Löper hankatter?

Tassa

Trådstartare
Vi har haft en väldigt skygg katt som har stykit omkring vårat hus sen vi flyttade hit (snart två år sedan). Vi har pratat och lockat på den men inte ens kunnat komma 10 meter nära den utan att den sprungit sin väg.

Här om dagen kom den in på vår altan och jamade högljut och såg ut att vilja komma in. Jag gick ut med lite torrfoder vi hade kvar sen vi hade egen katt och han var väldigt tillgiven. Han spann och jag fick klappa honom.

Han verkade väldigt hungrig så min första tanke var att han var så hungrig så han "glömde bort" sin skygghet, sen var det ganska kallt så det kunde bidragit också. Sen tänkte jag att jag kunde ha sett fel, att det är en löpande honkatt, för då kan dom ju bli rätt tillgivna. Men jag är rätt säker på att det är en hane.

Nu vet jag att det kanske var dumt att jag gav den mat, för antagligen bor den hos någon här någonstans, men han verkade så hungrig att jag inte kunde med att strunta i honom.

Men min fråga är om det är vanligt att skygga hankatter (eller katter öht) vänder och blir super tillgivna helt plötsligt? Och att dom kommer och tigger mat hos andra än sin ägare? De katter jag har haft tidigare har jag svårt att täka mig att dom skulle gått hem till andra hus, blev dom hungriga kom dom hem liksom. Men vad vet jag var dom höll hus när dom var borta flera timmar...
 
Sv: Löper hankatter?

Min gamla katt som var utekatt kunde vara borta flera dagar i rad och sen komma hem och lukta fiskbullar. Jag misstänkte att han sprang hem till någon i området ibland.
 
Sv: Löper hankatter?

Haha, ja dom gör ju lite vad dom vill. Men var han skygg mot andra människor eller var han tillgiven i sin personlighet?
Det som förvånar mig med den här katten är att det vände på en femöring. Från att vara jätte skygg och springa iväg så fort vi fick syn på honom till att tigga mat och vara jätte tillgiven.
 
Sv: Löper hankatter?

Han sprang iväg som ett skott så fort någon främmande kom för nära på gatan men hemma var han väldigt kelig och tillgiven mot alla han träffat några gånger så jag undrar vad det var för spännande hushåll han nosat rätt på. Man borde nästan skaffa halsband med GPS till katt :P
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 367
Senast: monster1
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp