"Lugn det blir värre" och liknande

Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Fast om man tänker efter... de som säger såna saker; är de inte ofta just dem man tycker har gjort en massa konstiga saker? De som curlat, skämt bort, tryckt ner, retat sina barn...
Det är ofta de som säger "jaja, du har ju ett snällt barn. Min dotter GÅR det inte att säga nej till, hon är så envis så hon tjatar tills hon får ja". Och jag tänker: jaha, varför fick hon överhuvudtaget ett "ja" då?

I mitt fall både och. Jag hör det både från "sådana" du beskriver och personer som man förväntat sig annat ifrån.

/Timsetim
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

kommentarer
Varför måste folk bara häva ur sig sådant hela tiden?

Råkar man säga att man är trött för att sonen är överallt, sover dåligt eller liknande så måste folk bara säga något i stil med "ja men när han blir si och så gammal då blir det 2års trots m.m." Varför?

Kan man inte bara få leva i nuet istället?

Därför att det blir värre:p:D


//millus-gråhårig efter några år med tonåringar i huset....


(skojar, njut av era barn, älska dem som om varje dag vore den sista och glöm inte att tiden går fort, så fort så man inte kan fatta det)
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Fast jag måste inflika att jag fått höra precis lika många "visst är det inte helt underbart med barn och hon är väl det finaste du har" som "passa på att sova när bebisen sover annars får du aldrig sova osv".

Alltså jag får höra att Tuva är väldigt lugn av sig och medgörlig, men när hon var mindre 0-3 mån tyckte jag dte var skitjobbigt. Att det skulle ammas i tid och otid och om hon blev ledsen kunde man inte distrahera henne med en leksak eller liknande :D så hon blev nöjd osv. Jag har svårt att tänka mig att många nyfödda bebisar äter var 3:e timma, sover hela nätterna, knappt gråter osv. Vissa gör så, men jag har inte stött på någon.
Jag tror helt enkelt att det handlar om vad man själv som person klarar av utan att känna stress osv. Och hur förberedd man är.

Jag kan säga att jag hade ingen aning om att en nyfödd bebis ville amma ibland 1 gång i timmen och sen i 45 minuter i sträck! Vadå, äter dom inte var 3:e timme och då i max 20 minuter :D Sen räknade jag inte heller med att de ska snuttas nätterna igenom ibland. Hade jag vetat om det hade jag nog varit med förberedd på det.
 
Senast ändrad:
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

KL

Jag tror att man har lite selektiv hörsel på något vis.
Man hör det man förväntar sig att folk skall säga.

De som är "barnhatare" hör alltid hur fantastiskt det är med barn.
De som bara vill ha ett barn hör att det kommer att bli ordägligt och bortskämt.
De som väntar sitt femte får höra råd om p-medel.
De som har barn som är enkla hör hur mycket värre det kommer att bli.
De som har småbarn för höra små barn-små bekymmer

osv osv i all oändlighet.
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

kommentarer
Varför måste folk bara häva ur sig sådant hela tiden?

Råkar man säga att man är trött för att sonen är överallt, sover dåligt eller liknande så måste folk bara säga något i stil med "ja men när han blir si och så gammal då blir det 2års trots m.m." Varför?

Kan man inte bara få leva i nuet istället?

Min äldsta son var lika dan som liten, men jag fick en sån bra kommentar från en barnläkare när jag suckande bad om ursäkt för att min 1,5 åring klättrade runt som en galning överallt inne i undersökningsrummet.
-Det är ok, han rastar av sig nu så blir han lugnare när han blir tonåring.

och det stämde faktiskt
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Kan man inte bara få leva i nuet istället?

Kanske för att det är bra att vara förberedd?

Om man förebygger de framtida åldrarnas problem innan de kommer så blir det så oändligt mycket mindre problem totalt.

Missar man vissa saker tidigt så kan det bli en tonårstid utan motstycke.
Det är i tonåren som man får facit på hur man har lyckats.

Och jag lovar, att ha tonåringar kan göra vem som helst gråhårig.
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Lugn, det blir
bättre..... mycket bättre...... hela tiden.......
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Håller fullständigt med, fick kommentar från svärfar i veckan.


"vänta du, det kommer bli jättejobbigt sen när båda pojkarna blir lite större, då kommer de börja slåss..."

jaha, varför då tänkte jag och säger så till honom med.


"pojkar slåss ju, eller hur?"

Nej tycker jag, men "jodå, små pojkar ska ju slåss lite, det är bara sunt"


GAH, end of discussion från min sida....
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

*kl*

Det kan ju faktiskt vara en uppmaning ATT leva i nuet. Vilket jobbt liv man har om man klagar hela tiden om minsta lilla grej. Får man höra en sådan kommentar ofta kanske man ska fundera över hur man uttrycker sig... kanske DE tröttnat på ditt ständiga gnäll? Inget påhopp, bara en sak att fundera på om man inte gillar hur folk beter sig mot en själv.

Alltså, så kan det ju vara lite. När Elina är jobbig kan jag hamna i någon slags 'vänta ut tiden'-mod, som om det är jobbigt just nu men sen går det över och blir rosa fluffiga moln. Och då MISSAR jag ju så mycket bra! När jag liksom inte är 'där' psykiskt hela tiden.

Man måste få tycka att det är jobbigt. Och underbart. Och man får ändra sig en gång i kvarten :p

Kan tillägga att alla såna kommentarer retat gallfeber på mig också, men värst var under graviditeten tycker jag när man fick en massa 'vänta bara tills bebisen kommer DÅ minsann...'
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Jag har också upplevt sådana kommentarer, och tycker de är tråkiga. Men det som stör mig mest är att de få gånger jag verkligen behöver få kräka av mig, för jag är trött, Li är en satmara, en liten skrikig, gapig jävla B**** rent ut sagt :devil: så får jag alltid tillbaka.

- Men Li som är så snäll, det där tror jag inte på, nu är du larvig.

Eller när dagis är alldeles förskräckta. "Li har gråtit idag, det är inte likt henne. :eek: :eek: "

Hon är ett barn, ffs, barn gråter ibland. Bara för att Li oftast på dagis och hos mormor eller moster är en glad och mysig unge så betyder inte det att hon konstant och ständigt är glad och problemfri.
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Jag har också upplevt sådana kommentarer, och tycker de är tråkiga. Men det som stör mig mest är att de få gånger jag verkligen behöver få kräka av mig, för jag är trött, Li är en satmara, en liten skrikig, gapig jävla B**** rent ut sagt :devil: så får jag alltid tillbaka.

- Men Li som är så snäll, det där tror jag inte på, nu är du larvig.

Eller när dagis är alldeles förskräckta. "Li har gråtit idag, det är inte likt henne. :eek: :eek: "

Hon är ett barn, ffs, barn gråter ibland. Bara för att Li oftast på dagis och hos mormor eller moster är en glad och mysig unge så betyder inte det att hon konstant och ständigt är glad och problemfri.

Känner igen det där.
Isak kan vara en riktigt pain in the ass ibland.
Han menar ju inget illa självklart men jobbigt blir det ändå.
Ibland måste man bara få gnälla av sig lite.
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Absolut, ventilera tror jag på! Men man kanske får tänka sig för när var och hur man gör det. Mammor med barn i samma ålder brukar vara bäst att ventilera hos, de förstår PRECIS hur det är och vet också att det är en tillfällig svacka, att man kan ändra sig 10 min senare och då har man världens bästa bebis som inte kan göra något "fel".
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Absolut, ventilera tror jag på! Men man kanske får tänka sig för när var och hur man gör det. Mammor med barn i samma ålder brukar vara bäst att ventilera hos, de förstår PRECIS hur det är och vet också att det är en tillfällig svacka, att man kan ändra sig 10 min senare och då har man världens bästa bebis som inte kan göra något "fel".
:like:

Precis så är det, man kan ha världens svacka och vilja adoptera bort ungen tills "den" i nästa stund ler och man skulle kunna tänka sig att skaffa ett helt fotbollslag. :D
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Visst är det så.
Dessutom är buke bra till det:D

Men jo visst har man världens bästa unge egentligen
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Min syster har lärt sig en sak om mammor.
De vill vara bättre än andra och då dyker dessa kommentarer upp. Om syrran min blir tokig så ringer hon till mig då hon vet att jag inte kommer komma med sådana kommentarer.

Har du någon som inte förstår sig på barn om du vill ventilera dig? Dom brukar kunna komma med andra kommentarer som får en till slut att skratta och inte tänka på problemet.
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Absolut, ventilera tror jag på! Men man kanske får tänka sig för när var och hur man gör det. Mammor med barn i samma ålder brukar vara bäst att ventilera hos, de förstår PRECIS hur det är och vet också att det är en tillfällig svacka, att man kan ändra sig 10 min senare och då har man världens bästa bebis som inte kan göra något "fel".


Upplever inte alls att det är så, upplever att föräldrar med barn i Lis ålder gärna drar på sig någon "vi är så duktiga"-attetyd och tycker att "klarar man inte av att uppfostra ett barn utan att bli trött så kanske man inte ska ha några"

Tror inte det spelar någon roll om personen/erna man känner att man kan ventilera hos har barn i samma ålder, eller barn övht. Så länge man har respekt för motpartens känslor.
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Har en kompis som har tre barn varav det yngsta i Isaks ålder.
Vi ventilerar åsikter och annat konstant så där funkar det.
Där kan man prata av sig, få gnälla om man vill och få ur sig det jobbiga.
Hon lyssnar, förstår och har alltid något bra råd eller tips att ge.
Aldrig att hon säger " det blir värre sedan", så där funkar det ju.


Fast egentligen blir det väl inte värre, bara annorlunda.
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

kommentarer
Varför måste folk bara häva ur sig sådant hela tiden?

Råkar man säga att man är trött för att sonen är överallt, sover dåligt eller liknande så måste folk bara säga något i stil med "ja men när han blir si och så gammal då blir det 2års trots m.m." Varför?

Kan man inte bara få leva i nuet istället?

Det kanske är så att de som kommer med kommentarerna tycker att du faktiskt skall leva i nuet. Istället för att gnälla om att du är trött etc. I de flesta fall blir det så att säga "värre ju äldre de blir".

Det är lixom ingen nyhet att småbarnsföräldrar är konstant trötta. Inte heller är det en nyhet att tonårsföräldrar ofta blir milt sagt gråhåriga på sina barn.

Absolut lättaste och bästa tiden brukar vara bebistiden för de flesta. Den skall man ta vara på, den kommer aldrig igen.

//Waern
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Därför att det blir värre:p:D


Jag har ju fått höra det ända sen dottern sov sin försa hela natt, dvs sen hon ploppade ut... VÄNTA tills hon blir någon månad, vänta tills 2 årstrotsen, vänta tills.... osv osv osv.

Well, nu är hon 14 och nog fan väntar jag fortfarande...

Så du ger mig hopp, det är alltså NU det ska bli värre?
:D;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 039
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 106
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 107
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp