Bukefalos 28 år!

Lösa endagslicens och vara tvungen att jobba som funktionär hela säsongen?

Fast alltså, vad kan klubben göra om man vägrar vara funtionär? Ifall licensen redan är godkänd vill säga.

Troligen ingenting förutom gnälla som fan. Och neka dig att starta på deras tävlingar. Antar jag. Men det blir ju lätt dålig stämning gissar jag (jag undviker klubbar med tvång, just för jag inte kan uppfylla det)
 
Finns det inte någon slags krav på att de klubbar som ger ut licenser också måste anordna något minimum av tävlingar? Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Hur som helst känns det ju helt rimligt att som minimum funktionära en dag för att lösa en endagslicens, tycker du att mer blir för mycket så ta upp det med klubben.
 
Hej alla bukefalister!

Nu är det så att jag har försökt hitta några slags regler kring detta eller annan information hos klubben jag tävlar för utan resultat. Därför vänder jag mig till er i hopp om att någon ska besitta kunskap om vad som gäller ;)
Jag har löst en endagslicens tills vidare då jag inte vet hur mycket tävling det kommer bli för mig detta år. Jag har även förbrukat den inklusive varit funktionär på "min" klubbs första tävling på säsongen. Om en vecka ska klubben ha sin andra tävling och kräver av mig att jag även ska jobba på denna tävlingshelg. Vad är det som gäller när jag bara löst en endagslicens? Blir jag bunden till att jobba hela säsongen på denna klubbs tävlingar eller borde jag bara vara tvungen att jobba antal tävlingar i samma antal som endagslicenser? Det känns lite konstigt ifall jag blir tvungen att jobba hela säsongen om jag nu bara själv skulle tävla en tävling på hela säsongen säger vi. Är det inte en av anledningarna till endagslicenserna? Jag menar om man vill byta klubb då efter ett par starter? Ska man jobba för två klubbar då en hel säsong? Jag har frågat ansvarig på min klubb men får typ som svar att "alla ska jobba alla tävlingar", så känner inte att det gav så mycket när jag inte har kunskap i vad som faktiskt gäller.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Klubben har väl inte med dina licenser att göra? Visst man måste vara medlem i en ryttarförening för att kunna lösa licens, men det innenär inte att klubben kan ställa krav på dig.
 
Finns det inte någon slags krav på att de klubbar som ger ut licenser också måste anordna något minimum av tävlingar? Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Hur som helst känns det ju helt rimligt att som minimum funktionära en dag för att lösa en endagslicens, tycker du att mer blir för mycket så ta upp det med klubben.

Jo det finns ett krav. Klubb som vill ställa ut licenser måste vara arrangör eller medarrangör till en tävling för att få göra det.
 
Jo det finns ett krav. Klubb som vill ställa ut licenser måste vara arrangör eller medarrangör till en tävling för att få göra det.

Då borde det väl absolut gå att ställa krav på alla medlemmar att som minst vara med som funktionär på en tävling för att få lösa licens alls?

Att, som vissa i tråden verkar förespråka, bara strunta i att hjälpa till för att inte klubben kan tvinga en resulterar väl i slutändan i att klubben inte kan anordna sina tävlingar och följaktligen inte kan ställa ut några licenser alls. Som tävlingsryttare har man väl ändå någon slags intresse av att det finns tävlingar att åka på?

Tillägg: Sen kan jag förstå att de som är medlemmar i klubbar som anordnar tävlingar var och varannan helg inte rimligtvis kan vara funktionärer på alla och inte rimligtvis vill det heller bara för att få lösa en endagslicens, men man kan ju ändå ha i bakhuvudet att om det inte skulle finnas funktionärer skulle det inte finnas några tävlingar heller.
 
Då borde det väl absolut gå att ställa krav på alla medlemmar att som minst vara med som funktionär på en tävling för att få lösa licens alls?

Att, som vissa i tråden verkar förespråka, bara strunta i att hjälpa till för att inte klubben kan tvinga en resulterar väl i slutändan i att klubben inte kan anordna sina tävlingar och följaktligen inte kan ställa ut några licenser alls. Som tävlingsryttare har man väl ändå någon slags intresse av att det finns tävlingar att åka på?

Tillägg: Sen kan jag förstå att de som är medlemmar i klubbar som anordnar tävlingar var och varannan helg inte rimligtvis kan vara funktionärer på alla och inte rimligtvis vill det heller bara för att få lösa en endagslicens, men man kan ju ändå ha i bakhuvudet att om det inte skulle finnas funktionärer skulle det inte finnas några tävlingar heller.

Beror lite på hur man ser det, den första frågan. "Min klubb" arrangerar oftast en handfull tävlingar per år. Det är mer än ett år ALLA tävlingar eller alla utom en har legat på mina jobbhelger. Vad ska jag göra då - ta semester för att funktionära?

Så jag tycker inte det är så svartvitt, alla är inte lediga på helger, har en medhjälpare som kan passa hästen/hålla hästen/rycka in och funktionära etc. Däremot är det alldeles säkert så att många kan men inte vill, men ett krav slår mot de som faktiskt inte kan också.

Samtidigt då så utan ideella funktionärer inga tävlingar eller sjukt dyra sådana.
 
Beror lite på hur man ser det, den första frågan. "Min klubb" arrangerar oftast en handfull tävlingar per år. Det är mer än ett år ALLA tävlingar eller alla utom en har legat på mina jobbhelger. Vad ska jag göra då - ta semester för att funktionära?

Så jag tycker inte det är så svartvitt, alla är inte lediga på helger, har en medhjälpare som kan passa hästen/hålla hästen/rycka in och funktionära etc. Däremot är det alldeles säkert så att många kan men inte vill, men ett krav slår mot de som faktiskt inte kan också.

Samtidigt då så utan ideella funktionärer inga tävlingar eller sjukt dyra sådana.

I sak kan jag nog tycka att ja, ett krav kanske kan vara svårt för vissa, men klubben har ju också ett krav. Tror att det är många som gömmer sig lite bakom ett "jag kan inte då" och förväntar sig att någon annan ska ställa upp istället. Däremot så måste det ju finnas många alternativ till att just hjälpa till på plats på själva tävlingsdagen. Nån klubb jag hört om har t.ex. låtit medlemmarna betala en högre avgift om de inte funktionärat (eller om man vill se det som att de som varit funktionärer fått medlemsavgiften kraftigt sponsrad) men fick sluta med det systemet när summorna blev tvungna att uppgå till helt orimliga belopp för att de skulle få ihop sina funktionärer. Sen är det väl få klubbar som gör skillnad på tävling och arbetsdag t.ex. och är man då flexibel med arbetsdagarna borde ju folk kunna få ihop "sina" funktionärstimmar där.
 
I sak kan jag nog tycka att ja, ett krav kanske kan vara svårt för vissa, men klubben har ju också ett krav. Tror att det är många som gömmer sig lite bakom ett "jag kan inte då" och förväntar sig att någon annan ska ställa upp istället. Däremot så måste det ju finnas många alternativ till att just hjälpa till på plats på själva tävlingsdagen. Nån klubb jag hört om har t.ex. låtit medlemmarna betala en högre avgift om de inte funktionärat (eller om man vill se det som att de som varit funktionärer fått medlemsavgiften kraftigt sponsrad) men fick sluta med det systemet när summorna blev tvungna att uppgå till helt orimliga belopp för att de skulle få ihop sina funktionärer. Sen är det väl få klubbar som gör skillnad på tävling och arbetsdag t.ex. och är man då flexibel med arbetsdagarna borde ju folk kunna få ihop "sina" funktionärstimmar där.

Sist min klubb hade arbetsdag kom två stycken... :S (Jag satt på jobbet).

Jag vet verkligen inte hur man löser det, som du skriver så betala sig ifrån det känns spontant bra. Fast då måste man nästan få in vad det kostar att hyra in en funktionär och det funkar kanske inte heller. Eller det beror ju vad folk är beredd att betala iofs. Personligen skulle jag lätt betala 1000 kr extra i medlemsavgift/år för att slippa funktionära/slippa ha dåligt samvete för att inte kunna funktionära. Men det kanske inte hjälper, och jag kanske är helt ensam om att vara beredd att göra det?

Rabatt på startavgift eller helt slopad startavgift vet jag att klubben här med funktionärstvång har (dock inte hur mkt man får jobba för att få tillbaka startavgiften, dessutom betalar de ut en gång per år bara). De har även funktionärspoäng och så får de med flest poäng åka till SHS. Fast det funkar kanske med barn/ungdomar, för en vuxen är det knappast "värt" att slita i åtskilliga timmar för att få åka buss till SHS när man kan åka dit själv för en hundring.

Men nånstans måste man försöka hitta en lösning där "allt ryms" tror jag, både de som inte kan/vill och att tävlingarna måste ha funktionärer.

Dessutom tror jag att man varesig man vill det eller ej får inse att det kommer generationer nu som faktiskt är vana i rätt hög mån kunna betala sig fria. Man kan betala bort stalltjänster, köpa till mockning och allt möjligt...
 
Det är MÅNGA ideella timmar som läggs innan tävlingsdagarna. Således är problemet egentligen inte alls att man själv tävlar eller att man inte kan på de datumen klubben har tävling (förutsatt att de inte har specifika krav såklart). Däremot så är det så att på tävlingsdagarna så krävs ett visst antal händer, därför märks de mest.

Alla de hundratals timmarna som läggs innan tävlingsdagarna är i princip enbart de som eldsjälarna lägger ner helt utan att de flesta ens reflekterar över att det blir gjort. Det är oftast de timmarna som sliter ut klubben. Är det svårt nog att få ihop funktionärer till tävlingsdagarna så är det oftast helt omöjligt att få ihop hjälp på denna fronten, trots att det borde vara lättare då det är betydligt friare i när arbetet behöver utföras.

Det enda rätta är att det införs krav kopplat till licenser. Antingen betalar man sig fri som @Alexandra_W föreslår så att det täcker kostnad att ta in utomstående eller så bidrar man med arbetskraft.

Föreningslivet byggs inte upp av att någon annan tydligen har mindre att göra än de som utnyttjar arrangemangen.
 
Då klubben planerar en tävling, kollar man inte redan då vem som gör vad (om om det finns folk)? För finns det inget folk kan man inte ordna någon tävling. Hur fugerar styrelsen inom såna här klubbar egentligen?
 
Då klubben planerar en tävling, kollar man inte redan då vem som gör vad (om om det finns folk)? För finns det inget folk kan man inte ordna någon tävling. Hur fugerar styrelsen inom såna här klubbar egentligen?
Vi kollar de stora posterna som ska vara med i proppen, men sen väntar vi till några veckor innan tävling och gör ett schema.

I år har vi dragit ner på antalet tävlingar till bara en. Med den enkla motiveringen att folk som brukar dra tunga lass inte känner att de orkar.
 
Då klubben planerar en tävling, kollar man inte redan då vem som gör vad (om om det finns folk)? För finns det inget folk kan man inte ordna någon tävling. Hur fugerar styrelsen inom såna här klubbar egentligen?

De grejjerna som verkligen kräver att någon som kan det gör det är väl en sak, men att planera upp varenda funktionärspost i januari för en tävling i typ maj går ju kanske inte heller. Klubben här har lite övergripande koll på vilka som brukar kunna ställa upp och sådär men har dragit ned på antalet tävlingar/år på grund av att det finns för lite folk.
 
I vår klubb finns inget krav på funktionärsinsats.Däremot om du löser ett ryttaravtal så får du halva startavgiften betald för två heldagar, eller fyra halvdagar funktionärsinsats. Är man hoppryttare och speciellt om man har unghäst så lönar det sig verkligen då vi nog har ca 20-25 hopptävlingar om året.
 
Min klubb har inte ngt krav på funktionärer, de förlitar sig dock på att man som medlem i klubben hjälper till med vad man kan :).
För om medlemmarna inte hjälper till så kan inte klubben arangera någon tävling, vilket gör att de inte får lämna ut licens. Vilket gör att de mister mer eller mindre alla medlemmar och blir reducerade till att på sin höjd arrangera uteritter.

Medlemmarna är klubben, utan medlemmar som hjälper till så har man ingen klubb.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 143
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 564
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 458
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 390
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp