Bukefalos 28 år!

Longering VS tömskörning

Sv: Longering VS tömskörning

Länkar till en mycket välvisande film med tillhörande beskrivning om du har ljudet på.

http://www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis

Jag påstår mig absolut inte att jag uppnått detta med min häst, men jag har börjat jobba på det. Min häst har ingen exteriör eller gångarter som talat för henne men min dröm är ändå att jag ska kunna utveckla henne så att hon rör sig så som denna hästen på filmen. Och jag är övertygad om att det går, med mycket träning främst från min sida :)

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att pessoaselen är den enda av hjälptyglar som sätter igång hästens bakbensaktivitet. Visst självmant kanske, men du kan ju påverka hästen och du gör det också hela tiden bara genom att ta ett steg åt sidan t ex, kan du driva på den eller stanna upp den. Du kan visa den med dina egna rörelser och hållning hur du vill att hästen ska röra sig och ha hjälptyglarna som stöd, som hästen kan söka sig till när den väl är i balans och är lörsgjord :)

Har någon gubbens nr XD :D Blev heltänd på att testa detta :D

Men hur i fanken börjar man med detta? UTAN att få det lösspringade att komma in i bilden? :)


Detta tycker jag är en dröm att kunna göra med sin häst, MEN många löslongerar bara för att motionera och så ser det HEMSKT ut !!!


Då jag inte gillar inspänningstyglar eller gummisnodd som inspänning vid longering, då dom i dom flesta fall gör att hästen knäpper av och bara går och knäpper av i nacken.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Longering VS tömskörning

inspänningen gör att hästen- den redan utbildade- får ett stöd/ ram.

Pessoaselen rycker hästen i munnen i varje steg:eek:
 
Sv: Longering VS tömskörning

jag vet vad en inspänningstygel gör ;)

Att den rycker hästen i munnen har jag inte varit med om. Kanske då jag inte spänner in så mkt.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Okej, jo man kan ju ha olika mål och sätt att arbeta med sin häst med KF Hempfling tycker iaf jag verkar mycket duktig.

Han har dessuto skrivit två böcker som jag skulle rekomendera dig att läsa, då han visar hur hans sätt att arbeta med hästarna hela vägen från grunden utvecklas :)

Några fler filmer, där han man även kan se hur hästarna såg ut i början av arbetet.

http://www.youtube.com/watch?v=zsW6zGCGz5Y

Jag tror att detta är filmat första gången som Hempfling träffar denna aggressiva hingst, och här ser man väldigt tydligt vilket kroppspråk han använder och hur tydligt hingsten svarar för det. Det blir som en slags dans och en respekt och förtroende byggs upp mellan dem.
http://www.youtube.com/watch?v=3N4aM-tssyI

http://www.youtube.com/watch?v=_LsoDoC9X_Y

Och så till sist en grymt härlig film på honom och Janosch.
http://www.youtube.com/watch?v=_LsoDoC9X_Y
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Longering VS tömskörning

har tänk att jag ska testa detta i helgen ;)
DÅ jag och min häst har en himla fin realation och brukar själv leka jaga :) och varför inte utveckla detta till lite jobba
Är det bara grimma och en J**** tålamod som är utrustning eller :D
 
Sv: Longering VS tömskörning

en rätt inspänd o lydig häst jobbar i longering.
att ändra på inspänningen är inte särskilt jobbigt. Lägre i början o sen lite högre- som vid ridning.
Ser heller ingen vits att longera en som bara kutar runt o sen blir lat när krutet är bränt.

mina hästar jobbar skitbra vid longering o fattar galopp under samling o kan nästan utföra piruettgalopp. För mig är det en chans att se hur hästen jobbar- omväxling är det oxå.
Jag vet att den kan jobba rätt, men föredrar att ha direkt kontakt med hästens mun istället, det blir mer likt ridningen och tycker att det ger en bättre kontroll. Ser inte varför man ska longera då, om man lika gärna kan tömköra. Under tömkörningen ser du ju också hur hästen rör sig osv. Gör dina hästar galoppiruett under longering?:crazy:
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jag vet att den kan jobba rätt, men föredrar att ha direkt kontakt med hästens mun istället, det blir mer likt ridningen och tycker att det ger en bättre kontroll. Ser inte varför man ska longera då, om man lika gärna kan tömköra. Under tömkörningen ser du ju också hur hästen rör sig osv. Gör dina hästar galoppiruett under longering?:crazy:

Du tänker som mig med tömkörning. man får en helt annan känsla och lättare att jobba hästen som om man satt på den.
 
Sv: Longering VS tömskörning

jag föredrar tömkörning. longering kan jag göra innan ett pass, tex för att hästen ska få chans att galoppera igenom sig, utan mig på ryggen.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Om du nu menar tömkörning på volt så blir man starkare ju längre tömmen är o får inte alls samma känsla som på ryggen. Du står ju på marken o har svårt att vara lika följsam.
Sen skrev jag piruettgalopp- ej samma som piruett.
 
Sv: Longering VS tömskörning

*Knapplån*

Bara en liten reflektion så här på morgonen:
Många vill inte longera för att det sägs slita för mycket på hästen. Samtidigt som många glatt rider varv på varv på varv på varv på varv på en volt....:angel:

För övrigt så, jo, visst kan hästen arbeta bakifrån vid longering UTAN pessoasele. Det är upp till longören att få hästen att arbeta. ;)
 
Sv: Longering VS tömskörning

Vad är isf piruettgalopp? det är lättare att vara följsam med tömkörning än med longering anser jag. Oavsett om det är på volt eller inte. För övrigt skulle inte jag tömköra endast på volter, jag vill variera arbetet.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Du kan omöjligt vicka med lillfingret på tömmen o få samma effekt som på kort tygel. dessutom så blir det ett litet motstånd i ringen på gjorden- menar nu voltarbete.


Piruettgalopp är det som krävs för att kunna gå in o sen göra en piruett- en förberedelse.
 
Sv: Longering VS tömskörning

*Knapplån*

Bara en liten reflektion så här på morgonen:
Många vill inte longera för att det sägs slita för mycket på hästen. Samtidigt som många glatt rider varv på varv på varv på varv på varv på en volt....:angel:
. ;)

Då det är lättare tycker iallafall jag att ha hästen i balans osv när du rider eller tömkör på volt än det är om du longerar på volt.

Sen brukar jag inte tömköra så mkt på volt utan använder mera spåret då
 
Sv: Longering VS tömskörning

För övrigt så, jo, visst kan hästen arbeta bakifrån vid longering UTAN pessoasele. Det är upp till longören att få hästen att arbeta. ;)

SJÄLVKLART går det men tycker att dom är väldigt få...
 
Sv: Longering VS tömskörning

Då det är lättare tycker iallafall jag att ha hästen i balans osv när du rider eller tömkör på volt än det är om du longerar på volt.

Under förutsättning att de som rider varv på varv på varv på varv på varv på varv på volt också kan rida hästen i balans....
 
Sv: Longering VS tömskörning

Under förutsättning att de som rider varv på varv på varv på varv på varv på varv på volt också kan rida hästen i balans....

Självklart ska hästen vara i balans i allt arbete spelar ingen roll om det är spår eller en 10m volt. Allt arbete osv ska ske i balans annars tar ju hästen grym skada
 
Sv: Longering VS tömskörning

jag longerar med en 7 m. lina. alltså en 15 m volt. Sen kan jag minska volten några varv- om jag vill.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Absolut! :bump:

Men det kan vara en annan sak hur det ser ut i verkligheten.

Håller med dig ;)

dröm bilden är ju att ALLA hästar jobbas rätt osv. Alldeles för många hästar som går på bogarna och rids sönder tyvärr :(

Kan säga att jag ändrat min ridstil och ridpass efter hästen fick dubbelsidig kotledsinflamation i sommars. Tog detta jätte hårt och skyllde verkligen ALLT ALLT på mig själv och självförtroendet sjönk till det djupaste det kunde göra. :(

Bestämde mig sen när jag satte igång att gå igenom hela mig själv och se vart jag spände mig och även gå igenom hästen. Sen dessa har jag haft så J**** kul med min häst och fått en ännu starkare häst, som har fått otroligt fina och avslappnade muskler :love:.
Går nu i nästan stadig form och arbetsglädjen har kommit tillbaka till oss båda :)
Har nu börjat pressa mera och få igång bakbena och kunnat utvecka hästens skritt, trav och galopp. Inga problem men att rida små volter som nästan blir som piruetter i galopp och små volter i balans i förvänd.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 375
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 807
Senast: Mia_R
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 837
Ridning Lite bakgrund: Har börjat på ridskola igen efter mångårigt uppehåll från ridning, tävlade lite (och vann ibland :) ) Lätt A dressyr och...
Svar
18
· Visningar
1 258
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp