__sofia__

Trådstartare
Anser ni att det är okej att släppa lös en löptik i en kommunal rasthage om det inte är några andra hundar där just då och man har koll ingången och är beredd att ta ut tiken om någon annan skulle komma?

Jag vet redan att man inte får delta i t.ex. lydnadstävlingar och att vissa hunddagis/hundpensionat har regler om att de inte tar emot tikar som löper, men anses det vara okej att ha med löptiken på tåg, buss, marknader, djuraffärer etc.?
 
Anser ni att det är okej att släppa lös en löptik i en kommunal rasthage om det inte är några andra hundar där just då och man har koll ingången och är beredd att ta ut tiken om någon annan skulle komma?

Jag vet redan att man inte får delta i t.ex. lydnadstävlingar och att vissa hunddagis/hundpensionat har regler om att de inte tar emot tikar som löper, men anses det vara okej att ha med löptiken på tåg, buss, marknader, djuraffärer etc.?
Absolut. Varför skulle det inte vara okej?

Jag blir så urbota trött på hundägare som gnäller på löptikar och verkar anse att man ska hålla sin löptik instängd i huset och hunden ska gå med blöja för att man inte ska vara ute och "störa" hanhundarna med löplukten.

Släpp du i rastgården bara om det är ledigt. Om det kommer någon efteråt med en handhund som inte klarar av att det varit en löptik där innan så är det dennes problem, inte ditt. Om min hund inte fixar löptikar så är det något JAG måste jobba med, inte lasta över ansvaret på alla andra och kräva att dom ska hålla sina löptikar borta från allmänna platser.

Tycker man det är jobbigt att ens hane reagerar på löptikar så får man antingen träna så gott man kan eller inte ha en hanhund helt enkelt om kastrering inte fungerar.
 
Anser ni att det är okej att släppa lös en löptik i en kommunal rasthage om det inte är några andra hundar där just då och man har koll ingången och är beredd att ta ut tiken om någon annan skulle komma?

Jag vet redan att man inte får delta i t.ex. lydnadstävlingar och att vissa hunddagis/hundpensionat har regler om att de inte tar emot tikar som löper, men anses det vara okej att ha med löptiken på tåg, buss, marknader, djuraffärer etc.?

Ofta står det att löptikar inte får vistas i hagen, här står det så iaf. Jag har dock ingen åsikt eftersom jag inte nyttjar dessa. I övrigt finns det väl inget särskilt förbud för löptikar på allmänna platser även om jag faktiskt kan förstå om man t.ex. inte vill ha dem på vissa platser då det tyvärr ökar risken att andra hundar vill "skvätta" på lukten.
 
Ofta står det att löptikar inte får vistas i hagen, här står det så iaf. Jag har dock ingen åsikt eftersom jag inte nyttjar dessa. I övrigt finns det väl inget särskilt förbud för löptikar på allmänna platser även om jag faktiskt kan förstå om man t.ex. inte vill ha dem på vissa platser då det tyvärr ökar risken att andra hundar vill "skvätta" på lukten.
I min kommun är det tvärt om. Här står det att löptikar bara får vara lösa i inhägnader (tex rastgårdarna).
 
I min kommun är det tvärt om. Här står det att löptikar bara får vara lösa i inhägnader (tex rastgårdarna).

Då är det olika. Här är det olika föreningar som har parkerna och sen största av dem har som regel att man inte ska ta in löpande tikar i rastgårdarna det framgår inte att det skulle vara skillnad om det är andra hundar där eller ej.

Jag vet inte om det är långsökt men även luktfläckar efter löpande tikar kan säkert orsaka spänningar mellan okända hundar, framförallt hanar såklart.
 
@iNHALE Jag hade aldrig haft några problem tidigare med att hon löper, tränade ursprungligen rallylydnad och där är det ju okej att ha löptik även på tävling (har dock aldrig varit iväg på någon tävling än så länge). Men så nu när vi började träna tävlingslydnad så kommenterade tränaren att man inte får tävla när tiken löper, och en av träningsdeltagarna valde att träna en äldre hund när hennes vanliga löpte eftersom det fanns unga hanhundar med på träningen. Jag läste även på hemsidan på hundparken som ligger i närheten (som har allt från agility och flyballbanor till miljöträningsbanor) att löptikar inte är välkomna. Och eftersom min tik löper väldigt ofta (ca 3½ månader mellan löpen) så började jag då fundera på vad jag kan göra och vad jag inte kan göra med henne under tiden hon löper, med tanke på att jag fortfarande är ganska mycket nybörjare när det gäller hundar.

@WildWilma Det står ingenting om löptikar vid rasthagen eller på kommunens hemsida, så det borde inte vara förbjudet.
 
då det är typ enda gången min hund kan springa lös och springa av sig all energi man bygger upp genom att ha koppel tvång eller behöva sitta inne. så ja jag släpper henne i rastgård om det inte är ngn annan hund där. är det ngn annan hund där och tränar (agilitybana) så frågar jag om det går bra att gå in, och gör det då i koppel. (hunden har roligt ändå med alla dofterna).
går också in i djuraffären som är i anslutning till rasthagen med hunden, som otroligt plågad och pipig liten vove (som vägrar äta mer än en halv skål mat var annan dag) så måste hon ha lite gott gott att mumsa på hemma :p.

man kan ju ha en lapp med sig som man sätter på grinden där det står
"varning löptik!! andra tikar är välkomna men säg till om du vill in med hanhund så jag kan koppla hunden och gå ut först :). tack"
 
Jag anser personligen att det är okey, tror inte det finns några restriktioner för de kommunala rastgårdarna här heller. De kurser jag varit på har också de varit öppna för löptikar om de har löpskydd,
 
På brukshundklubben är jag tacksam om folk säger ifrån att deras tik löper, så kan jag välja om jag vill ha det som en extra störning eller hålla mig på någon annan del av planen, beroende på vad och med vem av hundarna jag ska träna. Men i rasthagar eller liknande kan jag inte se varför det inte skulle vara okej att släppa löptikar? Mina hanhundar kan stå och lukta och skvätta och sprätta lika mycket, om inte mer, över att det varit en annan hanhund framme.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 975
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 935
Senast: linnsan
·
Övr. Hund När det kommer till lydnadstävling så står det ju klart och tydligt i reglerna att löptik EJ får deltaga (med undantag för...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
12 782
Senast: ch791022
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 699
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp