns.
 
Sv: Letar schäfer...

Svarar alla ist för det blev många inlägg!! :)
Jag vet att alla inte avlar för skydd osv! Schäfer är en vallhund från början?! Jag VET att dom behöver motion och stimulans! Jag äger faktiskt en!! ;) Jag letar vidare helt enkelt! :)

Schäfern är verkligen ingen vallhund, den har varit en herdehund men det är bra länge sedan de avlades på de egenskaperna. Numera räknas schäfern som en brukshund och en seriös brukshundskennel avlar inte på hundar som nöjer sig med den stimulans du beskriver.

Vill man stödja oseriös avel så är det ju upp till dig.
 
Sv: Letar schäfer...

Ställas kan alla, däremot är det "för sällskap" som inte riktigt passar sig.

Om du bryr dig om schäferrasen så skaffar du en annan, mer lämplig ras.
 
Sv: Letar schäfer...

Men herregud!!!!!!!!! Jag lägger ner det här, Inte mitt sökande efter en fin "sällskaps " schäfer utan att diskutera med er! Jag älskar schäferns mentalitet och allt med schäfer!! Min nästa hund kommer bli en schäfer! Jag kommer säkert att göra som jag gör med min hund nu!! Hon är med överallt, vi cyklar, leker har gått allmänlydnadskurs, provat på spår, följer med på ridturer osv!!!!
 
Sv: Letar schäfer...

Du kan inte tänka dig någon annan ras? En finsk lapphund hade nog trivts utmärkt hos dig. Det finns många fler exempel på raser som ska ha just de egenskaper du beskriver, men kanske i en annan förpackning än schäferns.

Finsk lapphund tycker jag är ett bra rastips!
 
Sv: Letar schäfer...

Jag håller med föregående talare i tråden. Schäfern är en brukshund, och ska sådan förbli. Om du inte vill ha arbetet med en sådan, så köp en annan hund ur sällskaps- eller molossergruppen. Allt annat är djupt orättvist mot den ras du säger dig tycka så mycket om.
 
Sv: Letar schäfer...

Å vad är det man ska göra med schäfern för att få äga en? Måste jag sälja min hund nu? Hon måste såå hemskt dåligt...
 
Sv: Letar schäfer...

Om din hund klarar sig med den aktiveringen så är det väl bra men det är vanskligt att köpa en valp och förvänta sig att den inte heller ska vara rastypisk. Vill du verkligen ha schäfer så tycker jag att du ska följa rådet om att leta en vuxen omplacering som passar för dig.
 
Sv: Letar schäfer...

Om din hund klarar sig med den aktiveringen så är det väl bra men det är vanskligt att köpa en valp och förvänta sig att den inte heller ska vara rastypisk. Vill du verkligen ha schäfer så tycker jag att du ska följa rådet om att leta en vuxen omplacering som passar för dig.

Ja jag tror nog hon får mer aktivering än många hundar! Så då undrar jag hur mycket aktivering som ni tycker är nog?
 
Sv: Letar schäfer...

Men herregud!!!!!!!!! Jag lägger ner det här, Inte mitt sökande efter en fin "sällskaps " schäfer utan att diskutera med er! Jag älskar schäferns mentalitet och allt med schäfer!! Min nästa hund kommer bli en schäfer! Jag kommer säkert att göra som jag gör med min hund nu!! Hon är med överallt, vi cyklar, leker har gått allmänlydnadskurs, provat på spår, följer med på ridturer osv!!!!

Jag köpte min rottis från en uppfödare som mesta dels producerat såna där soffweilers, som är nöjda med den aktivering som du också erbjuder.. Jag tänkte att det blir rätt lagom att börja där liksom. Eller ja, jag tänkte nog inte överhuvudtaget, det bara blev så att jag blev med rottis..

Idag är hunden snart 2 år gammal och skulle ALDRIG i hela sitt liv vara nöjd med den aktiveringen. För att må riktigt bra så behöver hon tränas 5-6 dagar i veckan. Hon tränas i både lydnad, spår och sök. Nu har hon varit konvalescent i ett par månader och jag har precis börjat köra igång henne igen. De här två månaderna med att bara få vara med och gå promenader i koppel har INTE varit roliga..

Jag kan i efterhand säga att jag är GLAD över att jag har den hunden som jag har, jag tycker det är fantastiskt roligt att träna och jobba med min hund och skulle inte byta ut henne mot någon annan ur hennes kull. Men jag kommer inte att köpa fler hundar från den uppfödaren. Det är en lovande hund för högre klasser i brukset, men vi får se hur långt vi kommer, jag är ju bara nybörjare.

Vad jag vill ha sagt med detta är att det finns INGA garantier för att du kommer att hitta en schäfer som är nöjd med det liv du erbjuder, även om du tittar på kennlar som föder upp schäfrar för "sällskap"..
 
Sv: Letar schäfer...

Å vad är det man ska göra med schäfern för att få äga en? Måste jag sälja min hund nu? Hon måste såå hemskt dåligt...

Fast hallå, när du beskriver din hund så beskriver du inte gemene schäferhund. Du beskriver din hund. Din hund verkar inte ha det aktiveringsbehov som gemene schäfer kräver, alltså nöjer sig din hund med lättare aktivering och mår bra av det.

Hur har du tänkt försäkra dig om att den valp du väljer i kullen inte har mer aktiveringsbehov än din nuvarande schäfer? Tänk om du får en arbetsnarkoman med massor av motor och måttlig försvarslust?
 
Sv: Letar schäfer...

Å vad är det man ska göra med schäfern för att få äga en? Måste jag sälja min hund nu? Hon måste såå hemskt dåligt...

Nej det är väl klart att du inta måste sälja din och hon är inte mindre värd heller för den delen. Men det överensstämmer inte med hur rasen ska vara. Ibland blir det "fel" inom aveln och det kommer individer som inte har (för rasen) önskade egenskaper.

som någon annan skrev, leta efter en omplacering. Det händer att hundar omplaceras för att det har för lite motor, eller andra egenskaper, och då är det lättare att du får det du söker. NEJ, jag menar inte att dessa hundar inte är lika mycket värda som andra bara för att de omplaceras, eller att man ska omplacera alla hundar som inte kan arbeta. Men vissa individer passar vissa förare bättre och andra sämre.

Men jag tror ändå det passar bättre med en annan ras. Varför göra det svårare för sig själv än det behöver vara?
 
Senast ändrad:
Sv: Letar schäfer...

Tack för ett lite snällare svar! :) självklart kan man som du säger aldrig få en garanti på hur hunden kommer att bli! Det var lite därför jag frågade efter kennel som inte just avlar på individer med starka skyddslinjer osv...
 
Sv: Letar schäfer...

Och alla som svarar i tråden försöker få dig att förstå att den typen av uppfödare du söker inte är seriös.

Varför vill du ha en schäfer när det egentligen inte verkar vara en schäfer du är ute efter?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 020
Senast: Farao
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 547
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 711
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 596
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp