Bukefalos 28 år!

Ljushuvudena på arbetsförmedlingen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått brev från dem om att jag nog behöver bredda min kompetens genom att gå en utbildning då jag varit arbetslös en tid.

Yeah. Jag har varit arbetslös 13 dagar.

Under sommaren jobbade jag och innan dess gick jag en arbetsmarknadsutbildning.

Så jag måste bränna bensin för att åka till detta möte 6 mil bort. Som om jag har råd med det.
 

Nu vill ju jag inte ha vilket jobb som helst. Varför ska jag ha ett jobb jag kommer att må dåligt av när jag redan går och tänker på att ta livet av mig varje dag?
Men vad tänker du dig kunna ha för jobb då? Du har ju inte direkt någon utbildning, du har en lång historia av sjukskrivning och du kan inte tänka dig att flytta fastän jobbmarknaden där du bor förmodligen inte är så bred.

I din situation får du nog faktiskt acceptera att jobben du kan få trots ovanstående kanske inte är så roliga men att din egen inställning knappast gör det hela bättre heller.
 
Ersättningen baseras på lönen du haft, inte på tiden du jobbat.

Man brukar kunna räkna ut preliminärt hos a-kassan vad man kan tänkas få i ersättning. Om allt är rätt och riktigt i pappersväg och alla krav är mötta, så stämmer de där uträkningarna skapligt bra.
Jo, och på tiden jag jobbat har jag inte hunnit tjäna så mycket. Tror min inkomst kommer slås ut på 12 månader. Och då blir det väldigt lite pengar.
 
@Wille har skrivit i dagbok. Hon vill inte ha input...dock kan jag inte låta bli...

@Wille, du är nedlåtande i rubriken och du har på egen hand satt dig i en knepig sits. Bor där inga jobb finns, långt till allt, långt till att eventuellt få vänner, ingen utbildning osv.
Och allt är någon annans ansvar...men inte ditt.

Jag skriver för att jag tycker din kommentar till @bettysmatte är elak och självupptagen.

Och att du mår uselt är ingen ursäkt.
 
@Wille har skrivit i dagbok. Hon vill inte ha input...dock kan jag inte låta bli...

@Wille, du är nedlåtande i rubriken och du har på egen hand satt dig i en knepig sits. Bor där inga jobb finns, långt till allt, långt till att eventuellt få vänner, ingen utbildning osv.
Och allt är någon annans ansvar...men inte ditt.

Jag skriver för att jag tycker din kommentar till @bettysmatte är elak och självupptagen.

Och att du mår uselt är ingen ursäkt.
Var har du fått det ifrån att jag skyfflar undan allt ansvar på någon annan? Och så bor jag faktiskt inte i obygden. Det finns hus överallt och byar ganska nära. Men det är en bit till större städer. När jag flyttade hit trodde jag att jag skulle ha kvar mitt jobb fram till pension.

Jag har också letat efter utbildningar men p.g.a. min panikångest kan jag inte gå utbildningar jag vill gå. Att jag har det problemet är ju bara ett faktum.
 
Ersättningen baseras på lönen du haft, inte på tiden du jobbat.

Man brukar kunna räkna ut preliminärt hos a-kassan vad man kan tänkas få i ersättning. Om allt är rätt och riktigt i pappersväg och alla krav är mötta, så stämmer de där uträkningarna skapligt bra.
Jag har letat efter ett sådant verktyg som räknar ut ersättningen, men hittar ingen hos unionen.
 
Var har du fått det ifrån att jag skyfflar undan allt ansvar på någon annan? Och så bor jag faktiskt inte i obygden. Det finns hus överallt och byar ganska nära. Men det är en bit till större städer. När jag flyttade hit trodde jag att jag skulle ha kvar mitt jobb fram till pension.

Jag har också letat efter utbildningar men p.g.a. min panikångest kan jag inte gå utbildningar jag vill gå. Att jag har det problemet är ju bara ett faktum.
Ja..ditt problem.

Då så.. inga avstånd är ett problem. Inte arbetsmarknaden heller, flytta går . Du kan inte gå på utbildningar för det är långt att åka.

Och jag tycker det är hemskt att dina fobier begränsar dig så. Men du har valt bo så.

Så återigen. Dina val och prioriteringar.

Önskar du får hjälp och slipper känna dig övergiven.
 
Jo, och på tiden jag jobbat har jag inte hunnit tjäna så mycket. Tror min inkomst kommer slås ut på 12 månader. Och då blir det väldigt lite pengar.
Det beror på om du har haft överhoppningsbar tid i din ramtid eller ej. Det delas alltid på 12, men månader du varit sjukskriven och liknande hoppas över.

Ramtiden är alltid 12 månader och läggs bakåt i tiden från den dag du anmälde dig på Arbetsförmedlingen. Månader du till exempel varit sjuk eller föräldraledig på heltid kan vi hoppa över, de ingår inte i ramtiden.

När vi räknar fram din ersättning räknar vi på arbetet som ingår i din ramtid och delar med tolv. Vi delar alltid med tolv månader även om du inte har arbetat alla månaderna i ramtiden.
 
@Wille har skrivit i dagbok. Hon vill inte ha input...dock kan jag inte låta bli...

@Wille, du är nedlåtande i rubriken och du har på egen hand satt dig i en knepig sits. Bor där inga jobb finns, långt till allt, långt till att eventuellt få vänner, ingen utbildning osv.
Och allt är någon annans ansvar...men inte ditt.

Jag skriver för att jag tycker din kommentar till @bettysmatte är elak och självupptagen.

Och att du mår uselt är ingen ursäkt.
Alltså på ett sätt håller jag med. Kommentaren var inte speciellt snäll där tidigare. Samtidigt är ju inte din kommentar just här speciellt rolig heller. Utan mer skuldbeläggande. Och ingen utbildning stämmer väl inte heller? @Wille gick ju nyss en utbildning
 
Alltså på ett sätt håller jag med. Kommentaren var inte speciellt snäll där tidigare. Samtidigt är ju inte din kommentar just här speciellt rolig heller. Utan mer skuldbeläggande. Och ingen utbildning stämmer väl inte heller? @Wille gick ju nyss en utbildning
Håller med. Men kom igen... skuldbeläggande?
Vad du menar med utbildning vet jag inte... men ts har, enligt egen utsago inte tillräckligt.

Men @Wille val avseende boende begränsar henne. Berättar hon om själv.
 
Håller med. Men kom igen... skuldbeläggande?
Vad du menar med utbildning vet jag inte... men ts har, enligt egen utsago inte tillräckligt.

Men @Wille val avseende boende begränsar henne. Berättar hon om själv.
Bättre @Wille svarar själv. Men outbildad är hon definitivt inte.
TS mår ju inte bra och inte gjort på länge det är ju det som är det största problemet.
 
Jag vet att folk blir provocerade. Men kom ihåg att @Wille inte satt sig själv i den situationen med flit. Hon trodde att det skulle finnas jobb, att hon skulle få vara frisk. Men skit händer i livet. Det är orättvist som fan. Det är enkelt att säga att det bara är att flytta eller att bara skärpa dig eller bara fixa utbildning eller vara trevlig och positiv. Om ni fixar allt det är ni privilegierade.

Alla ni som skriver i tråden vet exakt "vem" ts är på forumet. Blir ni provocerade så kanske det är bäst att inte gå in i hennes trådar och dagböcker. Det kommer inte att hjälpa att skuldbelägga ts för alla fel hon eventuellt gör. Tro mig. Jag tror att ni vet att hon inte kommer stt säga "ah okej nu ska jag skärpa mig och bli bättre" bara för att ni vill det.

Wille, en sak i taget. En sekund i taget.
 
Detta kommer låta så konstigt men skriver ändå.
@Wille du imponerar på mig.
Jag har svårt att förklara hur. Vet hur svårt du har det. Eller ja det vet jag ju inte jag är ju inte du. Men du berör. Det gör du verkligen. Följer inte alla trådar och känner dig inte irl men känner ändå att du är så jäkla cool. Kan ibland känna smärtan när du beskriver den och känna frustrationen.
Jag vet också att jag inte kan hjälpa. Men kan lyssna. Läser och tar till mig.
Det är helt ok att bara vräka ur sig skit. Skitsamma om rubriker blir idiotiska eller vad som. Och jag ger aldrig några råd.
För har inga

❤️
 
Jag vet att folk blir provocerade. Men kom ihåg att @Wille inte satt sig själv i den situationen med flit. Hon trodde att det skulle finnas jobb, att hon skulle få vara frisk. Men skit händer i livet. Det är orättvist som fan. Det är enkelt att säga att det bara är att flytta eller att bara skärpa dig eller bara fixa utbildning eller vara trevlig och positiv. Om ni fixar allt det är ni privilegierade.

Alla ni som skriver i tråden vet exakt "vem" ts är på forumet. Blir ni provocerade så kanske det är bäst att inte gå in i hennes trådar och dagböcker. Det kommer inte att hjälpa att skuldbelägga ts för alla fel hon eventuellt gör. Tro mig. Jag tror att ni vet att hon inte kommer stt säga "ah okej nu ska jag skärpa mig och bli bättre" bara för att ni vill det.

Wille, en sak i taget. En sekund i taget.
Nja..man gör val
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag träffat både rehabkoordinatorn och haft möte med fk och af. Mötet med rehabkoordinatorn var bra. Han tyckte jag var tydlig...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Nox
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 960
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp