"Lugn det blir värre" och liknande

Mirre

Trådstartare
kommentarer
Varför måste folk bara häva ur sig sådant hela tiden?

Råkar man säga att man är trött för att sonen är överallt, sover dåligt eller liknande så måste folk bara säga något i stil med "ja men när han blir si och så gammal då blir det 2års trots m.m." Varför?

Kan man inte bara få leva i nuet istället?
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

kommentarer
Varför måste folk bara häva ur sig sådant hela tiden?

Råkar man säga att man är trött för att sonen är överallt, sover dåligt eller liknande så måste folk bara säga något i stil med "ja men när han blir si och så gammal då blir det 2års trots m.m." Varför?

Kan man inte bara få leva i nuet istället?

Eller hur!! Jag blir tokig, vi har världens snällaste bebis och då får man inte vara glad utan får höra det som din rubrik säger.
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Ja, inte är det för att få dig att må bättre iaf:crazy:

Kanske skadeglädje - "Jag har minsann haft det värre, det blir din tur snart", eller vissa människor känner sig större när de får lov att trycka ner någon.

Men tyvärr stämmer ofta det gamla ordstävet "Små barn - små bekymmer", men det vill man inte veta när man är dödstrött och ungen har kolik, har precis bajsat ner sig när man är på stan och det inte finns nån fräsch toalett i närheten eller när man ammar för 73:e gången den dan...

Fast det är helt olika saker man bekymrar sig över, och glädjer sig över i de olika åldrarna, så man får njuta och vara trött här och nu!
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Vi har sen Rasmsu började sova hela nätter som 14 dagar gammal, fått höra "Vänta ni bara, imorgon natt kommer han vara vaken hela natten" Han är strax över 18 månader nu och sover fortfarande hela nätterna.
Jag tror inte alls de kommer bli värre. Visst kommer han testa mer och mer och visar vi inte honom då vad som är rätt och fel på en gång kommer de säkert och bli värre för att han får göra saker som är fel för att han annars är så snäll.
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Det är inte sagt i en rätt skämtsam ton? Ialla fall jag och mina vänner kan skämta med varandra om åldrar och bekymmer eftersom vi har rätt blandade åldrar på våra barn. Som tex beklagade jag mig att mina två huliganer var rätt odrägliga en dag, varpå kompisen som har tonårs barn konstatera att tonäringar är snäppet värre och sen bleklagade vi oss för varandra, skratta och gick vidare.
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

kl

Jag håller med! Innan My föddes så fick man helatiden höra saker i stil med "passa på att sova nu, för snart blir det ingen mer sömn för er del", "vänta du bara, du ska nog se att det blir svårt att hinna med hästen med ett barn som skriker hela dagarna, de allra flesta får faktiskt kolik" eller "det kommer verkligen inte bli mycket egentid för er när barnet väl är fött, du ska se att det snart blir separata sovrum" osv (obs, inte av min närmaste släkt!)

Jag måste säga att det hittills har varit riktigt lätt att ha barn! Jag sover gott om nätterna, har kul med lilla My på dagarna, får egentid att åka till stallet, åker till stallet med MY och det är inga problem, får tid med min man när My har lagt sig för natten mellan kl20-21. Supersmidigt! Med detta inte sagt att det inte kan bli jobbiga perioder, men det är så tråkigt att man inte ska få vara glad och njuta över hur "enkelt" och bra man har det. Dessutom tycker jag att man ska få upptäcka själv vad som går och inte går och vilka perioder som blir jobbiga!

//Julia
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Vissa människor menar säkert ingenting med det. Dom kanske inte tänker på att man kan ta det fel.

Men visst är det störande? Jag förväntade mig inte iallafall att allting skulle gå som dans på rosor och att man skulle leva uppe bland rosa moln tills barnet flyttar hemifrån om det nu är det dom tror att man förväntar sig, de som försöker vara elaka menar jag.

Loke är inte "jobbigare" än andra barn i hans ålder. Men visst så busar han en hel del och mycket till.
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

kl

Jag måste säga att det hittills har varit riktigt lätt att ha barn! Jag sover gott om nätterna, har kul med lilla My på dagarna, får egentid att åka till stallet, åker till stallet med MY och det är inga problem, får tid med min man när My har lagt sig för natten mellan kl20-21. Supersmidigt! Med detta inte sagt att det inte kan bli jobbiga perioder, men det är så tråkigt att man inte ska få vara glad och njuta över hur "enkelt" och bra man har det. Dessutom tycker jag att man ska få upptäcka själv vad som går och inte går och vilka perioder som blir jobbiga!

//Julia

Eller hur! Jag tycker också att det varit riktigt lätt än så länge (nu ligger du lite före men i alla fall). Ni verkar också vara ett stabilt och lugnt par o det tror jag dom små märker av = mer nöjda. I alla fall väljer jag att tro på det och BVC brukar påpeka det också ;)
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Ni verkar också vara ett stabilt och lugnt par o det tror jag dom små märker av = mer nöjda.

Då måste jag vara en vansinnigt stökig person med ett stormigt förhållande eftersom Saga aldrig sover, inte går upp i vikt som hon ska, vägrar flaska... ja listan kan göras lång;).

Så jag brukar tänka att det kan iallafall inte bli värre:D
 
Senast ändrad:
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Fast ibland BLIR det ju varre, pa vissa satt :D

Mina tva var sma anglar nar de var bebisar, bara at och sov och var pa gott humor hela tiden, man hade massor av tid och hann med allt.
Sen larde de sig att ga nar de var 12man och nu ar det full rulle hela dagarna, det ar MKT mer intensivt pa dagtid. Att ga pa cafe, aka och shoppa eller aka till stallet sjalv med barnen som man gjorde hela tiden forra aret ar inte att tanka pa langre - de har inte ro att sitta i vagnen langre stunder numera. Det kommer tander med raketfart (Amber har gatt fran 3 till 15 :eek: pa tva manader!) och de borjar upptacka jaget vilket betyder att de inte bara gar med pa allt langre :D

Sa pa sa satt kan man val saga att det ar varre nu. det ar ju mkt mer utmattande! Men det finns ju stora fordelar nu som inte fanns forut, man kan kommunicera med dem, de ar sma personligheter med sinne for humor och vi kan ha ruskigt roligt ihop pa dagarna :love:

Varje alder har sina for-och nackdelar :idea: och jag haller def med om att sma barn = sma problem och stora barn = stora problem. Bavar for tonaren med tva hormonstinna tjejer :eek: :D
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Svarar alla nu

Alltså även om folk inte menar något illa så är det ändå störande.
Spec när ens föräldrar säger det stup i ett. DET är störigt.
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Jag håller faktiskt med dig ;)

Min vänninnas barn är 2,5 år äldre än mitt och därifrån får jag ständigt höra "vänta du bara tills...", hon menar inget illa det vet jag, men det är en störande kommentar som kommer per automatik när jag berättar något som jag upplever jobbigt just för tillfället :(. Jag söker ju liksom lite stöd ibland och behöver kanske tips, men nej då - "vänta du bara...."
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Jag stöter på en liten lustig sak. Jag flyttade ju hit 50 mil ifrån och har 2 stora barn på 16 och 18. 18-åringen bor kvar hos pappa.
Nu har jag ju också en 1,5 och en 2,5-åring och bara för att folk inte sett mej med mina stora barn när de var små verkar de ta för givet att de små är mina första barn. Då kan en del med 8-åringar kläcka ur sig: Vänta till de blir 6 och trotsiga eller vänta tills de blir tonåringar samtidigt!!
Då står även ibland 16-åringen bredvid..

Ursäkta, men jag är 40 år och har 2 stora barn som också har varit 6 år och täta och tonåringar.
Eller kanske de tror jag blivit senildement :confused:
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

vi var/är också lugna och stabila men inte hjälpte det inte :rofl:
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

*kl*

Det kan ju faktiskt vara en uppmaning ATT leva i nuet. Vilket jobbt liv man har om man klagar hela tiden om minsta lilla grej. Får man höra en sådan kommentar ofta kanske man ska fundera över hur man uttrycker sig... kanske DE tröttnat på ditt ständiga gnäll? Inget påhopp, bara en sak att fundera på om man inte gillar hur folk beter sig mot en själv.
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Därför att det tydligen alltid ska talas om vilket HELVETE det är att ha barn...:crazy:

Under graviditeten fick man ju nästan bara höra om hur jobbigt det skulle bli. Jag har läst en bok som heter Hemliga pappan. Den baseras på en blogg: http://hemligapappan.blogsome.com/ och han skriver just om detta; att man alltid bara får höra det negativa istället för hur underbart härligt det faktiskt OCKSÅ är med barn!!
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Kan man inte bara få leva i nuet istället?

Ibland vill man inte höra några sanningar. Man vill bara få ventilera lite. Men tyvärr går det inte med alla i ens närhet. :grin:

Jag har fått otaliga sådana kommentarer. Började redan under graviditeten och har sedan fortsatt. Det har lett till att jag varit överpositiv till vissa människor. Har inte avslöjat minsta lilla frustration öht. De är inte värda att få reda på det. Känns som om vissa bara vill gotta sig och säga "vad var det vi sa". :mad:

Något som retar mig är att man sällan får cred för att man gör ett bra jobb som förälder. Upplever man inte samma problem som andra har så är det uteslutande för att man har "snälla barn", inte för att man gör ett bra jobb som förälder.

Jag hade blivit extra besviken om jag fått sådana kommentarer från mina föräldrar.

/Timsetim
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Något som retar mig är att man sällan får cred för att man gör ett bra jobb som förälder. Upplever man inte samma problem som andra har så är det uteslutande för att man har "snälla barn", inte för att man gör ett bra jobb som förälder.

Fast om man tänker efter... de som säger såna saker; är de inte ofta just dem man tycker har gjort en massa konstiga saker? De som curlat, skämt bort, tryckt ner, retat sina barn...
Det är ofta de som säger "jaja, du har ju ett snällt barn. Min dotter GÅR det inte att säga nej till, hon är så envis så hon tjatar tills hon får ja". Och jag tänker: jaha, varför fick hon överhuvudtaget ett "ja" då?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
773
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 508
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 039
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp