Lidbeck: "Hästarna för dåliga"

Kan ju säga att tom jag som inte är insatt alls tänkte att "Oj det måste gå extremt bra om vi skall få medalj. Typ ett mirakel eller så".
Jag tänkte på samma sak.

En sak jag undrar över är vad Ridsportförbundet har för krav. Jag vet ju hur kraven ser ut inom distansen för att få åka på VM och då ska du inte bara ha klarat FEIs kvalgräns utan en hårdare kvalgräns satt i Sverige. Hur kan det vara sådan skillnad mellan grenarna så att ridsportförbundet här skickar ekipage som aldrig gått på den här nivån innan?
 
Jag tänkte på samma sak.

En sak jag undrar över är vad Ridsportförbundet har för krav. Jag vet ju hur kraven ser ut inom distansen för att få åka på VM och då ska du inte bara ha klarat FEIs kvalgräns utan en hårdare kvalgräns satt i Sverige. Hur kan det vara sådan skillnad mellan grenarna så att ridsportförbundet här skickar ekipage som aldrig gått på den här nivån innan?
Jag har bara läst i OS-tråden på fälttävlan och skall jag vara ärlig tycker jag det verkar vara väldigt ostrukturerat allting. Hur svårt kan det egentligen vara att ha några tävlingar som kval och de bästa går vidare till OS? Men jag är som sagt totalt oinsatt så det kanske är mycket mer komplicerat än jag fattar.
 
@Tora @Shaggy
Kvalificeringen sker via andra tävlingar, jag tror det var placering på EM/VM senast som gjorde att Sverige kvalade till OS. Det kan ju vara så att de ekipagen inte finns längre. (tex Mister Pooh och Wega är ju bägge pensionärer men var med och kvalade).

Det slutgiltiga laget tar förbundskaptenen ut - och med facit på hand (redan innan det faktiskt) hade det väl varit bättre om han tagit ut ekipage som åtminstone gått 4* innan
 
Har vi svenska ekipage som gått på denna nivå eller var detta de bästa?

Ja vi har åtminstone 2 ryttare som genomfört 4* i år - en med 2 hästar. Ingen av dom var aktuella. Ludvig har genomfört med King Bob, men det var inte i år och KB är nog för skör för att det ska vara aktuellt. Sen har vi ytterligare ett ekipage som genomfört 4* förra året.

Men INGEN av de som var med nu har genomfört en 4*. En har försökt, men inte lyckats.
 
Ja vi har åtminstone 2 ryttare som genomfört 4* i år - en med 2 hästar. Ingen av dom var aktuella. Ludvig har genomfört med King Bob, men det var inte i år och KB är nog för skör för att det ska vara aktuellt. Sen har vi ytterligare ett ekipage som genomfört 4* förra året.

Men INGEN av de som var med nu har genomfört en 4*. En har försökt, men inte lyckats.
Och det tycker jag är så himla märkligt.
Hur kan man ta ut ekipage som inte ens tävlat på den nivån?
Fattar verkligen inte. .
 
@Tora @Shaggy
Kvalificeringen sker via andra tävlingar, jag tror det var placering på EM/VM senast som gjorde att Sverige kvalade till OS. Det kan ju vara så att de ekipagen inte finns längre. (tex Mister Pooh och Wega är ju bägge pensionärer men var med och kvalade).

Det slutgiltiga laget tar förbundskaptenen ut - och med facit på hand (redan innan det faktiskt) hade det väl varit bättre om han tagit ut ekipage som åtminstone gått 4* innan
Du missförstår mig. Jag pratar om att inom distansen så har FEI en kvalgräns för ekipagen. Sverige har satt upp en hårdare kvalgräns. Uppnår inget ekipage den hårdare gränsen (och då talar vi ibland om sekunder för långsamt över 16 mil) skickar inte Sverige någon oavsett ifall vi får skicka fullt lag. Det jag undrar över är varför man inom andra grenar skickar ekipage som inte ens ridit på nivån mäterskapet gäller. Hur shysst är det egentligen mot dem?
 
Du missförstår mig. Jag pratar om att inom distansen så har FEI en kvalgräns för ekipagen. Sverige har satt upp en hårdare kvalgräns. Uppnår inget ekipage den hårdare gränsen (och då talar vi ibland om sekunder för långsamt över 16 mil) skickar inte Sverige någon oavsett ifall vi får skicka fullt lag. Det jag undrar över är varför man inom andra grenar skickar ekipage som inte ens ridit på nivån mäterskapet gäller. Hur shysst är det egentligen mot dem?

Det fungerar inte likadant inom de olika genarna.
 
Det fungerar inte likadant inom de olika genarna.
Jag vet det och det är itne det jag ifrågasätter. Jag undrar varför man använder ekipage som inte bevisat något på nivån innan man skickar dem till stora mästerskap. Det är ju dömt att misslyckas. Ovanpå detta ifrågasätter jag varför man inom förbundet hanterar de olika grenarna så olika.
Det där med kvaltävlingar som Tora tog upp funkar inte inom distansen och jag kan knappast tänka mig att det funkar inom fältävlan heller.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
575
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 563
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Gunnar
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 401
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp