Bukefalos 28 år!

Luktar blod olika?

M

Marre.N

Jag ska börja lägga blodspår med min gråhund och undrar då om det har någon betydelse vilket blod man använder? Hon får inte lov att jaga rådjur men sådant blod har jag (dock inte använt det). Oxblod är ju lätt att få tag på men det är älg och vildsvin hon ska jaga sen. Går det bra att ta blod från en tamgris eller det ska vara "viltlukt" på blodet?

Vet någon var man kan få tag på älgklövar och skinn?
 
Sv: Luktar blod olika?

Använd inte blod till djur hon inte får gå efter!! Vanligast är att man kör med nötblod just för att det inte ska blandas ihop...

När ni sen kommer ut på skarpt eftersök så är det iaf en helt annan sak än konstlade viltspår...
 
Sv: Luktar blod olika?

Vi använder älgblod när vi lägger viltspår, men han jagar rådjur och till viss del även hare... Älgarna bryr han sig inget om, däremot spårar han alla blodspår som han sätts på. Vildsvin vet vi dock inte ännu men det blir väl vad det lider...

Det våran spårtränare säger är dock att man helst ska försöka få tag på vildsvins blod för att se hur de reagerar på det, en del hundar tycker tydligen att det är läskigt...

Ring runt till jägarna och hör om det är någon som har någon klöv över, det kanske är svårt just nu, men det kan vara bra att ha sagt till inför höstjakten. Ibland är det även en del som säljer i jakttidningen oxå.
 
Sv: Luktar blod olika?

Tänk på att du måste ha tillstånd av Jordbruksverket för att lägga ut blodspår i naturen.
 
Sv: Luktar blod olika?

Så det enklaste är att ha eget blod från älg eller råddjur... Då behövs nämligen inga tillstånd alls...
 
Sv: Luktar blod olika?

Okej.Tack för svaren. Får försöka hitta någon som har älgblod i frysen.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: Zacci
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 401
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 526
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp