Bukefalos 28 år!

Livstiden på session

B

bengibollen

Jag har flera gånger råkat ut för att jag tex har gått in i ett forum och läser en lång tråd (medans man pysslar med lite annat under tiden ska väl erkännas) eller skriver ett längre inlägg och sedan kommer tillbaka till trådlistningen, så har alla trådar som det inte varit någon aktivitet i sedan jag gick in i tråden markerats som lästa. Detta gäller alla forum, inte bara det jag för tillfället var aktiv i.
Jag kan inte låta bli att bli lite småirriterad varje gång det händer för det blir lite lurigt att se om det kommit nya inlägg eller hitta var de nya inläggen är i de trådar man tycker är intressanta för tillfället.

Jag undrar därför om det inte går att öka livstiden på sessionerna, så att detta inte händer lika ofta....jag kan väl inte vara den enda som råkar ut för detta?
 
Sv: Livstiden på session

Detta "problem" har väl egentligen inget med livstiden på sessionen att göra?
För du är väl fortfarande inloggad? Utan att inläggen markeras lästa efter en viss tid...
Säg till om jag missuppfattat det hela...
 
Sv: Livstiden på session

Exakt. Detta sker givetvis efter en viss tid då man är "inaktiv". Jag är inte så effektiv alltid när jag skriver inlägg som blir lite längre och detta gör ju att min session dör ut. Helt normalt, för det går ju inte att se skillnad på om jag stängt av browsern eller har browsern öppen på serversidan. Så det finns därför en begränsad livslängd på sessioner utan aktivitet (klick på en ny sida) inbyggt i systemet för att de inte ska ligga och skräpa och ta upp onödiga resurser. Men den kan man ju justera och det är det jag undrar om möjlighet och resurser finns att göra.

Men om jag är den enda som upplever detta som lite småjobbigt så är det ju skitsamma liksom :-)

Upprepar mig lite här, jag vet:
Ett antal gånger har det gått till så att jag loggar in på bukefalos, går in i en tråd, läser första inlägget som intresserar mig och sen kanske jag skriver ett svar på något inlägg som kanske tar lite tid. När jag sedan går tillbaka för att läsa någon annan tråd eller går in i ett nytt forum så är allt "läst". Det är väl iofs ett såkallat i-landsproblem, men det är lite lurigt att leta reda på de trådar som intresserat en tidigare och se om det kommit några nya inlägg som man inte läst. Tycker jag då...som *skrytvarning* skrivit ett helt eget forumprogram som dessutom höll reda på exakt vad varje användare har läst eller inte och är väl lite bortskämd och kinkig p.g.a. detta. :-)
 
Sv: Livstiden på session

Men forumet håller ju reda på exakt vilka trådar som vilka användare läst.
Anledningen till att det "nollställs" efter en viss tid är väl att om man går ut och kommer tillbaka igen så ska inte dom inlägg man inte läste förra gången vara markerade som olästa. Det är klart att man skulle kunna ändra denna tiden, men vad jag vet finns väl inte detta som någon alternativ i adminpanelen, utan man måste då ändra i själv koden, vilket kan vara rätt jobbigt på såna här "färdiga" forum.
 
Sv: Livstiden på session

Har egentligen inte så mycket med själva forumkoden att göra tippar jag. Handlar antagligen om att pilla i configen till php eller webservern. Det är mycket möjligt att det kan vara något browserrelaterat också, kom jag just på.

Och visst har du rätt. Forumet håller reda på vilka trådar du har läst. Men bara så länge du inte stänger ner browsern eller om du inte har klickt runt på bukefalos.com på ett tag. Då markaras alla inlägg, utom de nya inlägg som kommit efter ditt senaste klick på sidan, som lästa.

Menmen, det är väl bara jag som är alldeles för långsam att skriva inlägg då. Jag får väl snabba på lite. Eller läsa de trådar som verkar intressanta och sen skriva egna inlägg. :-)
 
Sv: Livstiden på session

Alltså, jag vet inte, jag kanske missuppfattade det hela...
Går ju att ställa in livstid för session i php.ini, dock tycker jag att det är bra som det är, är säkert du som är långsam ;)
 
Sv: Livstiden på session

Uj. Självaste chefen svarar i tråden :-)
Jag borde lära mig att söka bland trådarna innan jag börjar trolla ihop en ny tråd. 30 minuter borde ju vara tillräckligt kan man tycka. Jag får väl lära mig att skriva kortare inlägg eller att skriva snabbare i framtiden helt enkelt.
Men det blir ju annars lätt så, speciellt nu senast när jag skrivit inlägg i tråden om strålningsrisk på senior, att jag samtidigt som jag redigerar mitt inlägg gör research på nätet för att se till så att jag får lite bakgrundsfakta till inlägget och då drar tiden lätt iväg.

Nåja. Frågan var ju inte direkt livsviktig och jag har egentligen absolut inget emot hur det fungerar normalt sett här. Det är bara de där få tillfällena - "Anfäkta och anamma, nu blev alla inlägg lästa igen" - typ. Det är ju inte så att jag får nervsammanbrott och går lös på inredningen här hemma eller varje gång det inträffar direkt.
 
Sv: Livstiden på session

Tips, tips!

Ha igång en annan (ointressant tråd ;)) åsså uppdaterar du den emellanåt :idea:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 164
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 785
Senast: Niyama
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 427
Senast: Fruentimber
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 515
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp