Bukefalos 28 år!

Lösa endagslicens och vara tvungen att jobba som funktionär hela säsongen?

Det här med funktionärskrav tycker jag är ett aber. Jag arbetar varannan helg, och det innebär då att jag ska funktionära på en av de få lediga dagar jag har, och på min lediga helg. Dessutom förutsätter funktionärstvång på tävling man startar i att man har en häst som kan stå i släpet utan problem osv. Eller för all del att det inte är 35 grader varmt så hästen långsamt blir kokt därinne.

De flesta brukar släpa med någon anhörig som får ta hand om funktionärsdelen, men alla har inte det och jag tycker inte det är korrekt faktiskt.

Hursomhelst, min klubb har inget tvång, jag ställer upp när jag kan men det är extremt sällsynt tyvärr. Men med anledning av den här tråden kollade jag min klubbs hemsida och en annan klubbs hemsida. Ingenstans står något om ev krav på dig som medlem vad gäller arbetsinsats/funktionärstvång. Min klubb har det inte, den andra klubben har det. Men det märker man inte förrän man sitter i TS sist och redan löst medlemskap och löst licens..
Min klubb har upplagt på hemsidan vad som gäller för licensierade ryttare. Tycker nog att man kan ställa kravet att klubben ska informera om vad som gäller. Vi har ganska många ryttare som bor långt borta (de som har längst har 40 mil) som har valt att tävla för oss. Samma regler gäller för dessa ryttare som för dem som bor nära.
 
Senast ändrad:
Då klubben planerar en tävling, kollar man inte redan då vem som gör vad (om om det finns folk)? För finns det inget folk kan man inte ordna någon tävling. Hur fugerar styrelsen inom såna här klubbar egentligen?

Man ansöker om de tävlingar man vill arrangera i september-oktober året innan :)
Så det kan vara ett år innan själva tävlingen man gör ansökan. Svårt veta redan då vad man har för folk.
Jag ramlade in i hela tävlingsarrangörssvängen pga att hela tävlingssektionen i klubben strax efter de lagt tävlingsterminen :up: och den enda korkad nog att ta på sig det hela var jag :grin:
 
I vår klubb gör vi funktionärslistor där de som kan får skriva upp sig. De hänger just nu uppe i ridhuset där alla tävlingars funktionärsområden (en dressyr om två dagar, och tre hopptävlingar om totalt fyra dagar, samt två andra större arrangemang under höst/vinter), är listade. Då får alla skriva upp sig, från ridskolebarn, ponnyföräldrar och våra tävlingsryttare och förhoppningsvis få göra något de vill göra som funktionär.

Som ganska engagerad i vår förening (och som evig helgjobbare) blir jag faktiskt lite provocerad när många verkar tycka att de inte kan hjälpa till om de inte kan vara på plats. Det finns alltid mycket att göra innan, det kan vara allt från att måla lite bommar, måla staket, hjälpa till att bygga bana dagen innan, bygga undan dagen efter osv. Jag tror att det sällan är problem att få en arbetsuppgift som passar in i ens schema om en faktiskt bara frågor de som arrangerar tävlingen istället för att bara ignorera och säga "jag jobbar så jag kan inte".

...och precis som andra påpekat så utan funktionärer blir det inga tävlingar. Alternativt blir tävlingar vääääldigt mycket dyrare om klubbarna inte kan förlita sig på ideell arbetskraft Och då sätter vi en ännu större snobbstämpel på vår sport. Det är redan nu dyrt att tävla och ska bara de som har gott om pengar ha förutsättning att göra det försvinner vår bredd i sporten helt och alldeles.
 
håller med @Fiorano merparten av jobbet är ju inför en tävling. så tävlar man själv varje helg eller jobbar så kan man ju bistå med allt ifrån att trampa ner mullvadshögar, klippa gräset, sätta upp skyltar, eller spärra av för publik. man måste inte vara på plats på tävlingsdagen öht om man inte kan. är ju lagom tufft för alla som är med varje dag under förberedelserna, och spenderar varje ledig stund med att göra ärenden eller jobba frivilligt för klubben. de får sällan ngt tack, utan de förväntas att alltid vara där och ordna upp allt trots lika mycket eget liv och jobb som alla de som "inte kan".

jag hjälper till så mycket jag kan, förra året så var jag med runt 2 veckor för att förbereda för tävling. passade på då jag var ledig, men sen kunde jag inte hjälpa till med jakterna alls pga jobb de helgerna. så man gör vad man kan.
 
I vår klubb gör vi funktionärslistor där de som kan får skriva upp sig. De hänger just nu uppe i ridhuset där alla tävlingars funktionärsområden (en dressyr om två dagar, och tre hopptävlingar om totalt fyra dagar, samt två andra större arrangemang under höst/vinter), är listade. Då får alla skriva upp sig, från ridskolebarn, ponnyföräldrar och våra tävlingsryttare och förhoppningsvis få göra något de vill göra som funktionär.

Som ganska engagerad i vår förening (och som evig helgjobbare) blir jag faktiskt lite provocerad när många verkar tycka att de inte kan hjälpa till om de inte kan vara på plats. Det finns alltid mycket att göra innan, det kan vara allt från att måla lite bommar, måla staket, hjälpa till att bygga bana dagen innan, bygga undan dagen efter osv. Jag tror att det sällan är problem att få en arbetsuppgift som passar in i ens schema om en faktiskt bara frågor de som arrangerar tävlingen istället för att bara ignorera och säga "jag jobbar så jag kan inte".

...och precis som andra påpekat så utan funktionärer blir det inga tävlingar. Alternativt blir tävlingar vääääldigt mycket dyrare om klubbarna inte kan förlita sig på ideell arbetskraft Och då sätter vi en ännu större snobbstämpel på vår sport. Det är redan nu dyrt att tävla och ska bara de som har gott om pengar ha förutsättning att göra det försvinner vår bredd i sporten helt och alldeles.

Och jag är faktiskt rätt trött på "men jag som jobbar helg kan..."

När jag jobbat helg börjar jag på fredag eftermiddag och jobbar till sen lördag em. Sen börjar jag tidig söndag morgon och jobbar nästan till midnatt. Måndag - fredag går jag i skolan. Inte alltid schemalagt men det kan vara schemalagt fredag morgon - fredag em, och mån tidig morgon till måndag em.

NÄR ska jag hjälpa till plocka fram eller plocka bort eller...?

Måla hinder osv ligger på arbetsdagar. Som ligger på helg. Kommer det en arbetshelg så tja samma fråga.

Så jag undrar exakt VAD jag ska göra som jag "kan men låter bli för att jag inte vill"?

Jag satt i styrelsen förr, när jag hade humanare schema, men jobbade var tredje helg (fred - sön i ett svep). Jag fick gå ir styrelsen, jag missade 90% av alla möten pga mitt jobb.

Så helt ärligt - alla kan inte och jag är jäkligt trött på antydningar om att det handlar om vilja.

Sen, viss rättvisa finns det ev i att jag inte "utnyttjar" klubben heller. Jag sliter inte på deras underlag etc. Eftersom det tar 2 h att åka dit och det finns utebana 30 min bort, av samma anledning sliter jag inte på deras hinder osv. Enda gången jag nyttjar något är på tävling när jag betalt för det.

Men jag bidrar inte ideellt, eftersom jag inte kan hjälpa till med det de behöver hjälp med. Tyvärr. Dock valde jag med flit lilla klubben före stora ridklubben när jag löste medlemskap och licens. För mig kvittar det lika, men jag stöttar gärna den lilla så gott det går. Och medlemsantal påverkar.
 
Det här med funktionärskrav tycker jag är ett aber. Jag arbetar varannan helg, och det innebär då att jag ska funktionära på en av de få lediga dagar jag har, och på min lediga helg. Dessutom förutsätter funktionärstvång på tävling man startar i att man har en häst som kan stå i släpet utan problem osv. Eller för all del att det inte är 35 grader varmt så hästen långsamt blir kokt därinne.

De flesta brukar släpa med någon anhörig som får ta hand om funktionärsdelen, men alla har inte det och jag tycker inte det är korrekt faktiskt.

Hursomhelst, min klubb har inget tvång, jag ställer upp när jag kan men det är extremt sällsynt tyvärr. Men med anledning av den här tråden kollade jag min klubbs hemsida och en annan klubbs hemsida. Ingenstans står något om ev krav på dig som medlem vad gäller arbetsinsats/funktionärstvång. Min klubb har det inte, den andra klubben har det. Men det märker man inte förrän man sitter i TS sist och redan löst medlemskap och löst licens..

Vem ska vara funktionär då tycker du om inte de som tävlar eller deras anhöriga ska vara det.

Jag tycker det är MYCKET rimligt att de som tävlar också ställer upp och är funktionärer. För mig känns det helt galet att alla andra ska slava för att vissa ska få tävla
 
då jag pluggade så jobbade jag också i regel varje helg och även efter föreläsningar. har iofs nära till min klubb men då så var det bara att åka dit då då jag hade tid och pricka av ngt på listan som de har uppsatt med saker som ska göras. behövt inte mycket för att lätta på arbetsbördan för andra :). dvs kl 20 en kväll kunde jag gå runt och plocka sten från gräsbanan. ngt som antagligen inte blivit gjort annars pga tidsbrist.
 
Alltså @Buck räknade ju upp en massa saker som måste göras säsongsvis men kan göras när som. Min mor tex städade toaletterna på klubbens anläggning i jag vet inte hur många 10-tals år. Förutom alla tusentals timmar hon la på sådant som märktes lite mer. Men typ sådant här behöver ju "bara göras" i olika mån beroende på hur man som klubb ordnat:
Städa toaletter/cafeteria
Sköta underlaget inkl o fixa kanterna om man inte har bra maskin
Sopa läktare/sarg/dyl
Ta in/ut hinder säsongsvis
Ta hand om hinder/dressyrstaket/bokstäver
Klippa gräs
Trimma gräs
Sköta om ev träd o buskage
Planteringar/blommor?
Finns det vattenutkast till hästar? Vintersäkras/säsongsanpassas
Ev sköta om hårdgjorda ytor/grusa
Mocka efter alla som inte mockar på parkering o dyl........
Tömma mockningskärl o ta hand om ev mockningsutrustning
Ta hand om skyltar permanenta/vid tävling
Ta hand om staket/avspärrningar utomhus permanenta/för tävling
Ordna/hålla reda på utrustning att sätta upp staket för dressyrtävling
Terrängbanor är ju såklart ett kapitel för sig med underhåll och nybyggnation

Till tävling tillkommer tex (inte just tävlingsdagen alltid):
Ljudanläggning
Avspärrningar
Skyltning
Ev ordnande med parkering
Banor före/efter
Domarkurer
Blomsterarrangemang
PRISER (alla klagar på priserna men fixar ingen så...)
Cafeteria
Det vanliga stora jobbet såklart med planering, ansökan, betalda funktionärer, propp, PM, anmälningar, kontakt m ryttare, tidsprogam, planering av klasser/banor o funktionärsposter tex


Och den TOTALT meningslösa fruktansvärda SKITposten: Att öht försöka ragga ideella funktionärer till tävlingsdagen. Det är nog det mest sviniga jag vet o den hade helt kunnat tas bort om ALLA drog sitt strå till stacken och direkt I GOD TID anmälde vad de kunde hjälpa till med :rage:

Ibland känner jag mig så jävla ensam om att titta på tävlingsplaneringen och planera in var jag ska hjälpa till. Tävlade väl senast för typ 13 år sedan nu tror jag?
 
då jag pluggade så jobbade jag också i regel varje helg och även efter föreläsningar. har iofs nära till min klubb men då så var det bara att åka dit då då jag hade tid och pricka av ngt på listan som de har uppsatt med saker som ska göras. behövt inte mycket för att lätta på arbetsbördan för andra :). dvs kl 20 en kväll kunde jag gå runt och plocka sten från gräsbanan. ngt som antagligen inte blivit gjort annars pga tidsbrist.

Det finns så många sådana saker!!! Och ibland verkar vuxna människor inte ens orka tänkai sådan banor själv.

"Ingen sa att de behövde hjälp", "hade inget att göra" osv osv. Men VEM ska bestämma vad som ska göras då om inte klubbens medlemmar dvs DU också?!?!

Åh, varför ska jag alltid svara i sådana här trådar, jag blir så jävla förbannad.
 
Edit: Och jag KÖPER faktiskt att man inte tycker sig ha tid en viss tid i livet. Om man erkänner det och inser problemet. I mitt fall tex så om min häst någonsin kommer vara i tävlingskondis och faktiskt tävla så kommer jag inte ha ett dugg dåligt samvete (okej, en lögn, jag har alltid dåligt samvete) om jag inte det året/den säsongen inte hjälper till lika mkt utan vill prioritera min häst. Jag har lagt många ideella timmar (och det är inte ens en promille av vad de riktiga eldsjälrna gör, tex @mammaBerg) sedan jag var riktigt ugn på tävlingsverksamhet o kringaktiviteter o tänker försöka med gott samvete att vara lite mindre funktionär om vi nu skulle komma dit.
 
Jag blir som icketävlande provocerad av trådstarten. Hur många gånger jag har hjälpt till inför/vid och efter tävlingar har jag tappat räkningen på och det trots att tävlingar aldrig har intresserat mig. Visst ställde jag upp även kl 22 en fredagskväll när traktorn hade stannat för att något pucko inte fattar att en traktor behöver diesel för att kunna gå och visst ställde jag upp med att harva banan när jag hade tankat i halv storm trots att klockan för längesedan passerat normal läggdags. Jag har burit hinder och dressyrstaket tills armarna höll på att trilla av sena kvällar för att de som borde kommit aldrig kom osv. osv. Jag gjorde det för att klubben skulle kunna fortsätta utvecklas och få in pengar. För att mina och andras barn skulle ha möjligheten att tävla i framtiden om de ville. Det är provocerande att de som tävlar tycker att någon annan ska göra det möjligt för dem att tävla. Vill du inte ställa upp för din klubb så tävla inte då. Bli inte medlem alls så slipper du "tjatet" om att du ska dra ditt strå till stacken.
 
Något som också kan göras utan att nånsin fysiskt närvara på plats är att hjälpa till att ragga sponsorer. Det är vi på ridsportsidan otroligt dåliga på. Hörde för nån vecka sen en diskussion mellan två föräldrar som båda jobbade på stora företag. De pratade om sponsring av deras barns lilla lokala fotbollsturnering (pojkar åtta år), de räknade med att få ihop 100.000 (!!!) i sponsorpengar. Deras egna företag hade som policy att ge ut ganska mycket i sponsring till barns idrottande. Tänk om vi på en tävling som engagerar precis lika många som en liten lokal fotbollsturnering hade fått en tiondel av den sponsringen! Men oftast handlar det om att ingen letar sponsorer, för ingen har tid och knappt någon vet möjligheterna som finns.
 
Andra saker som garanterat en del som ställer upp som funktionär tänker på är tex:
Dålig info o kontakt. Många som hör av sig o vill ställa upp glöms bort/deras önskemål glöms bort/när de kommer så vet ingen vad de ska göra/deras uppgifter är inte klara/lätta att ta över.

Jag brukar tex oftas hinna anmäla mig själv som skrivare till de tävlingarna jag vill hjälpa till på (jag vill gynna stilbedömd terrängritt o försöker därför hjälpa till på dem). Ändå blir jag oftast tillfrågad av någon annan inför tävlingen (@Lady_D :D) eftersom jag sagt till fel person, alltså är det någon det poppat upp i huvudet på att det behövs en skrivare o så har denne lagt ner små/större resurser på att hitta någon innan jag svarat/de fått den infon. Helt onödigt.

När jag sedan kommer till tävlingsplatsen (första nu på lördag :bump:) så varierar det kraftigt vad som hunnit göras innan. Ibland finns inga startlistor (här är tex sekretariatet typ mobilt, ingen anläggning på terrängbanan) öht, vi behöver två, en till mig o en till domaren. Oftast är protokollen inte ifyllda med klass, namn, datum osv så det gör jag så mkt jag hinner innan klassen börjar o annars efterhand. Vi behöver ngt att skriva på, pennor, en tidtagare och tidtagningsur. Finns oftast, ibland inte.

ALLT ovan tycker oftast en utomstående inringd funktionär är DÅLIGT, stressande och förskräckligt planerat. Det ger ingen mersmak för 99.99 % av människorna. Får man dessutom inget TACK efteråt så är man "inget värd" och tänker aldrig mer "ställa upp". Alltså jag bara ser rött.

Jag är verkligen inte guds underbarn. Men problemen ovan hade jag ju lätt läst genom att hjälpa @Lady_D INNAN tävlingen, eller åtm själv erbjudit mig att hämta protokollen/skriva ut dem, fylla i, kolla upp att vi har underlägg, pennor, tidtagarur, möjlighet o skriva ut startlistor i tid och en tidtagare till tävlingsdagen.

Varför är de så få som inser att denna NÅGON helt enkelt inte hunnit/orkat/klarat av att ha även de (extremt SMÅ i sammanhanget) bollarna i luften?
 
Något som också kan göras utan att nånsin fysiskt närvara på plats är att hjälpa till att ragga sponsorer. Det är vi på ridsportsidan otroligt dåliga på. Hörde för nån vecka sen en diskussion mellan två föräldrar som båda jobbade på stora företag. De pratade om sponsring av deras barns lilla lokala fotbollsturnering (pojkar åtta år), de räknade med att få ihop 100.000 (!!!) i sponsorpengar. Deras egna företag hade som policy att ge ut ganska mycket i sponsring till barns idrottande. Tänk om vi på en tävling som engagerar precis lika många som en liten lokal fotbollsturnering hade fått en tiondel av den sponsringen! Men oftast handlar det om att ingen letar sponsorer, för ingen har tid och knappt någon vet möjligheterna som finns.

När folk klagar på priser o prispengar så är det ju bara så klockrent. Fixa en sponsor själv så löser det sig :up:

Prio ett för klubben brukar liksom vara att en få tillräckligt med folk att ens närvara på tävlingsdagen för att tävlingen ska gå att genomföra.
 
Jag blir som icketävlande provocerad av trådstarten. Hur många gånger jag har hjälpt till inför/vid och efter tävlingar har jag tappat räkningen på och det trots att tävlingar aldrig har intresserat mig. Visst ställde jag upp även kl 22 en fredagskväll när traktorn hade stannat för att något pucko inte fattar att en traktor behöver diesel för att kunna gå och visst ställde jag upp med att harva banan när jag hade tankat i halv storm trots att klockan för längesedan passerat normal läggdags. Jag har burit hinder och dressyrstaket tills armarna höll på att trilla av sena kvällar för att de som borde kommit aldrig kom osv. osv. Jag gjorde det för att klubben skulle kunna fortsätta utvecklas och få in pengar. För att mina och andras barn skulle ha möjligheten att tävla i framtiden om de ville. Det är provocerande att de som tävlar tycker att någon annan ska göra det möjligt för dem att tävla. Vill du inte ställa upp för din klubb så tävla inte då. Bli inte medlem alls så slipper du "tjatet" om att du ska dra ditt strå till stacken.
Jag har också hjälp till när jag har varit utan häst. Blir också otoligt provocerad av trådstarten.
Jag gör oftast propper, startlistor, bokar domare etc OCH sitter i sekretariatet hela dagen samtidigt som jag är tävlingsledare = jag måste vara på plats hela tävlingsdagen.. Ändå tycker de som "bara" ska komma dit och jobba ett par timmar att de får göra för mycket.
Vi vill väl alla tävla till en rimlig peng?? För att genomföra tävlingar krävs funktionärer. Hur svårt ska det vara?
Jag har även förståelse för de som @Alexandra_W som har svårt med tid, men alla kan inte ha det likadant och som några andra påpekat det finns andra tillfällen då man kan.
 
Jag har suttit i styrelsen för en privathästklubb i 15 år. Vi har ingen anläggning utan hyr in oss på en privat anläggning. Under alla dessa år har de varit tufft att få funktionärer men de känns som problemet eskalerat med åren. Ett år hade vi på prov att man fick "poäng" när man va funktionär och kunde byta in detta mot klubbkläder. Då helt plötsligt dök de upp folk som tidigare aldrig haft tid. Så i bland är de nog ren lögn när folk säger att de inte har tid, de är bara lata. Vi har inte funktionärplikt för de som löser licens för då skulle vi nog tappa allt för många medlemmar. Däremot är man tvungen att hjälpa till på klubbtävlingar och pay and jump/rides om man ska vara med och starta. De kan vara allt från förberedelser till att baka, så alla får en syssla som fungerar för dem.

Kopierad text från bloggen jag länkade till tidigare. Mkt tänkvärt för de som inte anser sig ha någon som helst tid att hjälpa till.
Tänk till, utan ideellt arbete kommer sporten krympa. De blir färre tävlingar och de som finns kommer antagligen vara för dyra för att alla ska ha råd att åka dit, startfälten krymper och de kommer bli en nedåtgående spiral som inte kommer gynna våran sport, det är vi själva som förlorar i slutändan.
 
då jag pluggade så jobbade jag också i regel varje helg och även efter föreläsningar. har iofs nära till min klubb men då så var det bara att åka dit då då jag hade tid och pricka av ngt på listan som de har uppsatt med saker som ska göras. behövt inte mycket för att lätta på arbetsbördan för andra :). dvs kl 20 en kväll kunde jag gå runt och plocka sten från gräsbanan. ngt som antagligen inte blivit gjort annars pga tidsbrist.

Det går säkert kanon på större klubbar - och är ett utmärkt sätt att hjälpa till på om man inte kan funktionära. Men krävs ju ändå att det finns sådana sysslor. Och - vilket eg är problemet och anknyter till tråden - inte riktigt gör det lättare för klubben få runt själva tävlingarna. Det är ju där funktionärsbristen brukar slå :/
 
Det går säkert kanon på större klubbar - och är ett utmärkt sätt att hjälpa till på om man inte kan funktionära. Men krävs ju ändå att det finns sådana sysslor. Och - vilket eg är problemet och anknyter till tråden - inte riktigt gör det lättare för klubben få runt själva tävlingarna. Det är ju där funktionärsbristen brukar slå :/
Jag hade gärna tagit hjälp med förarbetet. Är ofta rätt trött redan innan tävlingen ens börjat. Det arbetet går ju att göra när man har tid. För mig brukar det betyda sent en lördagkväll. :)
 
Alltså @Buck räknade ju upp en massa saker som måste göras säsongsvis men kan göras när som. Min mor tex städade toaletterna på klubbens anläggning i jag vet inte hur många 10-tals år. Förutom alla tusentals timmar hon la på sådant som märktes lite mer. Men typ sådant här behöver ju "bara göras" i olika mån beroende på hur man som klubb ordnat:
Städa toaletter/cafeteria
Sköta underlaget inkl o fixa kanterna om man inte har bra maskin
Sopa läktare/sarg/dyl
Ta in/ut hinder säsongsvis
Ta hand om hinder/dressyrstaket/bokstäver
Klippa gräs
Trimma gräs
Sköta om ev träd o buskage
Planteringar/blommor?
Finns det vattenutkast till hästar? Vintersäkras/säsongsanpassas
Ev sköta om hårdgjorda ytor/grusa
Mocka efter alla som inte mockar på parkering o dyl........
Tömma mockningskärl o ta hand om ev mockningsutrustning
Ta hand om skyltar permanenta/vid tävling
Ta hand om staket/avspärrningar utomhus permanenta/för tävling
Ordna/hålla reda på utrustning att sätta upp staket för dressyrtävling
Terrängbanor är ju såklart ett kapitel för sig med underhåll och nybyggnation

Till tävling tillkommer tex (inte just tävlingsdagen alltid):
Ljudanläggning
Avspärrningar
Skyltning
Ev ordnande med parkering
Banor före/efter
Domarkurer
Blomsterarrangemang
PRISER (alla klagar på priserna men fixar ingen så...)
Cafeteria
Det vanliga stora jobbet såklart med planering, ansökan, betalda funktionärer, propp, PM, anmälningar, kontakt m ryttare, tidsprogam, planering av klasser/banor o funktionärsposter tex


Och den TOTALT meningslösa fruktansvärda SKITposten: Att öht försöka ragga ideella funktionärer till tävlingsdagen. Det är nog det mest sviniga jag vet o den hade helt kunnat tas bort om ALLA drog sitt strå till stacken och direkt I GOD TID anmälde vad de kunde hjälpa till med :rage:

Ibland känner jag mig så jävla ensam om att titta på tävlingsplaneringen och planera in var jag ska hjälpa till. Tävlade väl senast för typ 13 år sedan nu tror jag?

Tyvärr så för min klubb finns det mesta av det som inte är kopplat till tävling inte. Dvs finns ingen cafeteria eller toalett att städa osv.

Men annars är det ett bra sätt att stötta. Frågan är ju dock hur funktionärsbristen löses, och just genomförandet av tävling som diskuterats. Stora klubbar och stora tävlingar borde dock ge större möjligheter att alla kan hjälpa till (samtidigt som det krävs mer personal, så de brukar sitta i samma rävsax med funktionärer de med :/)

Men jag lämnar diskussionen nu. Den har gått från äpplen till päron och...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 143
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 564
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 459
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 390
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp