Bukefalos 28 år!

Ljushuvudena på arbetsförmedlingen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått brev från dem om att jag nog behöver bredda min kompetens genom att gå en utbildning då jag varit arbetslös en tid.

Yeah. Jag har varit arbetslös 13 dagar.

Under sommaren jobbade jag och innan dess gick jag en arbetsmarknadsutbildning.

Så jag måste bränna bensin för att åka till detta möte 6 mil bort. Som om jag har råd med det.
 

Hur många dagar har du kvar innan du blir utstämplad? Kan det vara något sånt som spelar roll?

Jag vill minnas att du oroade dig för ditt säsongsarbete skulle bli för kort för att ge dig en ny a-kasseperiod.
Jag har läst på och det verkar som om jag kommer att få nya a-kassedagar. Och eftersom jag bara förbrukat 10 a-kassedagar är det låååångt kvar innan jag blir utförsäkrad.

Men jag var utförsäkrad innan jag fick säsongsjobbet.

När jag läst om arbetsvillkoret så står det att man ska ha jobbat minst 60 timmar per kalendermånad under sex av de senaste tolv månaderna, eller minst 40 timmar per kalendermånad och 420 timmar totalt under en sammanhängande period av sex månader under de senaste tolv månaderna.

Och jag har jobbat 40 timmar i veckan mellan 11 april och 30 september.
 
Senast ändrad:
Jag har läst på och det verkar som om jag kommer att få nya a-kassedagar. Och eftersom jag bara förbrukat 10 a-kassedagar är det låååångt kvar innan jag blir utförsäkrad.

Men jag var utförsäkrad innan jag fick säsongsjobbet.

När jag läst om arbetsvillkoret så står det att man ska ha jobbat minst 60 timmar per kalendermånad under sex av de senaste tolv månaderna, eller minst 40 timmar per kalendermånad och 420 timmar totalt under en sammanhängande period av sex månader under de senaste tolv månaderna.

Och jag har jobbat 40 timmar i veckan mellan 11 april och 30 september.
Men uppfyller du 6-månaders-kravet då?
 
Men är det inte knappt 6 mån? Eller har jag missat nåt?
Ja, det har du.

Jag har jobbat mer än 60 timmar i april, maj, juni, juli, augusti och september. Det står ingenstans att man ska ha jobbat hela månaden. Bara att man ska ha jobbat mer än 60 timmar per månad.
 
Jag förstår hur @bettysmatte tänkte , jag tänkte likadant, att det mellan april till september är fem månader.

Men om det beräknas så, utan att timmarna beräknas per månad är det ju betydligt bättre för dig :)
Jag kan inte tolka "minst 60 timmar per kalendermånad under sex av de senaste tolv månaderna" på något annat sätt än att alla månader med minst 60 timmar räknas.

Hade jag börjat jobba i maj och slutat i september hade det inte blivit 60 timmar per månad i mer än 5 månader. Men nu har jag ju jobbat mer än 60 timmar även i april.
 
Men sen tror jag tyvärr att beloppet jag får från a-kassan blir jättelåg p.g.a. att jag jobbat så lite.
 
Ja, det har du.

Jag har jobbat mer än 60 timmar i april, maj, juni, juli, augusti och september. Det står ingenstans att man ska ha jobbat hela månaden. Bara att man ska ha jobbat mer än 60 timmar per månad.
Blir jättebra för dig men som sagt men jag svarade bara på att du skrev att det var 6 mån april -sep. Bra att du får ersättning 👍, o inte ligger i skarven att inte få.
 
Det där var väl inte riktigt snällt, eller?
Jag tänker att man måste har arbetat minst HELA 6 månader. Men din tolkning är förhoppningsvis korrekt.
Men hur är det då? jag skulle också tolka som du gör, minst 6 mån är för mig minst 6 månader liksom ihop? och i det då minst 60 tim/månad? kan man räkna detta som 6 mån ? bara rent teoretiskt om man börjar 20 april och går till 10 sep , gör 60 tim både april och sep fast det inte egentligen är ens 5 mån sammanhängande? bara ett exempel.
 
Då kan månaderna alltså även vara utströdda? under året? :) typ jobba lite jan feb och sen lite under 4 mån på hösten?
Från Unionens hemsida:

Du uppfyller ett arbetsvillkor om du har arbetat:

  • minst 60 timmar per kalendermånad under sex av de senaste tolv månaderna, eller
  • minst 40 timmar per kalendermånad och 420 timmar totalt under en sammanhängande period av sex månader under de senaste tolv månaderna.

Alltså ska månaderna vara sammanhängande under 6 månader om man bara jobbat 40 timmar per månad. Det villkoret finns inte om man jobbat 60 timmar per månad.

Men jag har som sagt jobbat mer än 60 timmar per månad från april till september. Månad efter månad har jag alltså jobbat. Kan inte vara så svårt att förstå.

Tycker det liksom är klockrent att man inte har jobbat en hel månad om kravet bara är att man ska ha jobbat 60 timmar per månad. Så man kan ha jobbat 60 (eller 40) timmar i slutet av april och 60 (eller 40) timmar i början av september och alla månader där emellan och uppfylla arbetsvillkoret. En månad är alltså från första till sista i varje månad och någon gång under den perioden ska man ha jobbat sina 60 timmar.

Börjar bli matt av att förklara självklarheter. (Därför jag inte vill jobba med kundsupport.)
 
Senast ändrad:
Är du inte läskunnig?

Från april till september är det 6 månader. Jag har jobbat mer än 60 timmar samtliga månader.

Fascinerande att du ofta gnäller på hur du blir behandlad men anser att du får bete dig som en skit själv (för ovanstående är riktigt otrevligt).

Som en ropar får en svar och det ligger rätt mycket i att behandla andra som en vill bli behandlad själv.
 
Men sen tror jag tyvärr att beloppet jag får från a-kassan blir jättelåg p.g.a. att jag jobbat så lite.
Ersättningen baseras på lönen du haft, inte på tiden du jobbat.

Man brukar kunna räkna ut preliminärt hos a-kassan vad man kan tänkas få i ersättning. Om allt är rätt och riktigt i pappersväg och alla krav är mötta, så stämmer de där uträkningarna skapligt bra.
 
Är du inte läskunnig?

Från april till september är det 6 månader. Jag har jobbat mer än 60 timmar samtliga månader.
Om du vänder på situationen för ett ögonblick och föreställer dig att du bett om råd gällande matlagning som du ibland gör. Du får då alltid väldigt tålmodiga och vänliga svar från användare som ibland upprepade gånger får förklara sådant som för en del av oss andra är, som du själv kallat det här i tråden, fullständiga självklarheter.
Tänk om någon svarat dig som du gjorde här ovan. Kan du förstå då att det kan göra andra ledsna?

Det som är självklart för dig behöver inte nödvändigtvis vara det för andra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
373
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag träffat både rehabkoordinatorn och haft möte med fk och af. Mötet med rehabkoordinatorn var bra. Han tyckte jag var tydlig...
Svar
7
· Visningar
1 268
Senast: Nox
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 169
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp