Bukefalos 28 år!

Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Men var är westerns motsvarighet till Dressyr, där allt går att göra bettlöst?

Fast jag trodde vi hade kommit överens om att det inte var möjligt att "bevisa" eftersom western inte är dressyr och dressyr inte är western...och att det ännu inte finns någon (som vi har sett här i alla fall, det kan ju faktiskt finnas ändå) som har "testat" att på "westernvis" i ett bettlöst (tex bosal eller repgrimma) utbilda en dressyrhäst till dressyr.

Ska den diskusion vara av något som helst intresse, nu när vi inte kan visa med bilder eller filmer för att ni ska förstå...så måste ni dressyrryttare våga öppna era sinnen och inse att "utbildning" av häst för en westernryttare, enligt det system jag anammar i alla fall, INTE handlar om hur man "manövrerar" hästen till olika rörelser, utan om förmågan att "kommunicera" med hästen så att den förstår "vad" den ska göra utfrån ett helt annat synsätt än erat.
 
Sv: Lösgörande av munnen

ja men visst förstår jag det - men vad gör DU i denna tråden - detta är ett forum för Klassisk Dressyr

Ingen har ifrågasatt vad man kan göra i western bettlöst?

det känns som du utfrån ditt perspetkiv talar om för oss vad vi kan göra eller inte i vår stil, eller snarare utifrån våra prestationskrav
 
Sv: Lösgörande av munnen

så måste ni dressyrryttare våga öppna era sinnen och inse att "utbildning" av häst för en westernryttare, enligt det system jag anammar i alla fall, INTE handlar om hur man "manövrerar" hästen till olika rörelser, utan om förmågan att "kommunicera" med hästen så att den förstår "vad" den ska göra utfrån ett helt annat synsätt än erat.

Öööh fast det vet vi redan :confused:
 
Sv: Lösgörande av munnen

nånstans där du bor måste det ju finnas någon som kan hjälpa dig vidare just där du är.

Varför inte be om lektioner på lina på ridskolan?

- det gjorde jag när jag köpte min första häst.
Jag hade både hjälp (bättre ryttare än jag själv) och tog lektioner på ridskola

Ju längre söderut du bor - ju mer borde du ha att välja på

Det finns tre tränare här i krokarna. En vägrar jag rida för pga. ryttaren rider så otroligt dåligt (men har stora framgångar på tävlingsbanan, ny häst varje år :angel: )
Den andra är den jag ridit för.
också finns ridskolan. Jag har faktiskt anmält mig till en ridkurs i höst, även om knäna skakar över att rida på "de stora bruna".
Hoppas nu bara att det är en ridlärare med lite skinn på näsan ...

Det var en bra idé att be om sitsträning i lina. Det har jag inte gjort på hur länge som helst. Har tänkt på det faktiskt men jag har ingen som kan longera hästen åt mig.
 
Sv: Lösgörande av munnen

Fast jag trodde vi hade kommit överens om att det inte var möjligt att "bevisa" eftersom western inte är dressyr och dressyr inte är western...och att det ännu inte finns någon (som vi har sett här i alla fall, det kan ju faktiskt finnas ändå) som har "testat" att på "westernvis" i ett bettlöst (tex bosal eller repgrimma) utbilda en dressyrhäst till dressyr.

Ska den diskusion vara av något som helst intresse, nu när vi inte kan visa med bilder eller filmer för att ni ska förstå...så måste ni dressyrryttare våga öppna era sinnen och inse att "utbildning" av häst för en westernryttare, enligt det system jag anammar i alla fall, INTE handlar om hur man "manövrerar" hästen till olika rörelser, utan om förmågan att "kommunicera" med hästen så att den förstår "vad" den ska göra utfrån ett helt annat synsätt än erat.

MEN - :eek: du har ju fortfarande missat vad diskussionen handlar om:confused:

Du kan fortfarande inte inverka på samma sätt bettlöst som med bett:o Hur häftigt det än ser ut med dessa hästar, du pratar om något helt annat:confused: Vad fattar jag just nu inte riktigt:confused:.
 
Sv: Lösgörande av munnen

Men vad har du för problem egentligen?

Är du verkligen så låst i ditt sätt att tänka så att du inte på ett trevligt och proffisionellt sett ens kan bemöta ett annat sätt att tänka?

Man måste kunna gå utanför sina "ramar" för att inse att det kan finnas fler dimensioner än det man själv har erfarenhet av för att kunna närma sig något nytt. Har man inget intresse av att lära sig något nytt så behöver man inte delta i diskussionen.

Jag har inget intresse av att utbilda en dressyrhäst alls...och har aldrig påstått att jag har det heller...eller att jag ens besitter förmågan....men att påstå att en häst i ett bettlöst huvudlag (tex bosal eller repgrimma) inte kan anta den "form" och "ställning" som en dressyrhäst kan med hjälp av ett bett är verkligen att underskatta hästens del i det hela....DET är vad jag säger, om och om igen....
 
Sv: Lösgörande av munnen

Jag har inget intresse av att utbilda en dressyrhäst alls...och har aldrig påstått att jag har det heller...eller att jag ens besitter förmågan....men att påstå att en häst i ett bettlöst huvudlag (tex bosal eller repgrimma) inte kan anta den "form" och "ställning" som en dressyrhäst kan med hjälp av ett bett är verkligen att underskatta hästens del i det hela....DET är vad jag säger, om och om igen....

Hur vet du det? Du har inte ens intresse av att utbilda en dressyrhäst säger du...HUR vet du då vad du påstår, och som du tror att du bevisar med filmer som visar något helt annat:confused:

Det faktiskt du som har problem i den här diskussionen, det är du som är låst och vägrar inse vad som egentligen diskuteras och att du faktiskt inte har den ringaste aning själv om vad som är möjligt eller inte med bettlöst alternativ.

Titta på de bettlösa dressyrritterna som syns på nätet. Vad ser du? Grova tygeltag, okänslighet i kontakten Därför att nosen är en helt annan sak att "kommunicera" med för hästen. Det blir inte samma kommunikation. Sen kommunicerar man på en rad andra sätt och det är väl det du vill visa kanske, men det vet nog alla redan och det var inte frågan. :confused: Utan skillnaden i bett/bettlöst när det gäller inverkan/kommunikation och i vilken grad man kan förfina kommunikationen många fler snäpp med bett än utan. I bästa fall, givetvis.

Ge dej nu och backa några sidor och läs, så förstår du att du är ute och fäktar väderkvarnar i den här tråden.
 
Sv: Lösgörande av munnen

Du kan fortfarande inte inverka på samma sätt bettlöst som med bett

Det är ju just detta med synen på "inverka" som skiljer sig i vårt sätt att träna.

Jag säger inte att ditt sätt är fel, eller att mitt sätt är det enda rätta, jag säger bara att om ditt sätt är möjligt, så borde även mitt sätt vara det.

Jag menar nu inte specifikt dressyrhästar och dressyrövningar, utan generellt inom alla ridgrenar.

Jag förstår inte varför det är ett så himla motstånd till att ens kunna tänka tanken och att detta med bettlös kommunikation väcker så starka känslor.:confused:
 
Sv: Lösgörande av munnen

Det är ju just detta med synen på "inverka" som skiljer sig i vårt sätt att träna.

Inverka är inverka, påverka, kommunicera med hästen, vad du vill, det är ett ord, det har inte med inriktning att göra. :confused:

Man inverkar på många olika sätt och kanske delvis olika inom olika ridgrenar. Det förstår jag men det är inte diskussionen? Utan den är att man har en mer finare inverkan via bett jämfört med bettlöst. Det finns fler nyanser, du kan påverka mer precist, du kan ha en annan kommunikation via handen med hästen(om du är skicklig vilket vi förutsätter att både den tänkta bettlösa och bett-ryttaren är)

Oavsett gren/inriktning nu. Synen på vad inverka är, behöver inte skilja för att man gör på olika sätt.

jag säger bara att om ditt sätt är möjligt, så borde även mitt sätt vara det.

Och vad exakt grundar du det på? Vad finns som visar att det är så? Att hästen agerar utan kontakt, med hängande tygel tex, där man tar enstaka kontakter, men inte mer och fö hänger tygeln, det är inte på något sätt jämförbart.

Förstår du?
 
Sv: Lösgörande av munnen

Ja, och iså fall står det i undertexterna till klassisk ridkonst att det inte handlar om tävlingsdressyr. Här i tråden har nämnts olika tävlingsklasser gång på gång som någon slags rättesnöre att rätta sig efter.
Rätt ska vara rätt;)
 
Sv: Lösgörande av munnen

Har man inget intresse av att lära sig något nytt så behöver man inte delta i diskussionen.Men det är ju bara du som tror att det är nytt för oss

Jag har inget intresse av att utbilda en dressyrhäst alls...och har aldrig påstått att jag har det heller...eller att jag ens besitter förmågan....men att påstå att en häst i ett bettlöst huvudlag (tex bosal eller repgrimma) inte kan anta den "form" och "ställning" som en dressyrhäst kan med hjälp av ett bett är verkligen att underskatta hästens del i det hela....DET är vad jag säger, om och om igen....

Men det är ingen som säger att hästen inte kan. :idea:

Det är ju många grenar som kräver sjävständighet och egna beslut av hästen. Både med ryttare på och med vagn eller eller varför inte dra timmer i skogen

Den övningen liksom din länk kräver att hästen själv kan och får ändra sin position hela tiden.
Klassisk Dressyr är uppbyggt helt tvärtom . att vi får tillgång till hästens kropp


Du har missförstått - ingen säger att hästen inte kan. Tricket med Dressyr är ju att få till det exakt när ryttaren vill det
 
Sv: Lösgörande av munnen

Ja, och iså fall står det i undertexterna till klassisk ridkonst att det inte handlar om tävlingsdressyr. Här i tråden har nämnts olika tävlingsklasser gång på gång som någon slags rättesnöre att rätta sig efter.
Rätt ska vara rätt;)

Fy så orättvist livet är, Gud så dumma folk är :mad:

Alla ridstilar delar väl in i svårighetsgrader - eller ?

Och vad betyder Rikdonst? Är det inte Dressyr?

Tidigare hette detta ridforum barock, namnändringen kom till för att minska grälen. men det är väldigt liten skillnad på Spanska Ridskolan och Bra tävlingsDressyr - även om den senare är sällsynt. Även Carde undervisar tävlingsryttare. Liksom Borba och en hel bunt andra.

Fö kommer termern "skola munnen" från den Franska Klassiska stilen

Vad är din poäng?
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgörande av munnen

Det är ju just detta med synen på "inverka" som skiljer sig i vårt sätt att träna.

Jag säger inte att ditt sätt är fel, eller att mitt sätt är det enda rätta, jag säger bara att om ditt sätt är möjligt, så borde även mitt sätt vara det.

Ja men visst är ditt sätt möjligt i din gren

Jag menar nu inte specifikt dressyrhästar och dressyrövningar, utan generellt inom alla ridgrenar.

Ingen har sagt hästen inte kan, ingen har sagt med säkerjet att det inte går. det enda vi har sagt är att vi vill nog se det innan vi tror det

Jag förstår inte varför det är ett så himla motstånd till att ens kunna tänka tanken och att detta med bettlös kommunikation väcker så starka känslor.:confused:

För det första så är det nog du och dina påhejara som använder affektiva uttryck så den som verkar ha starka känslor är väl snarare du. Det är i alla fall du som varit mest otrevlig i tråden. Om man nu inte räknar motargument som otrevliga per se. Det brukar vara vanligt när argumentet tryter på detta ställe.

Och det är inte bettlöst som folk reagerar på, snarare på att du poppar upp som gubben i lådan och uttalar dig med betstämdhet om grenar du inte provat på och inte begriper dig på. Det är så uppenbart att du inte är insatt i Dressyrbegrepp och heller inte ser så stor skillnad i olika hästars arbete.

Jag lade tidigare in häst i en svårklasshållning en hållning lämplig för att galopp pirutetter byten piaffer etc, ingen häst skulle kunna fösa kor i den hållningen, liksom ingen häst skulle kunna göra godkända byten i kofösarhållning

Vi har varit väldigt civiliserade mot dig, men den som skyltar med sin okunskap och sitt ointresse att tänka utanför sin låda är ju du:grin:

ja jag vet - jag är JÄTTE dum
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgörande av munnen

Ang Inverkan så handlar ju det om vilken effekt vårt agerande har på hästens prestation

Der finns ju medveten inverkan och omedveten inverkan från ryttarens sida.

Sedan finns olika hjälpmedel för inverkan

Carol Lind skrev bra om ram. Inom Dressyren så ger man en tydlig ram för hästen - ju tydligare du kan vara i din ram (i kombo med om din koordination ger hästen entydiga signaler, istället för motstridiga) ju mer exakt kan du kontrollera hästen att bli exakt en spegel av dig själv. Du får tillgång till hästens kropp och ni kan bli en Centaur tillsammans

Det som många inte fattar här är hur stor skillnad det är i VAD oliak hästar skall göra och HUR OLIKA det är

Hästen i Fiadors film är jättebra på det den gör - den skall tvärvända på en millisekund - den kan vräka sig framåt bakåt åt höger och vänster.
En dressyrhäst ska inte göra så, rentav tvärtom så handlar allt om återhållen energi

Den ska göra på ett helt annat annat sätt - den skall ridas med centimetrars precision.

Jämför en uppvisning på spanska ridskolan - hur skulle deras kadriljer se ut om hästen fick ta egna initiativ? För att kunna rida så på centimetern så måste ryttaren ha ett rätt finstämt verktyg - för hästen skulle aldrig välja detta sättet själv. Detta är det jobigaste sättet
:idea:

Två saker om Fiadors film

var det bara jag som såg tungan som åkte ut i början av klippet? hetl utan inverkan i stången var det sålunda inte. Detta var en petitess men.




Om veteriäneren säger grunden för hästhälsa är balans - och det har med hur hoven landar att göra och i vilken rikning - har ni en aning om vilka brytkrafter den här hästen utsätts för
Likaså anser man att ett optimalt underlag svarar så pass att hoven bara sjunker ned ca 3 cm. Djupa underlag är inte bra för senor och ligament
Likaså säger man att farten dödar.
Ju hårdare hästen landar på ett ben desto mer kraft utsätts ben och muskler och senor för


Alla VILL att just deras stil ska vara den mest hälsosamma, men bygger man den tron på önsketänkande eller fakta. En sak kan vi säga om denna häst - den är inte losgelassen

Däremot har den nog roligt så länge ingen tar den för hårt i munnen

Min häst tycket i alla fall det var skitkul att fösa förymda kalvar. Fick den välja så skulle den flänga runt hur som helst
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgörande av munnen

kl
åh herre min je..jag har inget liv.. sitter här på själva midsommar :D

jag tror att annledningen till att disskutionen klyvs är just pga att sidan som säger att det går sitter och svammlar om western hitten datten och dutten fnutten inte har en aning om vad flera av oss andra faktiskt pratar om. Det som är självklart för vissa är inte det för andra..Det har pratats om dimentioner..och det är just det..

*Q som verkligen rider som en kratta. och gör precis som någon annan i tråden.. vågar kappt rida alls pga rädslan att det ska bli fel. Och då har jag inte ens någon talangfull häst. *
:o
Jag kan bidra med lite bilder om någon vill såga sönder mig och min häst fullständigt.. har massa bilder med häst på volt..:angel:
Jag kan agera exempel på fulkrok för det är jag väldigt duktig på :o Tror jag äger någon enstaka bild där jag nästan får till det ..att rida rätt är tusans så svårt.
 
Sv: Lösgörande av munnen

***Delvis knapplån***

Och med detta har tråden spårat ur såpass mycket att jag stänger den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 067
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 571
Senast: Honey07
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp