Bukefalos 28 år!

Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

MalinW skrev:
Jag har en häst som är jätte lös i magen. hon har varit det ett tag och jag vet att det inte är bra men jag har provat från avancerade magbalanser till filmjölk. ingenting fungrear.
Är det någon som har något tips på vad jag kan prova?
har pratat med flera olika veterinärer men alla säger att det är i princip omöjligt att uteda orsaken.
vill inte att hon ska få allvarliga magproblem.
skulle jag vara dig skulle jag enbart ge hö och passande krafft-pellets.. Fibergi är juh müsli och innehåller därmed melass och en massa annat.. havren är ganska fet och kräver mycket av magen för att smälta.. jag skulle helt klart byta till krafft..

vi fick en häst till ridskolan med KRAFTIGT orolig mage pga helt FYRA totala foderbyten på 2 månder! (4 ägare som inte ville ha henne)...
hon fick enbart hö(ts 84%) och krafft grund i 3 månader innan det slutade.. och då var det även totalstopp för allt vad morötter, äpplen och knäckebröd hette..
innan hade det testats med mag-tarm, aloe vera och laktosbakterier.. inget funkade.. hon var som en bajsfontän..

men det tog 3 hela månader innan hon blev bra.. men när hon blev bra fick hon fortsätta på enbart hö och krafft ca 2 månader innan hon vandes in på silaget som alla andra skolhästar äter och idag är hon bra i magen och äter bara silage och krafft, lite betfor om det blir över..
 
Sv: Lös i magen?

Hur mkt salt petar hon i sig?

Kli, betfor och krafft håller min känsliga ponnys mage i shack. Inga foderbyten etc då blir hon dålig direkt.

Petade i sig massor av salt när hon flyttades till spilta och blev dålig direkt!
 
Sv: Lös i magen?

Godmorgon..
Har problem med magen på min femåriga hbl valack.Jag köpte honom i juli o trodde då det var foderbyte,men det gick aldrig över.Vi åkte in till hudiksvalls hästklinik o dom tog fyra olika blodprov och även en biopsi av tjocktarm. Blodproverna(äggvita,muskel,skelett osv) var helt normala men biopsin visade en kronisk inflammation av tjocktarm kallad för:Folikutär Proctit(tror ja de hette) Ganska vanligt bland hästar nuförtiden..Han blir aldrig bra, men envis som man är provade jag allt från diet foder till pellets..Gav upp tänkte att hö är ju inte lösande? Nu äter han bara hö o nu har han varit bra i över en vecka..Jipiii!! Vi har oxå gjort analys på allt från vatten till hö(trodde oxå d va vattnet)..Men prova ge bara hö,så mkt han orkar äta.Det tar ngn dag så avvakta ett par veckor..Det e ju inte säkert din häst har samma problem...Men de skadar ju inte att prova??:) :idea:
Ska kanske tillägga att träckprov togs o dom fann inge mask eller annat i bajset..Salt e viktigt att ge eftersom saltbalansen e lite rubbad av allt drickande o bajsande..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lös i magen?

Hej igen:)
Glömde bort att tillägga en till sak som jag provade...
Min tränare kommer nu varannan dag och ger laser just på tarm punkterna nere vid hovarna:d
Kan vara det som gjort susen oxå?? tror de ja:banana:
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Låter som mag-tarm balans ung. Är det bättre än det, vet du det?
Pratade med veterinär i dag och han sa coli-cure. Lite dyrt om det kostar 770 kr för EN dos. Kanske behöver 2-3 och sedan är det ju till två hästar. Alltså 4 doser á 3080 kr. Är det sant???

Jag vet inte om mag-tarm är bättre, jag vet bara att Probimin är billigt jmf med alla produkter ni rekommenderar o det har bevisad effekt på fång o eksemhästar o lösa magar. Så jag håller mej till det. Det kostar redan skjortan ha en eksemhäst så jag håller mej till det som är prövat o klart. O billigt. Eftersom man enbart skall ge 1-3 tsk/dag räcker en burk väldigt länge. 430 kr med frakt o framme på 2 dagar, det är bra. Köper man 2 burkar blir det 800 jämnt.
 
Sv: Lös i magen?

Ja då, vattnet är det inga problem med. Det konstiga är ju att dom blir bra så fort dom kommer ut på betet. DÅ kan dom även äta allt möjligt av kraftfoder samtidigt alltså.
 
Sv: Lös i magen?

Nu tror jag inte att mina hästar har vanlig diarré som kanske dina får ibland. Jag har ju nästan kronisk diarré på mina. Det är sjukligt. Så jag tror inte att det hjälper. Har beställt i dag colicur för båda två. Det kostar en kur 770 kr det är 3 dl. Men jag måste prova nu. Det går inte att hålla på så här. Det är jobbigt både för hästarna och för oss som måste tvätta dom i tid och otid. Men tack för all hjälp ändå.
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Kan det inte vara magsår hästen har om den biter sig mot magen. Eller början till kolik dom gånger hästen gör så?
Kan vara symptom på magsår, min fd häst gjorde så när han hade magsår.....
 
Sv: Lös i magen?

Frågan var om dom dricker av samma vattenkälla på betet som i stallet.
 
Sv: Lös i magen?

BeastieBabe skrev:
skulle jag vara dig skulle jag enbart ge hö och passande krafft-pellets.. Fibergi är juh müsli och innehåller därmed melass och en massa annat.. havren är ganska fet och kräver mycket av magen för att smälta.. jag skulle helt klart byta till krafft..

vi fick en häst till ridskolan med KRAFTIGT orolig mage pga helt FYRA totala foderbyten på 2 månder! (4 ägare som inte ville ha henne)...
hon fick enbart hö(ts 84%) och krafft grund i 3 månader innan det slutade.. och då var det även totalstopp för allt vad morötter, äpplen och knäckebröd hette..
innan hade det testats med mag-tarm, aloe vera och laktosbakterier.. inget funkade.. hon var som en bajsfontän..

men det tog 3 hela månader innan hon blev bra.. men när hon blev bra fick hon fortsätta på enbart hö och krafft ca 2 månader innan hon vandes in på silaget som alla andra skolhästar äter och idag är hon bra i magen och äter bara silage och krafft, lite betfor om det blir över..
Jag har gett henne kraft förut men hon har problem med att hålla hull så jag tyckte inte det fungerade. hon var även lös i magen när hon åt kraft så jag tror inte det är fibergin som är problemet. Hon behöver mycket mat för att inte tappa i vikt så hon kan inte klara sig på bara hö. jag ska dra ner lite på havren för att se om det är den som gör henne lösare. jag har fått mycket tips. vilket tycker ni at jag ska prova? Jäst, proviva, Psylliumfrön, Probimin eller colicure?
 
Sv: Lös i magen?

Skrev jag inte det i förra svaret? Svar ja, det kommer från samma brunn. Dom är heller inte ensamna här. Det står 7 hästar här varav 2 är dåliga på vintern.
 
Sv: Lös i magen?

Ja du, är det samma fel som mina har så går det inte över med allt det där som du skriver om. Nu är det nästan slut på allt att pröva för mina hästar. Har ju beställt colicure i dag så vi får se om det går över på mina hästar. Är väldligt förhoppningsfull faktist.
 
Sv: Lös i magen?

En lite uppdatering ifall någon är inresserad.
Det verkar fungera detta nu. Har inte behövt att tvätta dom på 2 dagar nu. Jippi.
Bara det inte kommer tillbaka när dom inte får detta colicure sen.
Hur gick det för dig AnnaKarin?
 
Sv: Lös i magen?

Vi har också problem med våran pålles mage ,var har du köpt colicure ? Vi har provat allt känns det som ,men inte colicure.
 
Sv: Lös i magen?

Titta på tråden /var köper man colicure/ gjord av AnnaKarin så ser du telefon nummer och allt.
 
Sv: Lös i magen?

Provade du Proviva någongång?

Det är ju viktigt att försöka utröna vad de får diarrén av, men har de väl fått problem med magen så slås de ut av minsta lilla.
Så det kan mkt väl vara så att du redan för länge sedan tagit bort det som från början gav diarrén men att du sedan inte lyckats få magen stabil igen (därav återfallen).

Jag kan bara ännu en gång *tjatig* rekommendera Proviva till alla som har problem med lösa magar.
Min ena häst blev dålig av ensilaget och INGENTING fungerade. Det sprutade om honom!:smirk: Och pengarna flödade lika mkt från mig som skiten från honom:D

Efter 3 flaskor proviva (60kr!:eek: ) var han helt bra!!! Och han har varit helt bra sedan dess (typ 1½-2 år sedan)
 
Sv: Lös i magen?

Nej jag prövade aldrig proviva. Stod flera ggr och tittade på dom i affären men tänkte att jag får ju iaf inte i dom det. Men colicur måste ju fungera mycket bättre än proviva om det har gått långt. Vilket det ju har för mina hästar. Men OM dom blir bra nu ett bra tag så ska jag pröva att köpa hem det om du tror att det räcker. Har ju prövat flera burkar mag-tarmbalans, b-jäst osv osv
Åt din häst av det självmant?
 
Sv: Lös i magen?

Ja gud ja!! De älskar det:love: :love: Köper man nyponsmak så brukar det nästan aldrig vara några problem. Det är bara att blanda det i maten.

Jag har ingen erfarenhet av colicur men jag kan säga att mkt längre/värre än vad min valack var det blir det inte. Vet. var förtvivlad över att hon inte kunde hjälpa mig få stopp på det. Och då hjälpte proviva redan efter ett par dagar!
Men fler och fler upptäcker vilket underbart preparat det är! Och hittills så har jag faktiskt inte hört om en enda häst som inte har blivit bra utav det..! Alla jag hör har samma erfarenhet som jag dvs att det är en produkt skänkt från himmelen:love: ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 955
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 878
Senast: Bee
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 961
Senast: Pilot
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 302
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp