Leva och bo i Ha

Nej. Jag skrev ofta. Inte alla, inte alltid. Dessutom skriver jag ju uppenbart om min upplevelse. Den säger tex en del om vad jag för övrigt är van vid.

Lite olika sociala koder kan tex göra att många västkustbor verkar uppfatta stockholmare som snorkiga. Jag gör det inte längre, dock.

I Kungsbacka är min tolkning att de många nyrikas tyvärr inte alltid helt ödnömjuka stil tyvärr har spridit sig till många som inte är nyrika. Intrycket blir totalt sett en smula vräkigt. (Bara kolla på hur folk ofta beter sig i trafiken i den orten!)
Det låter fruktansvärt fördomsfullt mot mycket. Fördomar mot rika, fördomar mot nyrika och fördomar mot resten.

Hur vet du att dom som uppför sig illa i trafiken bor i Kungsbacka?

Jag kör både i Göteborg och Kungsbacka och dom som kör i Göteborg kör inte ett dugg bättre än dom som kör i Kungsbacka tex.

Däremot är det mycket högerregler i Kungsbacka och är man inte van vid det så kan man nog tycka det är jobbigt och ovant.
 
Usch vad hemskt, jag som inte ens tänker på det längre utan uppskattar Kba och tycker det är rätt skönt häng inne i byn. Fy, måste tyda på att jag blivit en av dem, helt utan att vara (ny)rik. Eller så är det bara för att Onsala där jag bor är ännu värre (vågar inte ens säga att jag älskar att bo här)... :o :o :o

Edit: kan dock tilläggas att jag spenderar typ sammanlagt tio h i KBA sen jag flyttade hit ner, för mig är det just som en förort till Gbg där vi som vill bo havsnära och som inte har råd att bo på Näset bor. ;)
Alltså Onslalabor vet man vad det är för ena typer. Rika snobbar :angel:



:D:D:D
 
Ha ha ha :D Se min fördom är bekräftad :p
Alltså, det är ingen "fördom" att vi lever i en värld, ett land, som är ganska segregerat. Lite olika samhällsgrupper har lite olika saker gemensamt och bor på lite olika håll. I höginkomstkommuner som Kungsbacka, finns det givetvis saker som skiljer sig från tex Angered. I höginkomstområden som Onsala, finns det givetvis saker som skiljer sig från kommunens mindre extrema höglöneområden, tex Fjärås.

Hur man sedan uppfattar att de här skillnaderna ser ut och hur man tolkar det man ser, är så klart också lite olika. Men att förneka skillnader genom att kalla dem fördomar - jag vet inte vad du tycker att det bidrar till för din egen del.

Tex vilka biltyper som är vanliga var, dels syns ju, dels är det möjligt att hitta siffror på om man nu skulle vilja det.

Varför så många som parkerar i Onsala inte kan pricka en p-ruta, är däremot en gåta. :D
 
Alltså, det är ingen "fördom" att vi lever i en värld, ett land, som är ganska segregerat. Lite olika samhällsgrupper har lite olika saker gemensamt och bor på lite olika håll. I höginkomstkommuner som Kungsbacka, finns det givetvis saker som skiljer sig från tex Angered. I höginkomstområden som Onsala, finns det givetvis saker som skiljer sig från kommunens mindre extrema höglöneområden, tex Fjärås.

Hur man sedan uppfattar att de här skillnaderna ser ut och hur man tolkar det man ser, är så klart också lite olika. Men att förneka skillnader genom att kalla dem fördomar - jag vet inte vad du tycker att det bidrar till för din egen del.

Tex vilka biltyper som är vanliga var, dels syns ju, dels är det möjligt att hitta siffror på om man nu skulle vilja det.

Varför så många som parkerar i Onsala inte kan pricka en p-ruta, är däremot en gåta. :D
Fast när man skriver att en viss stor grupp är på ett visst sätt sätt så är det en fördom.

Alla från Somalien uppför sig som.... Alla nyrika uppför sig som....
 
Meeeen det har ändå gett mig info, och lite bekräftelse i att jag kan stryka Kungsbacka från listan och rikta mig mer söderut. :)

Jag tänker nog fortfarande hellre norr om Halmstad än nedanför. Men inte ovanför Varberg.

Är väldigt svag för Harplinge. Det är väl typ den storleken på samhälle som känns lagom och mysig :)
 
En dissa-Kungsbacka-tråd var kanske inte riktigt avsikten från början, men jag vill ändå gärna komplettera litet. :)
Ifråga om trafikbeteende håller jag med, har tidigare gnällt om det, och tycker mig ha hyfsad empiri som stöd. Under tio år jobbpendlade jag med bil mellan Falkenberg och Gbg, och kunde ganska omgående notera ett mönster i den södergående eftermiddagstrafiken. Somliga trafikanter gjorde oftare riskabla filbyten, körde med mindre marginaler, körde oftare slalom, körde märkbart närmare framförvarande bil, körde fortare, hade mer bråttom, körde mer tävlingsinriktat och visade generellt ett mer individualistiskt och mindre hänsynsfullt trafikbeteende. Och det fanns en gemensam faktor till. En övervägande andel sådana trafikanter svängde av vid Onsalaavfarten. QED. :angel:

Idag har jag sedan ett par år min dagliga och huvudsakliga arbetsplats i just Kungsbacka och kan intyga att det finns en hel del empatiska och hänsynsfulla människor också i kommunen. Men överrepresentationen av individualister är ingen myt, imho. :D

Men för att återknyta till trådstarten - tycker man att Halland är ett geografiskt passande område så finns det absolut levande och attraktiva samhällen att bo i litet längre söderut. Sibbarp (eller de facto samfälligheten Sibbarp-Dagsås) som redan nämnts är ett, med väldigt engagerade och aktiva boende, Vessigebro är ett annat. I båda fallen är det bara drygt tio minuter till motorvägen men man bor ändå tveklöst på landet. Basala vardagsbehov som livsmedel - även lokalt producerat - och barnomsorg/skola finns bekvämt nära, även Montessori. Och förutsättningarna för hästliv är generellt goda. Harplinge har jag bara begränsad erfarenhet av, mys-lagom stort men en diffus känsla jag har är att det kanske inte är riktigt lika levande som samhälle. Tyvärr läggs ju nu också Plönningegymnasiet i Harplinge ner helt, det ena av länets naturbruksgymnasier med olika hästprogram.
PM:a gärna med eventuella mer specifika spörsmål. :up:
 
Dy me
Fast när man skriver att en viss stor grupp är på ett visst sätt sätt så är det en fördom.

Alla från Somalien uppför sig som.... Alla nyrika uppför sig som....
Du menar Somalia?

Sådär skrev jag ju inte. Med din logik kan man ju inte heller resonera som att TS säkert gillar X-stad som är lite bohemiskt, eller Y-stad där fotboll är en stor grej.
 
Dy me
Du menar Somalia?

Sådär skrev jag ju inte. Med din logik kan man ju inte heller resonera som att TS säkert gillar X-stad som är lite bohemiskt, eller Y-stad där fotboll är en stor grej.
Du vet mycket väl vad jag menar.

Att skriva att nyrika börjar uppföra sig som rika är fördomsfullt.
 
Meeeen det har ändå gett mig info, och lite bekräftelse i att jag kan stryka Kungsbacka från listan och rikta mig mer söderut. :)

Jag tänker nog fortfarande hellre norr om Halmstad än nedanför. Men inte ovanför Varberg.

Är väldigt svag för Harplinge. Det är väl typ den storleken på samhälle som känns lagom och mysig :)

Slöinge, som du var inne på, har jag alltid uppfattat som ett trevligt samhälle, utan att egentligen ha vistats där i någon större utsträckning. Sen finns ju Kvibille som ligger trevligt till. Gullbrandstorp är populärt för småbarnsfamiljer och de jag känner som bor där trivs väldigt bra.
 
Harplinge har jag bara begränsad erfarenhet av, mys-lagom stort men en diffus känsla jag har är att det kanske inte är riktigt lika levande som samhälle. Tyvärr läggs ju nu också Plönningegymnasiet i Harplinge ner helt, det ena av länets naturbruksgymnasier med olika hästprogram.

Det här kan jag inte annat än att hålla med om! Nu bodde jag lite utanför Harplinge ett tag, men det var liksom inte ett levande samhälle ens för 7 år sedan.

Även en bekant som är uppväxt där (för öh, 30 år sedan) tyckte väl kanske att det var lite litet och sömningt även då. Hade du dessutom avvikande musiksmak/klädsmak osv så var du körd iom att det var så litet och homogent, det verkar inte riktigt ändrat sig heller.

Då är det något bättre i typ Gullbrandstorp och Haverdal tror jag, där var det iaf inte omöjligt att handla på söndagar :D
Tror även att Slöinge/Kvibille/Getinge kan vara något mer levande än just Harplinge :)
 

Liknande trådar

Hemmet Tänkte först vara anonym, då inte så många vet att vi är i flyttankar. Men de jag känner på buke ber jag bara att inte nämna ngt på...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 859
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp