Bukefalos 28 år!

Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Du skriver att det bara är din häst som är väldigt lös i magen. Hur är de andra hästarnas avföring då? Lite lösa eller inte alls lösa eller hur????
 
Sv: Lös i magen?

Loppfrön och spylliumfrön är samma sak. Men jag tror inte att det är boven i dramat. Det ger man om man tror att hästen har sten, grus i tarmen. Pga att man ger hö/ hösilage direkt på lerig mark på hösten. Det ska liksom rensa ut det.
 
Sv: Lös i magen?

det är lite olika på de andra hästarna. vissa är lite lös medans andra är helt normala. jag står i ett ganska stort stall så det är ju från individ till individ. jag tror iof att många är lösa. jag är lite rädd att det ska vara vattnet vet inte om det är farligt eller inte
 
Sv: Lös i magen?

Kan det inte vara magsår hästen har om den biter sig mot magen. Eller början till kolik dom gånger hästen gör så?
 
Sv: Lös i magen?

Probimin fanns ju bara för männskor på sajten som du rekomenderade. Ska man köpa det menar du? Hur mycket ska man ge, vad kostar det?
 
Sv: Lös i magen?

Det går ju inte att skicka in träckprov dit. Det står att det får bara vara högst 4 timmar gammalt. Det kommer ju att skickas dit så det tar ju minst 24 timmar.
Tror att du skickade en adress fel. Du tog samma i båda dina upplägg. Var kan man köpa coli-cure?
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Probimin fanns ju bara för männskor på sajten som du rekomenderade. Ska man köpa det menar du? Hur mycket ska man ge, vad kostar det?

Nej, det är för hästar OXÅ. Det har getts till många islandshästar med mycket gott resultat. 1-3 tsk blandas i fodret.

Det är billiare än andra produkter, en burk 430 kr med frakt o en burk räcker länge för en häst, minst 2 månader ev mer. Man beställer bara av Toop Speed o jag fick hem mitt på bara 2 dagar.

Den har använts mot eksem på islandshästar här med gott resultat efter en månad o syftet med den är lös mage, fånghästar, tävlingshästar som flyttar, foderbyten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lös i magen?

Låter som mag-tarm balans ung. Är det bättre än det, vet du det?
Pratade med veterinär i dag och han sa coli-cure. Lite dyrt om det kostar 770 kr för EN dos. Kanske behöver 2-3 och sedan är det ju till två hästar. Alltså 4 doser á 3080 kr. Är det sant???
 
Sv: Lös i magen?

Annakarin var är du? Svara på min fråga är du snäll. Eller någon annan som vet.
Var till Strömsholm i dag med träckprov. Men dom sa inte att det högst fick vara 2 timmar gammalt. Så jag fick åka hem igen. Hade tagit prov från nattbajset. Jag blir så trött......
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Annakarin var är du? Svara på min fråga är du snäll. Eller någon annan som vet.
Var till Strömsholm i dag med träckprov. Men dom sa inte att det högst fick vara 2 timmar gammalt. Så jag fick åka hem igen. Hade tagit prov från nattbajset. Jag blir så trött......
Jag jobbar om dagarna, sen har jag mina hästar o familjen att ta hand om :p ;) :D
Sant, det får inte vara för gammalt.
Förutom Mybac- Vettech vet jag ingen mer som säljer colicure, vilket är kylvara, dessutom. Tips på likvärdigt mottages tacksamt... (finns nåt annat som höjer e-colihalten?)
 
Sv: Lös i magen?

Tack för ditt svar. Ursäkta mig att jag är så tjatig. *ler*
Men jag vill gärna få klarhet i detta innan julen. Jag blir så förtvivlad över att jag har 2 st hästar som är så lösa i magen. Fast dom bara får torrr hö. Dom tålde inte ens en morot på morgonen och en på kvällen då blev dom värre. Trodde ju förra året att det var hösilaget så jag bytte till torrt hö i år. Dom var bra i ca 2 månader men efter avmaskningen för 6 veckor sedan blev dom lösa igen. Det MÅSTE vara bakteriefloran som är rubbad. Dom blir ju bra så fort dom kommer ut på betet.
 
Sv: Lös i magen?

Har du prövat att ringa till Aubiose AB? 0243-239530 Dom sålde visst också. Men en skrev att deras firma brann förut. Ska pröva att ringa i morgon och fråga iaf. Dom säljer detta också.
 
Sv: Lös i magen?

Får dom av samma vatten på sommaren som på vintern????
 
Sv: Lös i magen?

hejsan
jag hade också en ponny som var väldigt lös i magen under en ganska lång tid. hon gick ner sig och blev liksom blank i ögonen och vi åkte med henne till Stenestads hästklinik. dom sa att hon hade störd tarmflora och skrev ut protexin. detta har vi sen fortsatt med för det hjälpte henne att bli bra i magen igen . nu får hon det inte varje dag men tex någon dag innan tävling och sen när vi märker att hon börjar bli lös igen.
men detta medlet kan jag rekommendera . PROTEXIN!!!
lycka till ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 951
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 944
Senast: Pilot
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 426
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp