Husletar-Voltis!

voltis

Trådstartare
Tänkte först vara anonym, då inte så många vet att vi är i flyttankar. Men de jag känner på buke ber jag bara att inte nämna ngt på facebook ännu hehe.

Men det är så att Voltis med familj ska lämna Stockholm!
Vi har känt ett tag att vi vill göra ngt helt nytt, speciellt min sambo som vuxit upp där vi bor nu. Han har dessutom lite problem med lätt depression (medicinerar och mår bra) men har nu öppnat sig och berättat att han verkligen inte trivs där vi bor och vill flytta.

Först tänkte vi byta hus (bor i stort radhusområde), eventuellt kommun.
Men nu på semestern sa det bara klick plötsligt , och vi bestämde oss att lämna Stockholm helt!

Vet att det har funnits i sambons tankar ett bra tag, men han vet att jag inte vill flytta för långt från mina föräldrar (jag är ensambarn). Men så i sommar så nämnde jag för mina föräldrar att vi måste byta miljö (nämnde ej stadsbyte), och de var fullt förstående och en dag kom de med en husannons - på västkusten! DE ville byta stad, och har alltid gillat västkusten. De sa att om vi vill flytta till västkusten, så finns det stor risk att de följer efter! (inte än på ett tag, men de har i alla fall de tankarna).

Så det blir västkusten för oss!
Varför just västkusten är enkelt: min sambos mamma flyttade dit för 10 år sedan, och så följde min sambos syster och bror efter. Så de har sina liv där nere. Vi hälsar på varje sommar, och trivs varje gång. Och varje gång säger sambon: ja man skulle ju egentligen bo så här (mindre stad, hus..).

Ok, ingenting är klart, vi har bara precis bestämt oss och nämnt det till våra respektive föräldrar och syskon. De på västkusten blev eld och lågor och min svägerska skickar husannonser på sms hela tiden ;)

Jag har planerat det som så, att under hösten kommer vi att rusta upp vårt radhus lite, det är lite som ska målas och rensas upp (bor stort, så samlat på oss en hel del skräp o grejor).
Kommer också ta en tur till västkusten för att reka områdena vi är nyfikna på.
VI kommer sätta oss in i hur man ska tänka när man köper hus (bara bott i bostadsrätt) och kolla över ekonomi etc.
Och så kommer vi närmare årsskiftet att börja söka nya jobb, nära orten vi bestämt oss för. Jag är en evig optimist och tror inte det kommer vara så svårt, jag har ett brett yrke inom handels och sambons mammas familj har väldigt mkt kontakter.
När jobb känns säkrat så kommer vi börja kika på specifika hus och börja buda.

Målet är att bo på västkusten efter årsskiftet. Dottern börjar skolan nästa höst, egentligen hade jag nog velat flytta nästa sommar. Men sambon har mer bråttom ;)


Vad jag vill av er? Tips tips tips! Råd råd råd, och lite hejarop ;) Detta är stort för oss!

Listar här några områden jag börjat kika lite på, så kom med era tankar ni som känner till dessa! Eller har ni andra tips?

Halmstad - Snöstorp, Söndrum, Harplinge, Getinge, Trönninge....
Löddeköpinge
Varberg/Falkenberg

Jag vill ha trygg bra skola, det är första prioritering! Gör inget om det är en liten ort, bara det går att ta sig till ngn större ort enkelt med bil (och gärna ngn form av buss/tåg).
Troligen är det i Halmstad vi har störts chans med jobb, med tanke på kontakterna.
 
Snöstorp - trevligt villaområde. Nära till Coop, Willys och city gross. Nära till ett shoppingcentrum. Lugnt och trevligt.

Söndrum - Där bor snobbarna som inte har råd att bo i Tylösand :p
Men det är samma som Snöstorp. Lugnt, lite närmare till fina stränder. Snöstorp har östra stranden och söndrum har Tylösand. Finns Willys, maxi och lidl i närheten.

Harplinge - där har jag bott i tre år eftersom jag gick på Plönninge. Trevligt litet samhälle. Ligger i närheten av Haverdal som har en fin strand. Matbutikerna är samma som till Söndrum men en bit längre eftersom Harplinge ligger en bit utanför stan.

Getinge - samma som Harplinge och detsamma gäller Trönninge men längre till matbutikerna.
Det är bra vägar in till stan från alla ställena.

Om du har häst så finns det stall runt alla områdena, så den biten behöver du inte bekymra dig över.
 
Åh tack :-D

Det kan känner till bäst är områdena runt östra stranden då det är där svärmor bor :) Hon rekommenderade snöstorp, gissar för att det ligger närmast hehe.

Söndrum: är det allt för "snobbigt"? Vi är vanliga arbetare, från en stockholmsförort... Dock är huspriserna där lägre än de här, så vi skulle kunna bo där enligt ekonomin.. men man ska ju passa in också hehe.

Harplinge och Getinge gillade jag för att de ligger en bit utanför men ändå nära Halmstad.
Blivit rekommenderad Harplinge före Getinge. Men så hörde jag att barnen måste bussas till Getinge efter årskurs 4... så tänkte att man kanske då likaväl kan bo i Getinge direkt hehe. Vet inte hur "jobbigt" det är med skolbuss, de kanske tycker det är kul till och med??
Litet samhälle skrämmer inte mig som sagt, har inte så mkt krav. Bra skola till dottern, sen kan jag och sambon köra bil om det är lite längre till våra nöjen (som typ är gymma... )
 
Tänkte först vara anonym, då inte så många vet att vi är i flyttankar. Men de jag känner på buke ber jag bara att inte nämna ngt på facebook ännu hehe.

Men det är så att Voltis med familj ska lämna Stockholm!
Vi har känt ett tag att vi vill göra ngt helt nytt, speciellt min sambo som vuxit upp där vi bor nu. Han har dessutom lite problem med lätt depression (medicinerar och mår bra) men har nu öppnat sig och berättat att han verkligen inte trivs där vi bor och vill flytta.

Först tänkte vi byta hus (bor i stort radhusområde), eventuellt kommun.
Men nu på semestern sa det bara klick plötsligt , och vi bestämde oss att lämna Stockholm helt!

Vet att det har funnits i sambons tankar ett bra tag, men han vet att jag inte vill flytta för långt från mina föräldrar (jag är ensambarn). Men så i sommar så nämnde jag för mina föräldrar att vi måste byta miljö (nämnde ej stadsbyte), och de var fullt förstående och en dag kom de med en husannons - på västkusten! DE ville byta stad, och har alltid gillat västkusten. De sa att om vi vill flytta till västkusten, så finns det stor risk att de följer efter! (inte än på ett tag, men de har i alla fall de tankarna).

Så det blir västkusten för oss!
Varför just västkusten är enkelt: min sambos mamma flyttade dit för 10 år sedan, och så följde min sambos syster och bror efter. Så de har sina liv där nere. Vi hälsar på varje sommar, och trivs varje gång. Och varje gång säger sambon: ja man skulle ju egentligen bo så här (mindre stad, hus..).

Ok, ingenting är klart, vi har bara precis bestämt oss och nämnt det till våra respektive föräldrar och syskon. De på västkusten blev eld och lågor och min svägerska skickar husannonser på sms hela tiden ;)

Jag har planerat det som så, att under hösten kommer vi att rusta upp vårt radhus lite, det är lite som ska målas och rensas upp (bor stort, så samlat på oss en hel del skräp o grejor).
Kommer också ta en tur till västkusten för att reka områdena vi är nyfikna på.
VI kommer sätta oss in i hur man ska tänka när man köper hus (bara bott i bostadsrätt) och kolla över ekonomi etc.
Och så kommer vi närmare årsskiftet att börja söka nya jobb, nära orten vi bestämt oss för. Jag är en evig optimist och tror inte det kommer vara så svårt, jag har ett brett yrke inom handels och sambons mammas familj har väldigt mkt kontakter.
När jobb känns säkrat så kommer vi börja kika på specifika hus och börja buda.

Målet är att bo på västkusten efter årsskiftet. Dottern börjar skolan nästa höst, egentligen hade jag nog velat flytta nästa sommar. Men sambon har mer bråttom ;)


Vad jag vill av er? Tips tips tips! Råd råd råd, och lite hejarop ;) Detta är stort för oss!

Listar här några områden jag börjat kika lite på, så kom med era tankar ni som känner till dessa! Eller har ni andra tips?

Halmstad - Snöstorp, Söndrum, Harplinge, Getinge, Trönninge....
Löddeköpinge
Varberg/Falkenberg


Jag vill ha trygg bra skola, det är första prioritering! Gör inget om det är en liten ort, bara det går att ta sig till ngn större ort enkelt med bil (och gärna ngn form av buss/tåg).
Troligen är det i Halmstad vi har störts chans med jobb, med tanke på kontakterna.

Min mamma jobbar på byskolan i Haverdal, så det kan jag tipsa om :) Haverdal är dock lite gräddhylla, grannstrand med Tylösand, men utan allt party. Mer rika pensionärer än stekare.

Ha koll på Gullbrandstorp också, det är ett villaområde som ligger strax norr om Halmstad.

Jag spenderar mycket tid i Steninge, men där är villorna svindyra.
Harplinge uppfattar jag som lite sömnigt :o

Falkenberg har fina områden och inte lika höga bostadspriser. Det är väl Skrea som sticker ut lite... Hästar och stallplatser finns det överallt.

Om/när vi flyttar ner så siktar jag mer på Falkenberg än på Halmstad. Jag när en dröm att bo på landet längs väg 154, det är ett helt fantastisk böljande vackert landskap där :love:

Tänk på att allt ligger väldigt nära. Det är inga avstånd alls mellan samhällena, särskilt inte med värmländska mått mätt ;)
 
Åh tack @Blueberry för dina inputs också :)

Havredal, Gullbrandstorp och Steninge dyker upp på mina sökningar på hemnet också, och de känns som rätt sida av halmstad för mig. Så de noterar jag också!

Harplinge har jag hört andra sagt är lite sömnigt också, men beror på vad som menas med det?
Jag behöver: skola och kompisar till dottern, natur för promenader, trevlig mataffär... en trygg plats helt enkelt.
Sen om jag kan pendla till större ort (som halmstad) så duger det fint :)
 
Hört att det ska vara lite "oroligt" I själva Falkenberg... har själv bara varit på Skrea strand en sommar som liten så minns inte så mkt om den staden hehe.
 
Så roligt! Har jobbat i Halmstad (och i Stockholm ett par år, verkligen i exil) men bor och jobbar nu på andra sidan åsen. Jag är inte jätteinsatt i Halmstad mer än min kännedom om Andersbergsringen som jag ju då INTE rekommenderar. Inte så mycket villor där heller i och för sig. Men det låter som att du fått bra insiderråd om Halmstad redan, så jag kan mest bidra med hejarop. (Kanske det kan bli en melodifestival-Buketräff framöver?) :):D
 
Mm Andersberg har vi varit i ett par ggr, dottern gillar en lekplats de har hehe. Men det kändes inte som ett område för oss.. :P
 
Löddeköpinge är fint, och man har ju nära till Lund och sådär. Har en vän som flyttat dit (från Lidingö) och hon verkar stormtrivas.
 
Ang Lödde så har svägerskan just flyttat dit o vill ha dit oss ;)

Men första tanken är: fel sida av Halmstad ;) men ska dit på besök snart så får väl se!
 
Som liten var jag mycket i Gullbranstorp eftersom min bästa kompis flyttade dit. Tyckte att det var ett jättefint samhälle, så härligt att kunna promenera från villaområdet till en fin sandstrand.
 
Angående bussen mellan getinge och harplinge så är det min svägerska som kör den rundan och hon har full koll på barnen :)
 
Välkommen!
Jag är numera Varbergare sen ett år tillbaka, innan dess Halmstadbo i 5år och uppvuxen i Laholm.

I Halmstad så tycker jag att orterna norr om stan är trevligare än de söderom. Jag håller med om Gullbrandstorp där är trevligt. Kanske Holm också kan vara intressant eller kärleken om ni vill bo nära stan och ha Galgberget att promenera på alldeles intill.

I Varberg är husen betydligt dyrare än i Halmstad om ni inte tittar på samhällen öster om E6. Där är priserna mer humana än inne i stan där du får ge 3 mille minst för ett 100kvm hus som är någerlunda renoverat och i hyfsat läge, samma hus i Halmstad kring 2 mille.

I Varberg tittade vi på hus i Trönninge, Tofta, Derome, Torpa, Kärradal, där Tofta och Derome har fördelen att viskadalsbanans tåg stannar.
Varberg känns lite mysigare men aningens snobbigare än Halmstad även om vi helt vanliga dödliga lever bra här också. Varberg är ännu mer en sommarstad än Halmstad. Här är ganska dött på vintern men desto mer hålligång på sommaren.

Jag har trivts bra i båda städerna, men om ni flyttar för att ändå ha nära till släktingar så tar det ändå 45min till Halmstad från Varberg med bil och 35min med tåg. Jag hade nog valt Halmstad.
 
Så det blir västkusten för oss!

Halmstad
Jag är väl partisk, men säger välkommen till Halmstad! Bor i Skedala, som är första samhället öster om Snöstorp. Knappt en mil öster om stan, men riktigt hästtätt, och här jobbas hårt för att få byggt ett ridhus på den här sidan stan!
Samhällena du nämner norr om Halmstad, Gullbrandstorp, Haverdal, Harplinge ligger riktigt trevligt! Holm är ok också :)
Ugglarp är en pärla mellan Halmstad och Falkenberg, åker ofta dit för bad :) Fint hundbad!

Hoppas du hittar nåt trevligt ställe!
 
Vad roligt med ännu mer tips!

Pratade med min mor igår och de kommer rikta in sig på varberg men mer inåt landet liksom. De vill ha ett litet hus bara inget fancy :-) områdestips till dom?

Lutar verkligen åt norra halmstad för oss, ska även kika in kärleken :-)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 458
Senast: Squie
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 680
Senast: Ramona
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 943
Senast: kolblakkur
·
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp