Bukefalos 28 år!

Longering VS tömskörning

Sv: Longering VS tömskörning

Jag tänker inte använda några inspänningar på min häst mer efter fått höra från Hans Viebke att det är bättre att sätta tyngder på frambenen om man vill aktivera bakdelen och på så sätt få hästen att sätta under sig.

En annan grej han sa var att om man köper en tömkörningsgjord med en ring under magen så ska man ta bort den för man ska inte ens frestas av att sätta tömmarna där (och på så sätt få en graman)
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jo men jag tycker ändå att man får bättre känslighet med töm än på longerlina. På longerlinan kan man ju t.ex inte påverka endast en sida om man skulle vilja. Och varför longera när tömkörning ger så mycket fler möjligheter?

Men vad innebär det att göra piruettgalopp? Alltså vad gör man? Har aldrig hört det uttrycket så jag är lite nyfiken :)
 
Sv: Longering VS tömskörning

Jag kan böja eller leda in framdelen en bit o sen eftergift.

det är jättelätt att bli hård på ytter med töm.

Piruettgalopp är en mkt samlad galopp, ej kort.
Dock har mina hästar kunnat det via uppsuttet först.

Det är inte så lätt med hjälp av bara töm- påverkan endast i hästens mun. Skickliga
Typ A. Eriksson kan det-bakifrån.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Om jag förstår dig rätt så tycker du att det är bättre/lättare (?) att använda en "töm" (dvs longerlinan) än två (tömkörning?). Eller har jag bara missuppfattat dig? För isf förstår jag inte hur du kan tycka att det blir lättare att få en bra kontakt och kommunikation på en "töm" istället för två.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Ja gillar inte att trix TILL DET. Hästen får jobba oberoende. Den får aldrig felaktiga hjälper.

Tömkör gör jag bara rakt fram o oftast bara med unghästar.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Tömkör endast, hade jag haft en äldre, mer rutinerad och balanserad häst kan jag tänka mig att jag skulle longera.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Vet inte om folk longerar på alldeles för liten volt o utan kontroll:confused:

en unghäst longerar jag med chambon(ej i galopp) o har gärna en förlängd lina- stor volt, för att hästen inte kan forma sig/ spåra ännu.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Är man tillräckligt duktig får den inte felaktiga hjälper vid tömkörning heller, jag tycker snarare tvärtom, man kan förfina hjälperna. Jag tycker inte det blir ett dugg "tilltrixat". Däremot kan jag förstå vad du menar med att jobba oberoende.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Å hur många är skickliga på det?
Har inte sett någon- någonsin, med undantag för proffs.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Bara för att du inte stött på folk som kan arbeta vid töm så betyder det inte att det inte finns vanligt folk som kan.

Och du nämde Anders tidigare i tråden, vad menade du med det??
 
Sv: Longering VS tömskörning

Bara för att du inte stött på folk som kan arbeta vid töm så betyder det inte att det inte finns vanligt folk som kan.

Och du nämde Anders tidigare i tråden, vad menade du med det??

Att han är ett proffs= skicklig.

visst finns det de som kan, men de allra flesta kan inte.

Sen beror det på vilka krav man har. Hur pass man vill få hästen till arbete- utan att behöva sätta på Pessoa:p

En häst som joggar klara de flesta av.
 
Senast ändrad:
Sv: Longering VS tömskörning

"De flesta"

Väldigt omoget att säga så egentligen, tror inte du ens har mött på 1% av alla människor som håller på med arbete vid töm (eller tömköring som "De flesta" säger)
Många är duktig på det dom håller på med, men ja: det finns okunniga som hanterar hästar, men dom lär sig som småning om dom också.
Dra inte så mycket slutsatser om folk.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Å hur många är skickliga på det?
Har inte sett någon- någonsin, med undantag för proffs.

Vet många som är skickliga på att jobba sin häst på töm.

En var min förra lärare som gjorde ALLT på töm. Galoppombyten,piaff och passage ja you name it ;) Hon åkte även ut och hade lektioner.

En annan som jag själv brukar ta upp till stallet och ha tömkörningskursen för är en kille som jag litar på till 100%. Han vet vad han håller på med och fick fram några piaff steg från min häst som aldrig ens fått testa detta. Helt utan spänningar och med en posetiv häst.

Dessa går inte under kategorin PROFFS men vet vad dom håller på med :D

Jag själv är långt ifrån fulllärd och det blir man aldrig helt. Men jag har 2 stycken som tränar för mig i tömkörning. Och har även antagligen fått i uppgift att börja tömköra en unghäst senare i vår.

Visst finns det folk som tömkör sina hästar fel men sen finns det många som kan det och tror många inte ger sig inpå något dom inte kan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Longering VS tömskörning

Vet många som är skickliga på att jobba sin häst på töm.

En var min förra lärare som gjorde ALLT på töm. Galoppombyten,piaff och passage ja you name it ;) Hon åkte även ut och hade lektioner.

En annan som jag själv brukar ta upp till stallet och ha tömkörningskursen för är en kille som jag litar på till 100%. Han vet vad han håller på med och fick fram några piaff steg från min häst som aldrig ens fått testa detta. Helt utan spänningar och med en posetiv häst.

Dessa går inte under kategorin PROFFS men vet vad dom håller på med :D

Jag själv är långt ifrån fulllärd och det blir man aldrig helt. Men jag har 2 stycken som tränar för mig i tömkörning. Och har även antagligen fått i uppgift att börja tömköra en unghäst senare i vår.

Visst finns det folk som tömkör sina hästar fel men sen finns det många som kan det och tror många inte ger sig inpå något dom inte kan.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Longering VS tömskörning

Kan bara hålla med er. Jag är knappast ett proffs, men jag gör inget fel i varken mina eller i de som är i min omgivnings ögon. Jag får hästen att arbeta lika bra under töm som när jag rider.
Jag tycker inte att man kan säga att de flesta inte kan, det är verkligen att döma folk på förhand.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Kan bara hålla med er. Jag är knappast ett proffs, men jag gör inget fel i varken mina eller i de som är i min omgivnings ögon. Jag får hästen att arbeta lika bra under töm som när jag rider.
Jag tycker inte att man kan säga att de flesta inte kan, det är verkligen att döma folk på förhand.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Longering VS tömskörning

Klart att jag kan göra.

efter att ha hållt på med hästar i mer än 30 år så har jag en ganska klar bild av gemene man.

visst finns det de som kan.
 
Sv: Longering VS tömskörning

Oj, wow.
hållt på med hästar i 30år, vilken merit.
grattis, du borde få pris eller nåt.

alltså gud!

bara för att du hållt på med hästar så "länge" (som du verkar kalla det) så kan du inte dra slutsatser om alla som håller på med hästar, ingen kan det!!
 
Sv: Longering VS tömskörning

Kärlek till att tömköra det är så otroligt givande tycker jag, jag tar mig friheten att lägga upp lite bilder när jag tömkör min pälsboll :D

Tömkör i april 2007
17406520.jpg


tömkör i december 2007 (går underhand)
18345148.jpg


tömkör i februari 2008.
18345149.jpg


Jag tycker ändå att hans form har förendrats jätte mycket och han är mycket mjukare nu allmänt liksom i ridning och så har även arbetet mycket på tölten som har varit lite ostabil och inte så taktsäker, men nu går han mycket bättre :rofl:

inga fler som har bilder att visa?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 287
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 822
Ridning Lite bakgrund: Har börjat på ridskola igen efter mångårigt uppehåll från ridning, tävlade lite (och vann ibland :) ) Lätt A dressyr och...
Svar
18
· Visningar
1 255
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp