Bukefalos 28 år!

Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Jo men kruxet är ju att jag kan bara ge dom hö just nu. Minsta lilla deciliter av något kraftfoder gör ju att dom blir ännu värre i magen. Men jag ska pröva detta också men då lägger jag det som det är i krubban sedan.
Colicure rekomenderade min veterinär.
 
Sv: Lös i magen?

Är det vanlig Proviva till människa köpt i en "människoaffär" du menar? Det måste jag prova, har också haft problem med lös mage på hästen nu i höst.
 
Sv: Lös i magen?

Hej.
När min häst är lös imagen, kokar vi upp "Masch" Från eggersmann, vi har en vattenkokare i stallet, och kokar det kvällen innan hon ska få det vi brukar ge henne en plast kaffekopp. Det har hjälpt varje gång hon har varit det, vi andvänder det tills man ser att hästen inte är det längre.:idea:

Mvh Emelie
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Är din häst fortfarande lös i magen efter 2 kurer colicure?
Ja, det har inte hjälpt nämnvärt. Innan första dosen hade hon 500 coli/gram träck, efter två kurer nu har hon 1000... (de ska ha 10 000/gram träck)
Dessvärre har hennes ph-halt stigit med, ska göra en tråd om detta....:(
 
Sv: Lös i magen?

I går var sista dagen som dom fick colicure. Vi fick tvätta lite med svamp på vår snart 3 åring. Alltså inte helt bra. Vi får se om ett par dagar igen om det återkommer.
Har iaf köpt Proviva nyponsoppa. Får väl lägga det i deras krubbor om ett par dagar om det återkommer. För nu vet jag inte mer jag kan göra. Vad kan dom göra på Strömsholm tro? Någon som varit inne för just detta?
 
Sv: Lös i magen?

Nikki o Fabian skrev:
Är morötter lösgörande?

Ja... har samma lösgörande effekt på magen som betfor. Så om man bara anv betfor av den anledningen så kan man alltså likaväl egentligen ge morötter. Och därför bör man också minska ner på sådana om man får problem med diarré efter att man börjat ge.
 
Sv: Lös i magen?

Zenith skrev:
Hur mycket Proviva gav du din häst?


Jag kommer inte riktigt i håg hur mkt jag gav till diarréhästen (har ju gett med otroligt bra resultat till min fånghäst också) men det var inte 5dl om dagen till honom. Det var mindre än så. Kanske 2-3dl.

Men 5dl är annars ett säker mått. Mer än så behöver man nog inte ge för 5dl räckte i det akuta stadiet till min fånghäst och diarréhästen var som sagt väldigt dålig i magen men belv suveränt bra på mindre mängd alltså. Så jag tror högre givor än så är nog bara onödigt (läste om ngn som gav 1L om dagen men det tror jag är lite väl mkt egentligen).
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Jo men kruxet är ju att jag kan bara ge dom hö just nu. Minsta lilla deciliter av något kraftfoder gör ju att dom blir ännu värre i magen. Men jag ska pröva detta också men då lägger jag det som det är i krubban sedan.
Colicure rekomenderade min veterinär.


Jag provad också alla preparat som min veterinär rekommenderade. Det enda som hände var att jag blev otroligt fattig och han blev inte besvärsfri. Det bara lindrade lite. Kommer inte ihåg hur mkt jag hann lägga ut på olika prep. men det var otroligt mkt med tanke på att det inte blev ett dugg bättre. Var verkligen pengar i sjön. Men det är ju sånt man aldrig kan veta i förväg...

Men att du inte ger ngt kraftfoder är inget problem! Det är bara att bryta lite knäckebröd och hälla på proviva! Det slinker ner i magen illare än kvickt!:D Blir en härlig soppa. Går även att slänga ner lite mjukt bröd, äpple och 1 näve havre så har man en kalasmåltid till stackars fånghäst som blir så ledsen för att hon inte fick ngt kraftfoder! Nu härjar hon som en galning för att få sin favoritportion:love: Så det är säker inte ngt problem för dina heller!

Hade jag varit som du så skulle jag inte vänta en dag till med att prova. Du har ju inget att förlora på det. Det är bara att prova. En flaska kostar ju bara 18kr.
Men kanske ska du vänta tills ditt andra preparat är slut för säkerhetsskull men jag skulle inte tro egentligen att de kan inverka på varandra.

Alla hästar jag hört om hittills har blivit bra i magen efter bara 2-3 dagar med Provivan så jag tycker verkligen att du ska testa!
 
Sv: Lös i magen?

Apollo skrev:
Är det vanlig Proviva till människa köpt i en "människoaffär" du menar? Det måste jag prova, har också haft problem med lös mage på hästen nu i höst.


Ja! Proviva nypondryck. Till svåra fall kan man även prova med proviva active om man inte får fullgott resultat med vanliga varianten (dock inte hört om ngn ännu). Active innehåller tydligen ännu större dos av de goda bakterierna men finns bara i mindre flaskor och blir därför lite dyrare. Men det är som sagt ett billigt alt. ändå i jämförelse med andra preparat.
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
I går var sista dagen som dom fick colicure. Vi fick tvätta lite med svamp på vår snart 3 åring. Alltså inte helt bra. Vi får se om ett par dagar igen om det återkommer.
Har iaf köpt Proviva nyponsoppa. Får väl lägga det i deras krubbor om ett par dagar om det återkommer. För nu vet jag inte mer jag kan göra. Vad kan dom göra på Strömsholm tro? Någon som varit inne för just detta?


De kan inte göra så mkt mer än att se till att de inte blir uttorkade samt prova de preparat som finns.

Är han fortfarande så dålig att du behöver svamp så skulle jag köra till affären på en gång och handla Proviva! Det finns ingen anledning att vänta några dagar. Med proviva behandling som/om fungerar så har de helt fast avföring redan efter ett par dagar. Efter en vecka så är den även normal i färgen. Prova! Fungerar det inte så har du ju iallafall uteslutit den metoden och får då prova nästa...
 
Sv: Lös i magen?

Ok, hon får typ 2dl morgon och kväll i maten. (Fast paketet räcker bara två dagar, för jag dricker upp resten när jag är i stallet :o )
Ska rapportera hur hästen blir.

Tack :bow: för svar! :banana:
 
Sv: Lös i magen?

MalinW skrev:
Jag har en häst som är jätte lös i magen. hon har varit det ett tag och jag vet att det inte är bra men jag har provat från avancerade magbalanser till filmjölk. ingenting fungrear.
Är det någon som har något tips på vad jag kan prova?
har pratat med flera olika veterinärer men alla säger att det är i princip omöjligt att uteda orsaken.
vill inte att hon ska få allvarliga magproblem.



det kan bero på om du ger din häst ensilage eller hö ensilage som består av mer vatten en vad hö gör, sen kan det bero på om du ger mkt vatten i betforen, för i betfor finns ett ämne som frigörs när det kommer ikontakt med vatten, hästar brukar bli lösa i magen av detta ämne och brukar bättras om man häller bort så mycket vatten som möjligt inann man ger hästen sin betfor! :)
 
Sv: Lös i magen?

Jag har köpt en flaska proviva redan. Står i kylskåpet nu. Ok! Jag ger dom det i morgon kväll ifall dom är sämre i morgon bitti. Jag lägger bara det i krubban ca 3 dl var. Dom kan ju inte äta något av det du skrev. Jag kan inte ens ge dom en morot var för då blir dom värre i magen. Dom måste bara få hö nu en längre period. Men äter dom nyponsoppan ändå så är det ju bra. Dom åt tex upp mag-tarm balansen som bara var utspätt med vatten så......dom kanske tycker nyponsoppan är god som den är också. Vi får se. Men jag prövar redan i morgon. Det är ju klart att man vill pröva allt.
Varför var din häst dålig då, vet du det?
 
Sv: Lös i magen?

Gav våran kli, och det fungerade, och inte blöta det för mycket utan konsistensen som "smuldeg".
 
Sv: Lös i magen?

Är nyfiken på hur det kommer at gå....jag hade efter att läst här på Buke provat Proviva. Jag har aldrig haft häst med lös mage. Fodrar med fri tillgång på hö och vatten som bas. Belönar med morötter, kålrot, vindruvor, aprikoser, mm. Använder betfor (med mycket vatten) med E-vitamin och olja som tillskott nu under vintern. Har häst som svullnar bak vid fodring med högt proteinintag så jag "basar" henne endast och ger tillskott, med proteiner, med stor försiktighet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 985
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 138
Senast: Bee
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
19
· Visningar
2 360
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 635
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp