Bukefalos 28 år!

Letar schäfer...

Sv: Letar schäfer...

Och alla som svarar i tråden försöker få dig att förstå att den typen av uppfödare du söker inte är seriös.

Varför vill du ha en schäfer när det egentligen inte verkar vara en schäfer du är ute efter?

Vad är det som är oseriöst? Nån skillnad på aveln måste det vara då det finns , räkor, skydd , vakt spår osv?!? Inriktar man sig inte på vad man är intresserad av?!
 
Sv: Letar schäfer...

Tack för ett lite snällare svar! :) självklart kan man som du säger aldrig få en garanti på hur hunden kommer att bli! Det var lite därför jag frågade efter kennel som inte just avlar på individer med starka skyddslinjer osv...

Fast min hund är inte avlad på nästan några arbetande linjer alls. Visst finns det fina arbetshundar i linjerna, men det är lite av ett lotteri.

Jag förstår att du gillar den schäfer du har idag, men det finns massor av andra raser som skulle vara mer lämpliga för det liv du erbjuder hunden. Jag tror att man inte ska vara så egoistisk i sitt rasval, man bör tänka på att den aktivering man kan erbjuda hunden bör matcha dess användningsområde.

Vill du ha en schäfer, så tycker jag, som många andra att du ska titta på omplaceringar för att verkligen få fatt i den hunden du vill ha. Det är inte roligt att stå där med en understimulerad hund som man inte kan erbjuda mer aktivering!
 
Sv: Letar schäfer...

Vad är det som är oseriöst? Nån skillnad på aveln måste det vara då det finns , räkor, skydd , vakt spår osv?!? Inriktar man sig inte på vad man är intresserad av?!

Det som är oseriöst är att du vill stödja en uppfödare som avlat bort de egenskaperna som gör schäfern till en utmärk brukshund.

Bruks är inte bara skydd föresten.
 
Sv: Letar schäfer...

Vad är det som är oseriöst? Nån skillnad på aveln måste det vara då det finns , räkor, skydd , vakt spår osv?!? Inriktar man sig inte på vad man är intresserad av?!

Schäfern är en brukshund. En arbetande hund. De uppfödare som tar fram "lugna" schäfrar avlar bort egenskaper som gör schäfern till schäfer. Det förstör rasen, ger hundar med dålig mentalitet och stora hälsoproblem.

En seriös uppfödare avlar inte efter vad den är intresserad av, den avlar för att stärka rasen och ta fram rastypiska individer. Arbetande individer.
 
Sv: Letar schäfer...

Det som är oseriöst är att du vill stödja en uppfödare som avlat bort de egenskaperna som gör schäfern till en utmärk brukshund.

Bruks är inte bara skydd föresten.

Dom behöver inte avla bort nåt men kanske inriktar sig åt nåt håll?!
 
Sv: Letar schäfer...

Fast min hund är inte avlad på nästan några arbetande linjer alls. Visst finns det fina arbetshundar i linjerna, men det är lite av ett lotteri.

Jag förstår att du gillar den schäfer du har idag, men det finns massor av andra raser som skulle vara mer lämpliga för det liv du erbjuder hunden. Jag tror att man inte ska vara så egoistisk i sitt rasval, man bör tänka på att den aktivering man kan erbjuda hunden bör matcha dess användningsområde.

Vill du ha en schäfer, så tycker jag, som många andra att du ska titta på omplaceringar för att verkligen få fatt i den hunden du vill ha. Det är inte roligt att stå där med en understimulerad hund som man inte kan erbjuda mer aktivering!

Är du oxå en oseriös hundägare då? Vad erbjuder jag för liv då? Gentemot er?
 
Sv: Letar schäfer...

Kl och OT

Nu har inte det här så mycket med tråden att göra men är ganska insatt i schäferaveln och schäferklubben. Ja, det finns "utställningsschäfer" och "bruksschafer" och hundar med olika arbetskapacitet. MEN av alla uppfödare jag känner och känner till så finns det ingen som TYCKER att de föder upp schäfer för sällskap. Alla tycker att de föder upp brukshundar, men vad som räknas som en brukshund är olika. Det finns säkert de som aktivt föder upp lugnare hundar men dom är inte många.
För vissa är en brukshund en hund som vill och måste arbeta från morgon till kväll 7 dagar i veckan. För andra är en brukshund en hund som vill hänga på till bhk ett par gånger i veckan och träna lite lydnad, agillity och gå nått spår då och då. För de flesta uppfödare (oavsett bruks eller utställning) så ligger målet någonstans mitt emellan. Men alla tycker ändå att de föder upp brukshundar.

Jag vet egentligen inte vad jag vill säga med det här;) men jag måste få det ur mig. Sorry för ot
 
Sv: Letar schäfer...

Men hur läser du nu?

Jag hade inte ens planerat att skaffa hund när jag blev med hund. Men jag fungerar lite så som person, att har jag gett mig in i något så fullföljer jag det. Min hund tränas i lydnad, spår och sök. Utöver det så lever hon som en del i familjen, vi går promenader, hon är med på det mesta när jag far iväg osv.

Min hund har ett behov av att både få röra sig fysiskt och få mental stimulering i form av träning. Man måste se till den individ man har, min hade aldrig trivts med det liv du erbjuder dina hundar, för det är du inte en dålig hundägare. Du behöver bara en annan hund som trivs med det du vill ha den till.
 
Sv: Letar schäfer...

Men hur läser du nu?

Jag hade inte ens planerat att skaffa hund när jag blev med hund. Men jag fungerar lite så som person, att har jag gett mig in i något så fullföljer jag det. Min hund tränas i lydnad, spår och sök. Utöver det så lever hon som en del i familjen, vi går promenader, hon är med på det mesta när jag far iväg osv.

Min hund har ett behov av att både få röra sig fysiskt och få mental stimulering i form av träning. Man måste se till den individ man har, min hade aldrig trivts med det liv du erbjuder dina hundar, för det är du inte en dålig hundägare. Du behöver bara en annan hund som trivs med det du vill ha den till.

Det komiska är att du inte vet vad jag erbjuder mina hundar??!?
 
Sv: Letar schäfer...

Är du oxå en oseriös hundägare då? Vad erbjuder jag för liv då? Gentemot er?

Det är väl ingen som sagt att du är oseriös som hundägare? Det finns många raser som skulle trivas ypperligt med det du vill erbjuda en hund. Däremot är det många, inklusive jag, som tycker det är oseriöst att stödja en avel som försöker göra en av världens mest kapabla arbetshundar till en ren sällskapshund.
 
Sv: Letar schäfer...

Kl och OT

Nu har inte det här så mycket med tråden att göra men är ganska insatt i schäferaveln och schäferklubben. Ja, det finns "utställningsschäfer" och "bruksschafer" och hundar med olika arbetskapacitet. MEN av alla uppfödare jag känner och känner till så finns det ingen som TYCKER att de föder upp schäfer för sällskap. Alla tycker att de föder upp brukshundar, men vad som räknas som en brukshund är olika. Det finns säkert de som aktivt föder upp lugnare hundar men dom är inte många.
För vissa är en brukshund en hund som vill och måste arbeta från morgon till kväll 7 dagar i veckan. För andra är en brukshund en hund som vill hänga på till bhk ett par gånger i veckan och träna lite lydnad, agillity och gå nått spår då och då. För de flesta uppfödare (oavsett bruks eller utställning) så ligger målet någonstans mitt emellan. Men alla tycker ändå att de föder upp brukshundar.

Jag vet egentligen inte vad jag vill säga med det här;) men jag måste få det ur mig. Sorry för ot

Bra skrivet!:bow: tror många hakade upp sig på ordet "sällskaps"! Sällskaps hund verkar vara en hund som får ligga inne i soffan hela dagarna å gå en 10 min promenad!
 
Sv: Letar schäfer...

Åh, jag hittade faktiskt precis en sådan schäfer du önskar dig.

Den var bruksavlad men var totalt ointresserad av träning, kamp och osv. Den hade kanske varit perfekt för dig. En riktigt gosig familjehund men nu var det inte vad jag önskade mig så jag köpte den inte.

Det var inte oseriös avel, alla valpar i kullen var som man kan förvänta sig av bruksschäfrar men denna tjej var som en Ferdinand.

Så visst kan man hitta sådana.
 
Senast ändrad:
Sv: Letar schäfer...

Det är väl ingen som sagt att du är oseriös som hundägare? Det finns många raser som skulle trivas ypperligt med det du vill erbjuda en hund. Däremot är det många, inklusive jag, som tycker det är oseriöst att stödja en avel som försöker göra en av världens mest kapabla arbetshundar till en ren sällskapshund.

Jag har aldrig sagt att jag vill ha en ren sällskapshund?!:confused:
 
Sv: Letar schäfer...

Finns det nån kennel kvar som avlar på "sällskapsschäfrar"?Jag vill ha en schäfer som är lugn, som jag kan ha med mig i stallet och ut på ridturer och självklart promenader, cykelturer osv! Är inte intresserad av skydd osv! Jag har en långhårig tik nu men hon börjar bli till åren nu..:( gärna utställning men ingen räka! Finns det nån sån kennel?

Ja min/ deras schäfer är lugn när den inte jobbar med jobbar menar jag bus, promenad, är i stallet följer med på ridturer osv! Den kan slappna av! :)

Men herregud!!!!!!!!! Jag lägger ner det här, Inte mitt sökande efter en fin "sällskaps " schäfer utan att diskutera med er! Jag älskar schäferns mentalitet och allt med schäfer!! Min nästa hund kommer bli en schäfer! Jag kommer säkert att göra som jag gör med min hund nu!! Hon är med överallt, vi cyklar, leker har gått allmänlydnadskurs, provat på spår, följer med på ridturer osv!!!!

Det komiska är att du inte vet vad jag erbjuder mina hundar??!?

Inte?!? Jag tycker du har beskrivit det några gånger i den här tråden :angel:
 
Sv: Letar schäfer...

För andra är en brukshund en hund som vill hänga på till bhk ett par gånger i veckan och träna lite lydnad, agillity och gå nått spår då och då.

Det där är ju väldigt lite för en schäfer men ändå mer än vad som beskrivs i trådstarten.

Bra skrivet!:bow: tror många hakade upp sig på ordet "sällskaps"! Sällskaps hund verkar vara en hund som får ligga inne i soffan hela dagarna å gå en 10 min promenad!

För mig är en sällskapshund en hund som får tillräckligt med motion och får vara med i vardagen men inte behöver någon särskild stimulans utöver det.
 
Sv: Letar schäfer...

Och den nämnda graden av aktivering är knappast krävande, vilken sällskapsras som helst orkar med det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 188
Senast: Farao
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 555
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 735
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 999
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp