Bukefalos 28 år!

Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Q

qrumelur

Nu har jag läst på om det här med "lösgörande av munnen" och bruket av ett bett.

Jag har en dam som inte accepterar bett och jag rider därför utan.
Ja, hon är ordentligt undersökt ett otal gånger, av veterinär hos tidigare ägaren (som jag misstrodde pga alla problem) och av (kunnig) veterinär hos mig. Det finns inga fysiska (synliga) hinder i munnen som stör henne. (ja, jag har provat mig fram efter konstens alla regler men kommit fram till att jag ska lyssna på vad min häst säger istället för att bråka.)

Men hur viktig är "lösgörandet av munnen" för hela ridningen som sådan?
Jag har en kunskapslucka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lösgörande av munnen

Om man slappnar av i munnen/käkarna slappnar man av i resten av kroppen, det gäller hästar också. (Prova själv och känn) Det där lärde jag mej i profylaxen för hundra år sen och det var ahaupplevelse då och lätt att koppla till hästen:). Spänd i mun/käkar = spänd i kroppen.

Men det går att uppnå även utan bett men däremot får man inte den fina kontakten som går via munnen och igenom hästens kropp när den är lösgjord.

Tänker jag.

Det finns ju många bett att välja på, har du provat riktigt mjuka som novabett och sånt? Kan vara en början om hästen inte är så glad i bett.
Prova också att lägga in ett riktigt snällt bett men inte koppla det till tyglarna först utan bara låta det vara, medan den vänjer sig vid att ha bettet i munnen:idea:
 
Sv: Lösgörande av munnen

Min häst vill inte heller ha bett vid ridning. Jag rider med sidepull eller bosal, hästen är mjuk som spagetti i hela kroppen! Så visst kan man lösgöra utan bett.
 
Sv: Lösgörande av munnen

Tack för svaren!

Min häst tuggar mycket i ridningen utan bett och är mycket avslappnad i ridningen, mjuk och fin i båda sidorna. Jag tycker att vi har en fantastiskt fin kontakt även utan bett.

med bett i munnen blir hon som en stålvajer. :crazy:

jag har provat diverse olika bett (ink. nova). jag har också provat att "unghäst-invänja" dvs. bara låta bettet vara i munnen på henne utan tyglar etc. Det är stålvajer då med. Nu har jag bestämt mig för att lyssna på vad hon säger. Sen om ett par år kanske jag provar igen.

Det jag var mest orolig över var att det var nödvändigt med bett för lösgörande av munnen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lösgörande av munnen

Min häst vill inte heller ha bett vid ridning. Jag rider med sidepull eller bosal, hästen är mjuk som spagetti i hela kroppen! Så visst kan man lösgöra utan bett.

Delvis knapplån

Nackdelen och fördelen med ett bettlöst är ju just att man inte har "kontakt" med hästmunnen.
Vi ryttare är nog generellt väldigt dåliga på att förvalta den kontakten och nyttja det väl, vilket alltså är en enorm fördel med bettlöst - det finns mindre risk att "missbruka" (inte förvalta kanske vore ett snällare och mer rättvisande ord) kontakten i munnen.

Som nackdel får du inte heller någon kontakt med munnen att förvalta.
Det kan också vara en enorm fördel att känna statusen i munnen eftersom den skvallrar om hela överlinjen, plus att man då öht kan påverka små spänningar som ställer till det, t ex i nacken.
Bara för att dra en parallell, så när jag tränar ex. mage/rygg och det är väldigt jobbigt och kräver exakt teknik för att komma åt musklerna rätt, då har jag väldigt lätt för att med oflit spänna nacken. Kanske som försvarsmekanism, kanske i ett försök att kompensera, kanske mentalt för att jag är inställd på att det blir jobbigt, eller kanske en kombination av de anledningarna. Men det ger en enorm mjölksyra och riktig spänningsvärk till slut när man samtidigt spänner nacken, motverkar dessutom träningen. Även om jag t o m är medveten om det så är det grymt svårt att sluta. Att man känner att man skulle behövt något som sänder signaler till hjärnan och påminner musklerna att slappna av! :p Vilket jag tänker mig att man teoretiskt sett kan använda bettet till i ridningen.

Det jag vill ha sagt är att jag absolut tycker det är bra att behärska lösgörande av munnen. Samtidigt som jag inte tycker man ska missbruka det genom att alltid lösgöra munnen vid spänning utan dels gå på fingertoppskänsla, och dels försöka fundera på varför spänningen uppstår och OM hästen verkligen jobbar bättre efter lösgörandet eller om den har svagheter som gör att den mer eller mindre måste kompensera på annat vis istället. Då kanske det är bättre att låta svagheterna blottas emellanåt för att få ett ärligare kvitto på de steg som blir bättre? Och för att inte riskera felkompensationer pga det.
Spånar lite bara. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgörande av munnen

Jag tycker det är jättebra att du lyssnar på din häst, och om man inte ska tävla tycker jag inte man absolut ska behöva lära in vanligt bett bara för sakens skull. :)

Sen är det ju bra att du är medveten om att hon blir jättespänd med bettet, vilket ju faktiskt tyder på något. Om detta något riskerar att vara något som skulle behöva åtgärdas så har man det i åtanke är det ju sen lättare att lägga ihop ett och ett med andra pusselbitar! :)
 
Sv: Lösgörande av munnen

Fråga från en okunnig:
Exakt hur lösgör man munnen på en häst?

Har aldrig hört uttrycket förr.
 
Sv: Lösgörande av munnen

det gör man först när man blivit så duktig att hästen törs slappna av i kroppen med en på, försöker man göra det innan så blir det inte bra
 
Sv: Lösgörande av munnen

det gör man först när man blivit så duktig att hästen törs slappna av i kroppen med en på, försöker man göra det innan så blir det inte bra

Instämmer i det här, samtidigt tror jag inte heller det är skadligt eller dumt att pröva, om man använder det på ett ödmjukt och vettigt sätt, alltså att man är medveten om sina brister.
Det är ju t ex en enorm skillnad att använda flexioner av underkäken och systematiskt använda som "halvhalt" minsta lilla spänning som uppstår i underkäken, jämfört med att från stillastående (kanske t o m utan ryttare på ryggen) försöka trigga till sökningen framåt/nedåt, mer som en inlärningsetapp snarare än något man systematiskt använder.

Lätt att missbruka - ja. Men som med det mesta annat- är man medveten om ev. fällor och har sunt förnuft och följer upp sin träning så behöver det inte heller alla gånger vara något negativt. Jag uppfattar ditt inlägg som att det bara är "super-ryttare" som har någon nytta av det öht, så det är bara det jag kommenterar.
 
Sv: Lösgörande av munnen

det gör man först när man blivit så duktig att hästen törs slappna av i kroppen med en på, försöker man göra det innan så blir det inte bra

Nä, jag rider inte öht så det är inget jag tänker pröva. Dock är jag fortfarande nyfiken på hur det rent parktiskt går till? Av ren kunskapsgirighet.
 
Sv: Lösgörande av munnen

Jag ser inte hur det kan bli bättre med ett bett i munnen, när hästen så uppenbart vantrivs med bett oavsett om det används eller ej?
 
Sv: Lösgörande av munnen

Jag ser inte hur det kan bli bättre med ett bett i munnen, när hästen så uppenbart vantrivs med bett oavsett om det används eller ej?
Antingen har hästen fått upprepade dåliga erfarenheter av bettet eller problem i munnen, men den största boven i de allra flesta fallen är det som reglerar bettet- ryttaren.

Om den inte finner bettet trevligt efter en positiv invänjning- får man börja leta felen hos sig själv.

Något som har blivit vanligt idag är att hästen får obehag av bettet för att modet säger att bettet ska sitta för lågt. Hästen hugger o tuggar för att få upp bettet dit där det kan ligga still.

På unghästar som har små munnar bör man göra som de gamla rekommendationerna- sätta upp det en gnutta "för högt" alt ha remontgrimma på som oxå håller det på plats- stilla.
 
Sv: Lösgörande av munnen

Han har liten mun speciell mun, men ingen tandutbildad veterinär har hittat några fel. Han tycker helt enkelt inte om det. Och det är inte att han börjar krångla med munnen på något sätt, han fungerar perfekt att köra med bett. Att rida med körbettet går dock inte. Under ridning blir han liksom stel i halsen, börjar vända som när man kör (inte lämpligt när man tränar reining :grin: ), ja han trivs helt enkelt bättre utan bett. Han svarar precis likadant oavsett vem som rider så det är inte jag som är en kass ryttare :grin:
 
Sv: Lösgörande av munnen

Nä det är otroligt egentligen hur många bra ryttare det finns på detta forumet, det är alltid hästen som har något fel och aldrig ryttaren :grin:

Jag har aldrig stött på så många hästar som inte kan ha bett som på det här forumet..
 
Sv: Lösgörande av munnen

Point taken :D
Det går nog dessutom lite mode i att säga sånt. Men vem är jag att döma? Jag känner bara min egen häst, och va fasen om det funkar utan bett är det ju bra inte sant?
 
Sv: Lösgörande av munnen

Som någon skrev tidigare i tråden så hjälper munnens lösgörande hela kroppens lösgörande.

Viktigt att inte gå för fort fram. Som en vän säger "man målar inte limpan brun utan gräddar i ugnen vid rätt temperatur".

Enklast att börja i det lilla. Bara stå med hästen och gosa. Sen ta lite lite i bettet. Rakt år sidan, bara en halv millimeter. Om du provar själv - ta en liten plastsked i munnen och be någon annan röra den. Då märker du hur lite som behövs.

Prova många gånger. Röra - och eftergift och beröm. Röra och eftergift och beröm. Efter en kortare eller längre tid börjar hästen att tugga. Det är steg ett, och utan det steget, att tuggningen är respons på tygeltag, är det kört. Handlar om att bryta ner inlärningen till ett sånt litet steg att det blir tydligt för hästen om den gör rätt. (Mer om inlärning och hästar kan du läsa om du kollar på andrew mcleans hemsida. Finns reportage om honom på hippson också)

Sen gäller det att inte forma hästen mer än vad dess kropp klarar av om du ska behålla den fina munnen.

Allt det där handlar om det där knasiga begreppet ryttarkänsla - som man kan lära sig med mycket tid och tålamod och bra lärare. Och som somliga lyckostar bara har inbyggt. :)/T_B
 
Sv: Lösgörande av munnen

Fast då måste jag lägga till att problemet för hästen är nog inte att förstå om man står still med den, utan att ryttaren sen i rörelse inte förmår att vara konsekvent och finstämd nog att fortsätta ge eftergiften och göra det logiskt för hästen, det som den har lärt.

Samma händer ju när man rider, att hästen tuggar och ger efter i munnen, käken och nacken, men det som förstör alltihop är vår egen oförmåga att kontrollera det vi gör:o OCh det tror jag ligger bakom de allra flesta munproblem och "bettproblem" där det inte är tänderna som faktiskt ställer till problem.

En annan sak kan vara annat obehag i hästen som påverkar den eftergiften.
Till exempel så då mitt sto är brunstigt så får hon under ett par dagar en styvhet i kroppen som handlar om muskler, samt något man kanske kan jämföra med mensvärk och faktiskt huvudvärk (har jag lärt mej att hästar kan ha) Då blir hon spänd i käkarna och rak i halsen och mera ovillig. Det pågår så ett par dagar varje period under våren och vintern.

Så ja vad jag ville säga är att så mycket påverkar det här så att det går inte att fixa till endast munnen på hästen:idea:

Munnen och resten av kroppen hänger ihop som sagt, men även hur vi sen gör på hästryggen!
 
Sv: Lösgörande av munnen

Det var precis vad jag menade med det där med ryttarkänsla.... Bra att du förtydligar.../:idea:

Fast då måste jag lägga till att problemet för hästen är nog inte att förstå om man står still med den, utan att ryttaren sen i rörelse inte förmår att vara konsekvent och finstämd nog att fortsätta ge eftergiften och göra det logiskt för hästen, det som den har lärt.

Samma händer ju när man rider, att hästen tuggar och ger efter i munnen, käken och nacken, men det som förstör alltihop är vår egen oförmåga att kontrollera det vi gör:o OCh det tror jag ligger bakom de allra flesta munproblem och "bettproblem" där det inte är tänderna som faktiskt ställer till problem.

En annan sak kan vara annat obehag i hästen som påverkar den eftergiften.
Till exempel så då mitt sto är brunstigt så får hon under ett par dagar en styvhet i kroppen som handlar om muskler, samt något man kanske kan jämföra med mensvärk och faktiskt huvudvärk (har jag lärt mej att hästar kan ha) Då blir hon spänd i käkarna och rak i halsen och mera ovillig. Det pågår så ett par dagar varje period under våren och vintern.

Så ja vad jag ville säga är att så mycket påverkar det här så att det går inte att fixa till endast munnen på hästen:idea:

Munnen och resten av kroppen hänger ihop som sagt, men även hur vi sen gör på hästryggen!
 
Sv: Lösgörande av munnen

Jag kan en hel del om inlärning och hästar, jag är etolog ;)

Och varför kan det inte vara så att alla inte funkar lika bra på bett? Jag menar, alla människor funkar ju inte i samma sorts skor heller, inte sant? En gång i tiden hade jag ett bett min häst tyckte om, men en stallkompis tog det med sig när hon flyttade och jag har inte hittat ett likadant. Om du vet var jag kan hitta ett tunt, rakt bett med fasta ringar och små "skarvar" i storlek 11,5.. De flesta är för tjocka och det funkar inte på min häst. Jag har en stång han accepterar, men det är lite klurigt att göra grundarbete på stång ;)

Och dessutom som jag sagt, jag kör på bett så det är inte att han inte förstår vad det innebär.

Tolka nu inte detta som att jag sagt att det är fel på hästen och jag är perfekt. Det är inget fel på min häst. Det är fel på bettillverkarna ;)
 
Sv: Lösgörande av munnen

Jag kan en hel del om inlärning och hästar, jag är etolog ;)

Och varför kan det inte vara så att alla inte funkar lika bra på bett? Jag menar, alla människor funkar ju inte i samma sorts skor heller, inte sant? En gång i tiden hade jag ett bett min häst tyckte om, men en stallkompis tog det med sig när hon flyttade och jag har inte hittat ett likadant. Om du vet var jag kan hitta ett tunt, rakt bett med fasta ringar och små "skarvar" i storlek 11,5.. De flesta är för tjocka och det funkar inte på min häst. Jag har en stång han accepterar, men det är lite klurigt att göra grundarbete på stång ;)

Och dessutom som jag sagt, jag kör på bett så det är inte att han inte förstår vad det innebär.

Tolka nu inte detta som att jag sagt att det är fel på hästen och jag är perfekt. Det är inget fel på min häst. Det är fel på bettillverkarna ;)

Eller fel på handen som håller i tygeln som sitter fast i bettet ;)

Just det här som du säger att hästen inte funkar på tränsbett men funkar på stång betyder 2 saker för mig.

Hästen accepterar inte bettet i form av eftergift eftersom den inte är tillräckligt skolad.

Hästen fungerar på stång för att den knäpper av, alltså drar sig undan bettets inverkan vilket innebär att hästen inte "tjafsar" i munnen och ryttaren "tror" att hästen är mjuk i kroppen och halsen eftersom upplevelsen känns så om man som ryttare inte är tillräckligt skicklig för att känna skillnaden och det kan jag säg att det är det inte så många som är faktiskt även om dom själv tror det. Hästen kan nämligen backa av från handen både mer eller mindre och är det mindre är det många som lurar sig.... Det händer ju på vanligt bett oxå naturligtvis men stången är extremt mkt skarpare i sin verkan och många hästar om dom inte är rejält skolade på tränsbett backar av från handen bara man sätter in stången i munnen.





Jag är glad att du inte väljer att göra grundarbetet på stång, heder åt dig :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 071
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 571
Senast: Honey07
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp