Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

MalinW

Jag har en häst som är jätte lös i magen. hon har varit det ett tag och jag vet att det inte är bra men jag har provat från avancerade magbalanser till filmjölk. ingenting fungrear.
Är det någon som har något tips på vad jag kan prova?
har pratat med flera olika veterinärer men alla säger att det är i princip omöjligt att uteda orsaken.
vill inte att hon ska få allvarliga magproblem.
 
Sv: Lös i magen?

Varför är det omöjligt att hitta orsaken? Hade inte veterinären några alternativ alls på vad som kunde vara fel? Det är ju inte omöjligt på människa!
 
Sv: Lös i magen?

Tyvärr har jag inga bra tips, jag är i ungefär samma situation... Har en 4-åring som alltid haft problem med magen, men nu är det sämre än nånsin.
Han blev tillfälligt bättre av Aloe Vera, men sen gick det tillbaka igen. Har provat med Coli-cure och det hjälpte första gången, i ca nån månad, men andra gången han fick det hjälpte det inte alls. Det skulle vara intressant att veta vad du provat mer, vad veterinärerna gett? Vi är på gång att kontakta vet. igen för såhär går det inte ha honom.
Fodret är noga uträknat, provat med olika foderstater (ja under längre perioder så det kan vi utesluta). Det enda vi inte kollat är vattnet, men är det verkligen troligt att det skulle va orsaken? Han är ju Riktigt dålig (lös) i magen för jämnan, och ingen av de andra har problem alls.
Kan som en parentes tillägga att hans mamma fick fång i slutet av dräktigheten, och vi funderar en del om det kan ha påverkat. Verkar ju inte direkt otroligt om han skulle ha blivit påverkad av det, men frågan är om det gör det lättare eller svårare att åtgärda...
 
Sv: Lös i magen?

Har en vännina vars häst har stora problem med magen med, står även o sparkar o hugger sej i sidan så hon ibland t om får små sår, har varit hos många veterinärer o kliniker, genomgått alla möjliga undersökningar o ingen har hittat felet. Jättejobbigt att inte få ett svar..
 
Sv: Lös i magen?

Har ni löv i hagen? För isf kan det vara det... Min häst var också jättelös tills vi kom på att hon stod och käkade en massa löv så viu bytade hage och hon var inte lika lös mera.. :idea:
 
Sv: Lös i magen?

Han verkar aldrig irriterad av det själv, så det är åtminstone skönt! Äter, är pigg å glad, och har inga problem att hålla hullet eller så. Så om man inte såg hans svans/bakben skulle man inte se problemet.
 
Sv: Lös i magen?

Hur väl foderstat än är räknad så kan den vara lösgörande...:angel:
 
Sv: Lös i magen?

Jag har provat olika foderstater och nu går hon på hö, bra värde, fibergi baas, havre. jag slutade med betfor för jag hörde att det inte var bra för dåliga magar. Jag kommer inte ihåg vad de olika preparaten hette men inget fungerade. veterinärerna säger att det är näst intill omöjlig att ställa en diagnos för att hästar har så långa tarmar att man inte kan finnar vart i tarmen problemet sitter. har inte provat proviva. ska det hälpa? jag har oxå funderat på om det kan vara vattnet. vattnet i mitt stall är VÄLDIGT järnrikt och har funderat på om detta är bra. någon som vet? hon är avmakad och allt sådant så det beror inte på det.
 
Sv: Lös i magen?

Betfor är ingen fara för oroliga magar.

Det allra viktigaste är att vara otroligt försiktig när du ändrar foderstaten.

Jag föreslår att du provar loppfrön. Det ar fungerat super på min lösmagade pålle....Vi har en häst i stallet som har magsår och även den har blivit mycket bättre.

Om du skall använda loppfrön är det otroligt viktigt att vänja hästen
långsamt. Gå upp 5 gram (halv tsk) var tredje dag, morgon och kväll. Tills du är uppe på en deciliter, morgon och kväll.Fodra en deciliter
2 ggr per dag i två veckor, trappa sedan ner på samma sätt.

Lycka till!

/Frans
 
Sv: Lös i magen?

Har en kompis vars häst hade samma problem som din. Lös i magen men förövrigt väldigt pigg, busig o så. "Friskförklarades" innan hon köpte honom i mars på ett regiondjursjukhus i mellansverige, och de konstaterade att han var lös i magen. Nya ägaren provade allt, men efter ett par små kolikkänningar efter en tid gjorde att hon åkte till Ultuna där han buköppnades och hade sammanväxningar i blindtarm och tunntarm. Vet ansåg att det inte fanns något att göra så de väckte inte upp honom. De skulle inte kunna få igång magen igen.

Nu menar jag inte att din häst är lika sjuk, men nonchalera inte symtomen. Din häst mår nog inte bra.
 
Sv: Lös i magen?

prova JÄST! Antingen bakjäst från affären eller så köper du foderjäst.
Och se till att hästen får i sig MYCKET fibrer - hö och/eller halm av god kvalité!
 
Sv: Lös i magen?

Ja nu menade jag ju inte att vi räknar och går blint på det, nu äter han bara hö och lite kli, och har som sagt provat en del olika foder så jag tror inte det beror på det. (och vet. håller med)
 
Sv: Lös i magen?

vart kan man köpa loppfrön?
har aldrig hört talas om det förut..
 
Sv: Lös i magen?

Hur många hästar finns det i stallet? Dåligt vatten är ofta boven till att en häst är lös i magen…….kan det vara vattnet???
 
Sv: Lös i magen?

Det heter psylliumfrön o finns på hälsokost el "hälso"-hyllan i affärn.

Jag tror att Probimin kan vara bra för lösa magar, finns på
www.top-speed.se

Används bl a för oroliga magar, fånghästar o är aktuellt för eksemhästar. Finns liknande produkter på bl a Granngården men jag vet ej hur effektiva de är o vad de heter.
 
Sv: Lös i magen?

har hört att om hästen utsatts för stress ett tag någon gång i sitt liv så kan den ha orolig mage livet ut.... har en gammal dam som alltid varit mer eller mindre lös men det går inte att fixa på något sätt ...
 
Sv: Lös i magen?

var loppfrön samma sak som psylliumfrön?
vattnet i stallet kan vara en bov i dramat. det innehåller mycket järn. men det är bara min häst som är väldigt lös i magen. jag är jätte tacksam för alla goda råd!:bow:
 
Sv: Lös i magen?

Jag har också två hästar som är dåliga i magen. Dom är det bara på vintern. Så fort betet är här och dom får gå ut så blir dom bra. Den ena är en halvblodsvalack på 2½ år och en fjording på 11 år. Dom fick hösilage förut och jag trodde att det var det som dom inte tålde. Men i år får dom vanligt fint torrt hö. Dom tål ingenting. Har prövat det mesta. A-fil, pshylliumfrön, b-jäst, osv osv
Dom blir bara bra ett par dagar sedan sätter det fart igen. Eftersom det står 7 hästar här så är det inte vattnet heller.
Jättesvårt detta. Har varit kontakt med Strömsholm. Dom sa att jag skulle ta ett bakterieprov på dom.
Dom var nämligen bra direkt efter betet kunde äta nästan vad som helst. Men för ca 6 veckor sedan så avmaskade vi alla hästar. Då fick dom tillbaka diarrén. Dom har någon sorts fel på bakteriefloran tror jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 862
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 534
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: BornAgain
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp