Bukefalos 28 år!

Ljushuvudena på arbetsförmedlingen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått brev från dem om att jag nog behöver bredda min kompetens genom att gå en utbildning då jag varit arbetslös en tid.

Yeah. Jag har varit arbetslös 13 dagar.

Under sommaren jobbade jag och innan dess gick jag en arbetsmarknadsutbildning.

Så jag måste bränna bensin för att åka till detta möte 6 mil bort. Som om jag har råd med det.
 

@Wille jag tror de flesta har haft jobb de inte egentligen är så sugna på.
Personligen gick jag hem och grät efter första dagen på mitt första sommarjobb (inom äldrevården). Ringde dagen efter tlll chefen och sa att ”sorry detta är inget för mig”.
Hen övertalade mig så att testa en vecka.
Sen blev jag kvar flera år där medan jag pluggade på universitetet. Grät istället när jag slutade ;)
 
@Wille jag tror de flesta har haft jobb de inte egentligen är så sugna på.
Personligen gick jag hem och grät efter första dagen på mitt första sommarjobb (inom äldrevården). Ringde dagen efter tlll chefen och sa att ”sorry detta är inget för mig”.
Hen övertalade mig så att testa en vecka.
Sen blev jag kvar flera år där medan jag pluggade på universitetet. Grät istället när jag slutade ;)
Fast du kanske inte var sjuk.
 
@Wille, andra kanske blir sårade av dina lite bitska kommentarer för att de faktiskt bryr sig och försöker hjälpa dig? Jag tror de hade blivit glada om du sa "förlåt"?
Vi är flera som kämpat med psykisk ohälsa och känt oss låsta och utan väg ut. Någonstans kan bara du bestämma. Tänker jag våga ta mediciner som rekommenderas (är inte det bättre än att fundera på om ens liv ens är värt att leva?).
När jag nådde min botten var jag i princip beredd att slicka heroin från gatan. Vad som helst, bara jag slapp må som jag mådde.
Någonstans måste du göra något av det du är rädd för. Annars kommer ingen förändring att ske.
 
Jag förstår också att det är kämpigt - vi är många som kämpar. Det ursäktar inte att en är otrevlig när folk försöker hjälpa till.

Sedan hoppas jag att du kan hitta något som passar dig @Wille, alternativt att du kan få ersättning eller hitta deltid/tillfälligt tills du kan återvända till säsongsjobbet. Du har ju fortfarande uniformen och allt där som väntar på dig till våren!
 
TS klarade ju ett jobb alldeles nyligen, ett jobb jag säkert hade haft mkt svårare och kämpigare med. Om det som stoppar är att en redan innan tänker att det är omöjligt skadar det ju inte att iallafall testa innan en bestämmer sig :)
Nu är ju trädgårdsarbete oftast något som ligger inom gröna jobb något som anses ha god inverkan på den psykiska hälsan medan vårdarbeten knappast kvalar in inom den kategorin tyvärr.
 
@Wille, andra kanske blir sårade av dina lite bitska kommentarer för att de faktiskt bryr sig och försöker hjälpa dig? Jag tror de hade blivit glada om du sa "förlåt"?
Vi är flera som kämpat med psykisk ohälsa och känt oss låsta och utan väg ut. Någonstans kan bara du bestämma. Tänker jag våga ta mediciner som rekommenderas (är inte det bättre än att fundera på om ens liv ens är värt att leva?).
När jag nådde min botten var jag i princip beredd att slicka heroin från gatan. Vad som helst, bara jag slapp må som jag mådde.
Någonstans måste du göra något av det du är rädd för. Annars kommer ingen förändring att ske.
Med relativt lång erfarenhet av forumet och dess användare, så är det ett gäng som alltid dyker upp i TS trådar för att ja jag vet inte, inte hjälpa i varje fall. Utan det finns en gammal konflikt som man inte vill släppa taget om. I just dagbokstrådarna är det ju en väldigt bra ide att helt enkelt a) inte läsa om man inte kan låta bli att reta upp sig och b) åtminstone inte svara om det är någon man retar sig på. BTW vi som kämpar mot psykisk ohälsa är lika diversifierade som alla andra. Toppen att du mår bra men TS resa är hennes egen och den behöver inte se ut som din. Vi har alla olika förutsättningar även om vi råkar befinna oss på likartade platser i livet.
 
Med relativt lång erfarenhet av forumet och dess användare, så är det ett gäng som alltid dyker upp i TS trådar för att ja jag vet inte, inte hjälpa i varje fall. Utan det finns en gammal konflikt som man inte vill släppa taget om. I just dagbokstrådarna är det ju en väldigt bra ide att helt enkelt a) inte läsa om man inte kan låta bli att reta upp sig och b) åtminstone inte svara om det är någon man retar sig på. BTW vi som kämpar mot psykisk ohälsa är lika diversifierade som alla andra. Toppen att du mår bra men TS resa är hennes egen och den behöver inte se ut som din. Vi har alla olika förutsättningar även om vi råkar befinna oss på likartade platser i livet.
Fast den som nu bemöttes illa är inte någon som haft någon gammal beef, vill illa, är otrevlig etc.
Till någon som bara frågar en rimlig fråga är det inte ok att vara pissig. Och sedan fortsätta i annat inlägg att man är trött på att förklara självklarheter/fördumma någon.

Jag fattar att man kan må dåligt. Men man får ju ändå ha någon form av grundhyfs och empati gentemot andra.

Och jag är inte en av dem som brukar tjafsa med TS heller. Men när folk faktiskt inte är otrevliga och tar illa vid sig bör vi ju alla kunna be om ursäkt. För visst fasen kan vi dela allihop.
 
Vilket jäkla liv det blev.

Beklagar @bettysmatte att jag tappade tålamodet.

Men mig är det ingen som bett om ursäkt för elaka kommentarer. Får ju sådana i drivor. Inte ens när en tråd fick mig att springa efter stege och rep var det någon som bad om ursäkt. Den gången hamnade jag på sjukhus och blev inlagd i 8 dagar. Men nä, det var ju bara jag som for illa. Inget att bry sig om.

Och det är många trådar jag har slutat läsa i för att jag inte orkat med kommentarerna.
 
Har de ingen så kan du räkna på en allmän, den här ska man fylla i den taxerade genomsnittsinkomsten för de senaste 12 månaderna.

https://arbetsloshetskassa.nu/akasseersattning
Räknade och det blev som jag själv räknat ut. Får under tiotusen i månaden. Före skatt. Och det klarar jag mig inte på.
Det beror på om du har haft överhoppningsbar tid i din ramtid eller ej. Det delas alltid på 12, men månader du varit sjukskriven och liknande hoppas över.
Jag har tyvärr ingen överhoppningsbar tid.
Kolla din hemförsäkring om du kan få hjälp betala psykolog med den.
Intressant fråga. Dock känns det långsökt att tro att det skulle gå. Men kan ju alltid kolla.
Om @Wille skriver att det blir för mycket att flytta osv osv så får man acceptera det. Verkar som många stör sig på det. Men fixa ditt liv då för bövelen!
Är helt övertygad att hade det varit SÅ enkelt hade det gjorts för länge sedan.
Ja, jag orkar inte flytta. Jag orkar inte ens städa. Jag har ingen som kan hjälpa mig med en flytt. Och ovanpå min depression så kommer jag då också behöva hantera sorgen att bli av med mitt drömboende.

Detta kommer låta så konstigt men skriver ändå.
@Wille du imponerar på mig.
Jag har svårt att förklara hur. Vet hur svårt du har det. Eller ja det vet jag ju inte jag är ju inte du. Men du berör. Det gör du verkligen. Följer inte alla trådar och känner dig inte irl men känner ändå att du är så jäkla cool. Kan ibland känna smärtan när du beskriver den och känna frustrationen.
Jag vet också att jag inte kan hjälpa. Men kan lyssna. Läser och tar till mig.
Det är helt ok att bara vräka ur sig skit. Skitsamma om rubriker blir idiotiska eller vad som. Och jag ger aldrig några råd.
För har inga

❤️
Tack för dina vänliga ord ♥️. Men så konstig tanke att jag skulle imponera. Och cool känner jag mig inte. Men tack i alla fall.

Nja..man gör val
Jag har inte valt att bli sjuk. Jag har inte valt att bli arbetslös.

@Wille jag tror de flesta har haft jobb de inte egentligen är så sugna på.
Personligen gick jag hem och grät efter första dagen på mitt första sommarjobb (inom äldrevården). Ringde dagen efter tlll chefen och sa att ”sorry detta är inget för mig”.
Hen övertalade mig så att testa en vecka.
Sen blev jag kvar flera år där medan jag pluggade på universitetet. Grät istället när jag slutade ;)
Jag har sökt jobb jag inte vill ha. Senast igår.

Passar arbeten i ens närhet inte en så 1.Sök inte just det 2. Leta efter annat passande 3. Acceptera situationen eller gör något åt det Hur svårt ska det vara, så behöver alla andra göra. Alla kan inte ha tilltro till att staten fixar det via diverse stöd, bidrag , ersättning etc.
Fruktansvärt provocerande att höra att du inte gillar något så ska "någon annan' fixa det åt dig. Så jag som ensamstående med 3 barn är det bara att gilla läget, ångest eller ej. Väx upp. Så mina skattepengar går till att du inte hittar ett jobb du trivs med för att du är för bekväm med att flytta?
Måste du vara så jävla elak? Dessutom beskyller du mig för saker som inte stämmer.
 
Varför är du inte sjukskriven om du är sjuk/lider av depression? Om du enbart får fokusera på att må bättre, så kanske en del svårigheter/knutar lättare löser upp sig så småningom. ❤️
Tror ju inte jag får vara sjukskriven. Jag var 50% sjukskriven innan jag påbörjade utbildningen förra året, men fick avbryta sjukskrivningen för utbildningen var på heltid. Sen har jag kört på. Depressionen blir varken bättre eller sämre av att jobba, men allt kräver mer energi när jag är deprimerad. Sen är jag ju inte jättedeprimerad eftersom jag äter en massa medicin. Men livet är tungt. Saknar att ha energi och driv.
 
Räknade och det blev som jag själv räknat ut. Får under tiotusen i månaden. Före skatt. Och det klarar jag mig inte på.
Om det här verkligen stämmer så har det varit en dålig affär att jobba. Jag fick mer pengar som utförsäkrad.
 
Inställningen "folk har minsann varit taskiga mot mig så jag behöver inte bry mig om hur jag beter mig" är ju verkligen konstruktiv :meh:

Min ringa åsikt är att det är fult att ge ett nålstick till nån bara för att NÅN ANNAN varit elak mot en tidigare.

Världen vore ännu fullare av konflikter om alla såg det som sin rätt att ge skadan vidare och snäsa vidare så fort de fick en fråga /kommentar de inte gillade.

En kommentar i ALLMÄNNA ORDALAG:
Om man ofta får otrevliga svar(?) och många blir provocerade av en (??) så måste man kanske fundera på sin egen framtoning också.
Om man inte bryr sig om vilka svar man får, kan man ju framhärda som förut men responsen kommer att vara den samma.

Ett tips kan vara att försöka läsa på om det som heter theory of mind på engelska, inlevelseförmåga på svenska. Det handlar om att öva på att förstå hur andra kanske tänker och känner i olika sammanhang och inte ständigt utgå från SIG SJÄLV.
 
Ett tips kan vara att försöka läsa på om det som heter theory of mind på engelska, inlevelseförmåga på svenska. Det handlar om att öva på att förstå hur andra kanske tänker och känner i olika sammanhang och inte ständigt utgå från SIG SJÄLV.
Jag tror mentalisering är ett bättre sökord på svenska.

Vill bara lägga in en brasklapp -utan att det på något vis säger något om TS, men som generell kommentar- att det finns människor som medfött har en sämre mentaliseringsförmåga. Den kan i viss grad förbättras med kunskap, men kommer alltid att vara som för en dyslektiker att läsa, det kommer att gå knackigare, vara svårare, kräva extra energi och försämras av stress osv. (med stor individuell variation)
 
Inställningen "folk har minsann varit taskiga mot mig så jag behöver inte bry mig om hur jag beter mig" är ju verkligen konstruktiv :meh:

Min ringa åsikt är att det är fult att ge ett nålstick till nån bara för att NÅN ANNAN varit elak mot en tidigare.

Världen vore ännu fullare av konflikter om alla såg det som sin rätt att ge skadan vidare och snäsa vidare så fort de fick en fråga /kommentar de inte gillade.

En kommentar i ALLMÄNNA ORDALAG:
Om man ofta får otrevliga svar(?) och många blir provocerade av en (??) så måste man kanske fundera på sin egen framtoning också.
Om man inte bryr sig om vilka svar man får, kan man ju framhärda som förut men responsen kommer att vara den samma.

Ett tips kan vara att försöka läsa på om det som heter theory of mind på engelska, inlevelseförmåga på svenska. Det handlar om att öva på att förstå hur andra kanske tänker och känner i olika sammanhang och inte ständigt utgå från SIG SJÄLV.
Jag antar att du inte tänker be om ursäkt för det där.

Att folk är otrevliga mot mig är knappast mitt fel. Folk har ansvar för hur de beter sig. Och jag går liksom inte omkring och provocerar folk. Jag är bara jag.
 
Det finns ett gäng här som jagar skiten ur Wille i hennes trådar. Alltid samma människor. De pepprar henne med råd hon inte vill ha och när hon går i baklås och svarar nej på allt så hackar de på henne om det också. Ofta är råden på temat Men om jag var arbetslös/fattig/deprimerad/sjuk/whatnot så skulle jag … De beskriver strategier för välfungerande människor vilket Wille inte är. Hon beskriver gång efter annan att NPF-utredningen hon genomgick var torftig, hon tror att diagnostik kan ha missats och hon berättar om och om igen att hon har stora svårigheter med sociala relationer. Alla ”råd” får henne att känna sig värdelös eftersom hon inte klarar att följa dem. När hon inte bara går i baklås utan svarar otrevligt så får hon kritik för att hon är just otrevlig.

Samma människor har mobbat henne i några år nu, trots allt hon berättat om sina svårigheter. De tipsar till och med varann i sin kompisgrupp om hennes trådar och så kommer allihop farande och håller med varann. Någon som knappt synts till på buke senaste åren dyker upp när en Willetråd farit iväg och deltar i hackandet. En av dem skrev till och med vid ett tillfälle att ”Jag brukar inte vara på buke längre men din tråd länkades i vår chattgrupp” - och så följde en rejäl avhyvling som nog var det elakaste jag sett på buke. Det inlägget skickade henne för övrigt till psyk.

När Wille skriver positiva inlägg däremot, då lyser hela gänget med sin frånvaro. I en tråd där hon bl a berättade att hon fyllde år svarade några av dem - men utan att ens skriva grattis.

Hur vuxna människor kan bete sig såhär övergår mitt förstånd. Det är den värsta mobbing jag sett på nätet. Det är därför jag skriver det här, i ett forum där jag inte längre deltar. Någon måste våga säga emot mobbargänget som skapat en hjärtlös, orättvis och framförallt skev berättelse om Wille.

/ex-mandalaki
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag träffat både rehabkoordinatorn och haft möte med fk och af. Mötet med rehabkoordinatorn var bra. Han tyckte jag var tydlig...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Nox
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 960
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp