Men jag tänker att man använde de olika sätten att räkna till lite olika saker?
Inavels-% är mer för att se till att man behåller genetiska variationen i populationen medans man när man bara räknar "leden" (3+3 t.ex.) endast tänker på hur man ska få bäst "effekt" från just en enskild individ.
Absolut, men sysslar man med avel bör väl den genetiska variationen vara intressant oavsett. Avlar alla efter den "enskilda individen" kommer inaveln bli ett problem förr eller senare, för det är ju oftast inte i första, andra eller tredje ledet problemen uppstår, de kommer senare.
 
Absolut, men sysslar man med avel bör väl den genetiska variationen vara intressant oavsett. Avlar alla efter den "enskilda individen" kommer inaveln bli ett problem förr eller senare, för det är ju oftast inte i första, andra eller tredje ledet problemen uppstår, de kommer senare.

Ja, jag menar att man skall räkna på båda sakerna. Säg att man medveten vill dubbla Donnerhall, då är "bästa" receptet t.ex. 3+3 eller 2+4. Men man måste även räkna ut så att man totalt sätt inte får för hög %.
 
Men jag tänker att man använde de olika sätten att räkna till lite olika saker?
Inavels-% är mer för att se till att man behåller genetiska variationen i populationen medans man när man bara räknar "leden" (3+3 t.ex.) endast tänker på hur man ska få bäst "effekt" från just en enskild individ.

Fast när man diskuterar hur nära man vill gå och vad som är inavel respektive linjeavel (jag tycker som sagt det är samma) så måste det ju vara viktigt att veta hur stor sannolikhet (i procent) det faktiskt är att hästen ärver gener från den förfadern man inavlar på? "Bäst effekt" måste väl ha att göra med hur stor chans det är att de goda egenskaperna dubblas vilket då skall vägas mot att de mindre bra egenskaperna dubblas. Och man har ju ingen aning genom att bara räkna leden, för den häst man dubblar på är ju i sig ett resultat av tidigare in- eller utavel.

Det där kändes lite rörigt, men nu måste jag ner och vispa grädde till fredagsfikat.:d
 
Ja, jag menar att man skall räkna på båda sakerna. Säg att man medveten vill dubbla Donnerhall, då är "bästa" receptet t.ex. 3+3 eller 2+4. Men man måste även räkna ut så att man totalt sätt inte får för hög %.

Fast många dubblar ju vissa individer i hundaveln också, utan att man för den skull använder uttryck som "3+3". Inavel är ju inget annat än sannolikhet. Och sannolikheten att de goda generna har dubblats är en viss procentsats. Det gör ju ingen skillnad var i stamtavlorna den aktuella individen ligger. För mig är det här att addera nummer från stamtavlan bara förvirrande och kan dessutom ge en felaktig bild.
 
Tack för alla svar. Tror jag backar med köpet då det är mitt första avelssto. Vill inte riskera något jag inte klarar av! :)
Om det är ett bra sto så är det väl bara att betäcka med en annan hingst om du är oroad över inavelsgraden
Tänker samma sak som cirkus här, det är ju oftast svårare att hitta bra avelsston att köpa än bra hingstar att avla med.
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 173
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: liiinnea
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 477
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp